Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (21 timer siden):

Hvert år stiger markedsandelen og utbredelsen til elbiler.

Gjelder dette ikke i hovedsak pga statlige incentiver slik som i Norge, incentiver som blir fjernet når andelen øker? Det blir stadig lovet at pris på batterier kommer til å halveres og EVer vil bli billigere enn ICE uten incentiver, og ny batteriteknologi vil redusere slitasje, vekt, ladehastighet, men det er alltid noen år unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, til tross for at norske elbil-incentiver har vært på full fart ut i flere år så ser det ikke ut til å gå nevneverdig ut over elbilandelen av bilsalget.

Mange andre hand har også skrudd ned sine incentiver, eller innførte aldri noen. Likevel er el-andelen generelt på vei opp.

Batterier har allerede blitt billigere og fortsetter nok den trenden. Men ikke alt har gått like bra. Batterier med elektrolytt i fast form har latt vente på seg på personbilsiden. Umoden teknologi er ofte vanskelig å spå ankomst på. Men en del busser har denne teknologien.

Det er bare å følge med, det kommer stadig noe nytt, bedre og billigere.

Lenke til kommentar
ozone skrev (På 27.1.2024 den 4:22 PM):

Hvorfor så vi aldri slike "tester" med bensinbiler med hhv små og store bensintanker? Jo fordi det var totalt uinteressant når alle visste at man kunne fylle bensin langs veien lenge før man gikk tom, uansett størrelse på tanken.

Det samme gjelder jo el biler idag! Selv de med minste batteri kommer seg lett til neste lader lenge før de går tom. Det eneste de må kunne er å hurtiglade. Og de som ikke kan det er vel mer for "til og fra jobb og butikken" type bil, og trenger iallefall ikke noe rekkeviddetest.

Her er du inne på noe. Vi hadde denne diskusjonen hjemme da vi kjøpte første elbil for ti-tolv år siden. I dag og på elbil nr 5? Nope. Fint å ha en viss rekkevidde når vi skal langt, men langt fra et krav..

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (21 timer siden):

:cry: Kan ikke være gøy å møte dette om morgenen når du skal av gårde med bilen.
Lyktene til Taycan er visstnok veldig kostbare og er ettertraktet tyvgods. 
De er vanskelige å komme til så her har de klippet opp skjermer som en hermetikkboks for å få ut hovedlyktene.

https://www.tv2.no/broom/skrekk-tyveri-slik-fant-eieren-bilen/16403904/

IMG_0288.webp

Ikke bare Taycan. Andre Porscher lider også av dette.

 

IMG_9209.jpeg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (1 time siden):

Gjelder dette ikke i hovedsak pga statlige incentiver slik som i Norge, incentiver som blir fjernet når andelen øker? Det blir stadig lovet at pris på batterier kommer til å halveres og EVer vil bli billigere enn ICE uten incentiver, og ny batteriteknologi vil redusere slitasje, vekt, ladehastighet, men det er alltid noen år unna.

Batterier ER blitt billigere. Men det sees ikke så lett fordi man tar besparelsen til å øke batteristørrelsen, da rekkevidde fremdeles er et ankepunkt på elbiler.

Vi har gått fra 24 og 30 kWh på de folkelige modellene, til at de fleste nå kommer med batterier på 50-70 kWh uten at prisene har økt spesielt.

Hadde ikke prisene halvert seg eller så, så skulle bilene kostet bortimot det dobbelte per i dag. Og til tross for dobling av batteristørrelsen, så er bilene minst like raske eller raskere til å lade seg opp til 80 % SoC.

Først når standard rekkevidde er 600-800 km vil vi se at prisene på selve bilene går ned, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (17 minutter siden):

Ikke bare Taycan. Andre Porscher lider også av dette.

Jeg blir forbannet når jeg ser at sånt hærverk skjer. Gevinsten for skurken må være en liten brøkdel av kostnaden for å reparere, som smøres ut over forsikringstakerne. :realmad:

Kan Porsche kontre faenskapet ved å sette ned prisen på ny lykt til kostpris? Det vil selvsagt redusere gjensalgsverdien. Er det egentlig noe svartebørsmarked for disse lyktene? Defekte lykter på noe så nytt som Taycan må jo gå på enten garantien eller forsikringa. Så hvem kjøper egentlig slikt på svartebørsen?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg blir forbannet når jeg ser at sånt hærverk skjer. Gevinsten for skurken må være en liten brøkdel av kostnaden for å reparere, som smøres ut over forsikringstakerne. :realmad:

Kan Porsche kontre faenskapet ved å sette ned prisen på ny lykt til kostpris? Det vil selvsagt redusere gjensalgsverdien. Er det egentlig noe svartebørsmarked for disse lyktene? Defekte lykter på noe så nytt som Taycan må jo gå på enten garantien eller forsikringa. Så hvem kjøper egentlig slikt på svartebørsen?

Ikke alle land har 5 år garanti, så det er fort at dette må dekkes inn selv. Er nok også endel forhandlere/verksteder i noen av de mer suspekte landene som gjerne kjøper brukte deler for å tjene mer, og  kanskje ikke er så nøye på at de faktisk understøtter kriminell virksomhet, dessverre.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (26 minutter siden):

Batterier ER blitt billigere. Men det sees ikke så lett fordi man tar besparelsen til å øke batteristørrelsen, da rekkevidde fremdeles er et ankepunkt på elbiler.

Nå går denne tabellen bare tilbake til 2019, men prisfallet fram til i dag ser ut til å være moderat.

 

https://thedriven.io/2023/11/22/plunging-battery-prices-will-deliver-cost-parity-for-evs-by-2025-says-goldman-sachs/Goldman-Sachs-EV-battery-prices-1.jpg?lo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (4 minutter siden):

Nå går denne tabellen bare tilbake til 2019, men prisfallet fram til i dag ser ut til å være moderat.

 

https://thedriven.io/2023/11/22/plunging-battery-prices-will-deliver-cost-parity-for-evs-by-2025-says-goldman-sachs/

Den oversikten går ikke langt nok tilbake. Og prisene fikk en oppgang i 22 og 23 pga diverse faktorer som førte til både høyere råvarekoster på bl.a. lithium og langt dyrere fraktrater, så ikke overraskende at det reflekteres i oversikten der.

Se her, så får man en litt annen vinkling på batteriprisene:

https://cleantechnica.com/2023/12/01/record-low-ev-battery-prices/

BNEF-battery-price-drop-chart.png

Eller her:

https://www.statista.com/chart/7713/electric-car-battery-prices/

Infographic: Rising Commodity Prices Slow EV Battery Price Drop | Statista

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Man kan jo stille spm ved om en sånn lykt faktisk må koste så mye som den gjør.....

Laserlys (shadowline) på min bmw har 45 tusen i delepris for en komplett lykt hos GS epc delekatalog. Blir ca 90 tusen for begge det. Klipper de opp skjermer i tillegg blir det vel fort 200k å få fikset med nye skjermer og lakkering .

IMG_0297.jpeg

Lenke til kommentar

45k er også en latterlig pris for meg. Skjønner ikke at det skal være forbundet med sånne priser å lage disse lyktene.

Når du ser på en bil i dag, hvis lyktene alene skal komme på nesten 100k ville eg trodd totalprisen ble enda mer ekstrem enn den er i dag.

Hva er billigste bil man får disse lyktene på hos BMW? SI 700k, så er altså nesten 100k av prisen kun to lykter fremme..... Noen skor seg her.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Delene går nok hovedsakelig til baltikum. Det er veldig vanlig at de kjøper salvage biler på dealer auction i usa og tyskland som deretter gjenoppbygges med delvis stjålne deler og meget mulig tvilsomme reparasjonsmetoder. Det har vært noen slike biler tilsalgs her til lands også, kanskje spesielt mye av BMW M3 og M4. Lurt å søke opp VIN på bilen man ser på eller vurderer, stor sjanse for at du kan få treff hvis den har vært solgt på auksjon. 

For 3-4 år siden var det en stor bølge her i byen der hovedsakelig nyere BMW-er fikk frastjålet ratt, airbager og naviskjermer.  Det ble vel funnet ut at det var noen bander fra Romania blant annet som stod bak. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (56 minutter siden):

Laserlys (shadowline) på min bmw har 45 tusen i delepris for en komplett lykt hos GS epc delekatalog. Blir ca 90 tusen for begge det. Klipper de opp skjermer i tillegg blir det vel fort 200k å få fikset med nye skjermer og lakkering .

 

Var i kontakt med Bavaria om å bytte ut baklyktene på i4 til M4 CSL lykter siden de er plug and play til i4, fikk litt bakoversveis av prisen kan en si, så ble til at jeg beholdt original lyktene 😅

image.thumb.png.dfaaf0dffadd06785fd49e61dc4d86d0.png

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (35 minutter siden):

Ja , det er dyrt å kjøpe M4 deler.
Du får disse til ca 15 tusen online. 
Her har de både røde og "smoked".

M4 CSL baklyktene er litt mer fancy

image.thumb.jpeg.904f5cfa9cde96887a9b6ca7ce59f7c2.jpeg

Finnes og ettermarkeds kopier av disse, eksempelvis :

https://aerocarbonuk.com/products/aero-carbon-bmw-m4-g82-g22-4-series-laser-tail-lights

Men så er det jo og litt det å bruke 15K+ på baklykter av uviss kvalite muligens manglende typegodkjenning og what have you.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (33 minutter siden):

M4 CSL baklyktene er litt mer fancy

image.thumb.jpeg.904f5cfa9cde96887a9b6ca7ce59f7c2.jpeg

Finnes og ettermarkeds kopier av disse, eksempelvis :

https://aerocarbonuk.com/products/aero-carbon-bmw-m4-g82-g22-4-series-laser-tail-lights

Men så er det jo og litt det å bruke 15K+ på baklykter av uviss kvalite muligens manglende typegodkjenning og what have you.

Vet det .
Men just saying.. (at det er "rimeligere" alternativer)
Selv synes dette helt uinteressant. Ville jeg hatt en M4 CSL og dens ytelse/utseende hadde jeg kjøpt en.
Baklysene på i4 M50 er fine "nok"  som de er imho :)

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 timer siden):

Laserlys (shadowline) på min bmw har 45 tusen i delepris for en komplett lykt hos GS epc delekatalog. Blir ca 90 tusen for begge det.

 

Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Var i kontakt med Bavaria om å bytte ut baklyktene på i4 til M4 CSL lykter siden de er plug and play til i4, fikk litt bakoversveis av prisen kan en si, så ble til at jeg beholdt original lyktene 😅

Altså hvis bare nye frontlykter og baklykter på en BMW i4 M50 koster nesten 200 tusen, da lurer jeg på hvordan de klarer å selge hele bilen til 600 tusen...
Og jeg fatter ikke at forsikringsselskapene finner seg i sånne priser når noen har fått en skade eller tyveri!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...