Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hva er vitsen med så dyre lykter? Neste bil, om eg har valget, vil eg velge minst mulig high-end dill-dall på bilen om nødvendig. Speil? Det billigste, ikke noe mer enn kun et speil, samme med lykter og blinklys etc.

Håper det fortsatt er mulig å kjøpe en bil om noen år som ikke har så svindyre elementer på seg. F.eks hva er vitsen med LED på noe så usselt som et blinklys? Det reklameres ofte at LED skal holde en evighet, men disse lysene har en driver, og den holder ikke så lenge, og ofte er LED og driver i samme boks, så alt må skiftes.

Viss lykten til 45k ryker, går det ikke an å kjøpe noe som passer som ikke er i nærheten av den prisen, en del som ikke er original?

Endret av hatredFan911
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, hatredFan911 said:

Hva er vitsen med så dyre lykter? Neste bil, om eg har valget, vil eg velge minst mulig high-end dill-dall på bilen om nødvendig. Speil? Det billigste, ikke noe mer enn kun et speil, samme med lykter og blinklys etc.

Håper det fortsatt er mulig å kjøpe en bil om noen år som ikke har så svindyre elementer på seg. F.eks hva er vitsen med LED på noe så usselt som et blinklys? Det reklameres ofte at LED skal holde en evighet, men disse lysene har en driver, og den holder ikke så lenge, og ofte er LED og driver i samme boks, så alt må skiftes.

Viss lykten til 45k ryker, går det ikke an å kjøpe noe som passer som ikke er i nærheten av den prisen, en del som ikke er original?

Lampene som er full matrix med vanvittig mange bevegelige lameller, er nok uten tvil dyre å lage, og helt sikkert patentert grundig. Så det er ikke for hvem som helst fabrikk å bare ta opp produksjon av de.

Her er Audi e-tron sine 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, bzzlink said:

Lampene som er full matrix med vanvittig mange bevegelige lameller, er nok uten tvil dyre å lage, og helt sikkert patentert grundig. Så det er ikke for hvem som helst fabrikk å bare ta opp produksjon av de.

Her er Audi e-tron sine 

 

Eg lurte ikke på hvorfor det er så dyrt, eg skjønner ikke vitsen, det koster laaangt mer enn det smaker. Eg håper inderlig det går an å kjøpe noe elementært som ikke koster så mye også i fremtiden.
F.eks speil med all slags elektronikk i? 15k for ett speilskifte er jo helt høl i hodet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det på videoen er jo totalt unødvendig fjas, men jeg kan se for meg at disse kan blokke ute biler i motgående kjørefelt og dermed redusere blending svært effektivt. Kjekt for de i motgående kjørefelt. Nytten for eieren av kjøretøyet er nok mer tvilsom, kanskje ørlite redusert fare for møteulykker?

Lenke til kommentar

Når det gjelder adaptive fjernlys og lys som reduserer blending ved motgående trafikk, har jo selv Skoda Superb denne teknologien inne. Tviler på at de lyktene koster like mye som BMW/Audi sine? Og så vidt jeg vet har modellene fra 2019 og utover LED Matrix lykter, så det må vel være noe annet i de lyktene som setter opp prisene noe hinsides.

Har LED Matrix lykter på min model 3 også(ikke adaptive dessverre), ser ut som de og koster en del å bytte faktisk. Usikker på nøyaktig hvor mye, men ser en på reddit måtte ut med $3600 for å bytte hovedlykter på sin 2014 model S 😅

Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Og jeg fatter ikke at forsikringsselskapene finner seg i sånne priser når noen har fått en skade eller tyveri!

Forsikringsselskapene er fullt klar over delepriser på ulike bilmerker/modeller. 
Det er ikke bare BMW som har dyre og avanserte hovedlykter. BMW laser hovedlys tilbys heller ikke på alle modeller.

 

https://dinside.dagbladet.no/motor/kraftig-overrasket/77577250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Syar-2003 said:

Forsikringsselskapene er fullt klar over delepriser på ulike bilmerker/modeller. 
Det er ikke bare BMW som har dyre og avanserte hovedlykter. BMW laser hovedlys tilbys heller ikke på alle modeller.

 

https://dinside.dagbladet.no/motor/kraftig-overrasket/77577250

For forsikringsselskaperne slår delepriser ut begge veier. Ja noen ganger må de dekke en reparasjon med nye deler, men andre ganger tar de over en totalskadd bil (I.e. betaler for en hel bil, og ikke delepriser), men som fortsatt har fint fungerende deler som kan selges. Verdien av brukte deler vil naturlig gå opp når nye deler blir dyre.

Det man bør være var for er biler hvor man ikke uten videre kan bruke brukte deler for reparasjon enten ved å lage barriærer for ikke-merkeverksteder, eller å legge inn tekniske hindringer for å bruke brukte deler ved å låse deler kryptografisk til bilen og ikke tillate koding av annet enn nye deler. Begge deler kan devaluere brukte deler og dermed gjøre reparasjon dyrere og implisitt forsikring dyrere. Desverre er det ikke uten videre enkelt utover å se på forsikringspriser å finne ut hvem som gjør hva her.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Iterion said:

Når det gjelder adaptive fjernlys og lys som reduserer blending ved motgående trafikk, har jo selv Skoda Superb denne teknologien inne. Tviler på at de lyktene koster like mye som BMW/Audi sine? Og så vidt jeg vet har modellene fra 2019 og utover LED Matrix lykter, så det må vel være noe annet i de lyktene som setter opp prisene noe hinsides.

Har LED Matrix lykter på min model 3 også(ikke adaptive dessverre), ser ut som de og koster en del å bytte faktisk. Usikker på nøyaktig hvor mye, men ser en på reddit måtte ut med $3600 for å bytte hovedlykter på sin 2014 model S 😅

Model 3 lyktene koster litt over 5000kr fra Tesla

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Model 3 lyktene koster litt over 5000kr fra Tesla

Ok det er ikke ille isåfall 👍Rart det kan sprike såpass i priser på hovedlykter på de forskjellige bilmerkene. Men nå er vel BMW, Mercedes, Audi og Porsche kjent for å være premium og det koster jo deretter, selv på ting som hovedlykter. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 timer siden):

Den oversikten går ikke langt nok tilbake. Og prisene fikk en oppgang i 22 og 23 pga diverse faktorer som førte til både høyere råvarekoster på bl.a. lithium og langt dyrere fraktrater, så ikke overraskende at det reflekteres i oversikten der.

Se her, så får man en litt annen vinkling på batteriprisene:

https://cleantechnica.com/2023/12/01/record-low-ev-battery-prices/

BNEF-battery-price-drop-chart.png

Eller her:

https://www.statista.com/chart/7713/electric-car-battery-prices/

Infographic: Rising Commodity Prices Slow EV Battery Price Drop | Statista

Man kan også lese disse diagrammene at prisreduksjonen har flatet ut de siste årene, og konkurransedyktighet på pris har latt vente på seg, spesielt på småbiler, se "sammenligning av en del populære fossilmodeller med direkte sammenlignbare elbilmodeller. I kolonnen til høyre ser du prisdifferansen mellom el- og fossil, regnet om fra euro til kroner":

https://elbil.no/disse-bilene-havner-under-300-000-kroner/

https://infogram.com/prisforskjell-fossilel-i-tyskland-1h7z2l831envg6o

 

 

Lenke til kommentar
mandela skrev (4 minutter siden):

Man kan også lese disse diagrammene at prisreduksjonen har flatet ut de siste årene, og konkurransedyktighet på pris har latt vente på seg, spesielt på småbiler, se "sammenligning av en del populære fossilmodeller med direkte sammenlignbare elbilmodeller. I kolonnen til høyre ser du prisdifferansen mellom el- og fossil, regnet om fra euro til kroner":

https://elbil.no/disse-bilene-havner-under-300-000-kroner/

https://infogram.com/prisforskjell-fossilel-i-tyskland-1h7z2l831envg6o

Selvsagt har det flatet ut, og vil gjøre det fortsatt. Fremtidige prisreduksjoner vil i større grad komme i bolker pga større grad av stordriftsfordeler og av innføring av nyere teknologi. 

Men min opprinnelige påstand var og basert på spådommene om halvering av prisene, og da må man faktisk se på prisene fra da spådommene kom og frem til nå, fremfor å kutte det ned til et begrenset antall år der det har vært mer utflating. Å komme med nye linker til grafer som ikke ser langt nok tilbake, blir derfor helt feil i mine øyne.

Angående den første linken, så er jo dette med på å bevise det jeg sa, at nå har batteriprisene halvert seg, og kjørelengden blitt lang nok, riktignok for dette segmentet av biler, som i mindre grad vil bli brukt til langkjøring, og 25-40 mil er mer enn godt nok.

Men for de bilene som vil brukes til langtransport og til sleping av tilhenger som campingvogner og ikke minst større biler som langtransport med varebiler og lastebiler, trenger enda billigere batterier skal de bli en realitet der folk flest mener de er mer enn god nok, og ikke bare greit nok. Da må ma i mange tilfeller se rekkevidde opp mot 100 mil for å kunne kjøre halve lengden med henger på, eller klare seg tur/retur uten å måtte fylle langs veien.

Prisene mellom elbiler og icebiler i Tyskland er jo bare enda en bekreftelse på at vi enda ikke er i mål. Men det er som sagt i bedring. Man nærmer seg med store skritt det punktet der elbilene blir like billig eller billigere enn icebilene selv uten støtte, og da vil kampen i realiteten bli avgjort.

Hvorfor velge en icebil som koster det samme eller mer enn en elbil med de fordelene elbilen har (uten støtte og subsidier) når rekkevidden uansett er god nok? Nå som det enda er motsatt, er det mer et spørsmål om de totale kostnadene, og om man har ønske om å fjerne unødvendige utslipp av avgasser som er skadelig for folkehelsen, som man spesielt merker i byer og på steder med spesielle lokale forhold som gjør at man tidvis ikke blir kvitt "skjiten", eller der det er så mange biler og lastebiler at det er et vedvarende problem med luftkvaliteten.

Lenke til kommentar

Man ser jo at bilene fortsatt er avhengig av subsidier. I USA kan man nå kjøpe y for $38k, mens for 3 må man ut med 40.4k. Kjøpte man y for 2 år siden har man nå tapt over $20k på dette, det er hvor mye prisjusteringer og subsidier utgjør. Hvis produksjonen av biler skal opp betyr det at prisen skal ned dersom man vil nå flere kjøpere. Osborne effekten kan bli farlig her. Hvem vil vel kjøpe en bil som blir 30-40 tusen billigere å kjøpe per år, dette blir jo et ektra kraftig verditap i tillegg til det allerede betydelige tapet på en ny bil.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Man ser jo at bilene fortsatt er avhengig av subsidier. I USA kan man nå kjøpe y for $38k, mens for 3 må man ut med 40.4k. Kjøpte man y for 2 år siden har man nå tapt over $20k på dette, det er hvor mye prisjusteringer og subsidier utgjør. Hvis produksjonen av biler skal opp betyr det at prisen skal ned dersom man vil nå flere kjøpere. Osborne effekten kan bli farlig her. Hvem vil vel kjøpe en bil som blir 30-40 tusen billigere å kjøpe per år, dette blir jo et ektra kraftig verditap i tillegg til det allerede betydelige tapet på en ny bil.

Ja, sånn sett er vi heldige i Norge at avgiftsreglene er tilpasset slik at elbilene blir like dyre eller billigere å kjøpe enn tilsvarende icebiler, og at vi enda kan spare mye på drivstoff ved å lade hjemme, siden reglene i større grad sørger for at borettslag og andre må legge til rette for lading der folk bor.

Slik er det ennå ikke i de fleste andre land, så enda er det behov for subsidier eller andre tiltak.

Ja, selv i Norge er det enda for tidlig å fjerne mvafritaket helt, selv om vi nærmer oss prisparitet.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Selvsagt har det flatet ut, og vil gjøre det fortsatt. Fremtidige prisreduksjoner vil i større grad komme i bolker pga større grad av stordriftsfordeler og av innføring av nyere teknologi. 

Men min opprinnelige påstand var og basert på spådommene om halvering av prisene, og da må man faktisk se på prisene fra da spådommene kom og frem til nå, fremfor å kutte det ned til et begrenset antall år der det har vært mer utflating. Å komme med nye linker til grafer som ikke ser langt nok tilbake, blir derfor helt feil i mine øyne.

Angående den første linken, så er jo dette med på å bevise det jeg sa, at nå har batteriprisene halvert seg, og kjørelengden blitt lang nok, riktignok for dette segmentet av biler, som i mindre grad vil bli brukt til langkjøring, og 25-40 mil er mer enn godt nok

De historiske prisene du lenket til representerer heller tidlig fase av utviklingen med proof of concept > nisje > industrialisering > og såvidt stordriftsfordeler, de tidligere årene er derfor ikke så veldig relevante mener jeg. Spådommen om halvering av batteripriser gjaldt priser fra 2022 skulle halveres i 2025.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (2 minutter siden):

De historiske prisene du lenket til representerer heller tidlig fase av utviklingen med proof of concept > nisje > industrialisering > og såvidt stordriftsfordeler, de tidligere årene er derfor ikke så veldig relevante mener jeg. Spådommen om halvering av batteripriser gjaldt priser fra 2022 skulle halveres i 2025.

 

Hvor finner du de spådommene? Slike spådommer har ihvertfall ikke jeg sett, annet enn i artikler der man har aktører som melder "gjennombrudd", men der man enda ikke har klart å komme seg til lansering, og knapt nok til testfasen.

Og slike "spådommer" fra firmaer som skriker etter investormidler, er bare å se godt bort fra.

Siden første halvering, har det vært spådd ny halvering, men ikke mer spesifikt enn at man tror det kan ta like lang tid, eller litt mindre enn ved forrige gang. Altså snakker man da om ihvertfall 8-10 år til. Og så har det som sagt vært noen humper i veien som man ikke helt har sett for seg, som Korona og Russlands invasjon av Ukraina, og de følger det har fått for både utviklingen og priser.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Ok det er ikke ille isåfall 👍Rart det kan sprike såpass i priser på hovedlykter på de forskjellige bilmerkene. Men nå er vel BMW, Mercedes, Audi og Porsche kjent for å være premium og det koster jo deretter, selv på ting som hovedlykter. 

Tesla lyktene er lavoppløste med gammel matrix led på 84 pixler/84 microleds.
Klart de er billigere enn de overnevnte med HD matrix.
Porsche sine nyeste HD matrix har to moduler pr lykt med nyeste teknologi høyoppløst som inneholder mer enn 32.000 microleds/pixler fordelt på to moduler pr lykt.

Man har der klassifisert 
1)  LED
2) Matrix LED
3) HD Matrix LED
Så har man laser assistert. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sjekk ut Hiphi fra TB test. ALT er rart med denne bilen. Elektriske dører x 4 , suicide dører, utvendige diodelist på alle dører. Ser ut som en prototype som har rømt fra testing. Det interessante er at denne bilen skal delta på NAFs rekkevidde test. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Tesla lyktene er lavoppløste med gammel matrix led på 84 pixler/84 microleds.
Klart de er billigere enn de overnevnte med HD matrix.
Porsche sine nyeste HD matrix har to moduler pr lykt med nyeste teknologi høyoppløst som inneholder mer enn 32.000 microleds/pixler fordelt på to moduler pr lykt.

Man har der klassifisert 
1)  LED
2) Matrix LED
3) HD Matrix LED
Så har man laser assistert. 

Ah ok, var ikke klar over det, men det gir mening! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...