Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (11 minutter siden):

Noen som vet hvorfor miljø skulle gjøre disse lykteglassene mer utsatt for sprekker? Synes det høres veldig merkelig ut. Tror det har mer å gjøre med besparelse(tynnere glass) og/eller slums i produksjonen.

Kan være. Jeg kan ikke si noe sikkert, men vi ser jo at Lego f.eks. har prøvd å komme seg bort fra plast og måtte gi opp da de ikke nådde kvalitetskravene. Poenget mitt er også at jeg ser det på andre ting, når det kommer noe nytt som erstatter noe gammelt så kommer det nye problemstillinger man ikke har tenkt på.

Hovedsakelig handler det om at jeg ikke kjøper at de for å spare noen øre per bil gjør glasset så tynt/dårlig kvalitet at de til slutt ender opp med mye reklamasjonssaker og styr. Det er dyrt for selskaper selv om de vinner slike saker. Både i tapte kunder og økt tidsbruk blant ansatte. Det kan være de har tatt en kalkulert risiko på at det går greit, men jeg vil gjerne ha mer kjøtt på beinet før jeg konkluderer. Spesielt når det også gjelder de gode gamle tyske kvalitetsmerkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (1 time siden):

Noen som vet hvorfor miljø skulle gjøre disse lykteglassene mer utsatt for sprekker? Synes det høres veldig merkelig ut. Tror det har mer å gjøre med besparelse(tynnere glass) og/eller slums i produksjonen.

Det handler om råstoffet som brukes i støpinga. Den må være mer miljøvennlig nå og vil ofte ikke ha samme kvaliteter som før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Noen som vet hvorfor miljø skulle gjøre disse lykteglassene mer utsatt for sprekker? Synes det høres veldig merkelig ut. Tror det har mer å gjøre med besparelse(tynnere glass) og/eller slums i produksjonen.

Det er jo ikke merkelig. Dette blir som når oljebasert lakk ble forbudt å bruke på 90 tallet. 

Det var skikkelig begredelig lakkvalitet på biler fra flere produsenter, inntil de lærte seg å lage og legge den nye vannbaserte lakken skikkelig.

Jeg tror det er det samme som skjer nå, det er en eller annen bestandel i plasten som de ikke lenger får bruke, som gjør at plasten tåler mindre vær, vind og vask.

Jeg har ikke lest denne enda, men ser lovende ut for å finne ut grunnen

 

Root_Cause_Analysis_Of_Crack_Initiation.pdf

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bzzlink said:

Det er jo ikke merkelig. Dette blir som når oljebasert lakk ble forbudt å bruke på 90 tallet. 

Det var skikkelig begredelig lakkvalitet på biler fra flere produsenter, inntil de lærte seg å lage og legge den nye vannbaserte lakken skikkelig.

Jeg tror det er det samme som skjer nå, det er en eller annen bestandel i plasten som de ikke lenger får bruke, som gjør at plasten tåler mindre vær, vind og vask.

Jeg har ikke lest denne enda, men ser lovende ut for å finne ut grunnen, har ikke klart å finne masteroppgaven hans :)

 

 

Root_Cause_Analysis_Of_Crack_Initiation.pdf 199.65 kB · 3 downloads

 

Screenshot 2023-11-03 at 13.07.22.png

Screenshot 2023-11-03 at 13.06.57.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Nope! Det er langt fra tilfeldig. Tesla genererer alltid mest klikk, så uansett hvor generell problemstillingen kan være, så vil skribentene ALLTID vinkle det mot Tesla.

Er det riktig eller uriktig at merket som har klart flest problemer med dette (salgsvolum) får flest nyheter? Når slutter Tesla å være et lite selskap egentlig?

Har vært på salgstoppen i årevis, nybiltestene er gjennomgående gode og modellene brukes nå som målestokk slik som i "golfklassen" tidligere. At en modell på en måte har tatt posisjonen i markedet.

Men fortsatt sitter man å åkker seg fordi visse deler av bildet ikke er like rosenrødt, slik det er med mange produsenter. Må være utrolig slitsomt å være offer hele tiden...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Hvilke merker tenker du det er da? Jeg ser jo at Møller (BMW, Mercedes osv) har samme fremgangsmåte. Om de satser på kundetilfredshet kan diskuteres, men dyre, tyske bilmerker er vel kjent for kvalitet.

Jeg mistenker fort at disse bilprodusentene i stor grad bruker samme leverandører av denne plasten, så jeg antar det egentlig gjelder flere og er mer tilfeldig hvem som har kommet i media så langt.

Hvis vi går etter de største testene på kvalitet og driftsikkerhet, så finner man ingen VAG/Møller produkter i toppen (VW, Skoda, Audi, osv). Suverent best av alle på kvalitet er Lexus (Norges mest fornøyde kunder 12 år på rad), ofte etterfulgt av Toyota, Volvo, Mazda og BMW.

Tyske bilmerker er ofte gode premiumprodukter og kjøremaskiner, men for best kvalitet må man til Japan. Av Tyskerne er BMW relativt konsistent den beste.

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Er det riktig eller uriktig at merket som har klart flest problemer med dette (salgsvolum) får flest nyheter? Når slutter Tesla å være et lite selskap egentlig?

Har vært på salgstoppen i årevis, nybiltestene er gjennomgående gode og modellene brukes nå som målestokk slik som i "golfklassen" tidligere. At en modell på en måte har tatt posisjonen i markedet.

Men fortsatt sitter man å åkker seg fordi visse deler av bildet ikke er like rosenrødt, slik det er med mange produsenter. Må være utrolig slitsomt å være offer hele tiden...

Snakk om å være forutinntatt, men det var vel ingen bombe akkurat...

Jeg har ikke kommentert NOE av det du snakker om. At Tesla genererer klikk og selger reklame for publikasjonene har vært en etablert sannhet HELE tiden siden Tesla kom på markedet.

Det har ingenting med "offer" å gjøre. Det er kun et faktum. Skjønner ikke hva du ble så butthurt for. Eller jeg gjør jo det da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Snakk om å være forutinntatt, men det var vel ingen bombe akkurat...

Jeg har ikke kommentert NOE av det du snakker om. At Tesla genererer klikk og selger reklame for publikasjonene har vært en etablert sannhet HELE tiden siden Tesla kom på markedet.

Det har ingenting med "offer" å gjøre. Det er kun et faktum. Skjønner ikke hva du ble så butthurt for. Eller jeg gjør jo det da.

Media vil jo fokusere på det som er mest interresant, og siden Tesla er et nytt selskap med en klin kokos leder som har tatt markedet med storm så har du oppskrift på mediapopularitet.

Du skriver at media alltid vinkler ting megativt med Tesla, men samtidig får de kjempegod omtale og vises til som benchmark. Det går litt på akkord med det du skriver.

At de har en helt håpløs stretegi ovenfor visse kunder i servicesaker får nok et økt fokus grunnet tingene nevnt ovenfor. At de har ligget på sisteplass hva angår opplevd servicekvalitet i uavhengige tester underbygget nyhetssakene. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (39 minutter siden):

Kanskje dette er gratis reklame for dem? "Ta noen kunder til retten, vi får så mye omtale for det! Veldig billig reklame!"

Med tanke på hva det koster å ta en sak i retten, eller rett og slett bare å engasjere jurister på dette, så tviler jeg på at det er et poeng.

Men selvsagt, blir det "class action lawsuit" og de må ta kostnaden for både den og alle senere innkommende reklamasjonene, så er det kanskje lønnsomt å gjøre dette akkurat langt nok til at man får en deal før det blir faktisk dom og presedens.

Men som det skrives over, problemet ligger sannsynligvis i det at man skal lage disse med plast som ikke har fossil-olje i seg, og kanskje heller ikke endel andre tilsetninger som påvirker levetid og holdbarhet, så her må det nok mer erfaring og forskning før vi har plast som er "god nok" innenfor en akseptabel kostnad.

Og som vi ser, dette problemet er det nok flere produsenter som sliter med, selv om Tesla nok pga både salgstallene og håndteringen, og at Tesla-nyherter er mer gull verdt enn ved andre merker, gjør at det blir vel mye fokus på de.

Nå er heldigvis dom kommet, og det blir langt værre for Tesla å ro seg unna med "såpe og høyttrykksspyler"-argumentene sine. Nå har man en dom å vise til for å få dette dekket gjennom reklamasjon og garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til medieoppmerksomheten har vel ikke så mye å gjøre med at lyktene sprekker i seg selv, men hvordan kundene blir behandlet når det forsøkes å reklamere på det. Har enda til overs å ha en bil hvor lyktene har sprukket opp på så vet jo egentlig ikke hvordan praksis er på forskjellige merker, men etter hva jeg ser på IONIQ 5 (som og sliter med at baklyktene sprekker  opp) facebook gruppen virker det hvertfall som folk får byttet lykter uten noe spørsmål om de opplever sprekker. Når det først blir tatt opp i media så dreier det seg jo om at de ikke får dekt ting som de fleste annser som helt klare garantisaker, hadde Tesla ikke prøvd å sno seg unna å måtte ut med et par tusenlapper for nye lykter til de som sliter så hadde det heller ikke vært noe å skrive om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla er jo ikke alene. Jeg har selv lagt ut en lenke her til en MB-eier som ble avkrevd 83K for sprukne lykter fordi selskapet mente han "vasket feil" og med for sterk såpe. Noe som selvsagt kunne tilbakevises med at han stort sett alltid brukte samme sted, og fikk ut datablad som viste at både maskin og såpe var innafor spekk.

Selv ikke her inne (eller var det Tesla-Café-tråden?) så åpnet det noen kommentarer, så man ser jo lett hvor fokus ligger.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Tesla er jo ikke alene. Jeg har selv lagt ut en lenke her til en MB-eier som ble avkrevd 83K for sprukne lykter fordi selskapet mente han "vasket feil" og med for sterk såpe. Noe som selvsagt kunne tilbakevises med at han stort sett alltid brukte samme sted, og fikk ut datablad som viste at både maskin og såpe var innafor spekk.

Selv ikke her inne (eller var det Tesla-Café-tråden?) så åpnet det noen kommentarer, så man ser jo lett hvor fokus ligger.

Ja og den saken med Mercedesen kom i media, som bare understreker poenget mitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Ja og den saken med Mercedesen kom i media, som bare understreker poenget mitt. 

Den kom i media, stort sett fordi beløpet var ekstraordinært stort. Men det viser jo at Tesla ikke er de eneste, som var poenget med å vise til den saken.

Men den skaper jo nesten ikke buzz hos andre enn de som ønsker å balansere saken noe, og vise til at dette ikke bare er Tesla. Og selv da skaper det jo ikke diskusjoner, mens det hamres i tastaturet over Tesla. Som jeg og viste til ved at den saken mer eller mindre ble oversett og ignorert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Den kom i media, stort sett fordi beløpet var ekstraordinært stort. Men det viser jo at Tesla ikke er de eneste, som var poenget med å vise til den saken.

Men den skaper jo nesten ikke buzz hos andre enn de som ønsker å balansere saken noe, og vise til at dette ikke bare er Tesla. Og selv da skaper det jo ikke diskusjoner, mens det hamres i tastaturet over Tesla. Som jeg og viste til ved at den saken mer eller mindre ble oversett og ignorert.

Etter mitt skjønn handler det ikke om å prøve å balansere noe som helst men i større grad om whataboutism hvor en bedrifts bedritne oppførsel skal unnskyldes med en annens bedrifts bedritne oppførsel. Det er ikke unikt for Tesla og heller ikke bilindustrien hvor fans skal "nyansere" bildet med å dra opp konkurrentenes bedritne oppførsel. Jeg er jo litt over snittet fan av Apple, og jeg har tatt meg selv i å ville argumentere på den måten og føler at media henger seg mye mer opp i apple enn andre, men totalt sett er det bra at store firma blir stilt til ansvar av media, at jeg skal sitte å prøve argumentere for at apple sin bedritne oppførsel er greit fordi den og den og gjør det er ikke annet enn selvskading. Men selvfølgelig er det de som bikker over som antifans som er vel så ille som de som er det som ofte kan betegnes som fanboys hvor deres merkevare aldri kan gjøre noen feil.

Som BMW sjåfør er jeg heller ingen fan av BMW sine abonnementstjenester for å få bruke hardware som allerede er i bilen, og jeg tror nok den motstanden folk har vist til modellen har medført at BMW ikke er like aggressive på akkurat de tjenestene i Norge sammenlignet med andre land, og hvor mye snakk i media var det ikke om BMW og Audi når de innførte disse tjenestene? Ganske mye.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (38 minutter siden):

Etter mitt skjønn handler det ikke om å prøve å balansere noe som helst men i større grad om whataboutism hvor en bedrifts bedritne oppførsel skal unnskyldes med en annens bedrifts bedritne oppførsel. Det er ikke unikt for Tesla og heller ikke bilindustrien hvor fans skal "nyansere" bildet med å dra opp konkurrentenes bedritne oppførsel. Jeg er jo litt over snittet fan av Apple, og jeg har tatt meg selv i å ville argumentere på den måten og føler at media henger seg mye mer opp i apple enn andre, men totalt sett er det bra at store firma blir stilt til ansvar av media, at jeg skal sitte å prøve argumentere for at apple sin bedritne oppførsel er greit fordi den og den og gjør det er ikke annet enn selvskading. Men selvfølgelig er det de som bikker over som antifans som er vel så ille som de som er det som ofte kan betegnes som fanboys hvor deres merkevare aldri kan gjøre noen feil.

Som BMW sjåfør er jeg heller ingen fan av BMW sine abonnementstjenester for å få bruke hardware som allerede er i bilen, og jeg tror nok den motstanden folk har vist til modellen har medført at BMW ikke er like aggressive på akkurat de tjenestene i Norge sammenlignet med andre land, og hvor mye snakk i media var det ikke om BMW og Audi når de innførte disse tjenestene? Ganske mye.

Har (fremdeles) ikke behov for å forsvare Tesla, som vel poengtert med å si at nå foreligger heldigvis dom i saken så man kan henvise til om versktedet/forhandler/importør ikke vil akseptere at dette skal gå på garanti/reklamasjonsrett. Selvsagt bør dette dekkes om de ikke kan vise til mer enn egen påstand som heller ikke er sannsynliggjort.

Men når et selskap får all skylden når det viser seg at andre gjør akkurat det samme, så er det greit å balansere diskusjonen litt, for "alle" ser jo ut til å tro det bare er Tesla som har dette problemet, og bare Tesla som nekter å gjøre det kostnadsfritt, ihvertfall når kunde kommer tilbake med samme problem for andre gang.

Ergo er hele argumentasjonen om "whataboutisme" et feilspor her. Da har du missforstått både poenget og innholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt nyheter fra Elbil.no, som jeg finner interessant!

 

Uno-X åpner første stasjon med lading for tungtransportbiler!

https://elbil.no/rema-reitan-apnet-ladestasjon-for-tungtransport-det-elektriske-er-ofte-det-beste/

 

Dårlig el-bilsalg?

https://elbil.no/nordisk-elbil-boom/

 

Elbil og utleieselskaper dårlig deal?

https://elbil.no/hoy-elbilandel-sikret-storavtale/

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Grunnen til medieoppmerksomheten har vel ikke så mye å gjøre med at lyktene sprekker i seg selv, men hvordan kundene blir behandlet når det forsøkes å reklamere på det. Har enda til overs å ha en bil hvor lyktene har sprukket opp på så vet jo egentlig ikke hvordan praksis er på forskjellige merker, men etter hva jeg ser på IONIQ 5 (som og sliter med at baklyktene sprekker  opp) facebook gruppen virker det hvertfall som folk får byttet lykter uten noe spørsmål om de opplever sprekker. Når det først blir tatt opp i media så dreier det seg jo om at de ikke får dekt ting som de fleste annser som helt klare garantisaker, hadde Tesla ikke prøvd å sno seg unna å måtte ut med et par tusenlapper for nye lykter til de som sliter så hadde det heller ikke vært noe å skrive om.

Jeg kjenner meg (heldigvis) ikke igjen i dette. Har hatt problemer med baklyktene flere ganger da i form av kondens som ikke går vekk på min TM3, og har fått bytta de gratis hver gang det har dukka opp. Dette har Tesla mobil service bytta mens jeg har vært på jobb. Så virker som det varierer veldig når noen ikke får bytta lykter som er sprekt. Mulig de tror det skyldes litt for hard vasking som nevnt i en del saker, det er for dårlig isåfall. I fremtiden for da vaskehaller begynne å spesifisere pH på produktene de bruker, eller så får bilprodusentene lage lykter som tåler vanlig bilvask. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...