Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

eintotre skrev (2 timer siden):

I andre nyheter så kommer det to nye versjoner av MG4. Xpower ser jo morsom ut!

https://www.elbil24.no/nyheter/under-fire-sekunder-til-under-400000/80376320

Synd Xpower ikke kommer med det store 77Kwh batteriet, men er vel mye for å få en tid under 4 sekunder..... for det er jo noe man trenger på Norske veier! 🤪

Xpower har vært til salgs i Storbritannia en periode allerede, og konklusjonen er vel at det er gøy for dragrace over kort avstand, men bortsett fra det kan man like gjerne kjøpe en av de andre MG 4 modellene til daglig bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (På 19.10.2023 den 11:30 AM):

Dette paret anbefaler ingen å kjøpe Tesla om man bor i Skottland (hvor det regner titt og ofte)
De fikk en regning på 227.000,- for komplett batteribytte etter å ha brukt bilen i regnvær (værsituasjon ikke uvanlig for stedet).
https://www.businessinsider.com/tesla-owners-bill-battery-damaged-ev-scotland-weather-2023-10?r=US&IR=T

 

 

Louis Rossmann lagde en video på dette i dag om noen trenger litt underholdning.

 

At en produsent ikke tar en slik sak på garanti er ganske urkomisk. Og hans poeng er jo viktig, at folk må ikke godta at slike saker ikke tas på garanti, da følger bare andre produsenter etter og dette blir "normen".

Edit: For å fastslå mitt ståsted for Tesla: Det er bra at Tesla kom, for å gi andre produsenter ett spark i rævva når det kommer til utvikling. Samt gi gode allround biler i halvmillionsklassen. Men de har fjernet for mye fysiske knapper når de går så langt som å fjerne blinklys staken, selv skulle jeg gjerne sett knapper for de mest brukte funksjonene, som setevarme, rattvarme og slikt som man har behov for under kjøring, å måtte bevege blikket over på en skjerm for slikt anser jeg som trafikkfarlig.

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Iterion said:

Model 3 har jo nettopp fått en refresh, får den enda en i desember altså? Har noen andre lest denne artikkelen enda forresten? Hvis ikke så anbefaler jeg det. https://www.motor.no/aktuelt/pa-rubens-tesla-model-3-star-det-ulykkelig-bileier/258296

Han fyren fikk tilbud om å ordne kanalene på garanti, men han krevde hellakkering av bilen. Det nekta Tesla. Hvem som har rett? Det viser seg vel i en rettssak det da.

 

41 minutes ago, OC-Freak said:

Xpower har vært til salgs i Storbritannia en periode allerede, og konklusjonen er vel at det er gøy for dragrace over kort avstand, men bortsett fra det kan man like gjerne kjøpe en av de andre MG 4 modellene til daglig bruk.

Jeg hadde MG5 som leiebil i noen dager når Y'en min var på verksted (kollisjon, ikke garantisak :)) 

De Europeiske fabrikantene som lever av å levere biler til folk som ikke bryr seg om bil bør være veldig redde! MG5 hadde endel smårusk, men alt i alt en veldig ok bil, som jeg lett kunne valgt foran Mokka, 2008, id3 osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Id.4 og enyaq er for kjedelig.. Ioniq 5 er grei men kjempedyre servicer frister lite..
Der er ikke akkurat feilfrie de heller. Virker som det nå er obligatisk å ha med seg en startbooster om man kjører Ioniq 5 siden 12V batteriet streiker hele tiden.

Ville valgt Y anyday, men folk er heldigvis forsjellig.

Litt rart Hyundai ikke har løst lading av 12V batteriet enda. Bruttern har en 2019 Kona, og han har vært på Vikingbil 3 ganger til nå med flatt start batteri.

Han fikk batteribooster av meg til jul i fjor, så det var siste gangen han måtte ha tauebil, men han stoler ikke akkurat på bilen sin til langtur lenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

De Europeiske fabrikantene som lever av å levere biler til folk som ikke bryr seg om bil bør være veldig redde! MG5 hadde endel smårusk, men alt i alt en veldig ok bil, som jeg lett kunne valgt foran Mokka, 2008, id3 osv.

Jeg har MG4, og sammenlignet med de du nevner er den bedre på mange områder.

Den er langt fra perfekt, men til prisen så var det heller ikke å forvente. Den har gode fysiske knapper på rattet, den er svært god å kjøre (som vel er det viktigste) og den ser bra ut. Software/LKA osv har rom for forbedring, og her er det vel tvilsomt om MG kommer til å gjøre så mye.

Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Litt rart Hyundai ikke har løst lading av 12V batteriet enda. Bruttern har en 2019 Kona, og han har vært på Vikingbil 3 ganger til nå med flatt start batteri.

Han fikk batteribooster av meg til jul i fjor, så det var siste gangen han måtte ha tauebil, men han stoler ikke akkurat på bilen sin til langtur lenger. 

Ja det er ganske sprøtt. Leser at man ikke må la bilen stå tilkoblet strøm når den ikke lader batteriet da 12V batteriet kan tømmes da. Er jo ingen logikk i at bilen skal tappe 12V når den tillogmed har ekstern strøm tilkoblet som kan lade det..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (51 minutter siden):

Folk burde etter hvert vite dette. Avisene har vert fulle av slike saker omtrent siden tesla kom på markedet. Det er vel folk av typen "Det skjer ikke meg " som alikevell tar sjansen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Så i din "ekspert-verden" så kan man ikke få begge deler altså. Jaja, deg om det.

Selvfølgelig Jeg har bra bil og bra app, men jeg hadde kjøpt bilen selv om appen var litt tregere eller ikke hadde mulighet for å tute eller beregne forbruket opp i mot andre biler av samme type. Tenkte egentlig ikke på at det fulgte med noe app. For meg var kjørekomfort og rekkevidde viktigst. Jeg bruker appen for å starte forvarming da programering i bilen blir litt for statisk. Går jeg hjem en time før planlagt eller en time senere er ikke bilen varm. Min bil trenger bare 5-10min forvarming, Da er det praktisk å bare trykke på knappen. Like ofte kjøler den.

Men dette er jo standard på de fleste biler i dag. Kunne velge dette på bilen jeg kjøpte for 11år siden også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (6 timer siden):

Selv om jeg jobber med  både elektronikk og IKT så har jeg funnet ut at ioT er mye mindre viktig for meg i hverdagen enn jeg trodde. For det viste seg jo fort at det ikke var så ofte behov for å starte robotstøvsugeren mens jeg var på jobb. Ja til og med dørlåsen blir ikke fjernstyrt slik jeg gledet meg til; Jeg skulle jo slippe inn håndverkere hjemme mens jeg satt på jobb jeg! Har ikke skjedd enda...

Men bilen derimot!! Styring av viktige funksjoner på bilen min (Tesla m3) fra telefonen har revolusjonert måten jeg kan bruke bilen på. Utallige ganger har jeg vært en halvtime/time unna bilen, våt og kald etter lang skitur, og har startet oppvarming av både kupé og batteri slik at den står der god og varm, is og snøfri, og klar til å kjøre. Det bruker den 3-5% batteri på, og er bare sååå verdt det! Eller kjøler den ned når den står i solsteiken om sommeren og jeg snart skal sette meg inn...

Og kunne sitte på kafeen og sjekke hvor langt ladingen har kommet, eller slippe å måke seg vei ut om morgenen i tøfler for å starte oppvarming, eller kunne låse opp bilen for ungene mens jeg er inne på en butikk de synes er kjedelig, uten å måtte gi dem nøkkelen, osv... Blir brukt hele tiden! Og da er det jæææv..... viktig at det funker hver gang! Også viktig at det ikke  står og spinner i flere minutter for å "oppnå kontakt" med bilen.

Så at det funker så bra på Tesla som har mange biler i "flåten" er imponerende. Og litt merkelig å være vitne til kompiser med andre merker der det nesten aldri virker. Og når det virker så er de lite de kan gjøre i forhold til på min.
Så etter å nå ha opplevd hvor praktisk det er å ha en slik kontroll over bilen fra avstand, kommer jeg aldri til å akseptere noe dårligere på min neste bil.

Som sagt så har de aller fleste biler denne muligheten og har hatt det veldig lenge. Det blir som å si at jeg liker BMWen min fordi den har led lys og ryggekamera.

Kollegaen min har en gammel volvo. Han styrer den med app. 

Å sitte å se på ladenivå gidder jeg aldri. Bilen gir meg beskjed når ladingen starter tidspunket den er ladet til ønsket nivå. Kommer på melding. Den varsler også i det den er ferdigladet. Helt bortkastet tid å se på det.

Låse bilen fra appen har jeg gjort noen ganger, det tror jeg også er helt vanlig.

Så hvilken ny bil du må kjøpe som ikke har slik mulighet aner jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Jeg savner den vanlige avslutningen på slike saker, som var omtrent slik, før kommunikasjonsansvarlig sluttet

Quote

"Motor" har tatt kontakt med kommunikasjonsansvarlig i Tesla Motors Norge, Even Sandvold Roland. Hans tilbakemelding er følgende. "Tesla har ingen kommentar til denne saken". 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (30 minutter siden):

Folk burde etter hvert vite dette. Avisene har vert fulle av slike saker omtrent siden tesla kom på markedet. Det er vel folk av typen "Det skjer ikke meg " som alikevell tar sjansen

Det er 19 av 100 000+ biler. Risikoen er veldig lav. Selv om praksisen er helt på tryne, såklart.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

19 saker i retten, men på vegne av hor mange bileiere? Den saken med manglende motoreffekt var jo på vegne av ganske mange eiere.

Så kan vi selvsagt legge til alle sakene som havnet hos forbrukertilsynet, 83 stk bare i 2022. Det har sikkert vært noen både før og etter det også.

.. og de som havnet hos forbrukerrådet

.. og forbrukertvistutvalget

.. eller forliksrådet

.. og ikke minst alle problematiske saker som ikke endte noen av de stedene, derav mitt eierskap. Jeg solgte jævelskapen med dundrende verditap, men hadde gjennomgått litt av hvert hos Teslas kunde... tja, hva kan man kalle det? I hvert fall ikke -service, for det er et fremmedord hos Tesla.

For all del, bilen var glimrende så lenge den fungerte.. Det var de tekniske problemene og Teslas kundeterror som var hovedproblemet. Akkurat som man frarådes å kjøpe dill og dall fra nettbutikker med frynsete rykte ved reklamasjoner så er det merkelig at noen forsvarer at det liksom skal være greit når det gjelder en av de mest kostbare tingene man kjøper i livet.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...