Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (12 minutter siden):

Litt skummelt å ha før mange avtaler med 3epart. Det så man jo når det var chip mangel nylig. VW slet jo fordi de ikke fikk tak i deler og kunne vel ikke bruke andre sine deler grunnet avtaler.

Ja, mye lurere å bare droppe radar og parkeringssensorer og erstatte dem med en skrøne om at de ikke trengs 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (32 minutter siden):

Litt skummelt å ha før mange avtaler med 3epart. Det så man jo når det var chip mangel nylig. VW slet jo fordi de ikke fikk tak i deler og kunne vel ikke bruke andre sine deler grunnet avtaler.

Det er også skummelt å tro at man kan gjøre alt bedre selv. Dagens kapitalisme er totalt avhengig av den typen samarbeid, og den gamle tankegangen med å gjøre "alt" fra a til å har de fleste skjønt at er utdatert. Man ikke bli god på alt, da blir det et sammensurium. Det er den etablerte sannheten Tesla prøver å utfordre, og vi ser jo konturene av hva det betyr. Elendige erstatninger er mer regelen enn unntaket dessverre. Så få vi se hvordan det går fremover, men erfaring så langt tilsier at det er bedre med mange spesialister som blir ordentlig gode på sine felt enn å ha en generalist som prøver å bli god på alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Først lager Complexity et innlegg om at det er farlig å lage tredjepartsavtaler med Amazon. Så lærer han at "ups, har samme system selv gitt".

Så viser det seg at Amazon og Tesla har et meget anstrengt forhold. Herlig diskusjon.

Hah, nei er like dumt for Tesla å bruke dem, spesielt når det er anstrengt som du nevner. 

Forøvrig var Tesla sin server nede noen timer her om dagen. Tror det er tredje gang jeg opplever det på 4 år nå. Mulig det har hendt flere ganger men at man ikke har benyttet den da.

Føltes veldig 1995 å gå ut å slå på varmen i bilen.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var nylig innom Møller Skoda for å prate litt om 85X og eventuelle videre rabatter på utstyr.
Ble fortalt at selger ikke kan gjøre noe med ekstra tilbud utenom det som allerede er satt, samt at rabatter fra f.eks Bate Haugesund så forsvinner de inkluderte vinterhjulene. Har vært en del tilfeller der kunder hadde kommet dårligere ut med å bruke en slik rabatt.
 

Metallic lakk er visstnok ekstra 6800,-.
Begynner en å legge til småting så blir det plutselig en vesentlig sum.

Lenke til kommentar

Det er greit å velje vekk for dei som ikkje vil ha eller treng det. Og å ha kampanje på noko “alle” uansett tar med så får i alle fall flest mogleg nytte av rabatten.

Kjøper du ein Tesla må du ta vinterdekkene dei leverer bilen med. Vil du ha andre dekk så kan du kjøpe bil utan vinterhjul og kjøpe det ein anna stad.

Tesla sin vaskefadese ruller vidare: https://www.nrk.no/rogaland/to-maneder-gammel-tesla-fikk-skader-i-lykta_-tesla-skylder-pa-feil-bilvask-1.16507027

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Virker som om NRK er på krigsstien mot Tesla for tida. De har jo daglige artikler. Håper de fortsetter å pushe.

Jepp. Tesla fortjener å gå i seg selv og skjønne at man ikke kan ha som regel å saksøke kundene sine.

Noen må også reversere at det er lov å bruke palmeolje, eller hva det nå er som gjør at det ikke går an å lage baklys som holder - igjen.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 timer siden):

Tesla sin vaskefadese ruller vidare

Nok et tilfelle av Teslaer som ikke tåler normal bruk. Forbrukerrådet har i en rekke saker opp gjennom årene tatt saker til retten der en rekke ulike produkter rett og slett ikke har tålt normal bruk. Retten har dømt og satt presedens i mange sånne saker. Eksempelvis badetøy som ikke tålte vann. Og her har vi altså en bilprodusent som hevder at deres biler ikke tåler normal vask, eller normalt regnvær. Må bare minne om at Tesla har en rekke utsalgssteder på våteste vestlandet, og en rekke ladestasjoner der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker ikke som "eldre" Mach-e ikke tåler å bli kjørt så hardt..

https://www.thedrive.com/news/ford-mustang-mach-e-recalled-because-battery-cant-handle-owners-flooring-it

De prøver seg på software fix, men er vist på noen kontaktorer som blir overbelastet og må byttes.

De befinner seg inni batteriet..
Tar vist 25 timer å bytte batteri på en mach-e ifølge artikkelen så kan blir litt jobb for Ford om det blir mye recall på bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Complexity said:

Virker ikke som "eldre" Mach-e ikke tåler å bli kjørt så hardt..

https://www.thedrive.com/news/ford-mustang-mach-e-recalled-because-battery-cant-handle-owners-flooring-it

De prøver seg på software fix, men er vist på noen kontaktorer som blir overbelastet og må byttes.

De befinner seg inni batteriet..
Tar vist 25 timer å bytte batteri på en mach-e ifølge artikkelen så kan blir litt jobb for Ford om det blir mye recall på bilene.

Er ikke det denne samme saken som gjorde at noen Machs stoppet i trollstigen og andre plasser? I nesten alle andre markeder enn Amerika (fordi Amerika er Amerika), så er man tidligere kalt inn og byttet den faktiske delen og ikke bare softwaren. Meg forstått var det en ettermiddag med arbeid uten kost (gjorde det på min). 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (35 minutter siden):

Virker ikke som "eldre" Mach-e ikke tåler å bli kjørt så hardt..

https://www.thedrive.com/news/ford-mustang-mach-e-recalled-because-battery-cant-handle-owners-flooring-it

De prøver seg på software fix, men er vist på noen kontaktorer som blir overbelastet og må byttes.

De befinner seg inni batteriet..
Tar vist 25 timer å bytte batteri på en mach-e ifølge artikkelen så kan blir litt jobb for Ford om det blir mye recall på bilene.

Mener eg såg ein teslabjørn video av tesla plad som hadde lignendes problem. Den klarte ikke å holde laveste toppfart 260? uten å gå varm. Hunday klarte 260km/h med mye større effektuttak til batteriet var tomt. Tydelig at dette kan være et problem for flere men at noen har kontroll på komponentene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Nok et tilfelle av Teslaer som ikke tåler normal bruk. Forbrukerrådet har i en rekke saker opp gjennom årene tatt saker til retten der en rekke ulike produkter rett og slett ikke har tålt normal bruk. Retten har dømt og satt presedens i mange sånne saker. Eksempelvis badetøy som ikke tålte vann. Og her har vi altså en bilprodusent som hevder at deres biler ikke tåler normal vask, eller normalt regnvær. Må bare minne om at Tesla har en rekke utsalgssteder på våteste vestlandet, og en rekke ladestasjoner der.

Kunden: "Her er det noe alvorlig feil med produktet deres. NAF og andre uavhengige organisasjoner er enige med oss og her er litt dokumentasjon"
Tesla: "Det er helt tydelig at dere brukt bilen feil så dette er selvpåført. Vi godtar ikke dokumentasjon eller norsk forbrukerkjøpslov så nå må dere motbevise påstanden vår istedetfor, gjerne i retten"

Snakk om å gi kundene sine fingern..

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Retroman said:

Kunden: "Her er det noe alvorlig feil med produktet deres. NAF og andre uavhengige organisasjoner er enige med oss og her er litt dokumentasjon"
Tesla: "Det er helt tydelig at dere brukt bilen feil så dette er selvpåført. Vi godtar ikke dokumentasjon eller norsk forbrukerkjøpslov så nå må dere motbevise påstanden vår istedetfor, gjerne i retten"

Snakk om å gi kundene sine fingern..

Dette er "the American way" og NAV følger vel samme oppskriften.

Dersom det ikke finnes skikkelig presedens, så ta det til retten, for å se om folk gir seg. Dersom folk ikke gir seg, så inngå forlik med de dersom du tror du kommer til å tape i retten, sånn at det ikke skapes en klar presedens.

Slik at du kan følge samme oppskriften på neste sak. Skikkelig drittsekk oppførsel.

Og det understreker at vi har veldig dårlig rettssikkerhet i Norge. Rettsikkerhet finnes kun for de som har 100 tusener å tape i saksomkostninger om ting ikke skulle gå ens veg.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Zeph said:

https://www.motor.no/bil/ma-betale-83000-for-nye-lykter-etter-gale-vaskerutiner/191229

Altid artig når Tesla blir hengt ut som spesiellt vanskelig når det ofte vil være samme opplevelse fra

andre bilmerker.

 

 

Såpen de brukte, har ifølge paret en pH-verdi på mellom 12,5 og 13,5.

Vanlig bilshampo har PH på rundt 8-9. Avfetting har PH på 13. Står ofte spesifikt på produktet at det ikke må brukes på lykter.

 

Bilshampo:

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/bilshampo/bilshampo-2000040340

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/nb/dc736962-0a61-4ce4-9c51-44f9ddd32cb1

 

Avfetting:

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/avfetting/kaldavfetting-4-liter-2000051893

  • Spray avfetting på bilen. Må ikke sprayes på bilens lykter.

https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/renseprodukter/vaskemiddel/alkalisk-cargo-avfetting-5l

  • pH: 13

 

Det at bilen tåler vaskemiddel med pH 13 betyr ikke at man ukritisk kan dekke hele bilen med det vaskemiddelet. Avfetting skal brukes på metall, og et godt punkt å STOPPE er før du kommer opp til dørhåndtak. Jeg er så lei av at det er så mange dag som ikke klarer å ha noe personlig ansvar for tingene sine. De gjør noe idiotisk og nekter å ta ansvar. Jeg vil gjerne se "såpen" de brukte. Antageligvis avfetting med klare advarsler om bruk.

 

 

 

Endret av Locrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En får da håpe at de færreste bruker konsentrert industriell alkalisk avfetting på utvendige flater på bilen sin, det er ikke bra for noe som helst. De fleste bruker nok petrokjemisk avfetting (eksempelvis prickbort) da det er det som ofte selges på bensinstasjoner og lignende, det har en relativt lav PH verdi som skal være trygt å bruke på de fleste flater. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...