Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

17 hours ago, Evil-Duck said:

[...] etter hva jeg ser på IONIQ 5 (som og sliter med at baklyktene sprekker  opp) facebook gruppen virker det hvertfall som folk får byttet lykter uten noe spørsmål om de opplever sprekker. [..]

Jeg har lagt merke til at Hyundai har satt ned foten de siste 1-2 månedene når det gjelder dette problemet. Det var flere som nå fikk beskjed at dette ikke dekkes av garantien. 

Godt at jeg nesten aldri orker å vaske bilen da... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Axefjord skrev (9 timer siden):

Jeg har lagt merke til at Hyundai har satt ned foten de siste 1-2 månedene når det gjelder dette problemet. Det var flere som nå fikk beskjed at dette ikke dekkes av garantien. 

Godt at jeg nesten aldri orker å vaske bilen da... 

Vet ikke hvordan jeg hadde reagert da faktisk, hadde vel blitt iltrende forbanna ihvertfall. Skulle vel bare mangle at det dekkes av garantien? Da blir det å holde seg langt unna Hyundai i fremtiden for å si det sånn. Er veldig glad i bilpleie og bilvask selv og sånne nyheter som det der dreper nesten litt av den gleden. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (5 minutter siden):

Vet ikke hvordan jeg hadde reagert da faktisk, hadde vel blitt iltrende forbanna ihvertfall. Skulle vel bare mangle at det dekkes av garantien? Da blir det å holde seg langt unna Hyundai i fremtiden for å si det sånn. Er veldig glad i bilpleie og bilvask selv og sånne nyheter som det der dreper nesten litt av den gleden. 

Du skader ikke lyktene hjemme tror jeg, jeg tipper maskinvasker med såprerester + varme og sol er synderen. Jeg bleika en helside av corollaen min med avfetting jeg glemtr i sola. 
 

Tok en børstevask hos en lokal shell og måtte gå inn for å få betalt en til. Tørre flekker i grillen, såpe lå overalt.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

Du skader ikke lyktene hjemme tror jeg, jeg tipper maskinvasker med såprerester + varme og sol er synderen. Jeg bleika en helside av corollaen min med avfetting jeg glemtr i sola. 
 

Tok en børstevask hos en lokal shell og måtte gå inn for å få betalt en til. Tørre flekker i grillen, såpe lå overalt.

Nei hjemme er det ikke noe problem, da har jeg full kontroll over produktene jeg bruker, er veldig nøye og storkoser meg med å shine opp bilen. Men får ikke gjort dette om vinteren. Og om vinteren er bilpleie enda viktigere da det saltes noe enormt på veiene i Norge. Så da er det enten børsteløs bilvask som gjelder for min del, eller ta bilen inn til noen som driver med håndvask. Holder helt klart en knapp på sistnevnte, og kommer nok også til å høre med de om hva slags produkter de bruker fra nå av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (18 minutter siden):

Nei hjemme er det ikke noe problem, da har jeg full kontroll over produktene jeg bruker, er veldig nøye og storkoser meg med å shine opp bilen. Men får ikke gjort dette om vinteren. Og om vinteren er bilpleie enda viktigere da det saltes noe enormt på veiene i Norge. Så da er det enten børsteløs bilvask som gjelder for min del, eller ta bilen inn til noen som driver med håndvask. Holder helt klart en knapp på sistnevnte, og kommer nok også til å høre med de om hva slags produkter de bruker fra nå av. 

Jeg bruker vaskehall sålenge det er plussgrader med Surfex HD på pumpeflaske ferdigblandet. Har aldri fått kommentar fra noen. Noen vaskehaller er helt lukkede og da kan du ta vasken i frost. Koster gjerne 60-80kr for en god vintersjau. Har du mulighet å stå inne i en slik er det rimelig og effektivt.

Å få av alt av produkter er nok alfa omega. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, DrAlban3000 said:

Jeg bruker vaskehall sålenge det er plussgrader med Surfex HD på pumpeflaske ferdigblandet. Har aldri fått kommentar fra noen. Noen vaskehaller er helt lukkede og da kan du ta vasken i frost. Koster gjerne 60-80kr for en god vintersjau. Har du mulighet å stå inne i en slik er det rimelig og effektivt.

Å få av alt av produkter er nok alfa omega. 
 

 

Greier du å ta saltet og asfaltsøl med Surfex HD eller må det til med andre midler? Bruker selv om det mest prickbort, og en vaksehall med alt for sterke midler.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Greier du å ta saltet og asfaltsøl med Surfex HD eller må det til med andre midler? Bruker selv om det mest prickbort, og en vaksehall med alt for sterke midler.

Jeg greier det som regel, men bilen har keramisk forsegling som gjør vedlikeholdsvasker litt enklere. Noen ganger må jeg til med hansken, i de tilfellene skummer jeg to ganger (kontaktvask på runde 2)

Lenke til kommentar

Nye Model 3 har adressert svakhetene på en meget god måte, den er seriøst bra støydempet(altså motsatt av forrige) og har finfint understell både for svingete vei og humpete jævlig vei. Setene er bedre, materialer innvendig er bedre. 

Likte ikke alle knappene på rattet, men man venner seg til det tipper jeg. For meg er det viktig å ha noen knapper og hendler til å kunne betjene enkelte av bilens funksjoner.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
3 hours ago, DrAlban3000 said:

Nye Model 3 har adressert svakhetene på en meget god måte, den er seriøst bra støydempet(altså motsatt av forrige) og har finfint understell både for svingete vei og humpete jævlig vei. Setene er bedre, materialer innvendig er bedre. 

Likte ikke alle knappene på rattet, men man venner seg til det tipper jeg. For meg er det viktig å ha noen knapper og hendler til å kunne betjene enkelte av bilens funksjoner.

Mener jeg leste at de har senket toppfarten endel? Tipper det hjelper litt på både dekk og dempere som kan velges. 
Var ventilerte seter også?

Hvis Y får det samme må jeg vurdere å bytte om det ikke koster meg altfor mye

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Mener jeg leste at de har senket toppfarten endel? Tipper det hjelper litt på både dekk og dempere som kan velges. 
Var ventilerte seter også?

Hvis Y får det samme må jeg vurdere å bytte om det ikke koster meg altfor mye

Mye mulig, det har gjort underverker for komforten i hvert fall. Ventilerte ja, det også funket bra. 

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, bzzlink said:

Mener jeg leste at de har senket toppfarten endel? Tipper det hjelper litt på både dekk og dempere som kan velges. 
Var ventilerte seter også?

Hvis Y får det samme må jeg vurdere å bytte om det ikke koster meg altfor mye

Lavere toppfart var vel bare fordi den kommer levert med comfort dekk istedenfor "racing" dekk som før.

"Plaid" utgaven de jobber med har nok høyere toppfart 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 9.11.2023 den 10:14 PM):

"Liv laga" skjønnte man allerede for 25 år siden. Om det er bedre enn prismatiske, store celler er fremdeles oppe til debatt.

Det er mange praktiske og økonomiske fordeler ved å produsere og selge toalettpapir på rull framfor ark i en pakket stabel. Det er mye av samme problemstilling innen batteriproduksjon. Men jeg misliker når produsenter gjør det uøkonomisk eller praktisk umulig å bytte ut defekte enkeltceller, eller gjenbruke enkeltceller til andre formål, pakket om i andre moduler. Håper det kommer noe miljølovverk som forbedrer reparerbarhet og gjenbrukbarhet. Det bør også innebære en viss standardisering av cellestørrelser sånn at man får et marked som fungerer bedre på tvers av produsenter og hvilke produkter de havner i.

Angående BMW sine nye celler så håper jeg de 15 ekstra mm i lengderetning bare er noe de har satt på toppen av en 4680-celle. F.eks en enkel sikring eller litt mer avansert med chip med serienr eller noe sånt for sikker identifisering av produsent. Ønsker ikke at det skal bli et gråmarked av tvilsomme kina-celler som finner veien til tvilsomme verksteder.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er mange praktiske og økonomiske fordeler ved å produsere og selge toalettpapir på rull framfor ark i en pakket stabel.

Joda, dersom mengden "papir" er den samme, men det er den jo ikke på langt nær og det er jo en av grunnene til at størrelsen på de sylindriske cellene stadig vokser.  At det skal være enklere og billigere å pakke 20 syylindriske celler med hver sitt individuelle metallhylster fremfor å pakke en enkelt 100ah celle er det ingen logikk i . I tillegg har man de åpenbare ulempene ved å prøve å kontrollere store mengder celler som ikke har individuell BMS. Hvor BMW vil hen med disse cellene er ikke så lett å si uten at en ser hele bildet. Kanskje cellene har andre karakteristikker som er viktige, feks krav til kjøling etc? Eller kansje man planlegger stordriftsfordeler slik Tesla hadde med 18650 og 20700 som man kan bruke til mange andre formål? BMW har jo feks en stor MC-divisjon der mindre celler gjerne er eneste løsning.

Lenke til kommentar

Mengden "papir" må sammenlignes Wh for Wh, ved lik kjemi og da blir det jo nødvendigvis samme mengde "papir". Hvert gram og hver kvadratcentimeter av cellestacken inneholder i teorien samme mengde energi. Utfordringen med mer areal med folie i hver celle er at tykkelsen kan variere ørlite, som igjen gir hotspots og cold spots med ulik belastning osv. Jo mer folie man ruller sammen eller stacker prismatisk eller folder i poseceller, desto høyere sannsynlighet er det for ujevnheter. Store celler har enklere produksjon (pr Wh) enn små, men større problemer med variasjoner på foliearealet og dermed levetid. Som du sier, det debatteres fortsatt hva som er optimal måte å folde/rulle folien og total størrelse på cellene.

Poenget mitt var ikke å belære bransjen om hva som er optimal cellekonstruksjon, for der er det mange veier å optimere. Poenget var at cellene bør bli mer standardiserte og at modulene og hele batteripakken bør bli mer reparerbar.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

 Store celler har enklere produksjon (pr Wh) enn små, men større problemer med variasjoner på foliearealet og dermed levetid. Som du sier, det debatteres fortsatt hva som er optimal måte å folde/rulle folien og total størrelse på cellene.

Poenget mitt var ikke å belære bransjen om hva som er optimal cellekonstruksjon, for der er det mange veier å optimere. Poenget var at cellene bør bli mer standardiserte og at modulene og hele batteripakken bør bli mer reparerbar.

Vel, de fleste primatiske cellene har lengre levetid enn de sylindriske, og ved lik kjemi, så er også vekt/effektforholdet rimelig likt,så det høres litt rart ut. Selv om jeg ikke kjenner til de tekniske utfordringene med selve produksjonen av cellene. Men er enig i at dersom man skal enes om en standard, så er små sylindriske celler veien å gå, da disse gir mer fleksibel pakking og kan brukes i en rekke ulike produkter

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være enten eller. Man kan fint ha både prismatiske, pose og sylinder som standarder, bare man unngå at hver produsent lager hver sin "standard" så vi får 50-100-150 "standarder" etter hvert. Det burde holde med f.eks 3-4 sylindriske og like mange prismatiske og pose, så det blir totalt 10~15 standarder. Det vil gi bedre konkurranse og gjenbruk enn å ha det mangedobbelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...