Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (11 timer siden):

Nei, årstallet 2017 er ikke relevant i det hele tatt. At en enkelt leverandør gjorde forsøk med level4 er ikke relevant. Det har vært gjort seriøse forsøk med level 4 siden 2004. Poenget er at ingen har ennå fått det til, og ingen har fått godkjent et level 4 system

2. Lovgivning og "folk er treige" inertia er det nok det som holder oss tilbake ja. Men jeg har troen på at dette fremskrittet ikke kan stoppes. Det vil forenkle livene til så mange.

Nettopp mitt poeng. De samfunnsmessige ulempene ved å gjøre autonome kjøretøy obligatorisk oppveier fordelene med stor margin, hvilket alene er godt nok argument for at det ikke vil skje.

3. Jeg tror ikke det blir påbudt med det første, men kanskje i større byer og noen soner. 

Selvkjørende motorsykler har også vært her i en 7års tid.

Her har du selvsagt et poeng. Selvkjøring kan i teorien bli obligatorisk i noen soner, ikke av sikkerhetsmessige årsaker, men av logistiske. Det er imidlertid noe helt annet enn det vi diskuterer. Samtidig vil det kreve en global standardisering av selvkjøresystemer som vil ta tiår å få på plass. Og , det finnes ikke autonome motorsykler, og det finnes ikke marked for noe sånt, og det finnes selvsagt heller ikke autonome kit man kan montere på en bil.

4. Standarden kom for 10år siden V2V of V2X. https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

Nei, dette er en løst utformet protokoll, ikke en standard, og har ingen ting med det vi her diskuterer å gjøre.

5. En privatbil står stille 90% av tiden.

Og det vil også en komersiell bil gjøre dersom privatbilismen forsvinner. Da vil markedet behøve nok biler til at alle kommer seg på jobb, barnehage og skole kl 8, samtidig som markedet vil være minimalt resten av dagen og på kveld/nattestid. Dessuten har 15 års prøving og feiling vist oss at mennesker ikke er interessert i samkjøring. Det minner for mye om kollektivtransport.

Første motoriserte flytur
Wright-SI-2003-19429A-631.jpg.webp.368e8ede0b22acb9b15dc944b621ba30.webp

Første månelanding

Apollo_15_flag_rover_LM_Irwin-1200x1200.thumb.jpg.f1a04e5e04c0496cf69951c99c8a27f8.jpg

Som andre her skriver. Det er lett å finne ekstrempunkter både på hvor fort utviklingen går, og hvor tregtr den går. Det er i år forøvrig 60 år siden de første eksperimentene med autonome biler begynnte, og det er 22år siden denne forskningen begynnte for fullt. Vi er nå kommet til 100% fungerende level 2.

Det er forøvrig nesten 60 år mellom disse to bildene også:

Carabo.jpg

ioniq.jpg

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (På 7.6.2026 den 16.51):

Ganske sykt at 8 år gamle Model 3 (og Y som bare er en større 3) enda ligger på topplistene til salg. Spesielt siden halve Norge eier en fra før av.

Vil ikke påstå at Y bare er en større 3, eller at 3 er en mindre Y. En mindre Y hadde etter mitt syn vært mye mer populær i Norge og Europa, hvis den var nettopp det, en crossover / mini-SUV. Etter å ha kjørt 3 ved flere anledninger, har jeg konkludert at dette er en "sportbil" å regne i dagens marked, da du setter deg ned i den, ikke inn i den. Det lave innsteget utelukker en stadig voksende gruppe i Vesten, de godt voksne og eldre. En høyere 3'er hadde vært nobrainer for mange tror jeg, når Y rett og slett blir for stor og dyr.

Endret av mandela
  • Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (10 timer siden):

Vi har forhåpentligvis alle hatt våre "Kodak moments". Hint; Google hva kodak moment egentlig betyr...

Eg vet godt ka Kodak moment egentlig er ja. 

Og eg tror du vet godt ka betydning av Kodak moment eg brukte nå. 😉

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bombe! Toyota ønsker å gå baklengs inn i framtiden. 😄

Sitat

Manuelt gir:

Toyota-patent gjør at elbiler kan «kveles»

Elektronisk, manuelt gir for elbiler er ikke nok: Toyota snuser også på en løsning som straffer deg, hvis du bommer med clutchpedalen.

https://www.motor.no/aktuelt/toyota-patent-gjor-at-elbiler-kan-kveles/357945

Og: https://www.motor.no/bil/toyota-sjefen-toyoda-foler-seg-alene-om-a-like-bensinbiler/357967

Sitat

Toyota-sjef Toyoda:

«Overgangen til elbiler er min største frykt»

Endret av Hanhijnn
La til nederste link.
  • Liker 1
Skrevet
5 hours ago, mandela said:

Vil ikke påstå at Y bare er en større 3, eller at 3 er en mindre Y. En mindre Y hadde etter mitt syn vært mye mer populær i Norge og Europa, hvis den var nettopp det, en crossover / mini-SUV. Etter å ha kjørt 3 ved flere anledninger, har jeg konkludert at dette er en "sportbil" å regne i dagens marked, da du setter deg ned i den, ikke inn i den. Det lave innsteget utelukker en stadig voksende gruppe i Vesten, de godt voksne og eldre. En høyere 3'er hadde vært nobrainer for mange tror jeg, når Y rett og slett blir for stor og dyr.

Når Model Y kom hadde den 75% av de samme delene som Model 3. Model 3 setene var satt på stylter og bilen var nesten bare fysisk større.

Har blitt en del endringer mellom dem nå da og de deler vel bare rundt 50% i dag.

Man setter seg ned i en Model 3 ja. Litt derfor jeg vegrer meg til å kjøpe "gubbe bilen" Y enda jeg virkelig har behov for å bytte til den grunnet plass.. 😅

Skrevet
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Elbiler er jo drittkjedelig å kjøre med ett gear og fallende dreiemoment hele turtallsområde. Burde ikke vert vanskelig å lagt på flere gear of en mere bensinaktig momentkurve 

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 hours ago, AL123 said:

Nei, årstallet 2017 er ikke relevant i det hele tatt. At en enkelt leverandør gjorde forsøk med level4 er ikke relevant. Det har vært gjort seriøse forsøk med level 4 siden 2004. Poenget er at ingen har ennå fått det til, og ingen har fått godkjent et level 4 system

? Det er en kommersiell tjeneste åpen for publikum. Jeg trodde det betød at de hadde fått godkjenning.

Men hva med denne da

18 hours ago, AL123 said:

Nei, dette er en løst utformet protokoll, ikke en standard, og har ingen ting med det vi her diskuterer å gjøre.

spacer.png

:)

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (19 timer siden):

Man setter seg ned i en Model 3 ja. Litt derfor jeg vegrer meg til å kjøpe "gubbe bilen" Y enda jeg virkelig har behov for å bytte til den grunnet plass.. 😅

Hehe, jeg får nesten litt MX5 følelse av å sitte i Model 3, er høy av meg, og må sette sete ganske langt ned mot gulvet for en behagelig sittestilling og god utsikt framover. Y blir derimot litt for stor for mine behov, men ellers veldig behaglig sittestilling for sjåfør og generelt også kjørekomfort.

Skrevet
19 hours ago, Trestein said:

Elbiler er jo drittkjedelig å kjøre med ett gear og fallende dreiemoment hele turtallsområde. Burde ikke vert vanskelig å lagt på flere gear of en mere bensinaktig momentkurve 

De jeg kjenner som har prøvd Ioniq 5N sier den er helt fantastisk.
Til banekjøring og "hobbykjøring" på svingete veier, så er jeg enig, elbiler er kjedeligere enn en manuell bensinbil, og kjedeligere enn en bil med dobbeltclutchkasse (så lenge den er programmert til å la deg treffe sperra uten å gire da, som gjør lista litt kortere)

Tyskerne er vel de eneste som driver med gear tror jeg. Både Porsche og Mercedes har vel 2 trinns "gearkasser"

Jeg har byttet vekk fra bil til "hobbykjøring". MC tar seg av det behovet, og er morsommere enn alle biler jeg har prøvd.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Til banekjøring og "hobbykjøring" på svingete veier, så er jeg enig, elbiler er kjedeligere enn en manuell bensinbil, og kjedeligere enn en bil med dobbeltclutchkasse (så lenge den er programmert til å la deg treffe sperra uten å gire da, som gjør lista litt kortere)

Tyskerne er vel de eneste som driver med gear tror jeg. Både Porsche og Mercedes har vel 2 trinns "gearkasser"

Jeg har byttet vekk fra bil til "hobbykjøring". MC tar seg av det behovet, og er morsommere enn alle biler jeg har prøvd.

Ja jeg kom fra en bil med 6 trinns manuell gear kasse og 170 hk og bakhjulsdrift. 1200kg. 7000rpm Den var gøy å kjøre.

Mc har jeg også. 

• Liker 1
Skrevet
On 5/26/2026 at 10:39 AM, Hanhijnn said:

Dette er Ferrari sitt bidrag til å vise at folk "ikke vil ha elbiler". Og innenfor den sjangeren så kommer det utvilsomt til å fungere.

Jeg vil ha el bil? Kan ikke lade her. Så hvilken forhandler kan jeg velge hvilken bil jeg kan kjøpe? 

Skrevet
10 hours ago, bzzlink said:

Her jeg bur, hører jeg el biler som en turbo bil kjører forbi.

• Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (På 9.6.2026 den 7.20):

Jeg merker det i trafikken rundt Oslo, ved at jeg opplever at utrolig mange kjører veldig rart med Tesla. Sakte eller ujevn fart, vinglete, elendige sjåfører. Generelt biler jeg passer meg litt ekstra for.

Før var dette Toyota. Jeg tror det ganske enkelt er et produkt av populariteten, og hvor mange av de man ser rundt om kring. Man husker unntakene, også blir det et opplevd mønster anekdotisk sett, som statistisk helt sikkert ikke holder vann.

Nå er det fortsatt over dobbelt så mange Toyotaer på norske veier som Teslaer riktignok, men man ser utrolig mye Tesla på veien. Når man er så populær tiltrekker man seg "main stream", og der er det mye rart hva sjåfører angår.

De verste jeg møter i trafikken rundt Oslo uavhengig av merke er for det meste de med ei lysende lampe på taket og gjerne ordene "Taxi" på siden, som nå for tiden er mye NIO har jeg merket. Alltid interessant å få en sinna taxisjåfør bak seg som legger seg klin oppi ræva di, blinker med lysene og vifter med armene fordi jeg ikke legger meg inn i høyrefila mens jeg er midt i forbikjøringen av ett vogntog. 

• Liker 3
Skrevet
15 minutes ago, Evil-Duck said:

De verste jeg møter i trafikken rundt Oslo uavhengig av merke er for det meste de med ei lysende lampe på taket og gjerne ordene "Taxi" på siden, som nå for tiden er mye NIO har jeg merket. Alltid interessant å få en sinna taxisjåfør bak seg som legger seg klin oppi ræva di, blinker med lysene og vifter med armene fordi jeg ikke legger meg inn i høyrefila mens jeg er midt i forbikjøringen av ett vogntog. 

Forsto det så NIO nærmest gav bort biler til taxinæringen så det forklarer vel mengden NIO der.

Skrevet
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Hehe, Jepp. Men nå en el bil brenner er den mye verre enn bensin/diesel bil? Men det vet du?

Vanligvis ikke. I de fleste elbilbranner brenner ikke batteriet, kun interiør, plast og dekk. Sånn som i parkeringshusbrannen på Sola utenfor Stavanger for noen år siden.

Jeg har derimot tenkt på en annen grunn til å innføre parkeringsforbud for fossilbiler inne i parkeringshus: eksos. Fossilbilene gjør lufta i noen parkeringskjellere under kjøpesentre alt for eksosfylte ettersom det kjører biler inn og ut hele tiden.

Skrevet
Kjetil Lura skrev (10 timer siden):

Jeg vil ha el bil? Kan ikke lade her. Så hvilken forhandler kan jeg velge hvilken bil jeg kan kjøpe? 

Da må du nok vente til du får innlagt strøm. Majoriteten av norske husstander har det nå.

• Liker 1
Skrevet
Kjetil Lura skrev (10 timer siden):

Hehe, Jepp. Men nå en el bil brenner er den mye verre enn bensin/diesel bil? Men det vet du?

Det stemmer. Men du må nesten sette fyr på den for å få den til å brenne. I motsetning til en dieselbil f.eks.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...