Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Planen var å kjøpe seg en Tesla i år, men siden huskjøpet fort ble en million dyrere enn først planlagt, så må det bli noe mye billigere :p

Tips? Jeg trenger ca 10mil om vinteren én vei, det er en Fortum halvveis på veien. Kikket på de aller billigste i3ene og eGolfene, og har ikke lyst til å ut med over 200k nå

Er dette noe dårlig kjøp, f.eks? (eGolf)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131874559

 

... eller kanskje denne? (i3)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95508618

 

 

Kjøper jeg katta i sekken her? Må bare ha noe billig å kjøre rundt i Drammen med, samt en tur til muttern oppi bygda en gang i blant 


EDIT: Om ikke så *kan* det hende at jeg bare dropper det inntil videre, og kjøper en billig bil til 50-100k. En RAV4 eller en Outlander eller noe sånt

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kjipt at man det koster ca 100% mer enn en tidlig Leaf for å få 20-30% lengre reell vinter-rekkevidde. Er 10 mil helt på grensa så blir det fort dyrt enten i form av økt kjøpepris eller bilberginger.

 

For å spare penger ville jeg leid en Leaf for å teste og deretter tatt avgjørelsen på hvorvidt det er mulig. En tidlig Leaf er en skikkelig sparegris om man kan klare seg med en.

 

e-golf og i3 er neste "trinn" og det har du funnet priser på. Neste deretter må vel bli en tidlig Tesla model S, eller en av de nye småbilene Hyundai Kona eller Kia Niro. Alle disse går for 3-400 000 kr. Billigste model S på finn.no for øyeblikket har prisantydning 349 000 kr.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke vurdert disse bilene om jeg skulle kjørt 200km pr dag. Jeg ser du skriver 100km pr vei, noe jeg antar at du regner med å fikse med påfyll pr 100km? Men, hva om dette ikke skulle være mulig en dag. Jeg føler ialelfall jeg bør ha minst nok til t/r før jeg skal være komfortabel i hverdagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her. Jeg vil helst ha minimum nok til tur-retur når jeg lader batteriet til 80% og har 20% margin i bunn når jeg er tilbake. Unntatt på langtur. Der tar jeg for gitt at neste superlader er i orden.

 

Mulig det bare er jeg som er litt overbekymret. Da jeg kjørte diesel syntes jeg også det var ubehagelig å tære på marginen. Når nåla gikk ned på det røde feltet (ca 1/8 tank) begynte jeg å bli utolmodig med å finne et sted å fylle de nærmeste par milene, selv om jeg sikkert hadde 8 mil igjen på tanken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke til å stikke under en stol at en er ekstra "sårbar" når en kjører elbil. Skjer det noe så sitter en fort i det, derfor synes jeg det er viktig med skikkelig buffer for å unngå slike situasjoner. Jeg stopper gjerne innom en superlader ekstra når jeg drar på langtur også for å slippe å kjøre så langt ned på batteriet og i tillegg få høy effekt ved lading. Kombinerer det med en pissepause eller lignende. 

Lenke til kommentar

Det er egentlig 7 mil den ene veien, jeg rundet opp til 10 for å laget en slags ekstra buffer. 

Tror elbil planene må vente jeg, jeg må prioritere hus. Så har leita litt rundt etter en billig bil enn så lenge, rundt 100k

 

Ja 140 km t/r i det daglige for under 200k er nok litt tidlig pr i dag. Det er jo mulig, men byr på mer utfordringer enn jeg er villig til å ta for å være ærlig. 

Lenke til kommentar

Jeg pendler ikke 14 mil, det er bare 14 mil opp til muttern. I det daglige så kjører jeg kanskje 15km :p

 

EDIT: Egentlig så kunne jeg droppa bil og bare leid en når jeg trenger en 

 

Da hadde jeg ikke stresset med det for å være ærlig, hadde lett kjøpt meg en leaf med slikt kjøremønster. Så lenge du ikke dagpendler til muttern såklart :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig - ta en god lang kikk på Leaf - med bind for øynene. Pen er den ikke. Jeg kaller den sparegris av to grunner. Økonomi og utseende. For ordens skyld, jeg vurderte Leaf som nr 1-bil en stund, i tillegg til den gamle dieselbilen som skulle degraderes til konebil. Av ulike grunner endte jeg opp med en Tesla model S som nr 1-bil og dieselbilen som konebil. Sistnevnte vurderer jeg å bytte ut med en Leaf 2010-2013. Jeg venter bare på å få solgt dieselbilen først og så at en Leaf med riktig farge, pris og stand skal dukke opp i riktig landsdel.

 

Det er egentlig 7 mil den ene veien, jeg rundet opp til 10 for å laget en slags ekstra buffer. 

Tror elbil planene må vente jeg, jeg må prioritere hus. Så har leita litt rundt etter en billig bil enn så lenge, rundt 100k

Er det kona eller banken om er sjefen? Uansett, sett opp et regneark med ulike valg av biler og hva det vil koste i året, detaljert med alle utgifter, inkludert verditap, merforbruk av kollektivt/fly etc. Gjerne for flere år fremover. Da blir det straks lettere å forsvare ovenfor sjefen å bruke litt ekstra nå for å gå elektrisk og få lavere utgifter gjennom eietida til den bilen. Er det kona kan det lønne seg å veklegge sikkerhet, enkelhet ved vedlikehold, forutsigbarhet og denslags. Er det banken må det ligge noen formler i grunn og to streker under svaret. Utseende og sikkerhet har null verdi der i gården.

Lenke til kommentar

Jeg er singel, og jeg har ikke lånt til under pipa - men når det er sagt, så har jeg ikke lyst til å bruke mye penger på bil. Føler ikke at jeg kan ta meg råd til en diger Tesla når jeg kun kjører på butikken og treningssenteret når jeg er hjemme i Norge og besøker moren min 2 ganger i låpet av friperioden min

Har en E92 M3 i dag, som ikke har lån og som er til salgs, og har lyst til å til å ta noe av disse pengene som egenkapital eller i alle fall møbler. Jeg flytter fra 45kvm til 130kvm og trenger ... møbler. Har regnet på det, trenger kanskje rundt 150 000,- bare for møbler - og det er fortsatt da masse IKEA, og jeg setter mer pris på komforten hjemme enn bil akkurat nå. Bare en sofa koster jo fort 3-50 000,- om man plutselig finner den man liker. Ting er dyrt når man skal ha *ALT* på en gang

Jeg har ikke dårlig økonomi, tvert i mot, men jeg er har en smertegrense også og jeg har lyst til å ligger under 20 000,- per mnd i bokostnader :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Elbil er noe av det mest geniale som har vært laget på ei lang stund. Har snart kjørt Ioniq i 2 år(står på liste for Kona og Niro), og den ble straks nr 1 bil og dieseln nedgradert. Fruen har til og med sagt at hun hater dieselbilen nå, og er rask med å kapre elbilen når hun skal på ærend rundt omkring. Grunnen til at dieselbilen blir beholdt er krok samt at vi har noen barn som etterhvert skal øvelseskjøre, og da trenger vi manuelt gir. Ser ingen grunn til å at de skal få den restriksjonen på kortet.

 

Elbilen er bortimot gratis å kjøre med, nesten ikke årsavgift, serviceutgiftene er betydelig lavere enn fossilvariantene, ingen risting eller motordur i bruk, og veldig lavt verditap i forhold til mange konvensjonelle biler. Har du hatt elbil så går du ikke tilbake igjen. 

Lenke til kommentar

Jess! Det var en åpenbar kommafeil ~540 NOK blir det for 49 mils kjøring. Leaf'en regenererer ca 15% av strømmen som den bruker på min strekning.

 

540 nok for 49 mils kjøring? 

 

Nå vet jeg ikke hva forbruk en har på leafen, men tipper 1,5kWh pr mil. Det gir 75kWh pr 50 mil som gir ca 75 kroner inkludert nettleie. Lader en på hurtigladere blir jo regnestykket noe annet. 

Lenke til kommentar

Nå er jeg veldig forvirra. Postet først et regnestykke som ga meg ~55 NOK på 49 mils kjøring, jeg konkluderte med at det var en kommafeil på strømprisen og la på en null. Bilen har forbrukt totalt 113.8 kWh på 49 mil, 18.5 kWh av disse er regenerert, dvs at jeg har betalt for 95.3 kWh strøm. 

 

Det hele koker ned til strømpris. Hva betaler jeg for 1 kWh? 

 

 

Hva betyr 53,78 øre/kWh

 

Betyr det 53 kroner, 78 øre per kWh?

Betyr det 0.54 øre?

Betyr det 5 kroner og 38 øre?

 

Jeg har ingen knagger å henge tallene på her, men jeg tror ikke noe på at det koster 50-75 NOK å kjøre en bil 49 mil.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Nå er jeg veldig forvirra. Postet først et regnestykke som ga meg ~55 NOK på 49 mils kjøring, jeg konkluderte med at det var en kommafeil på strømprisen og la på en null. Bilen har forbrukt totalt 113.8 kWh på 49 mil, 18.5 kWh av disse er regenerert, dvs at jeg har betalt for 95.3 kWh strøm. 

 

Det hele koker ned til strømpris. Hva betaler jeg for 1 kWh? 

 

 

Hva betyr 53,78 øre/kWh

 

Betyr det 53 kroner, 78 øre per kWh?

Betyr det 0.54 øre?

Betyr det 5 kroner og 38 øre?

 

Jeg har ingen knagger å henge tallene på her, men jeg tror ikke noe på at det koster 50-75 NOK å kjøre en bil 49 mil.

 

Du må sjekke regningen din for å få svaret, men 1 krone pr kWh er normalt å regne :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...