Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hvilken markedsføring? Tesla Norge har vell aldri drevet med slikt etter 700hk skandalen. De fikk kjenne på det den gang og har endret sin markedsføring.

Etter skandalen du sikter til oppga de effekten til 469hk som også er feil, så sluttet de å oppgi tallene men markedsføringen gir fortsatt et inntrykk..

Endret av Snylter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter skandalen du sikter til oppga de effekten til 469hk som også er feil, så sluttet de å oppgi tallene men markedsføringen gir fortsatt et inntrykk..

 

Ja de hadde vell ikke noe valg enn å komme med ett nytt tall i den saken. Ser ikke helt hvordan "markedsføringen gir fortsatt et inntrykk" når det ikke er nevnt med ord. Men for all del, inntrykk er individuelt. 

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt min første el-bil i dag  :w00t:  Brukt Nissan Leaf Acenta 2013 til 76.000,- 

 

Gratulerer! Jeg har gitt deg et oppoeng, men egentlig burde jeg kanskje gitt deg et minuspoeng... for det var en skremmende lav pris!  (jeg har selv en LEAF) Et røverkjøp rett og slett! Her får du nok mange km for en veldig lav penge. Jeg anbefaler å sjekke ut elbilforum. Der er det veldig mange "tips og triks" til hvordan du får mest ut av bilen, både i rekkevidde og i kroner. Det du ikke får svar på fra elbilforum er antakelig ikke verdt å vite. :-)

Lenke til kommentar

10 mil vinterstid er det vel ikke gitt at alle brukte Leafer klarer?

Kommer helt an på årsmodell og utstyr (særlig varmepumpe).

 

2012 (24kWh) Holder 8-9 mil på vinteren

2016 (30 kWh) Nordic greier mellom 14 og 16 mil på vinteren

 

 

Noen som kan gi et tips til billigst elbil som klarer minst 10 mil om vinteren?  Vi vurderer å skrote den ene fossibilen, og jeg har litt lyst å anskaffen billig elbil, men har null erfaring med sånt (utenom det jeg har lest om på diverse fora).

Hvordan er det med bakker på aktuelle strekninger?

Lenke til kommentar

Leaf 24 kWh kan klare det de fleste dagene, men av og til skjer det uforutsette ting som kø, kollisjoner, ekstra kaldt vær, omkjøringer, mye snø etc. Hvis det er 50 km hjemmefra til jobb og du ikke har garantert lademulighet på jobb hver dag så ville jeg satset på en bil med vesentlig lengre rekkevidde. Husk at batteriet taper seg noen prosent i året og du bør ta høyde for at den skal eies noen år. Det er heller ikke gunstig å kjøre batteriet mellom 0 og 100% daglig. Optimalt bør du kunne komme deg til og fra jobb med 20% igjen på batteriet når du kjører av gårde med 80% ladet batteri. Da trenger du omtrent 150 km reell vinterreekkevidde.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi et tips til billigst elbil som klarer minst 10 mil om vinteren? Vi vurderer å skrote den ene fossibilen, og jeg har litt lyst å anskaffen billig elbil, men har null erfaring med sånt (utenom det jeg har lest om på diverse fora).

Finnes det lademuligheter på turen? I såfall tenker jeg at Nissan Leaf 2014 24 kWh med varmepumpe kan gå. De kaldeate dagene kan du lade, men vanligvis vil det nok gå uten. Husk at bilen MÅ ha vinterdekk med lav rullemotstand.

 

Edit: angående bruk av de øverste 80-100 prosentene hadde jeg personlig tatt sjansen på å bruke disse daglig hvis det utgjorde forskjellen med å klare seg med en slik bil eller ikke. Det blir et ganske stort prishopp opp til neste generasjon slik at en kan tåle at batteriet er litt mer slitt on noen år (og derav lavere restverdi).

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det er lading i begge ender, og en lang undersjøisk tunnell i mellom stoppestedene.

 

Aksdal - Stord om noen er lokalkjente.

Her klarer du deg med golf/leaf av de billigste versjonene, men det er på grensen. Jeg ville absolutt vurdert å lagt inn noen ekstra kroner for mer rekkevidde.

 

Men, aksdal stord er ikke 10 mil??

Lenke til kommentar

Her klarer du deg med golf/leaf av de billigste versjonene, men det er på grensen. Jeg ville absolutt vurdert å lagt inn noen ekstra kroner for mer rekkevidde.

 

Men, aksdal stord er ikke 10 mil??

Det er 10 mil tur retur. Elbil av 2 generasjonen her er null problem (f.eks. førstegenerasjon Leaf). Det finnes kanskje noen på Nabobil eller lignende som du kan låne en dag å prøve?
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tok bilen med til utlandet for første gang denne uken, turen gikk til Regensburg for noe arbeid på BMW fabrikken der borte. Noen hadde glemt at vi trengte en del verktøy til denne jobben så det måtte kjøres ned, slengte det i elbilen og fartet nedover. Gikk overaskende fint, ladet ca 4 timer fra vestlandet til Regensburg, ca 30 minutter på hver plass og uten bekymring(fulgte bare GPS med foreslåtte plasser). Mesteparten av ladetiden gikk til mat og andre gjøremål som jeg ellers ville ha gjort, ventet kanskje 1 time på "bilen", noe jeg egentlig satt pris på da jeg fikk unnagjort litt mail og annet arbeid. 

 

Ang fart så lå jeg stort sett mellom 130 - 150, mye på grunn av at autopilot konker ut på 150 og lå under pga alle sinkene nedover og jeg ikke alltid orket å kjøre sikksakk hele tiden. Dro dog på over 200 innimellom for hyggen sin del. Alt i alt en veldig fin tur uten noen stor "bismak" selv om jeg valgte elbil. I tillegg kostet turen meg 0 kroner i drivstoff, som en bare må sette pris på(selv om en har betalt sitt under kjøp av bilen, såklart). 

 

Forøvrig var de ekstremt lange i øynene på BMW fabrikken når jeg fartet rundt der inne  :rofl:

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får passe deg så de ikke tar bilen og plukker den i biter for å finne ut hvordan den er bygget :p

 

Hehe, jeg tipper nok de har en model 3 der inne allerede. Det går i småbiler på den fabrikken(1,2,3 serie osv) så er nok den som er nærliggende i tilfellet. Utrolig mange elbiler på fabrikken dog, i3 gikk i shuttle dagen lang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...