Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 minutt siden):

Håper de eliminerer flere. De er en trussel mot Istael, de er en trussel mot fritt Palestina. De er  en trussel mot alle rundt seg. Det er som å ha tusenvis av breiviker på frifot

Jeg er sikker på de har klart å ta ut litt flere Hamas-medlemmer siden januar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

USA anslo at de hadde mellom 25-30.000 soldater før krigen:

"The U.S. estimated that the group, an American-designated terrorist organization, had between 25,000 and 30,000 fighters before the war" - Wall Street Journal

30% av 25.000 er 7500
35% av 30.000 er 10500

... så mellom 7500 og 10500 blir da USAs påstand.

Hvis vi antar USAs etterretning har rett (noe de pleier å ha om slikt) så kan vi da kanskje anta rundt 9000 drepte Hamas-soldater hvis vi skal legge oss omtrent på midten av anslaget deres.

Jeg har hørt anslag på 30-50 000, men det kan være feil. IDF vil ikke klare å drepe alle sammen,  påmettellerannet tidspunkt må man tilby mnesti til de lavere rangerte som legger ned våpnene. 

Men de største hindrene for fred i dag er Hamas, og feb israelske hlyrevridde regjeringen. Det siste tar israelerne seg av ved neste valg, Hamas derimot, må elimineres på ettellerannet vis

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Så USA mener Israel har drept mellom 7500-10500 Hamas-terrorister.

Det er potensielt nesten bare halvparten av tallet Netanyahu hevder (14.000).

Forstår det som estimatet på 7500-10500 kun inkluderer Hamas-terrorister? I tillegg kommer da Islamsk Jihad som det ble estimert hadde rundt 10 000 soldater før krigen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Er det disse du tenker på?
 

 

COGAT blander sikkert sammen Israelere som har begynt å bosette seg i landet de er i ferd med å utrydde.. med HAMAS. De fremmer jo ikke kilder som vanlig.
https://www.bbc.com/news/articles/cg300jek94zo
https://www.theguardian.com/world/article/2024/may/13/total-outrage-white-house-condemns-israeli-settlers-attack-on-gaza-aid-convoy
https://theintercept.com/2024/05/18/israel-blocking-aid-gaza/
https://www.cbsnews.com/news/israel-gaza-aid-west-bank-settlers-united-nations/ 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (6 minutter siden):

Tenkte på de som kjemper mot okkupasjon og som Israel kaller for terrorister 😊 


Men er ikke det nettopp Hamas, Islamsk Jihad, og andre terrororganisasjoner.

Det er ingen andre som kjemper på palestinsk side, så det må være disse du mener, folk som han her, som bare kjemper mot okkupasjon :
 

 

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere sammenlignet tapstall for sivile mellom ulike konflikter, da jeg synes at det gir et godt perspektiv.I disse dager er det snakk om at man skal erklære det som skjedde i Bosnia, for folkemord. Da sjekket jeg opp tallene:

Estimatene (for bosniakker) sier 26 - 34 000 døde sivile og 1,2 internt fordrevne. Altså temmelig sammenlignbare tall med Gaza.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_genocide

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (45 minutter siden):

Jeg har tidligere sammenlignet tapstall for sivile mellom ulike konflikter, da jeg synes at det gir et godt perspektiv.I disse dager er det snakk om at man skal erklære det som skjedde i Bosnia, for folkemord. Da sjekket jeg opp tallene:

Estimatene (for bosniakker) sier 26 - 34 000 døde sivile og 1,2 internt fordrevne. Altså temmelig sammenlignbare tall med Gaza.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_genocide

 

Til gjengjeld er Bosnia 142 ganger større enn Gaza og består av masse fjell og skog.

Du må sammenligne med kriger i tette urbane strøk

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Hvor mange som døde, har ingenting med hvorvidt det er folkemord å gjøre.

I Jugoslaviakrigene ble det begått grove krigsforbrytelser, og folk ble regelrett slaktet ned, omtrent slik Hamas gjør.
 

Sånn Israel gjør mener du? IDF dreper alt som rører på seg samme om det er barn, kvinner, menn, egne statsborgere eller internasjonale hjelpearbeidere, og dette er ikke en gang i eget land, men inne i et annet land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Til gjengjeld er Bosnia 142 ganger større enn Gaza og består av masse fjell og skog.

Du må sammenligne med kriger i tette urbane strøk

 

Fordi Israel har tatt alt annet land fra Palestina, alt de har igjen er en liten stripe med urbant strøk ved sjøen som Israelere allerede har begynt å flytte inn i. Samme de har drevet med i 50 år. Virker som Israel prøver å gjengjelde Palestinerne for hvordan de selv ble behandlet av Tyskland for 70 år siden. Det er ekkelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Windfarmer said:

Jeg er ikke aktivist i noen retning, både jødene og palestinerne har rett til selvbestemmelse, og den jødiske staten er kommet for å bli.

Det spøker for den jødiske staten den tid nordmenn og andre tilskuere gir sin uforbeholdne støtte til en part som har som mål at stat og folk skal opphøre. Man er ikke snill hvis man bistår eller anerkjenner andres råskap.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

"Vi truer dere med alvorlige konsekvenser, men sier ikke hva det er eller når det vil skje dere!!"

Sånn er det når man skal ha politiske relasjoner med høyre ekstreme regjeringer som ikke engang egen befolkning ønsker, men som nekter å gå av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (Akkurat nå):

Fordi Israel har tatt alt annet land fra Palestina, alt de har igjen er en liten stripe med urbant strøk ved sjøen som Israelere allerede har begynt å flytte inn i. Samme de har drevet med i 50 år. Virker som Israel prøver å gjengjelde Palestinerne for hvordan de selv ble behandlet av Tyskland for 70 år siden. Det er ekkelt.

Hva har det med poenget mitt å gjøre?

Skal man finne ut om krigføringen til Israel i Gaza er eksepsjonelt brutal og uansvarlig, må man sammenligne den med lignende kriger under lignende forhold.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):


Hvor mange som døde, har ingenting med hvorvidt det er folkemord å gjøre.

I Jugoslaviakrigene ble det begått grove krigsforbrytelser, og folk ble regelrett slaktet ned, omtrent slik Hamas gjør.
 

Eller Israel gjør..de har jo fått hjelp av AI teknologi til å slakte potensielle Hamas medlemmer basert på en algoritme..er jo enklere å skylde på en datamaskin når små barn slaktes ned ved siden av sine foreldre

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Hva har det med poenget mitt å gjøre?

Skal man finne ut om krigføringen til Israel i Gaza er eksepsjonelt brutal og uansvarlig, må man sammenligne den med lignende kriger under lignende forhold.

Hvorfor historien til konflikten som er sentral i poenget ditt har noe med poenget ditt å gjøre? Nei si det du. Tenk litt på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...