Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (3 timer siden):

Tesla skjønte etter 2-3 mnd at her må vi har skvettlapper, og distribuerte dette til alle. 

Burde de ikke heller få alle bilene inn på verksted og få dette fikset? Det er jo rimelig optimistisk å tro at alle som har en utsatt bil monterer skvettlapper bare fordi de sender det ut. 

Endret av Hansien
Skirveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, Hansien said:

Burde de ikke heller få alle bilene inn på verksted og få dette fikset? Det er jo rimelig optimistisk å tro at alle som har en utsatt vil monterer skvettlapper bare fordi de sender det ut. 

Man fikk vel tilbud om å komme med dem for å få dem montert om man ikke ønsket å gjøre det selv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Man kan jo ikke kjøre bilen sin i 4 år etter at man har får tilsendt skvettlapper, som man ikke monterte, og så reklamere på at lakken ikke holder.

Det er mye brødhuer derute, som forbrukerkjøpsloven ikke burde gjelde for.

Nå dreier jo dette seg om en full delaminering av lakken, ikke noen små steinsprut som kunne blitt forhindret av en skvettlapp. Det er en feil i hvordan grunning er lagt som har ført til at lakken ikke har festet seg skikkelig og begynner å delaminere, en soleklar lakkfeil, skvettlapp eller ingen skvettlapp. Det var jo og en relativt kjent sak at de skvettlappene som ble sendt ut den tiden av Tesla ikke hadde spesielt god passform som førte til at skit la seg bak skvettlappen og gnagde seg gjennom lakken uansett. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Jeg har full respekt for at noen ikke har lyst på et teknologisk vidunder til samme pris som "de andre".
Men forståelse har jeg ikke :)

Vel, mener du faktisk at det er et teknologisk vidunder, så er det jo ikke så rart du velger som du gjør. For andre er det en lite attraktiv ipad med hjul, evt en drittbil fordi kvaliteten er alt for lav ifht de beste. Evt så bare vil man ikke berike klin sprøe Mr Musk.

Smaken er som baken 😊

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden):

Smaken er som baken 😊

Hehe, heldigvis!😊

Det er virkelig ikke noe mål for meg å kjøre rundt med en klam følelse av å være i Russland eller Kina fordi alle har maken bil (altså Tesla)... Det viktigste for meg er at jeg storkoser meg både når jeg kjører bilen min, og når jeg sitter i sofan og starter/stopper lading, eller oppgraderer software og får nye funksjoner.
Og får full pakke med adaptiv cruisekontroll, selvstyring, varme i baksetene, og en sykt bra varmepumpe/batterivarming/energigjenvinning selv om jeg kjøpte den aller billigste Tesla.
Sånt liker jeg! Og fatter ikke at mange gir avkall på den totalpakken bare fordi de "ikke liker Musk".

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bzzlink said:

Man kan jo ikke kjøre bilen sin i 4 år etter at man har får tilsendt skvettlapper, som man ikke monterte, og så reklamere på at lakken ikke holder.

Det er mye brødhuer derute, som forbrukerkjøpsloven ikke burde gjelde for.

Dette handler nok ikke om skvettlapper, lover eller brødhuer. Snarere om subpar kvalitet laget for California og kuttet så mye kostnader man kan for å pøse ut store mengder biler raskt. Jeg har sett rapporter fra folk med nye model3 som har kjørt 1000 - 3000 km og de har sagt at kanalen har føltes som den var sandblåst. Man forventer ikke slik grad av slitasje på 2-3 år gamle biler, dette er noe man ser på en 15 år gammel golf som er dårlig vedlikeholdt. Samme har vært fra canada og finland også, kanskje verre. Det handler nok heller ikke så mye om grusvei, men trolig viktigst er salting og strøsand som konstant peprer lakken med partikler.

De bilene som bygges nå, av de fleste produsenter, er nok laget for å ha en levetid på ca 12-15 år, gjennomsnittlig. Når bilen blir halvgammel skal det ikke store skaden til før kostnaden av reparasjon overstiger bilens verdi, dette tror jeg spesiel gjenspeiles i prisen på forsikring av gamle model s og x. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (14 minutter siden):

Hehe, heldigvis!😊

Det er virkelig ikke noe mål for meg å kjøre rundt med en klam følelse av å være i Russland eller Kina fordi alle har maken bil (altså Tesla)... Det viktigste for meg er at jeg storkoser meg både når jeg kjører bilen min, og når jeg sitter i sofan og starter/stopper lading, eller oppgraderer software og får nye funksjoner.
Og får full pakke med adaptiv cruisekontroll, selvstyring, varme i baksetene, og en sykt bra varmepumpe/batterivarming/energigjenvinning selv om jeg kjøpte den aller billigste Tesla.
Sånt liker jeg! Og fatter ikke at mange gir avkall på den totalpakken bare fordi de "ikke liker Musk".

Slik får du nok i de aller fleste biler på markedet i dag. Mercedes hadde varmepumpe oppvarming på 90 tallet. BMW har hatt OTA software oppdatering i mange år. Start og stop av lading er vel helt normalt å kunne gjøre fra app. Som sagt du får at dette på  Volvo VW AUDI BMW Mercedes også. Pluss at de lager biler. Ikke batterier med hjul

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Slik får du nok i de aller fleste biler på markedet i dag. Mercedes hadde varmepumpe oppvarming på 90 tallet. BMW har hatt OTA software oppdatering i mange år. Start og stop av lading er vel helt normalt å kunne gjøre fra app. Som sagt du får at dette på  Volvo VW AUDI BMW Mercedes også. Pluss at de lager biler. Ikke batterier med hjul

Varmepumpe på 90 tallet? Når man har en sinnsykt innefektiv metallklump under panseret som tenner på drivstoff så ser jeg ikke helt hvorfor de skulle trenge varmepumpe?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Varmepumpe på 90 tallet? Når man har en sinnsykt innefektiv metallklump under panseret som tenner på drivstoff så ser jeg ikke helt hvorfor de skulle trenge varmepumpe?

Egentlig ganske genialt. Bilen hadde samme system som mange luft til luft varmepumper.Den kunne reverseres  Da fikk man øyeblikkelig varme når bilen startet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Slik får du nok i de aller fleste biler på markedet i dag.

Mange, men langt fra alle, spesielt i samme prisgruppe.
Men det som virkelig er problemet er jo at appstyringen virker så hakkete og tregt og dårlig på mange av merkene at det blir mer en plage enn en mulighet. Det hadde nesten vært bedre om muligheten ikke var der.
På min Tesla har jeg ikke opplevd én gang at det ikke har vært mulig å se status og kontrollere bilen i løpet av sekunder fra hvor som helst i verden.
Og det er verdt mye for meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 minutter siden):

Mange, men langt fra alle, spesielt i samme prisgruppe.
Men det som virkelig er problemet er jo at appstyringen virker så hakkete og tregt og dårlig på mange av merkene at det blir mer en plage enn en mulighet. Det hadde nesten vært bedre om muligheten ikke var der.
På min Tesla har jeg ikke opplevd én gang at det ikke har vært mulig å se status og kontrollere bilen i løpet av sekunder fra hvor som helst i verden.
Og det er verdt mye for meg.

Min virker helt fint og hver gang. Ser alltid hvor bilen er og dekktrykk,ladetilstand, låst osv osv

Apper har jo til og med støvsugeren. Det burde gå greit å få det til å fungere. Om det er veldig verdifullt for meg er en annen sak. Ofte glemmer jeg å forvarme. Spiller liten rolle. Det viktigste for meg er at Bilen alltid virker og tar meg der den skal.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg blir så lei av dere som skal late som kvaliteten er så mye bedre hos andre produsenter.

Er det uvitenhet, eller bare det at dere kun følger med på Tesla for å lete etter feil?

Ja Tesla har mye å lære, de er en helt fersk bilprodusent som har voksesmerter. De er i tillegg amerikanske og som gjør at de kjører en sak for mye i rettsvesenet.

Hva er unnskyldningen til de andre produsentene? 

 

IMG_9913.jpeg

IMG_8537.jpeg

IMG_8543.png

IMG_8534.png

IMG_8533.png

IMG_1262.jpeg

IMG_1261.jpeg

IMG_1260.jpeg

IMG_1259.jpeg

IMG_1258.jpeg

IMG_1254.jpeg

IMG_1247.jpeg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå må du ikke bli så butthurt da..

Poenget som i starten ble dratt inn her var at Tesla hadde 7 ganger så mange meklingssaker sammenlignet med snittet av de andre bilene. Det er helt klart en sammenheng mellom tvilsom kvalitet på bilen og antall klager (skulle folk klage på at bilen var bra???!), men viktigst her er Teslas manglende vilje til å rette på feilene, men velger heller å skyve ansvaret over på forbrukeren og på toppen av det hele i flere tilfeller gått rettens vei for å smyge seg unna ansvaret de har i henhold til norsk lov.

Jeg var storfornøyd med mine Teslaer, men da begge hadde grove feil, og jeg selv ble kasteball i saker som hos mange andre merker er en enkel affære, da når man fort et metningspunkt. Tesla er forsåvidt greie biler med mye bra i seg (har kjørt bedre, har kjørt verre), men de som tenker at det å reklamere på Teslaen sin når noe går galt er en enkel sak fordi det er en lovfestet rett i Norge, de har minst 7 ganger større sjans for å vasse rett inn i et forbrukerhelvete med begge skvettlappene sine dypt oppi ræva.

Forsvarer man slike holdninger fra amerikanske milliardkonsern da er man en lettmanipulert klovn.

Endret av Retroman
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Jeg har full respekt for at noen ikke har lyst på et teknologisk vidunder til samme pris som "de andre".
Men forståelse har jeg ikke :)

Man får knapt kjøpt biler med dårligere cruise-kontroll, regnsensor og parkeringsassistanse. I tillegg til alle de andre nyttige teknologiene som selv en vanlig Hyundai har som ikke en gang er tilvalg på en Tesla.

Hva konkret er det som gjør Tesla til et teknologisk vidunder? At de har hyppige OTA-oppdateringer på ting som burde funket i utgangspunktet? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

Man får knapt kjøpt biler med dårligere cruise-kontroll, regnsensor og parkeringsassistanse. I tillegg til alle de andre nyttige teknologiene som selv en vanlig Hyundai har som ikke en gang er tilvalg på en Tesla.

Hva konkret er det som gjør Tesla til et teknologisk vidunder? At de har hyppige OTA-oppdateringer på ting som burde funket i utgangspunktet? 

Sist jeg sjekka er Tesla billigere enn Hyundai, så må vel tåle litt for at ting skal bli billig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Retroman said:

Nå må du ikke bli så butthurt da..

Poenget som i starten ble dratt inn her var at Tesla hadde 7 ganger så mange meklingssaker sammenlignet med snittet av de andre bilene. Det er helt klart en sammenheng mellom tvilsom kvalitet på bilen og antall klager (skulle folk klage på at bilen var bra???!), men viktigst her er Teslas manglende vilje til å rette på feilene, men velger heller å skyve ansvaret over på forbrukeren og på toppen av det hele i flere tilfeller gått rettens vei for å smyge seg unna ansvaret de har i henhold til norsk lov.

Jeg var storfornøyd med mine Teslaer, men da begge hadde grove feil, og jeg selv ble kasteball i saker som hos mange andre merker er en enkel affære, da når man fort et metningspunkt. Tesla er forsåvidt greie biler med mye bra i seg (har kjørt bedre, har kjørt verre), men de som tenker at det å reklamere på Teslaen sin når noe går galt er en enkel sak fordi det er en lovfestet rett i Norge, de har minst 7 ganger større sjans for å vasse rett inn i et forbrukerhelvete med begge skvettlappene sine dypt oppi ræva.

Forsvarer man slike holdninger fra amerikanske milliardkonsern da er man en lettmanipulert klovn.

Jeg er enig i at Tesla kjører altfor mange saker til mekling og i rettsvesenet. Og skjønner at folk bli lynende forbanna og frustrerte over det.

Men vet ikke helt om kvaliteten er så mye verre enn andre biler til like mye penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...