Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (34 minutter siden):

Vel, man hadde og har fortsatt Jerrykanner...noe som sikrer en enda lengre rekkevidde. En erstatning for elbiler må vel bli et bensin eller dieselaggregat med tilsvarende Jerrykanner? Det står forresten en spådom i dag på ABC nyhetene om elbilenes fremtid, noe jeg forresten til dels er enig i.

Bilgigant med dyster elbil-spådom | ABC Nyheter

Flere som har tilsvarende eller identisk artikkel. For meg høres det ut som man konstruerer et problem og tror det ikke er løsbart. Mange av de områdene det er snakk om, er plasser man har mye sol, og noen solcellepaneler og utskiftbare batterier kunne fort løst problemet.

Men klart, det er snakk om kostnader, og mange av de landene og områdene man snakker om, har heller ikke mye av dette rikdom å finansiere dette med. Og jeg tror at det først vil bli en form for elektrifisering i form av strøm til vanlig forbruk i hjem og i eventuelle produksjonsanlegg.

Etterhvert som batteriteknologien utvikler seg så man kan lagre litt større mengder via billige og driftssikre batterier, eller med andre lagringsformer for å kunne lage elektrisitet senere, så vil det nok forandre på mye.

Er forøvrig mange land i Afrika som heller ikke har god infrastruktur per i dag, men som ser at det både er bedre og lettere å få til elektrifisering, enn at de skal få tak i stabile forsyninger av fossilt drivstoff, nettopp pga lavere kostnader, lavere energibehov og høyere virkningsgrad.

Man hopper derfor bukk over veien mot et industrialisert samfunn via omveien om fossil energi, og går rett på elektrifisering av bilparken.

Endret av Snowleopard
Skriveleif og korrigere ufullstendige/mangelfulle setninger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, ozone said:

Ja, jeg begynner å bli litt lei av disse beinharde rekkeviddetestene der man kjører bilen helt tom, for så å laste den på en bergingsbil😆

Hvorfor så vi aldri slike "tester" med bensinbiler med hhv små og store bensintanker? Jo fordi det var totalt uinteressant når alle visste at man kunne fylle bensin langs veien lenge før man gikk tom, uansett størrelse på tanken.

Det samme gjelder jo el biler idag! Selv de med minste batteri kommer seg lett til neste lader lenge før de går tom. Det eneste de må kunne er å hurtiglade. Og de som ikke kan det er vel mer for "til og fra jobb og butikken" type bil, og trenger iallefall ikke noe rekkeviddetest.

Tja, med elbiler kommer jo muligheten til å fylle bilen hjemme. Og ingen hurtiglading er alltid bedre enn rask hurtiglading. Det er nok mange som er intressert i å vite om de kan kjøre til og fra hytta uten å måtte lade på veien.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (30 minutter siden):

Definitivt en av de beste fordelene ved å eie elbil i mitt syn. Selv så bruker jeg aldri hurtiglader.

Sjæl. Har lader hjemme og lader på hyttene. Når jeg besøker svigers har de lader. Skal jeg på bilferie velger jeg hotell med lader tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
ozone skrev (8 timer siden):

Det har du selvsagt helt rett i, og jeg er også enig.
Men poenget mitt, som kanskje ikke kom så godt fram, var jo at den eneste gjenstanden politiet kan gi bot for å fikle med under kjøring er mobiltelefon!
Alle andre gjenstander er lov! Matpakken, kaffekoppen, skjermen i bilen, knapper i bilen, OL-pin samlingen din, et rent kamera, osv, så lenge det ikke går ut over kjøringen

Skjer der et uhell, eller ulykke; da kan politiet ta deg for å beundre OL-pin samlingen din mens du kjørte, men ikke før...

For selv om man skulle være like flink å betjene mobilen under kjøring som alle disse andre, så får man ti tusen i bot om man blir sett holde den i hånden! Men ikke for noen andre ting man fikler med!
Litt urettferdig med tanke på de svære skjermene bilene nå har, men forståelig når man ser hvor mye folk sitter med trynet ned i mobilen i trafikken.

Så påstanden din er at så lenge det ikkje skjer ei ulykke kan du drive med akkurat kva du vil i bilen så lenge det ikkje er ein mobiltelefon?

Sjå film på ein laptop, lese bok, barbere seg, sminke seg, skifte klesplagg osv?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Så påstanden din er at så lenge det ikkje skjer ei ulykke kan du drive med akkurat kva du vil i bilen så lenge det ikkje er ein mobiltelefon?

Sjå film på ein laptop, lese bok, barbere seg, sminke seg, skifte klesplagg osv?

Du setter det fryktelig på spissen... men ja; det er bare mobiltelefon i hånden som gir bot umiddelbart! Alle de andre du nevner må ha ført til vinglete kjøring, uhell eller ulykke, eller være ekstremt graverende og helt åpenbart at det ikke er forenlig med å føre bilen for at de skal kunne gjøre noe etter §3
Det er ikke nok å bare holde en bok i hånden, eller en DVD-spiller som spiller en film.

Lenke til kommentar
ozone skrev (23 minutter siden):

Du setter det fryktelig på spissen... men ja; det er bare mobiltelefon i hånden som gir bot umiddelbart! Alle de andre du nevner må ha ført til vinglete kjøring, uhell eller ulykke, eller være ekstremt graverende og helt åpenbart at det ikke er forenlig med å føre bilen for at de skal kunne gjøre noe etter §3
Det er ikke nok å bare holde en bok i hånden, eller en DVD-spiller som spiller en film.

Der tror jeg nok du er på ville veier. Riktignok finner jeg bare artikler om en personbil som ble stoppet pga vingling forårsaket av å se film, men der var fører i tillegg rusa på narko, så der ble jo førerkortbeslag utfallet uansett.

Men finner en sak om en polsk vogntogfører som ble stoppet i Norge fordi Politiet observerte at en laptop stod åpen og spilte av en film. I skjerpende retning var det at det også var glatte forhold på stedet.

https://www.nrk.no/trondelag/sa-pa-film-mens-han-kjorte-vogntog-1.14328878

Politiet vil nok ikke ha problemer med å gi en saftig bot for brudd på §3 for mange av de eksemplene, ihvertfall ikke om man vingler på veien eller overser skilt og trafikklys, bryter vikeplikt eller på annen måte skaper farlige situasjoner.

Forskjellen ligger mest i at du får heftig bot for å fikle med mobilen selv om de ikke observerer noen av de andre tingene. Skjerpingen i loven gjør det betydelig lettere å reagere uten disse tegnene på distraksjon. Men nå sammenligner de gjerne filmavspillere med mobil, da det er handlingen i seg selv det slås ned på.

EDIT: Fant en sak om en som ble bøtelagt for å se film på iPad mens han kjørte bil.

https://www.budstikka.no/nettbrett-surfende-bilforer-tatt-pa-fersken/s/5-55-1289689

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

Definitivt en av de beste fordelene ved å eie elbil i mitt syn. Selv så bruker jeg aldri hurtiglader.

Enig, det er så deilig å slippe å dra på bensinstasjonen for å rane meg selv😂 80ish prosent hver dag og jeg holder meg stort sett på det laveste kapasitetleddet også. Helt topp!

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Vel, man hadde og har fortsatt Jerrykanner...noe som sikrer en enda lengre rekkevidde. En erstatning for elbiler må vel bli et bensin eller dieselaggregat med tilsvarende Jerrykanner? Det står forresten en spådom i dag på ABC nyhetene om elbilenes fremtid, noe jeg forresten til dels er enig i.

Bilgigant med dyster elbil-spådom | ABC Nyheter

Akio Toyoda har alltid hatet elbiler og spådd deres fremtid i dass. Hvert år kommer han med nye dommedagsprofetier om elbilmarkedet. Hvert år stiger markedsandelen og utbredelsen til elbiler. Hvert år sakker Toyota etter teknologisk. Det fungerer fortsatt å piske hesten for den er fortsatt i live, men alle andre ser hvor markedet er på vei og at hesten til Akio er døende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Flere som har tilsvarende eller identisk artikkel. For meg høres det ut som man konstruerer et problem og tror det ikke er løsbart. Mange av de områdene det er snakk om, er plasser man har mye sol, og noen solcellepaneler og utskiftbare batterier kunne fort løst problemet.

Ok, har ikke vært inne på denne tråden tidligere som jeg kan huske... det er sikkert muligheter til å fikse problemet på dette, men årsaken er nok stor fattigdom som du nevner. Men ser ikke for meg noen snarlig løsning på problemet hvis ikke store selskaper tar initativ til sponsing. Det kom vel et gjennombrudd nå sist i Dubai med enighet om støttefond til fattige land. Mulig dette vil være en løsning, men det blir nok dyrt å sponse både seg selv og fattig land. Tror det blir en langsom utvikling. Muligheten for at andre energiformer blir oppdaget i mellomtiden er også til stede. At jorden snart vil bli dekket av solpaneler og vindmøller ser jeg ikke for meg som løsning for alt energibehovet for hele verden. Det er en korttenkt løsning.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Enig, det er så deilig å slippe å dra på bensinstasjonen for å rane meg selv😂 80ish prosent hver dag og jeg holder meg stort sett på det laveste kapasitetleddet også. Helt topp!

Er så herlig. Har akkurat installert egen AMS-leser så nå holder jeg meg også lett under 5 kWt/t-leddet. Ulempen er jo at det føles fryktelig dyrt de få gangene jeg faktisk trenger å lade raskere enn 3-4 kW.

Lenke til kommentar

:cry: Kan ikke være gøy å møte dette om morgenen når du skal av gårde med bilen.
Lyktene til Taycan er visstnok veldig kostbare og er ettertraktet tyvgods. 
De er vanskelige å komme til så her har de klippet opp skjermer som en hermetikkboks for å få ut hovedlyktene.

https://www.tv2.no/broom/skrekk-tyveri-slik-fant-eieren-bilen/16403904/

IMG_0288.webp

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Muligheten for at andre energiformer blir oppdaget i mellomtiden er også til stede.

Primærenergier, kanskje.

Men du driver ikke et kjøretøy med primærenergi. Kommer egentlig bare på 3 kraftalternativer: muskelkraft, gasstrykk (i videste forstand) og elektromagnetisme.

Lenke til kommentar
kremt skrev (34 minutter siden):

Er slike biler dyre å forsikre? Ser for meg det er ganske kostbare reparasjoner hvis noe går galt eller man krasjer. 

Ikke galt.
Jeg fikk 1630kr/mnd for kasko-pluss  (uten trafikkf avg) hos Gjensidige på 2023 modell Taycan Cross Turismo med 75% bonus/16000km/8000 egenandel. Bor i Oslo.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Ikke galt.
Jeg fikk 1630kr/mnd for kasko-pluss  (uten trafikkf avg) hos Gjensidige på 2023 modell Taycan Cross Turismo med 75% bonus/16000km/8000 egenandel. Bor i Oslo.

Det er jo hinsides 😅 betaler langt mindre med avgift for min plaid

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Det er jo hinsides 😅 betaler langt mindre med avgift for min plaid

Går ikke an å sammenlikne person til person.
Du bor ikke i Oslo 
Det er også pris uten samling av forsikringer.

For å finne «din» pris lag din egen beregning. 

Jeg betaler 1050kr/mnd for i4M50 (Super/toppkasko)

Glemte å nevne at det er pris på Taycan 4S Cross Turismo 2023 

 

Plaid er mye dyrere enn både i4M50 og Taycan 4S Cross Turismo å forsikre.

IMG_0293.jpeg

IMG_0294.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Salvesen. said:

Ikke på S?

Jo faktisk

Tesla model Old range in miles New range in miles Change (%)
Model S Long Range with 19-inch wheels 405 405 0.0%
Model S Long Range with 21-inch wheels 375 362 +1.9%
Model S Plaid with 19-inch wheels 396 359 -9.3%
Model S Plaid with 21-inch wheels 348 320 -8.0%
Model X Long Range with 20-inch wheels 348 335 -3.7%
Model X Long Range with 22-inch wheels 330 322 -2.4%
Model X Plaid with 20-inch wheels 333 326 -2.1%
Model X Plaid with 22-inch wheels 311 300 -3.5%
Model Y RWD with 19-inch wheels 260 260 0.0%
Model Y RWD with 20-inch wheels 242 242 0.0%
Model Y Long Range with 19-inch wheels 330 310 -6.1%
Model Y Long Range with 20-inch wheels 318 292 -8.2%
Model Y Performance 303 285 -5.9%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...