Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heldigvis lite pling og plong i BMW i4en, men savner faktisk litt den pling plongen jeg fikk fra Kiaen når jeg hadde lagt igjen mobilen på ladeplata, glemer mye oftere mobilen igjen i BMWen. Dette med hastighetsvarsling er jo greit nok så frem en kan skru det av, og slipper å måtte skru det av for hver gang en setter seg i bilen slik jeg ser en må på Fisker Ocean. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Heldigvis lite pling og plong i BMW i4en, men savner faktisk litt den pling plongen jeg fikk fra Kiaen når jeg hadde lagt igjen mobilen på ladeplata, glemer mye oftere mobilen igjen i BMWen. Dette med hastighetsvarsling er jo greit nok så frem en kan skru det av, og slipper å måtte skru det av for hver gang en setter seg i bilen slik jeg ser en må på Fisker Ocean. 

Jeg "har" varsel om gjenglemt mobil på ladeplata i min i4M50.

Lenke til kommentar

Har ingen instrumenter foran rattet og har plassert mobilholder i 'landskapsformat' med lading der. Glemmer den veldig sjeldent ikke minst siden bilen ikke gir 'honk' ved selvlåsingen når jeg går fra bilen, og det har blitt en refleks å lytte på honken når jeg forlater bilen. Kan ta den inn i og ut av holderen stående i døråpningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte at de nye reglene nå sier at om du skrur av varslingen skal den tilbake så fort du slår av motor og på igjen. Mao, du må skru av lydvarsling for hver tur. Og dessverre skrur man i flere biler av andre ting i samme slengen, som skiltgjenkjenning og annet som hører med.

Stor forskjell på lyden riktignok. I Hyundai var lyden noe som hadde fått meg hasteinnlagt etter en halvtime (høy og tydelig pling x4). I Lexusen min er den langt mer dempet, som om den kommer gjennom en høyttaler av bomull. Uansett skjønner jeg helt poenget. Vil jeg grisekjøre stopper ingen pling meg og jeg vil jo anta at grisekjøring er det man vil stoppe og ikke 84 i 80-sona (jada, satt litt på spissen).

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Pling-plong i nye Kona. Er dette noe som fins i alle nye biler? Isåfall utelukker det ny bil for min del, helt latterlig system

 

 

Eller så kan man jo holde fartsgrensene...

Forøvrig forsvinner varselet umiddelbart i min bil (BMW) når jeg skrur på førerassistanse, inklusive limit mode, noe jeg uansett gjør ved start. I.e. jeg bare veksler mellom ACC og LIM. Med førerassistanse kan jeg sette et offset fra avlest fartsgrense til det som settes som reguleringsmål.

Filholderen har jeg aldri opplevd at har slått inn uten at det har vært greit (I.e. situasjoner hvor det genuint ville redusere risikoen for en hendelse). Den har aldri slått in på slikt som å kjøre svingete vestlandsveier med eller uten gulstripe selv om jeg retter ut svingene (og dermed er over på venstresiden). Merk at denne filholderen er noe annet en ACC med filholder, den du må slå av hver gang er en ren nødsfunksjon og ikke ment å være en føreravlastning.

Lenke til kommentar

Det er mildt sagt provoserende at en må stille inn kjøreegenskapene hver gang en setter seg i bilen. Snømodus er en ting på bilen min, men jeg må slå den på hver gang jeg starter bilen. Kan ha den på hurtigtast men må da velge mellom snarvei til 360 kamera eller kjøremodus.

Bilen har også "custom", som forøvrig er identisk med "standard" kjøremodus, men jeg kan slå på sport, justere regenerering, motstand på pedal og ratt+++. Men valgene jeg har satt stilles også her tilbake til fabrikkinstillinger.

Alt dette fordi "det kan hende flere kjører bilen din". Hvis det er argumentet, så la oss få profiler på skjermen når vi starter, så konfigurerer bilen seg slik du vil ha den. Også ha en slik trist "gjestekonto" for å tilfredsstille Euro NCAP og EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Pling-plong i nye Kona. Er dette noe som fins i alle nye biler? Isåfall utelukker det ny bil for min del, helt latterlig system

 

 

Tja, ikke mye der som jeg ville funnet plagsomt. Er jo bare å holde seg i riktig fil og følge med på veien. Fartsgrensevarsel er ikke påslått i Tesla Y (som jeg kjører) som standard, men den har jeg slått på selv. Kjekt å ha for å unngå bøter om man har oversett et skilt. 

Teslaen har heldigvis ingen pling-plong lyder når den startes eller slås av da, det er positivt. Kan ikke se noen grunn for å ha slike. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Fartsgrensevarsel er ikke påslått i Tesla Y (som jeg kjører) som standard, men den har jeg slått på selv. Kjekt å ha for å unngå bøter om man har oversett et skilt.

Hadde bare fartsgrensene som bilen min blir foret med (gjennom minst to kanaler: kamera og kartdatabase) vært KORREKT!
Men det er så upålitelig at det er dessverre helt ubrukelig.
Bilen min kan kjøre for fort eller for sakte, enten den ser et 30 skilt på en parallell vei ved siden av og holder den 30 grensen i MILEVIS på landeveien jeg kjører der det er 80... eller så er kartet ikke oppdatert så fartsgrenser begynner eller slutter for tidlig eller for sent, eller har feil fart. You get the point: helt ubrukelig og derfor alltid avslått. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (28 minutter siden):

Tja, ikke mye der som jeg ville funnet plagsomt. Er jo bare å holde seg i riktig fil og følge med på veien. Fartsgrensevarsel er ikke påslått i Tesla Y (som jeg kjører) som standard, men den har jeg slått på selv. Kjekt å ha for å unngå bøter om man har oversett et skilt. 

Teslaen har heldigvis ingen pling-plong lyder når den startes eller slås av da, det er positivt. Kan ikke se noen grunn for å ha slike. 

Tesla har nok pling plong når ein nærmar seg andre objekt at dei tar det igjen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (7 minutter siden):

Hadde bare fartsgrensene som bilen min blir foret med (gjennom minst to kanaler: kamera og kartdatabase) vært KORREKT!
Men det er så upålitelig at det er dessverre helt ubrukelig.
Bilen min kan kjøre for fort eller for sakte, enten den ser et 30 skilt på en parallell vei ved siden av og holder den 30 grensen i MILEVIS på landeveien jeg kjører der det er 80... eller så er kartet ikke oppdatert så fartsgrenser begynner eller slutter for tidlig eller for sent, eller har feil fart. You get the point: helt ubrukelig og derfor alltid avslått. Dessverre.

Hmm, det fungerer stort sett fint for meg. Ja, det er enkelte steder den viser feil grense, men det kan gå begge veier. Der jeg i hovedsak kjører ser den ut til å vise korrekt kanskje 99% av tiden. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Hmm, det fungerer stort sett fint for meg. Ja, det er enkelte steder den viser feil grense, men det kan gå begge veier. Der jeg i hovedsak kjører ser den ut til å vise korrekt kanskje 99% av tiden. 

Du tar nok feil eller ferdes der det er lite feilregistreringer. Anbefaler å se innslaget om dette temaet på NRK Dagsrevyen i dag.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hmm, det fungerer stort sett fint for meg. Ja, det er enkelte steder den viser feil grense, men det kan gå begge veier. Der jeg i hovedsak kjører ser den ut til å vise korrekt kanskje 99% av tiden. 

Kjenner en hel haug med steder hvor databasen viser andre hastigheter enn de som er skiltet - ofte er bare skiltet forskjøvet med 100...300 m. Forbi 4 busslommer i Nesodden kommune går hastigheten ned og opp igjen (den ene av de 4 er faktisk en nedlagt/flyttet busstopp). Men ettersom jeg kjenner dem nå så gir jeg watt for å kompensere. Mellom Solli (E6) og Råde var det 1-2 km forskjell - tror det er rettet opp i det siste.

Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Kjenner en hel haug med steder hvor databasen viser andre hastigheter enn de som er skiltet - ofte er bare skiltet forskjøvet med 100...300 m. Forbi 4 busslommer i Nesodden kommune går hastigheten ned og opp igjen (den ene av de 4 er faktisk en nedlagt/flyttet busstopp). Men ettersom jeg kjenner dem nå så gir jeg watt for å kompensere. Mellom Solli (E6) og Råde var det 1-2 km forskjell - tror det er rettet opp i det siste.

Man skulle tro at i disse dager så var det nok med ett tastetrykk hos Vegvesenet når man flyttet et skilt, og så forplantet det tastetrykket seg via kommunens kartdatabase, til hovedkartdatabasen, og så til googles eller hvem det nå er sin kartdatabase, og så videre til alle bilprodusenter som bruker denne informasjonen, og så ut til alle bilene som jo er "online" på 4/5G nå for tiden, i løpet av sekunder!
Men, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Oslo har det vært miljøfartsgrenser i årevis (70 -60). F.eks på Ring3 og Trondheimsveien har man da feilaktig kartdata hver år fra 1 Nov - 14 Apr. Og i tillegg har man automatiserte dynamiske fartsgrenser som er styrt av luft og svevestøv. Og disse klarer man heller ikke å oppdatere mot kartdatabasen (kun mot de digitale skiltene).

Kartdatabasen er Statens Vegvesen sin. Denne har et API for andre som Apple , Google , Here osv henter fartsgrense-data ifra.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (17 timer siden):

I Oslo har det vært miljøfartsgrenser i årevis (70 -60). F.eks på Ring3 og Trondheimsveien har man da feilaktig kartdata hver år fra 1 Nov - 14 Apr. Og i tillegg har man automatiserte dynamiske fartsgrenser som er styrt av luft og svevestøv. Og disse klarer man heller ikke å oppdatere mot kartdatabasen (kun mot de digitale skiltene).

Kartdatabasen er Statens Vegvesen sin. Denne har et API for andre som Apple , Google , Here osv henter fartsgrense-data ifra.

Selv der som veien ble lagt om og/eller endret for 10 - 15 år siden så er fartsgrensene fortsatt feil i datagrunnlaget. Det er bare helt utrolig. Tipper han som holdt den databasen oppdatert har pensjonert seg.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...