Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skal kjøre kort på vinteren så kan man spare prosentvis mye på å droppe oppvarming av kupé, men på korte turer er jo ikke rekkevidden noe problem. Man er jo framme lenge før man nærmer seg rekkevidden. Det samme om sommeren.

 

Hvis man skal kjøre langt på vinteren så vil man få et kondensproblem om man dropper kupevarme. Kondens gir mugg og mugg reduserer levetiden til bilen. Dessuten utgjør oppvarmingen et prosentvis mye mindre innhugg i rekkevidden når man kjører langt. Når man først har brukt mye energi på å varme opp bilen så skal det mye mindre energi til for å holde varmen ved like. På langturer om sommeren er hverken oppvarming eller kondens noe problem. Det er gjerne varmt nok fra før.

 

Poenget mitt er bare at hvis man føler seg nødt til å skru av kupevarmen om vinteren for å komme fram så har man kjøpt feil bil og skaper problemer for seg selv. Bruk kupevarmer! Setevarer er et godt supplement, men ingen erstatning.

 

Ja, og jeg prøvde så godt jeg kunne å presisere at dette med fordel kan gjøres den sjeldne gangen man kan få behov for noen ekstra km på rekkevidden - ikke som standard kjørestil.

 

Det er null stress å kjøre en tur i ny og ned uten kupevarmeren.

Når duggen kommer slår man på varmepumpa i 30 sekunder og lar den ta seg av dette - eventuelt har vinduet på en liten sprekk.

 

Så mye forvarming av kupe man normalt sett har med elbil ser jeg ikke fare for hverken fuktskader eller mugg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kona Electric test 510km på en lading. Sjåføren sier at den kan gå lenger i norske fjell hvor gjennomsnittsfarten er lavere.

Det er rett og slett imponerende. Ikke selve rekkevidden, men forbruker per kilometer. Min Leaf har ikke så mye mindre batteri (2018-modell, har vel 40 vs 64(?) på Kona), men steike meg ta hvor høyt forbruk den har.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk et svært dårlig innbytte-tilbud på BMWen, så må kikke bittelitt på finansene også, men ja - det blir nok bestilling tror jeg. Tenker jeg tar en vanlig LR, Performance er rå, men den er også veldig mye dyrere. LR tror jeg går bra nok den og. Usikker på Autopiloten enda, hva tenker folk om den? 

Og jeg må si at inntrykket var bedre enn med min gamle BMW M3 (2008). Det sier *litt*, for BMWen var bra (V8 er ståpels) og kjørefølelsen er noe for sg selv, men Model 3 er svært nære og inntrykket jeg fikk når jeg planta pedal i bunn fra 60km/t har jeg aldri vært borti før. For et skyv! :D

Lenke til kommentar

Fikk et svært dårlig innbytte-tilbud på BMWen, så må kikke bittelitt på finansene også, men ja - det blir nok bestilling tror jeg. Tenker jeg tar en vanlig LR, Performance er rå, men den er også veldig mye dyrere. LR tror jeg går bra nok den og. Usikker på Autopiloten enda, hva tenker folk om den?

 

Og jeg må si at inntrykket var bedre enn med min gamle BMW M3 (2008). Det sier *litt*, for BMWen var bra (V8 er ståpels) og kjørefølelsen er noe for sg selv, men Model 3 er svært nære og inntrykket jeg fikk når jeg planta pedal i bunn fra 60km/t har jeg aldri vært borti før. For et skyv! :D

Ja de selger jo bare tesla selv, så den går rett til oppkjøper med en lav pris kan jeg tenke meg.

 

Fikk dog god pris for min model S!

 

Personlig er AP grunnen til at jeg har kjørt tesla i 3 år. Utrolig spennende å være med på utviklingen, og pr i dag utrolig praktisk. Koster dog en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok med AP ja, det er jo mye dyrere å installere i ettertid :)

 

Skal legge ut bilen for salg tenker jeg, kan jo fort få 50k mer, enn det tilbudet jeg fikk. Det var nok en oppkjøper ja :p

Ja kunne nok ha fått litt mer jeg også, men fikk ca det samme som jeg må ut med for model 3 og slipper alt stresset. Så jeg er happy. I tillegg til ansvar i etterkant:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 bakhjulsdrift på Tesla dog, det er ikke særlig bra spør du meg:p

RWD Tesla er vel blant de absolutt beste RWD bilene der ute.

AWD utgavene er selvsagt bedre til å komme frem, men blant andre AWD biler er vel Teslas system bare sånn midt på treet. For de aller fleste får man aldri problemer dog, men det er ikke et offroad system, som det heller ikke er tenkt å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...