Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Complexity said:

Screenshot_20240126_113817_Chrome.thumb.jpg.94799dc010bdcba2a840ea1dd4f791ca.jpg

Screenshot_20240126_113933_Chrome.jpg.0bff2c1766587201d8e66ad366428ed6.jpg

288 celler på 82kWt pakken, som vil si 24 celler per modul.

Så om en eller flere moduler streiker (som de tydeligvis gjør) vil det ha stor påvirkning på kapasiteten..

Hvordan kommer du til at det er moduler som har feilet?

Det er i teorien mulig å shunte en modul og la batterispenningen falle, men det krever masse kontaktorer. Forventet oppførsel vil være at om en modul feiler så er batteriet inoperabelt (eller egentlig alt som er i serie med modulen er inoperabelt)

I.h.t. https://www.batterydesign.net/volkswagen-meb-battery-pack-id-family/

så har en id4 moduler med 8s3p konfigurasjon (30V nom) for en systemkonfigurasjon på 96s3p (355V nom) i sin største versjon i.e. alle modulene er i serie så om en feiler så har batteriet feilet med mindre du har en bypasskontaktor og isolasjonskontaktorer for hver modul. Det tviler jeg på de har.

Om modulene har 3 sett terminaler (en for hvert parallelle sett) slik at alle settene er isolert i modulene så kan du i teorien bypasse en a seriestrengene istedetfor, men det vil i så fall gi et umiddelbart > 33% kapasitetsfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns vel egentlig at en del av TB`s innhold nærmer seg grensen til å "piske en død hest". Noe er jo interessant selvsagt, men langt fra alt.

Siste 1k km var dog litt interessant. Bmw i5 var 10 minutter tregere i +5 grader enn tesla 3 var i minus 24 grader. Tesla koster 500 tusen, bmw koster 1.2 mill. Det er ikke mer plass i bmw, den er forbausende trang og dårlig utnyttet. Er i5 en av de dårligste bilene bmw har lansert på ganske lenge? Jeg ser bare ingen fordeler sammenlignet mot i4 som koster nesten bare halvparten (kampanje til 599), faktisk plass til mindre antall bokser i5 vs i4. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, sverreb said:

Er du sikker på at det er batteritemperaturen du ser? Har vært nok av brukere som har lest av motortemperaturen og har trodd det var batteritemp.

Screenshot2024-01-26150147.thumb.png.3151fbf2e1a24702d5920d2f1db8f390.png

Er den temperaturen som er markert som det i appen Bjørn bruker iallefall. Kan jo alltids være feil da. Er snevert med info man får ut av OBD pluggen virker det som.

Men så snart bilen starter å lade på 200kW så skyter den temperaturern i været så om det er motortemperaturen så brukes den isåfall til varming av batteriet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
7 minutes ago, sverreb said:

Hvordan kommer du til at det er moduler som har feilet?

Det er i teorien mulig å shunte en modul og la batterispenningen falle, men det krever masse kontaktorer. Forventet oppførsel vil være at om en modul feiler så er batteriet inoperabelt (eller egentlig alt som er i serie med modulen er inoperabelt)

I.h.t. https://www.batterydesign.net/volkswagen-meb-battery-pack-id-family/

så har en id4 moduler med 8s3p konfigurasjon (30V nom) for en systemkonfigurasjon på 96s3p (355V nom) i sin største versjon i.e. alle modulene er i serie så om en feiler så har batteriet feilet med mindre du har en bypasskontaktor og isolasjonskontaktorer for hver modul. Det tviler jeg på de har.

Om modulene har 3 sett terminaler (en for hvert parallelle sett) slik at alle settene er isolert i modulene så kan du i teorien bypasse en a seriestrengene istedetfor, men det vil i så fall gi et umiddelbart > 33% kapasitetsfall.

Er moduler som byttes iallefall. En del av servicen på ID bilene er å kjøre diagnose for å sjekke helsen på batterimodulene og eventuelt bytte dem på garanti.
Og bilene skulle vel ikke plutselig miste 30% kapasitet om bare en celle var død. Tipper en hel modul blir deaktivert om den detekterer feil på en cell i seg.

Elbilmekk og slike 3'e parts verksteder kan sikkert fikse enkelceller i moduler når det blir aktuelt en dag.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Complexity said:

Screenshot2024-01-26150147.thumb.png.3151fbf2e1a24702d5920d2f1db8f390.png

Er den temperaturen som er markert som det i appen Bjørn bruker iallefall. Kan jo alltids være feil da. Er snevert med info man får ut av OBD pluggen virker det som.

Men så snart bilen starter å lade på 200kW så skyter den temperaturern i været så om det er motortemperaturen så brukes den isåfall til varming av batteriet.

Slike tredjepartsapper kan fort være misvisende. De har ikke alltid riktig eller en umiddelbar forståelig mapping av symboler eksponert på OBDII med faktiske målinger. 

Det er jo heller ikke en temperatur i et batteri, det er sensorer over alt i pakken samt kjølevann og inlet. Om du ser temperaturen stige veldig raskt ved start av lading mistenker jeg det er inlettemperatur.

Nå er det fullt mulig å optimere batterier for effekt helt uavhengig av kjemi, noe som også reduserer behovet for å øke ladningsmobilitet via temperatur, men det går gjerne på bekostning av energitetthet. (I praksis bruke tynnere katoder og anoder, noe som bruker mer volum på kolektorer og separatorer. Det gir større totalt overflateareal mellom anode og katode og dermed mindre strøm pr. enhet oveflate.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
13 minutes ago, sverreb said:

Slike tredjepartsapper kan fort være misvisende. De har ikke alltid riktig eller en umiddelbar forsståelig mapping av symboler eksponert på OBDII med faktiske målinger. 

Det er jo heller ikke en temperatur i et batteri, det er sensorer over alt i pakken samt kjølevann og inlet. Om du ser temperaturen stige veldig raskt ved start av lading mistenker jeg det er inlettemperatur.

Nå er det fullt mulig å optimere batterier for effekt helt uavhengig av kjemi, noe som også reduserer behoved for å øke ladningsmobilitet via temperatur, men det går gjerne på bekostning av energitetthet. (I praksis bruke tynnere katoder og anoder, noe som bruker mer volum på kolektorer og separatorer. Det gir større totalt overflateareal mellom anode og katode og dermed mindre strøm pr. enhet oveflate.

Eller så utvikles det innmari mye varme av batteriet som mates med 200kW når det er "kaldt" som nevnt tidligere her 😛
Kan hende det er inlet temperatur ja siden det ikke er spesifisert. På OBD'appen til min bil er det 3 batteritemperaturer markert Inlet, mid, og outlet. 

Edit: husket feil. Men det er litt mere info å hente iallefall.

 

Screenshot_20240126_152430_Photos.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Jeg syns vel egentlig at en del av TB`s innhold nærmer seg grensen til å "piske en død hest". Noe er jo interessant selvsagt, men langt fra alt.

Siste 1k km var dog litt interessant. Bmw i5 var 10 minutter tregere i +5 grader enn tesla 3 var i minus 24 grader. Tesla koster 500 tusen, bmw koster 1.2 mill. Det er ikke mer plass i bmw, den er forbausende trang og dårlig utnyttet. Er i5 en av de dårligste bilene bmw har lansert på ganske lenge? Jeg ser bare ingen fordeler sammenlignet mot i4 som koster nesten bare halvparten (kampanje til 599), faktisk plass til mindre antall bokser i5 vs i4. 

Tesla Model 3 er jo en rimelig bil som tilbyr mye plass, rekkevidde og god lading uansett vær. BMWs 5-Serie har vært en dr bil i mange år og aldri vært en økonomivinner sånn sett. Man betaler i dyre dommer for luksus, for mange er dette helt på trynet å gjøre. Noen velger til og med å legge dette som førstevalg, altså hvor billig kan jeg frakte meg selv og familien over etpar års tid - og velger den. Har nok mye med hva slags entusiasme man har for biler. 

Om vi skrur tiden tilbake litt (2015 er eksempelet her) kunne man kjørt samme type regnestykke på en Skoda Octavia 2.0tdi stv vs en BMW 520d. En godt utstyrt 520d Xdrive havnet oppmot 800 000 imot 450 000 for en octavia. 

Har ikke kjørt siste 5er ennå men designet er ikke for meg, synes det er mye hit-n-miss fra de om dagen. Ikke mye entusiasme fra de jeg kjenner som sverger til 5-serie heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Complexity said:

Er moduler som byttes iallefall. En del av servicen på ID bilene er å kjøre diagnose for å sjekke helsen på batterimodulene og eventuelt bytte dem på garanti.
Og bilene skulle vel ikke plutselig miste 30% kapasitet om bare en celle var død. Tipper en hel modul blir deaktivert om den detekterer feil på en cell i seg.

Elbilmekk og slike 3'e parts verksteder kan sikkert fikse enkelceller i moduler når det blir aktuelt en dag.

Hvis en enkelt celle i en modul er svak, vil det senke den effektive kapasiteten i hele batteriet (gitt konvensjonellt design) siden alle celler må være i balanse og alle de andre cellene må balanseres ned til samme nivå som den svake cellen. Så å fikse en enkelt avvikende celle ved å bytte en modul virker som en god løsning, og kan returnere mer kapasitet enn kun kapasiteten til den aktuelle modulen. Det har imidlertid ingen effekt om batteriene er slitt jevnt slik de bør være.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Complexity said:

Eller så utvikles det innmari mye varme av batteriet som mates med 200kW når det er "kaldt" som nevnt tidligere her 😛
Kan hende det er inlet temperatur ja siden det ikke er spesifisert. På OBD'appen til min bil er det 3 batteritemperaturer markert Inlet, mid, og outlet. 

Tja det kan du jo gjøre en enkel rimelighetsanalyse på. Hva er temperaturstigningen i K/s, gjør så noen rimelige antagelser på batteriets vekt og spesifikke varmekapasitet (jeg ville brukt 0.55* J/K*g) så kan du regne ut hvor mye effkt som må omgjøres til varme for at det skal være batteriet som øker i temperatur.

F.eks om batteriet veier 400kg, så er da antatt varmekapasitet 220kJ/K som da vil si at om vi sier at minimal ladevirkningsgrad er 70% og ladeeffekt er 200kW, så går 60kW til varme (Noe jeg tror er langt på utsiden av hva som er akseptabelt), som tilsier en temperaturøkning på ca 0.27K/s - litt for energitap og kjøling.

*) mange metaller ligger rundt 0.5, karbon er 0.7

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

En kvart grad i sekundet vil jo være katastrofalt for et batteri...
Hvert eneste elektron som presses inn i et batteri (ved at den påtrykte spenningen er litt eller mye høyere enn batteriets EMS), skal jo ideelt sett finne sin plass i et lithium-atom (eller et annet metall)
Men når batteriet er kaldt, så finner ikke alle disse elektronene plassen sin så lett; de møter motstand! Og motstand utvikler varme.

Så det er utrolig viktig å sørge for at batteriet er perfekt tilpasset å motta lading! For er det ikke det, så går for det første mye effekt tapt i varme, men enda verre: batteriet blir kraftig degradert. Derfor forundrer det meg at noen bilprodusenter ser ut til å gi blaffen i sånt, og noen gir litt blaffen.

Mens andre igjen har innsett at de ikke er gode nok på å forberede batteriet på effekter over noen titalls kilowatt, og bare tillater saktelading.

For det er jo ingen tvil om at i dagens elbil-marked så er det noen ytterst få "specs" som virkelig driver markedsføringen og salget; og det er bl.a. batterikapasitet, rekkevidde, og ladehastighet. Og der er store penger å hente når man oppgir alle disse "riktig"... Men det er selvsagt lov å tenke selv når man ser at noen klarer ting myyye bedre enn andre med samme hardwaren...

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Dassen skrev (6 timer siden):

Rammeløse dører er også nytt for denne modellen. Synes det er en uting. BMW iX og Tesla har vel også det og det er noe herk når man er på fjellet og har bilen stående på tunet.

Så langt i vinter har jeg opplevd litt problemer med de rammeløse vinduene på i4'en 1 gang, og det var når det var et ganske freak værfenomen med underkjølt regn som frøs i det det fikk kontakt med bilen, da klarte ikke vinduet å rive seg helt løst, men døra gikk opp og klarte å lukke den selv om det føltes litt sketchy med tanke på vinudspakninger og stress av selve vinduet, men utenom den ene gangen har det vært helt problemfritt, her tror jeg ganske bestemt på at BMW har en bedre løsning enn tesla uten at jeg kan si helt hva de har gjort forskjellig, kanskje sterkere vindusheis motor? Eller at BMW ikke har doble glasslag som tesla på sidevinduene? Bare teorisering. Broderen hadde en 2020/2021 modell Model 3 (desember 2020) hvor vinduene støtt og stadig frøs fast når gradstokken gikk under 0, han har og en i4 nå og har samme erfaring som meg at de rammeløse vinduene til BMW har fungert overaskende bra gjennom vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, sverreb said:

Tja det kan du jo gjøre en enkel rimelighetsanalyse på. Hva er temperaturstigningen i K/s, gjør så noen rimelige antagelser på batteriets vekt og spesifikke varmekapasitet (jeg ville brukt 0.55* J/K*g) så kan du regne ut hvor mye effkt som må omgjøres til varme for at det skal være batteriet som øker i temperatur.

F.eks om batteriet veier 400kg, så er da antatt varmekapasitet 220kJ/K som da vil si at om vi sier at minimal ladevirkningsgrad er 70% og ladeeffekt er 200kW, så går 60kW til varme (Noe jeg tror er langt på utsiden av hva som er akseptabelt), som tilsier en temperaturøkning på ca 0.27K/s - litt for energitap og kjøling.

*) mange metaller ligger rundt 0.5, karbon er 0.7

Du kan jo ta en titt på Teslabjørn sin siste video med BMW'en og se hva du tenker da. Sparer mye titting ved å spole over all kjøringen.

Lenke til kommentar

Litt på siden av temaet men etter å ha sett i5 1000 km videoen til Bjørn Nyland er jeg egentlig litt forundret over at han ikke får noen reaksjon fra politiet med tanke på måten han produserer videoene sine. Han sitter alene i bilen og det er ganske klart å tydlig at han i deler av den håndholder kameraet han filmer med når han ligger i 120 km/t på motorveien og samtidig viser hvordan ting i infotainment fungerer til kameraet. På ett stadie er han oppe i 140 km/t samtidig som han håndholder kameraet og akselererte kraftig opp til den hastigheten.

image.thumb.png.31de527724cc5630736b613fcc7d085e.png

Kanskje enkelte som mener det er en overreksjon å sladre om det, men som en som har opplevd å være en uskylding part i en front mot front ulykke i en 80 sone fordi hun som kjørte den andre bilen var for opptatt med å trykke på mobilen syns jeg slik oppførsel er egoistisk og absolutt bør bli slått ned på. Med størrelsen kanalen til Bjørn Nyland er har det alltid forundret meg litt at han ikke får noen reaksjoner på dette, for det er jo intet nytt.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 9
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Litt på siden av temaet men etter å ha sett i5 1000 km videoen til Bjørn Nyland er jeg egentlig litt forundret over at han ikke får noen reaksjon fra politiet med tanke på måten han produserer videoene sine. Han sitter alene i bilen og det er ganske klart å tydlig at han i deler av den håndholder kameraet han filmer med når han ligger i 120 km/t på motorveien og samtidig viser hvordan ting i infotainment fungerer til kameraet. På ett stadie er han oppe i 140 km/t samtidig som han håndholder kameraet og akselererte kraftig opp til den hastigheten.

image.thumb.png.31de527724cc5630736b613fcc7d085e.png

Kanskje enkelte som mener det er en overreksjon å sladre om det, men som en som har opplevd å være en uskylding part i en front mot front ulykke i en 80 sone fordi hun som kjørte den andre bilen var for opptatt med å trykke på mobilen syns jeg slikk oppførsel er egoistisk og absolutt bør bli slått ned på. Med størrelsen kanalen til Bjørn Nyland er har det alltid forundret meg litt at han ikke får noen reaksjoner på dette, for det er jo intet nytt.

Kjøres nok litt hardt ja, men spørs om bilens speedometer kan brukes som bevis?
Ref min Leaf som viser 10km\t for mye. Måtte montere separat GPS speedometer for å vite hva jeg faktisk kjørte i..

Ikke at BMW nødvendigvis viser feil hastighet, tenker bare det kansje ikke duger som bevis.

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Er det forbudt i norsk lov å holde et håndholdt kamera i hånden mens man kjører bil? Og på samme måte, er det forbudt ved lov å bruke infotainment mens man kjører?

 

Sitat

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er jo vegtrafikklovens paragraf 3 som blir brukt når noe ikke nødvendigvis er skrevet ned i loven ordrett.

Sitat

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

Når en driver å fikler med ett kamerae i ene hånden og trykker på infotainment med den andre hånden samtidig som en ligger i 120 km/t på en motorvei mener jeg det er ganske klare premisser for at en ikke ferdes hensynsfult, aktpågivende og varsomt i trafikken.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Er det forbudt i norsk lov å holde et håndholdt kamera i hånden mens man kjører bil? Og på samme måte, er det forbudt ved lov å bruke infotainment mens man kjører?

Nå er det jo faktisk bare mobilen politiet har egne regler for, så hvis det er et kamera TeslaBjørn "fikler" med, så er han trygg! Med mindre det skjer en ulykke mens han fikler👍

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

Jeg syns vel egentlig at en del av TB`s innhold nærmer seg grensen til å "piske en død hest". Noe er jo interessant selvsagt, men langt fra alt.

Siste 1k km var dog litt interessant. Bmw i5 var 10 minutter tregere i +5 grader enn tesla 3 var i minus 24 grader. Tesla koster 500 tusen, bmw koster 1.2 mill. Det er ikke mer plass i bmw, den er forbausende trang og dårlig utnyttet. Er i5 en av de dårligste bilene bmw har lansert på ganske lenge? Jeg ser bare ingen fordeler sammenlignet mot i4 som koster nesten bare halvparten (kampanje til 599), faktisk plass til mindre antall bokser i5 vs i4. 

Har også sett mindre til tb i det siste. Etter at han fikk fordeler av at folk bestiller tesla , og at han bygget et alt for dyrt hus, har han tapt seg på nøytralt innhold. Da blir han i klasse med en rekke andre youtubere med penger plassert i tesla aksjer.

Regnearkene hans viser helt tydelig at fysikk og batteri teknologi er den samme på mange biler. 
 

Han snakker om effektivitet helt uten å se på hvor mye el energi han faktisk må tilføre bilen for å gå x antall km. Han leser bare av BC

Ellers er det meste bra av det han gjør.

Hadde han klart å være objektiv på el biler kunne han nok ha fått gode seer tall lenge ennå. Men når han snakker om ailien teknologi på termisk styring på noen biler samtidig som andre bilmerker gjør jobben beviselig bedre blir det lite troverdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Kjøres nok litt hardt ja, men spørs om bilens speedometer kan brukes som bevis?

Det er ikke viktig om det kan brukes som bevis eller ikke, det er jo åpenbart en grunn til at man ikke skal fikle med annet enn kjøring. Spesielt i 140 (på speedometeret jaaaada. Akkurat som vi bruker noen annen målestokk)

ozone skrev (57 minutter siden):

Nå er det jo faktisk bare mobilen politiet har egne regler for, så hvis det er et kamera TeslaBjørn "fikler" med, så er han trygg! Med mindre det skjer en ulykke mens han fikler👍

At det ikke akkurat er en mobiltelefon er heller ikke viktig. Han kunne sitti med OL 1994 Pin samlingen sin, det spiller ingen rolle. Det er ikke loven som angir om noe er trygt eller ikke, det er det deg som sjåfør som gjør. Om fremgangsmåten din er "alt som ikke er spesifisert ulovlig i Norges lover er lovlig" så er du en trafikkfare. Paragraf 3 skal sitte fremst i panna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...