Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (6 minutter siden):

Er det virkelig så vanskelig å følge med på skilting selv? 🤔

Nei, men noen er ikke så versert i menynavigering at de har slått det av, eller kanskje de ikke klarer å slå det av. 
Da er det sikkert litt frustrerende å kjøre etter skilting, men bilen overstyrer deg og bremser eller gasser selv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig så vanskelig å følge med på skilting selv? 🤔

Ja, det kan det være. Noen steder er det rene skiltjungelen. Kommer det i tillegg gående/syklende, barn og (løse) kjæledyr inn i trafikkbildet samtidig, så er det kanskje nettopp skiltingen som fortest oversees.

En annen ting er når man kjører inn på f.eks. motorvei eller en større vei. Da kommer kanskje skiltet, om det i det hele tatt er utplassert ved påkjøringen, plassert der man må følge med for å få innpass i luke for sikker fletting/innkjøring på vei. Er av og til spinnvilt hvor dårlig utformet veier er med tanke på skiltplassering.

Men uansett, er jo veldig greit at skilt og fartsgrenser på stedet oppfattes korrekt av bilen, som og har førerstøttesystemer som skal hjelpe en. Det er IKKE ok at disse viser for høy fartsgrense, og det er ubehagelig og unødvendig når disse oppfatter fartsgrensen som betydelig lavere enn det veien en kjører på, faktisk har.

Og en mer "morsomhet" enn et faktisk problem, er når man f.eks. kjører langs E6. Så kommer en avkjøring, og bilens navigasjonshjelper sier "Ta avkjøring til venstre og sving inn på E6". Har ikke bilen forstått at man allerede ligger og kjører langs E6'en, og derfor burde nøye seg med å si "hold til venstre for å fortsette på E6".

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

 

Men uansett, er jo veldig greit at skilt og fartsgrenser på stedet oppfattes korrekt av bilen, som og har førerstøttesystemer som skal hjelpe en. Det er IKKE ok at disse viser for høy fartsgrense, og det er ubehagelig og unødvendig når disse oppfatter fartsgrensen som betydelig lavere enn det veien en kjører på, faktisk har.

Sant nok, og må påpeke at jeg bare har skumlest postene jeg skrev min kommentar til. 

Personlig synes jeg alle disse systemene er noe herk, sikkert greit når det funker, men ofte, som dere skriver, så gjør de jo ikke det. 

Lånte en TM3 en uke for pendling mellom 2 byer, forøvrig en helt kurant bil. Mellom de 2 byene er det 2 stk tuneller, der det går en kryssende vei over. Dette slo da inn på systemene og førte til nær bråbrems ved hver "kryssning", ikke morro. 😅

Dette ett par år siden så sikkert bedret siden dengang. Håper vi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Sant nok, og må påpeke at jeg bare har skumlest postene jeg skrev min kommentar til. 

Personlig synes jeg alle disse systemene er noe herk, sikkert greit når det funker, men ofte, som dere skriver, så gjør de jo ikke det. 

Lånte en TM3 en uke for pendling mellom 2 byer, forøvrig en helt kurant bil. Mellom de 2 byene er det 2 stk tuneller, der det går en kryssende vei over. Dette slo da inn på systemene og førte til nær bråbrems ved hver "kryssning", ikke morro. 😅

Dette ett par år siden så sikkert bedret siden dengang. Håper vi. 

Bilen min er stort sett "dum nok" til at den ikke reagerer annet enn å "pling-plonge" litt når den tror jeg har brutt fartsgrensa, ellers ser jeg bare skiltet som viser det den tror fartsgrensa er.

Av en eller annen grunn, men jeg har ikke klart å sett hvor/hvorfor, så viser den 100 km/t ved innkjøring til tunnelen vestfra ved Colorline/Filipstad. Selv ikke det å se veien via Google Street View" gir meg noen idé over hvor den ser 100-tallet, rett etter at den har passert 70-skiltet.

Har tenkt tanken at den leser 100-skilt bakpå en trailer, men det skjer og når jeg ikke har slike i nærheten. TM3 Highland skal jeg låne om knappe 3 uker, så får se hva jeg synes om den. Skal bruke dagen og natta til å teste godt, og ikke minst, MYE! :thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (58 minutter siden):

Har tenkt tanken at den leser 100-skilt bakpå en trailer

Jeg lå i 85 med ACC (Tesla) når jeg nærmet meg en traktor på en laaaang bein strekning på landeveien. Det var nesten ingen trafikk, så jeg la meg tidlig ut uten å ta manuell kontroll. Hele greia var så lite dramatisk at jeg tok meg en bit av bollen, og skiftet sang mens jeg lå i motgående felt.
I det jeg passerte traktoren gikk bilen min i full regen, og det sto "40" som fartsgrense, og traktoren som jeg var 10 meter foran må ha lurt fælt på hvorfor jeg kjørte forbi for så å legge meg rett foran ham i samme fart! Bollen ble kastet i setet ved siden av, og jeg gasset på og kom meg vekk før han kjørte forbi meg...
Bilen min hadde sett 40-skiltet på venstre side på traktoren...
Jeg lo så jævlig etterpå at jeg holdt på å kjøre av veien😂
Det bare viser hva som kan skje helt uventet med moderne førerstøtte...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ozone skrev (19 minutter siden):

Jeg lå i 85 med ACC (Tesla) når jeg nærmet meg en traktor på en laaaang bein strekning på landeveien. Det var nesten ingen trafikk, så jeg la meg tidlig ut uten å ta manuell kontroll. Hele greia var så lite dramatisk at jeg tok meg en bit av bollen, og skiftet sang mens jeg lå i motgående felt.
I det jeg passerte traktoren gikk bilen min i full regen, og det sto "40" som fartsgrense, og traktoren som jeg var 10 meter foran må ha lurt fælt på hvorfor jeg kjørte forbi for så å legge meg rett foran ham i samme fart! Bollen ble kastet i setet ved siden av, og jeg gasset på og kom meg vekk før han kjørte forbi meg...
Bilen min hadde sett 40-skiltet på venstre side på traktoren...
Jeg lo så jævlig etterpå at jeg holdt på å kjøre av veien😂
Det bare viser hva som kan skje helt uventet med moderne førerstøtte...

Shait! 😁😎

Ja, har lest andre som har opplevd at den leste "skiltet" (klistremerke) som viser at lastebilen/traileren kan kjøre lovlig i 100, som om det var et vanlig fartsgrenseskilt. De systemene har som regel ikke analysering av størrelse vs avstand, så da ser det legit ut.

Men som sagt, får samme feillesinga selv når jeg er eneste kjøretøy på stedet. Ikke klart å se om det er noe i tunnelåpningen eller over/rundt åpningen, og det har vel "aldri" vært 100 der, så er et lite mysterie hvor den plukker opp infoen. Skulle montert opp dashcam (har liggende i ei skuffe, en som jeg tenkte å montere i Vectraen, men ble aldri gjort før den gikk til høggern!), så kanskje jeg kunne funnet det på opptak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 timer siden):

Er det virkelig så vanskelig å følge med på skilting selv? 🤔

Neida, men når det fører til at bilen ikke vil holde fartsgrensa med autopilot påslått fordi den tror at grensa er lavere enn det den er så er det litt plagsomt. Da må systemet slås av og så må man kjøre manuelt. Eller motsatt, at den ikke bremser ned automatisk når man kommer til en strekning med lavere fartsgrense. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (35 minutter siden):

Dette er vel litt overraskende eller ..
Tydligvis flere enn BMW som (som etterhvert snudde om) tenker i disse baner.

De gjorde vel dette på de første Model 3 SR/SR+? Broren min kjøpte hvertfall en SR+ som da skulle være en bil uten setevarme bak. Da han fikk den levert var det setevarme bak som senere ble fjernet i software, men da mener jeg det var en del av Premium-abonnementet at han da også fikk setevarme bak.

Lenke til kommentar

Ser det skrives om mye pling og plong og pip i bilene om alt mulig rart. Jeg har ikke så mye lyder i min bil (en Audi), selv ikke om jeg kjører over fartsgrensen. Bortsett fra hvis den tror jeg ikke styrer selv på en stund, så piper det så jeg skvetter til. Og den fortsetter å pipe til jeg viser med en liten rykning i rattet at jeg faktisk holder i det. Men jeg har styrt selv, men antakeligvis så har også bilen gjort det så samtidig at verken jeg eller bilen har merket at vi hjelper hverandre. Det skjer heldigvis ikke så ofte, men det er likevel irriterende når det skjer. På min gamle Audi så kom det i det minste opp en varsling på skjermen bak rattet før den begynte å pipe. Og der kunne man i tillegg slå av funksjonen (men da slo man jo av hele filassistenten da, forsåvidt).

Ja, og hvis jeg kommer for nær noe når jeg skal parkere da, men det synes jeg er helt greit.

 I tillegg viser faktisk fartsgrensen i bilen riktig hastighet. Kun en gang har jeg opplevd at den har vist feil. Men i min foreldres Toyota er den bare å drite i, den kan vise 90 på en landevei med 50 km/t selv om det ikke er snurten av en annen vei med andre fartsgrenser i mils omkrets. Er sjelden den viser riktig hastighet i mer enn noen hundre meter. Toyotaen er også veldig glad i å pipe for alt mulig rart.

Lenke til kommentar

Ganske deilig på BMWen at det er faktisk sesnorer i selve rattet som merker at jeg holder i det og ikke bare en moment sensor i rattstammen som det var på kiaen, hvor en faktisk måtte styre litt med rattet for at bilen skulle forstå at jeg holdt i det. På BMWen er det bare å hvile en hånd på rattet så merker bilen at en holder i rattet, så da blir og kjøreasistenten faktisk nyttig og en avlasting.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Ganske deilig på BMWen at det er faktisk sesnorer i selve rattet som merker at jeg holder i det og ikke bare en moment sensor i rattstammen som det var på kiaen, hvor en faktisk måtte styre litt med rattet for at bilen skulle forstå at jeg holdt i det. På BMWen er det bare å hvile en hånd på rattet så merker bilen at en holder i rattet, så da blir og kjøreasistenten faktisk nyttig og en avlasting.

Jeg aner ikke hvordan Audi'en måler det. Antakeligvis bare en sensor i rattstammen. Hadde jo vært behagelig om de hadde brukt samme teknikk som BMW.

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet den ultimate kombinasjonen av apper og brikker som er nogenlunne oversiktlig og rimelig?

Har foreløpig landet på Elbilforeningens Ladeklubb og blå ladebrikke, men Eviny, Mer og Circle K har valgt å stå utenfor så plutselig har jeg installert tre apper til. Kan forene disse tre med Elbilforeningens sorte brikke men det er litt omvei. Og så må jeg ha Tesla-appen i tillegg.

Bilen min har WeCharge/Elli med ladekort, der er Eviny og Mer inkludert men abonnementregimet er firkantet, jeg er av en eller annen årsak på gammel "free" avtale med tre måneders bindingstid og får ikke de reduserte prisene som kom denne måneden. Dette er også det dyreste alternativet.

Er litt usikker på Elton som ikke har ladekort eller ladebrikke. Inntil du kan betale med bankkort på lyn og hurtigladere så synes jeg det er noe betryggende å ha RFID-brikke i bakhånd. Men Elton har avtale med Circle K og har i tillegg de samme ladeoperatørene i Norden som Elbilforeningen, og Elton har ruteplanlegging og betaling i samme app.

Og så er det Northe (som har ladekort og app), Fortum Charge & Drive (som har ladebrikke og app). Liker Northe, de har ok priser og oversiktlig app, men blir ikke fri for flere apper.

Så, jeg synes det er vanskelig å finne en ultimat kombinasjon for meg selv. Derfor lurer jeg på hva andre bruker. 😋

Endret av rockPaperScissors()
La til at Elton ikke har ladekort/ladebrikke
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (16 minutter siden):

Er det noen som har funnet den ultimate kombinasjonen av apper og brikker som er nogenlunne oversiktlig og rimelig?

Har foreløpig landet på Elbilforeningens Ladeklubb og blå ladebrikke, men Eviny, Mer og Circle K har valgt å stå utenfor så plutselig har jeg installert tre apper til. Kan forene disse tre med Elbilforeningens sorte brikke men det er litt omvei. Og så må jeg ha Tesla-appen i tillegg.

Bilen min har WeCharge/Elli med ladekort, der er Eviny og Mer inkludert men abonnementregimet er firkantet, jeg er av en eller annen årsak på gammel "free" avtale med tre måneders bindingstid og får ikke de reduserte prisene som kom denne måneden. Dette er også det dyreste alternativet.

Er litt usikker på Elton som ikke har ladekort eller ladebrikke. Inntil du kan betale med bankkort på lyn og hurtigladere så synes jeg det er noe betryggende å ha RFID-brikke i bakhånd. Men Elton har avtale med Circle K og har i tillegg de samme ladeoperatørene i Norden som Elbilforeningen, og Elton har ruteplanlegging og betaling i samme app.

Og så er det Northe (som har ladekort og app), Fortum Charge & Drive (som har ladebrikke og app). Liker Northe, de har ok priser og oversiktlig app, men blir ikke fri for flere apper.

Så, jeg synes det er vanskelig å finne en ultimat kombinasjon for meg selv. Derfor lurer jeg på hva andre bruker. 😋

Selv har jeg nå BMW Charge som dekker Recharge, Eviny, E. ON, Mer, IONITY, Newmotion og EVBox. Elbilforeningen sin ladeklubb som dekker Recharge, Kople, Ionity, E. ON , Ishavsveien og Ragde Charge og til slutt Elton som dekker en stor anndel andre leverandører, men bruker bare det dersom BMW Charge eller ladeklubben brikken ikke fungerer. Og med det tror jeg at jeg skal være dekket med bare 2 dedikerte ladeapper installert.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Selv har jeg nå BMW Charge som dekker Recharge, Eviny, E. ON, Mer, IONITY, Newmotion og EVBox. Elbilforeningen sin ladeklubb som dekker Recharge, Kople, Ionity, E. ON , Ishavsveien og Ragde Charge og til slutt Elton som dekker en stor anndel andre leverandører, men bruker bare det dersom BMW Charge eller ladeklubben brikken ikke fungerer. Og med det tror jeg at jeg skal være dekket med bare 2 dedikerte ladeapper installert.

Ja, din sammensetning av apper og brikker ser veldig bra ut. Ser at BMW Charge tar 19 kr / måned og 5,29 / kWh DC. Skulle gjerne sett tilsvarende priser for WeCharge/Elli.

Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (49 minutter siden):

Ja, din sammensetning av apper og brikker ser veldig bra ut. Ser at BMW Charge tar 19 kr / måned og 5,29 / kWh DC. Skulle gjerne sett tilsvarende priser for WeCharge/Elli.

Eviny er billigere ved å ta det gjennom dems egen app (4,99) ihvertfall så lenge det er dems egen lader, eller elbilforeningens "lille sorte", eller NAF-brikken om man heller bruker den. Eller annen universal ladebrikke som kan kobles mot Eviny-kontoen din. Ulempen er altså at man MÅ ha eviny-konto, og at man må legge til brikkene som man ønsker å benytte.

Samme er med E.On (5,- per kWh), mens Uno-X er klart billigere, og kun krever et kort med Bank Accept, Visa eller Mastercard for å få ladet.

Mer er 12,88 øre dyrere om man har Coop-rabatten koblet til den kontoen, men de har og ekstra bonus for de som lader over visse grenser, som tas med til neste måned før det ev. "fader ut" om man ikke lader opp til satt nivå. Mer kan altså ende opp som billigere der.

Man står altså igjen med Ionity og Circle K som de dyreste om man ikke kan få en lavere pris gjennom en slik 3.parts ladeoperatør, og Kople, Mer og Recharge som man da kan spare litt via en 3.parts-operatør.

Selv er jeg dog gått helt over til Tesla SuC med unntak av der jeg kan droppe innom en Uno-X lader, som mest sannsynlig er billigere eller ca like dyr/billig som Tesla SuC, men har ingen månedsavgift. Har man Tesla, så er det litt oftere at SuC blir billigst. Dog, Uno-X er foreløpig få steder, mens en Tesla SuC finner du "nesten" overalt.

Supercharge er vel så få steder, at de er stort sett bare å se bort fra, og spesielt siden de opererer med samme pris som Ionity. Dog, Ionity kan man få billigere via Elly Charge, BMW Charge etc, eller Ionity sitt eget Ionity Passport og månedsabonnement.

Elbilforeningens blå ladebrikke synes jeg er en stor vits, da det er i beste fall svært minimalt å spare på å bruke de. F.eks. hos Recharge er besparelsen 19 øre mot direkte konto hos de. Hos Kople, Ionity og flere, er faktisk Elbilforeningen dyrere, rigtignok bare med ett øre. Dessuten krever det medlemskap i Elbilforeningen, så med mindre man uansett er medlem, så blir det en dyr "kortavgift".

Og dessuten om man har en annen avtale, så er den mest sannsynlig billigere enn "den lille blå". Så lenge den ikke kan brukes overalt, så er det altså liten vits å benytte den, da man uansett må ha egne konti hos flere av operatørene. Og med det forsvinner det største fortrinnet med den brikken.

Lenke til kommentar

Når det kun er noen tiører pr.kWt hos Eviny og E.on så tar jeg meg ikke bryet med å etablere andre direkte apper/abonnement men fortsetter å bruke kun BMW Active. En normal ladesesjon er ikke mere enn ca 40kWh (20-80%) og vil kun koste meg en tier mere.

I tillegg kan jeg lade hos Ionity til kr 1.99,- pr kWt der de finnes og når det ikke er ladekø.

For meg har det en verdi med kun ett rfid kort,  kun en app og kun en mnd faktura med samtlige ladesesjoner. I tillegg til å ha BMW Charging «har» jeg installert Tesla og Elton appen og opprettet bruker med registrert betalingskort som backup (enda ikke brukt noen av de)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...