Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, kremt said:

De selger biler uansett, de fleste bryr seg ikke eller mangler kompetanse til å vurdere slikt. Dessverre kan det vel se ut som det ikke finnes noe spesielt merke som er betydelig bedre enn andre på dette. 

Det er ihvertfall flere merker som har samme problemet. Ioniq5-gruppene har en del poster om dette. Lykter er vel ofte laget av tredjepart, og blir vel ofte laget av en av kun et par produsenter i verden.

Jeg tror jeg setter pengene mine på miljøkrav, og at produsentene sliter med å lage noe som er "godt nok" (innenfor rimelig pris naturlig nok).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er en påstand. Jeg tror ikke på den ett sekund før du eventuelt klarer å bevise det. Jeg tipper det handler om at vi har begynt å bruke mest mulig miljøvennlige materialer med de ulempene vi ser nå.

 

kremt skrev (1 time siden):

De selger biler uansett, de fleste bryr seg ikke eller mangler kompetanse til å vurdere slikt. Dessverre kan det vel se ut som det ikke finnes noe spesielt merke som er betydelig bedre enn andre på dette. 

 

Axefjord skrev (1 time siden):

Det er ihvertfall flere merker som har samme problemet. Ioniq5-gruppene har en del poster om dette. Lykter er vel ofte laget av tredjepart, og blir vel ofte laget av en av kun et par produsenter i verden.

Jeg tror jeg setter pengene mine på miljøkrav, og at produsentene sliter med å lage noe som er "godt nok" (innenfor rimelig pris naturlig nok).

 

Dere mener helt alvorlig at lykter sprekker på alle merker av såpe, og at ingen forhandlere er villige til å ta ansvar for det? Dette er bare noe vi må akseptere og forvente?

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at man må akseptere dette. Det er ikke noe klart mønster hvilke biler som rammes av dette. Men det kan se ut som Vag og tesla har flest tilfeller. De fleste ser ut til å skje etter bruk av børsteløs bilvask. Disse bruker sterkere kjemi og høyere trykk. Jeg tror børsteløs vask kan være mer skadelig. Selvvask eller vask utenfor garasjen hjemme er nok det beste. Og helst ikke bruk den kjemien som er på vaskeplassene da du ikke vet hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (26 minutter siden):

 

Dere mener helt alvorlig at lykter sprekker på alle merker av såpe, og at ingen forhandlere er villige til å ta ansvar for det? Dette er bare noe vi må akseptere og forvente?

Jeg får svare for meg selv, selv om jeg har null ide om hvordan du kom til den konklusjonen. Det eneste jeg sa var at jeg ikke kjøper at dette kun handler om at produsentene bevisst sparer kost og bruker plast som ikke tåler vask. 
Jeg har ikke sagt noenting om ansvar, det er jo selvfølgelig produsenten sitt problem og de må selvfølgelig fikse dette kostnadsfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://elbil.no/seres-5/

Som vanlig når det kommer en noenlunde medium elbil så blir overskriften "X skal yppe seg mot Tesla Model Y"

Quote

Prisen på Seres 5 starter på 599.000 kroner, som er cirka 20.000 under Model Y.

Nåja,

image.png.8c651ce8b6c5310dc02535ac27a515fe.png

Kabinen er trang og baggasjerommet:

Quote

Bagasjerommet er også overraskende lite. 375 liter imponerer ingen, heller ikke 723 liter med setene nedslått.


Er på ingen måte Tesla tilhenger, men her var strikken tøyd litt vell langt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

https://elbil.no/seres-5/

Som vanlig når det kommer en noenlunde medium elbil så blir overskriften "X skal yppe seg mot Tesla Model Y"

Nåja,

image.png.8c651ce8b6c5310dc02535ac27a515fe.png

Kabinen er trang og baggasjerommet:


Er på ingen måte Tesla tilhenger, men her var strikken tøyd litt vell langt.

Med avgifter kjem TMYP på minst 586k. Ikkje heilt 620k, men dei har kanskje brukt gamle prisar eller lagt på noko utstyr.

Uansett er det vanskeleg å samanlikne utan meir info om utstyr på Seres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 timer siden):

Jeg får svare for meg selv, selv om jeg har null ide om hvordan du kom til den konklusjonen. Det eneste jeg sa var at jeg ikke kjøper at dette kun handler om at produsentene bevisst sparer kost og bruker plast som ikke tåler vask. 
Jeg har ikke sagt noenting om ansvar, det er jo selvfølgelig produsenten sitt problem og de må selvfølgelig fikse dette kostnadsfritt.

Takk for presisering, da forstår jeg hva du var uenig eller skeptisk til. Da er vi egentlig ganske enige, dette må produsentene uansett ta ansvaret for. Ang årsak, grunnen til påstanden min er at jeg har ikke klart å finne tegn på at dette skjer med merkene som forkuserer mer på kvalitet og kundetilfredshet. Det er også en vedvarende trend i bilbransjen at kostnader og kvalitet er under stort press. Men det er klart, skjer det med disse merkene så bytter de lyktene gratis selv om bilen er 8-9 år gammel, og da blir det nok aldri noen mediesak eller annen oppmerksomhet rundt det.

Lenke til kommentar

Seres, er det enda et kinesisk merke? Må innrømme at jeg likte synet av den bilen der, minner nesten om en porshe macan fra siden, bare i litt mindre størrelse. Interiøret ser også veldig luksuriøst ut, men ikke allverdens med plass virker det som, spesielt ikke bak. Digger hvordan de har fått skjermen helt innpå selve interiøret så den ikke stikker noe særlig ut som den gjør i model 3/Y f.eks. Kunne gjerne hatt litt mer rekkevidde da. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Fantomtegningen said:

Engasjement til å rakke ned på Seres? Engasjement til å skryte av Tesla? Engasjement til å få folk til å se ned på Elbil.no med slike overskrifter?

 

Spiller ingen rolle. Alt engasjement er bra for de som skriver artikkelen, engasjement driver driver klikk, klikk er det journalisten bryr seg med. Det er velkjent at å skape kontrovers, irritasjon eller t.o.m. sinne er noe av det mest effektive du kan gjøre for å drive opp trafikk og dermed hvor mange som kikker på det du lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

grunnen til påstanden min er at jeg har ikke klart å finne tegn på at dette skjer med merkene som forkuserer mer på kvalitet og kundetilfredshet.

Hvilke merker tenker du det er da? Jeg ser jo at Møller (BMW, Mercedes osv) har samme fremgangsmåte. Om de satser på kundetilfredshet kan diskuteres, men dyre, tyske bilmerker er vel kjent for kvalitet.

Jeg mistenker fort at disse bilprodusentene i stor grad bruker samme leverandører av denne plasten, så jeg antar det egentlig gjelder flere og er mer tilfeldig hvem som har kommet i media så langt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...