Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok meg aldri bryet med å melde meg inn. Ikke har jeg hatt bruk for ladebrikken de har heller. Skulle jeg få behov for hurtiglader fra GK/Fortum så vil jeg bruke SMS, ikke brikke eller app.

 

Angående hva de opprettholder av fordeler så tror jeg det er fint lite. Elbilincentiver er godt fundamentert i de fleste politiske partier så jeg tror ikke Elbilforeningen gjør mye fra eller til. En annen ting er at jeg mener elbilforeningen trykker på for en del "feile" saker og er for mye på parti med bilhaterne i MDG.

Lenke til kommentar

Jeg tok meg aldri bryet med å melde meg inn. Ikke har jeg hatt bruk for ladebrikken de har heller. Skulle jeg få behov for hurtiglader fra GK/Fortum så vil jeg bruke SMS, ikke brikke eller app.

 

 

Med SMS betaler du 25% mer for ladingen enn brikke/app. Og brikken går aldri tom for strøm... Det virker ikke som at du hurtiglader så veldig mye, men for de som gjør det mye hos GK får ytterligere rabatter når de har ladet for mer enn 150 kroner en måned.  Riktignok mener jeg nok at hvis man  hurtiglader for så mye per måned så har man nok kjøpt seg feil bil, men det kan jo være mange grunner som er fornuftige. 

 

 

Angående hva de opprettholder av fordeler så tror jeg det er fint lite. Elbilincentiver er godt fundamentert i de fleste politiske partier så jeg tror ikke Elbilforeningen gjør mye fra eller til. En annen ting er at jeg mener elbilforeningen trykker på for en del "feile" saker og er for mye på parti med bilhaterne i MDG.

 

De jobber faktisk ganske mye for elbilen. Det er mye man ikke i hverdagen ser, men elbilforeningen har faktisk pushet på for å hindre at incentivene forsvinner.  Det som imidlertid er verdt å merke seg er at elbilforeningen ikke er en brukerorganisasjon slik som NAF. Elbilforeningen er også en foreningen for alle som har noe med elbil å gjøre, alt fra folk som produserer og selger ladeutstyr, til bilimportører. De drifter også NOBIL, som er en viktig database for de som av og til ønsker å lade på offentlige ladepunkter ukjente steder. 

Lenke til kommentar

80 000 er ikke helt uvanlig for en 2011-2013 Leaf, men denne ser ut som et av de bedre kjøpene på grunn av 12 av 13 streker igjen på batteriet, norsk, velholdte bakseter, tekna-utgaven (solcella på taket).

 

Den eneste ulempen jeg finner er skramma bak på høyre side.

 

Totalt sett et av de bedre kjøpene på tidlig Leaf.

 

Har sett det vesentlig lavere også, men da med vesentlige mangler, som store stygge bulker, import (ikke-fungerende navigasjon), slitehull i seter osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke så mye peiling på ting man bør sjekke ut over det mest synlige. Dekk, bremser, skjevstilling, skader, lukt..

 

Har vært på nippet til å kjøpe en selv tidligere (ringte 5 minutter etter at den ble solgt) og gikk for en annen bil. Senere har jeg fulgt litt med fra sidelinjen med tanke på nr2-bil.

Lenke til kommentar

Takk Simen. Vil ta en nærmere kikk på denne. Noen forslag til hva jeg bør se etter når jeg eventuelt skulle se på/prøvekjøre en slik bil?

 

Skramma er ikke værre enn at jeg skal klare å hobby-lakkere over det værste.

Skiver og klosser er vel det åpenbare. Den har jo blitt kjørt endel, så kan høre med selger om lademønster 80/100 og hurtiglader. hør etter lyder når du kjører. Har aldri hørt at det er nor som går igjen på Leaf unntatt fastrustede bremseklosser :p Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

80 000 er ikke helt uvanlig for en 2011-2013 Leaf, men denne ser ut som et av de bedre kjøpene på grunn av 12 av 13 streker igjen på batteriet, norsk, velholdte bakseter, tekna-utgaven (solcella på taket).

 

 

Leaf har bare 12 streker(eller prikker som de kalles, streker er SOC), og det ser ut til at alle er der. 

 

Er det noen grunn til at denne er så "billig"? På leting etter en elbil kun til pendling frem og tilbake fra jobb. Virker vel grei?

 

Virker som et greit kjøp, men med over 120 000 på telleren så ville jeg nok sjekket grundig at ikke det er tuklet med batterihelsen. Dette er mulig ved å nullstille enkelte ting på BMS, da vil det ta litt tid før den får hentet seg inn igjen og viser reell helse. 

 

Rundt der man har antall km igjen, så har man streker som viser sånn ca hvor mye juice du har igjen på batteriet. Disse vil alltid være 12 stk hvis batteriet er fulladet. På siden av disse har man prikker, når bilen er ny så vil det være 12 av dem. Etter hvert som kapasiteten synker så vi prikkene forsvinne en etter en. 

Lenke til kommentar

Mulig det er amerikansk modell uten vinterpakke, varmepumpe eller europeisk ombordlader?

Det står Norsk type i annonseteksten så jeg håper ikke det.

 

Edit, avhengig av utstyrsnivå er det ikke sikkert denne bilen har varmepumpe, vær obs på at det trekker mye mer strøm til oppvarming på kalde dager om bilen ikke har varmepumpe.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Noen her som har Tesla X? Jeg vurderer å skaffe en, men usikker på hvilken versjon og ikke minst årsmodell jeg skal se etter. Nybil er uaktuell tror jeg pga verditap

Skal en ha lån så kan det være lønnsomt å kjøpe nytt da en som regel får gunstigere rente 

 

Ser ut som at brukt bil koster det samme som ny..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...