Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (3 timer siden):

Area View er 360 kamera ja.
En "kjekt å ha" gimmick synes jeg, men synd at det koster såpass da det er tilnærmet standard på andre bilmerker.
DCC er også en slik gimmick, leser litt mikset erfaringer om denne, er visstnok ikke fullt så god som på Kodiaq/Superb/Octavia. 

image.thumb.png.9ff6202a6cdcd1042bd21deaa79aed72.png

Fikk tilbud på en 2023 modell som sto utstilt, men prisen var høyere enn en ny 2024 modell (litt mindre utstyrt), så jeg takket fint nei til en "utdatert" bil. En tanke går til dem som kjøpte tidligere modeller, spesielt dem som nettopp har mottatt sine biler.

Stusser også litt på akselerasjonen. 2024 ID4 GTX har 0-100 på 5.4 sek, IV85 har 6.6 sek og 85X har 6.5(?) sek. Om 5.5 sek forbeholdes RS og dermed begrenser 85X er det noe som skurrer

Flere burde også ha hengerfeste som standard, slik som Tesla gjør det.

Vent litt, kan man ha HuD og oppvarmet frontrute nå?
Før måtte man velge enten eller. Eller leser jeg listen feil?

Endret av wampster
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Switters said:

Var en oversikt her som viste at 85 og 85x hadde samme effekt. Da har ikke 85x fått den nye og mer effektive motoren da eller? RS var oppgitt til 340 der også.

Dem skriver nå følgende på nettsidene sine:
 

Quote

Bilen endrer dessuten betegnelse fra 80 og 80x til 85 og 85x. Dette reflekterer at bilen har fått bedre ytelse, blant annet som følge av en ny elektrisk motor på bakakselen og bedre batterieffektivitet.

Så de skal i prinsipp ha ny motor på alle variantene.

 

20 minutes ago, wampster said:

Vent litt, an man ha HuD og oppvarmet frontrute nå?
Før måtte man velge enten eller. Eller leser jeg listen feil?

Samme pakke på 2023 modellene, 2022 har Klimapakke pluss (oppvarmet frontrute) som standard og Infotainmentpakke plus for HUD. Så du kunne ha begge på likt.

Dvs. at oppvarmet frontrute og oppvarmet bakseter er tatt bort som standard for 2023 og 2024 modellene.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fantomtegningen said:

Synes det er litt kynisk med disse to utstyrslistene, der oppvarmede bakseter og frontruter er låst bak en pakke til 32.500,-, samt Area View bak en pakke til 63.750,-(!).

Noen går enda lengre og låser slikt bak prisen på en hel bil (I.e. du kan ikke velge det bort)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Noen går enda lengre og låser slikt bak prisen på en hel bil (I.e. du kan ikke velge det bort)

Du synes det er verre at de legger med mest mulig i prisen som settes, slik at de kan fordele kostnadene på alle kundene, enn at de tvinger deg til å kjøpe store pakker selv om du bare skal ha den ene lille tingen?

Så om en bil tilbyes av leverandør/produsent A til 400 K, men uten options fordi alt er inkludert, er verre enn leverandør/produsent B vil selge deg en relativt lik bil til samme grunnpris, men der du må kjøpe pakker til flerfoldige tusenlapper for å få ting som er inkludert hos A?

Ja, da forklarer det hvorfor enkelte foretrekker i utgangspunktet ribbede "premium-merker" der man må betale for dyre pakker for å få med ting man forventer at en bil har i disse dager, over japanske og koreanske biler med alt-i-en-pakke-løsninger.

"Askebeger og 12V-uttak? Ja, da må du ha skinnpakke crema til 43 K i tillegg". "Jasså, du ville ikke ha skinnpakke crema sier du? Beklager men vi selger ikke askebeger og 12V uten dette". 

PS! Var tilnærmet dette jeg opplevde da jeg skulle spekke en BMW for noen år siden, via konfiguratoren dems. Jeg klikket meg ut...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

"Askebeger og 12V-uttak? Ja, da må du ha skinnpakke crema til 43 K i tillegg". "Jasså, du ville ikke ha skinnpakke crema sier du? Beklager men vi selger ikke askebeger og 12V uten dette". 

PS! Var tilnærmet dette jeg opplevde da jeg skulle spekke en BMW for noen år siden, via konfiguratoren dems. Jeg klikket meg ut...

BMW var nok bare bekymret for helsa di. Røyking ække sunt vettu. Skjerpings! 😉

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Snowleopard said:

Du synes det er verre at de legger med mest mulig i prisen som settes, slik at de kan fordele kostnadene på alle kundene, enn at de tvinger deg til å kjøpe store pakker selv om du bare skal ha den ene lille tingen?

Poenget er at ingenting av dette spiller noen rolle egentlig. Konfigurer bilen slik du vil ha den, så kan du se på prisen. Hvordan pakker o.l. er strukturert er irrelevant, det er sluttprisen som betyr noe. (så kan du naturligvis velge bort ting du egentlig ikke trenger om det gir deg en bedre pris)

Slutt å tenke at det er noen 'omfordelig' i prisstrukturene. Alle bilprodusenter prøver å maksimere fortjenesten uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

VAG var også helt forferdelige da jeg kjøpte bil for et drøyt år siden. Jeg vet fortsatt ikke hvor dyr en Q4 med tilsvarende utstyr som min ID4 GTX ville ha vært for det var klin umulig å få oversikt på Audi sine sider.

MG og Hyundai likte jeg bedre. Vil du ha grunnversjonen eller versjonen med "alt" ekstrautstyr?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

BMW var nok bare bekymret for helsa di. Røyking ække sunt vettu. Skjerpings! 😉

Røyker ikke, det var kun en sjekk. Men 12V er jo uansett kjekt å ha til div. som kjølebokser og 12V til 230V omformere og annet utstyr. 

Men var klin umulig å få interiør i den fargen og det materialet jeg ville ha, på 7-seter selv om 5-seter ikke var noe problem. Vet man kan gå "Individual" til X antall tusenlapper ekstra, i tillegg til ekstrakostnaden for setene i utgangspunktet.

Men nesten uansett støtte jeg på problemer med å få valgt pakker jeg ville hatt, for det var alltids en eller annen dum linkin til andre pakker som ikke lot seg kombinere, uvisst av hvilken grunn i mange av tilfellene.

BMW var bare ett eksempel, men opplevde det samme på MB og Audi også. Må jo ha 60 vektall i konfigurator for å kanskje forstå noe mere enn at de vel loppe deg for mest mulig penger, når du "har råd til "sett inn bilmerke"". 😒

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten så har en for mange valg og konfigureringen er for tungvindt eller så har en pakker som enkelte ikke er fornøyd med for da får en med ting en kanskje ikke vil ha. Damned if you do and damned if you don't.

På BMW i4 syns jeg konfigureringen er ganske enkel for oss i Norge, da har en Charged, Fully Charged eller Super Charged som utstyrspakker å velge så velger en bare ting som felger, interiør utførelse, lakk osv utenom. Gjør det og ganske greit å handle brukt, da du vet at en supercharged har "alt" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Damn.. Hva innebærer Area View pakken da? At man får 360 kamera?

Nye Enyaq får vel det nye opperativsystemet da så den vil jo holde seg oppdatert i noen år til til de bestemmer seg for å bytte igjen eller noe.. Synes litt synd på alle eierne av biler nå som ble lovet gull å grønne skoger med OTA og som nå kansje må leve med det dem har (som ifølge noen er helt greit og ifølge andre helt ubrukelig)..

Du betalar ikkje 63k for Area View. Det er andre ting i pakken pluss alt som er i pakken til 32k. Eg likte betre den gamle prismodellen til Enyaq der du kunne velge ein og ein funksjon. No må du ta med alt i Maxx (teit navn…) og Advanced for å få Area View.

Det var vanskelegare å spesifisere bilen før, men du kunne velge enkeltkomponentar utan å ta med heile pakken. Det er blitt enklare å bestille, men samtidig potensielt dyrare. Det var ganske greit med den gamle modellen. Verst av dei eg har prøvd var Audi.

Dei gjekk veldig høgt ut med OTA, men historien pratar for seg sjølv. Det sagt så treng du ikkje synest synd på meg, for bilen fungerer heilt fint utan oppdateringar òg. Einaste eg saknar er forvarming av batteri, men det har me ev. nytte av 4-5 ganger i året, så ingen krise om ladinga går litt treigare. Ikkje sikkert vår modell vil få det i det heile tatt heller.

Fantomtegningen skrev (9 timer siden):

Area View er 360 kamera ja.
En "kjekt å ha" gimmick synes jeg, men synd at det koster såpass da det er tilnærmet standard på andre bilmerker.
DCC er også en slik gimmick, leser litt mikset erfaringer om denne, er visstnok ikke fullt så god som på Kodiaq/Superb/Octavia. 

image.thumb.png.9ff6202a6cdcd1042bd21deaa79aed72.png

Fikk tilbud på en 2023 modell som sto utstilt, men prisen var høyere enn en ny 2024 modell (litt mindre utstyrt), så jeg takket fint nei til en "utdatert" bil. En tanke går til dem som kjøpte tidligere modeller, spesielt dem som nettopp har mottatt sine biler.

Stusser også litt på akselerasjonen. 2024 ID4 GTX har 0-100 på 5.4 sek, IV85 har 6.6 sek og 85X har 6.5(?) sek. Om 5.5 sek forbeholdes RS og dermed begrenser 85X er det noe som skurrer

Flere burde også ha hengerfeste som standard, slik som Tesla gjør det.

DCC er ikkje ein gimmick. Det er elektronisk justerbare demparar. På Octavia og Kodiaq var det større forskjell på dei ulike innstillingane, mens på Enyaq er det mindre forskjell. Likevel nok til at eg tok det med, men absolutt ikkje eit must. Når demparane ein dag skal skiftast blir det nok ein del dyrare òg.

Ikkje synest eg Area View er ein gimmick heller. Saknar den veldig på Model Y.

At hengerfeste er standard på Tesla betyr ikkje at det er gratis. Det er berre bakt inn i startprisen. Den store forskjellen på Enyaq og Model Y er prisen når du har lagt til ein del utstyr på Enyaq. Du kan få med enkelte ting som Model Y ikkje har, men då har du fort lagt 150-200k meir på bordet. Og rekkevidda er mindre på Enyaq.

At RS er raskare enn dei andre er vel naturleg? Er ikkje det poenget med RS-modellane?

wampster skrev (6 timer siden):

Vent litt, kan man ha HuD og oppvarmet frontrute nå?
Før måtte man velge enten eller. Eller leser jeg listen feil?

Min 22-modell Enyaq bestilt i 21 har begge delar. Eg har aldri høyrt om at du ikkje kan ha begge delar.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk tilbakekalling på Skoda Citigo-e iV 2020 modell.

Tannstanga kunne ruste veldig fort sånn at jeg mister styringen… 

Noen som har snakka med Møller og vet om det er kritisk?

Første ledige generelle verkstedtime hos Møller på Jessheim er 15 januar…

«Škoda Auto a.s. har registrert at det på biler fra et bestemt produksjonstidsrom kan være montert en tannstangstyring med utilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse. Dette medfører en risiko for at det etter hvert kan oppstå kraftig korrosjon på tannstangstyringen. Avhengig av korrosjonsgraden kan det oppstå sprekker og materialbrudd på huset til tannstangstyringen. Dette medfører en risiko for at tannstangen mister grepet på tannhjulet. Dette kan føre til at styringen slutter å virke. Det er fare for ulykker.»

 

Av hensyn til sikkerheten er det nødvendig å bytte ut tannstangstyringen på bilen din.

 

Vi ber deg om å ta kontakt med et autorisert Škoda-verksted så raskt som mulig for å bestille time.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Fikk tilbakekalling på Skoda Citigo-e iV 2020 modell.

Tannstanga kunne ruste veldig fort sånn at jeg mister styringen… 

Noen som har snakka med Møller og vet om det er kritisk?

Første ledige generelle verkstedtime hos Møller på Jessheim er 15 januar…

«Škoda Auto a.s. har registrert at det på biler fra et bestemt produksjonstidsrom kan være montert en tannstangstyring med utilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse. Dette medfører en risiko for at det etter hvert kan oppstå kraftig korrosjon på tannstangstyringen. Avhengig av korrosjonsgraden kan det oppstå sprekker og materialbrudd på huset til tannstangstyringen. Dette medfører en risiko for at tannstangen mister grepet på tannhjulet. Dette kan føre til at styringen slutter å virke. Det er fare for ulykker.»

 

Av hensyn til sikkerheten er det nødvendig å bytte ut tannstangstyringen på bilen din.

 

Vi ber deg om å ta kontakt med et autorisert Škoda-verksted så raskt som mulig for å bestille time.

Måtte bytte clutch på en 2009 Yeti for en måned siden.
Kontaktet Møller i Oslo og alle hadde lang ventetid.
Ble så anbefalt å ringe Møller Rud og de fikk meg inn i løpet av en uke.
Verdt å prøve hvis ikke Rud er for langt unna deg vel og merke

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (38 minutter siden):

Fikk tilbakekalling på Skoda Citigo-e iV 2020 modell.

Tannstanga kunne ruste veldig fort sånn at jeg mister styringen… 

Noen som har snakka med Møller og vet om det er kritisk?

Første ledige generelle verkstedtime hos Møller på Jessheim er 15 januar…

«Škoda Auto a.s. har registrert at det på biler fra et bestemt produksjonstidsrom kan være montert en tannstangstyring med utilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse. Dette medfører en risiko for at det etter hvert kan oppstå kraftig korrosjon på tannstangstyringen. Avhengig av korrosjonsgraden kan det oppstå sprekker og materialbrudd på huset til tannstangstyringen. Dette medfører en risiko for at tannstangen mister grepet på tannhjulet. Dette kan føre til at styringen slutter å virke. Det er fare for ulykker.»

 

Av hensyn til sikkerheten er det nødvendig å bytte ut tannstangstyringen på bilen din.

 

Vi ber deg om å ta kontakt med et autorisert Škoda-verksted så raskt som mulig for å bestille time.

Ja, vi ringte Møller på Seat Mii. Visstnok ikke så kritisk som det virka i mailen for Møller hadde planlagt å ringe kunder etter tur. Det var visst helt kaos der i dag etter mailen gikk ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (43 minutter siden):

Er vel en del som får litt panikk når en får beskjed om at en kan risikere å miste styringen på bilen ja 🥶

Garantert!😆
Men det skal myyye til før det kommer så langt at rattet dreier og ingenting skjer. Produsenten krisemaksimerer litt i ordlyden  så de har ryggen fri fra det tidspunktet.

Lenke til kommentar
ozone skrev (49 minutter siden):

Garantert!😆
Men det skal myyye til før det kommer så langt at rattet dreier og ingenting skjer. Produsenten krisemaksimerer litt i ordlyden  så de har ryggen fri fra det tidspunktet.

Møllerverkstedene er vel samtidig så opptatt med SW-oppdateringer i lang tid fremover, så det kan hende de prøver å glatte det ut litt for å ikke få for stort rush av bekymrede kunder. 😉

Nei, er vel ikke så ille før det plutselig blir det. Da spørs det hvor god ryggdekning de egentlig har, når de overlater til kundene å finne ut hvor nært forestående det er.

Får satse på at det maksimalt bare er promiller av brukerne som ev. merker noe før de har fått byttet/reparert dette, og at det ikke fører til alvorlige skader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...