Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Om du jobber hardt nok vil du kunne gå over til mer lyxete merker etter Seat/Tesla/MG- som Volvo, BMW, MB. De koster mer og har ofte en litt høyere innstegsterskel akkurat der som igjen fører til høyere alder på eierne. Porsche har forøvrig godt over 50 som gj.snitt - til tross for høy «vil ha» faktor blant unge. 
 

Handler om å velge etter hva man kan, ikke hva man må. Når valgmulighetene begynner å komme uten de store utgiftene for deg personlig er det bare å skli ned i nappasetene, drite i forbruket og kose seg.

I helt samme øyemed er det ikke rart at de fleste unge idag velger små leiligheter og bofelleskap og ikke hus og flotte leiligheter i fine strøk. Jeg har bodd i liten leilighet, kjørt en rimelig bil fra en av de "yngre" merkene, men heldigvis har jeg klart å ordne det annerledes nå.

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (2 timer siden):

Igjen, ser for meg at ein typisk XC40-eigar har hatt V40 eller noko anna før, er 50+, ingen heimebuande born og difor ikkje det store plassbehovet.

Enig! Men ingen ideell pendlerbil heller, for den er ganske strømtørst. Leca-fasongen har nok endel å si for luftmotstanden i fart.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Sliter litt med å se hvorfor disse Volvoen er så populære. De er jo dyre og har jo kun middelmådige spesifikasjoner. Har de helt fantastiske seter eller noe?

Her er de veldig populære. Tror det er pga brukbar bakkeklaring og 4wd. Den har jo en relativt sprek motor og god kjørekomfort også da. Men prisen er helt hinsides.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (29 minutter siden):

Hva er den korteste elbilen hvor jeg kan få plass til hundebur til medium stor hun samt 1, helst 2 passasjerer(altså i praksis at jeg kan legge ned 2/3 bakseter)? Eneste andre kravet jeg har er egentlig ACC da det blir en pendlebil. Tilgjengelig innen ett års tid.

Mulig du finner kortere, men en Hyundai Kona er 4180 "lang", som vel er av de kortere. Baksetet kan deles 2/3 eller 1/3, slik at du kan få inn et greit bur. Synes du den er dyr, så finner du den rimeligere i 40 kWh-utgave. Men det kommer an på rekkevidden du må ha.

Men pass på, er du stor selv, og passasjerene og, så er den kanskje ikke noe for lengre kjøring. Selv er jeg  170 cm og kort i beina, så jeg trives veldig godt i min. Har ettpar nevøer som er endel høyere, og de får jeg med, men de hadde kanskje ikke likt seg på langtur. 

Mulig du finner Peugeot 208 til å være kortere, men den er vel og langt mer kompakt ellers, så kanskje hunden din blir for stor.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Hyundai Kona er 4180 "lang"

Takk for svar. Men den er en halv meter for lang, minst. Hvis vi starter på e-Up på knapt nok 3,5 meter så er det mer i den retningen jeg ser. Det er en bil nr2 dette, og pga treningsutstyr i garasjen må jeg ha en som er veldig kort. Hundeburet får akkurat plass i kun bagasjerommet til en Golf/Leaf, så med nedlagte seter i en e-Up burde det også være mulig.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Vag trillingene kan nok være noe for deg da, har selv hatt en slik. Snerten liten kjerre. Vær obs på treg hurtiglading, håndbrekk som henger og dårlig komfort på langtur, særlig seter er dårlig. Hvis du skal kjøre mer enn lokalt er det lurt å velge versjon som har CC. Basismodellen mangler dette. Prisene har gått opp en del i det siste og bilene selges nå raskt. 

Lenke til kommentar

Av elbiler på størrelse med E-Up i forhold til lengde så har en Skoda Citigo E og Seat Mii som er identisk med E-Up, Fiat 500 og Smart ForFour Electric Drive,

Honda E er og relativt kort men er ca 35 cm lenger enn E-Up

Hva som passer ett hundebur eller ikke er vanskelig å svare på.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Zeph skrev (29 minutter siden):

Synd eg ikkje kan lade bilen frå leilegheita no. Denne månaden får eg betalt for å bruke straum pga. fastpris og høg snitt spotpris.

Jeg er litt ambivalent med dette, altså at dette går Ann. All den tid noen må velge mellom mat og strøm om dagen, så er det noen som brenner av så mye de bare klarer for å tjene penger. Jeg skjønner det frister, men det har en stor bismak hos meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jeg er litt ambivalent med dette, altså at dette går Ann. All den tid noen må velge mellom mat og strøm om dagen, så er det noen som brenner av så mye de bare klarer for å tjene penger. Jeg skjønner det frister, men det har en stor bismak hos meg.

Heilt einig, men det er vel ikkje så mange med fastpris som sløser for å tene pengar, så av alle milliardane i omløp utgjer det neppe stort. Forbruket vårt så langt i august er 238 kWh, så eg blir ikkje rik på det.

Med 26 grader ute er det ikkje så aktuelt å fyre opp alt av golvvarme heller. Måtte latt varmtvatn stå og renne i sluken om det var noko, men eg driv ikkje med sånt.

Ikkje at det er så dyrt å lade kommunalt heller her i Oslo. 18 kr/time 9-20 og 13 kr/time 20-9. Finn du ein 11 kW-stasjon og kan fylle bilen på 8 timar blir det 104 eller 144 kr totalt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 25.8.2022 den 8.14):

Sliter litt med å se hvorfor disse Volvoen er så populære. De er jo dyre og har jo kun middelmådige spesifikasjoner. Har de helt fantastiske seter eller noe?

Nøyaktig det samme sa Toyota, Suzuki og Kia-eiere om Mercedes, Audi og BMW for 20 år siden. Svaret blir nå som da. Prøv den.

Lenke til kommentar

Ja, for det er det aller viktigste på en elektrisk pendlerbil, ikke hvordan man har det når man pendler i den. Kjenner forøvrig 3 stk som har gått fra Model S til XC40 eller C40 i år. Alle 3 har vært kjempefornøyd med Teslaene sine, men betalte i sin tid +/- 600k for bilene, og de hevder at Tesla ikke har noe konkuransekraftig alternativ i den prisklassen i dag.

Lenke til kommentar
On 8/25/2022 at 9:20 AM, Hanhijnn said:

Finnes vel endel "nye"/nesten nye Model 3 og Model Y på finn.no ? Har du sett der?

Hei. Ja jeg har sett, og min konklusjon er at bruktprisene på elbiler er bananas nå. Jeg synes ikke de små rabattene på brukte biler er verd det. Da foretrekker jeg å betale litt ekstra for å vite at jeg er den aller første eier. Men det er jo en vurderingsak.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (24 minutter siden):

Performance gir vel mest value for pengene da. Den har vel ikke steget i pris som de andre modellene?

Kjøper man hvit eller sort farge får man bil fra den nye fabrikken i Berlin.

Kvifor gjev P meir verdi enn LR? Kva andre forskjellar er det enn litt kraftigare motor for 1.3 sekund fortare frå 0-100? Er det andre ting som er verdt 40 000?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Får vell bedre bremser, spoiler(høyere toppfart?) Og felger? Slik var det med min Model 3 iallefall 

Om du har tenkt å kjøre over 217 km/t er det greit, men eg antar bremsane på LR er adekvat til den modellen. At P kjem med 21” (staggered?) er ikkje nødvendigvis positivt, men det er jo opp til den enkelte.

Poenget var uansett at eg synest du får meir for pengane med LR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...