Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, sverreb said:

Når man skal tette en luke i en kø eller snike seg inn i en parkeringsplass er det bedre at kontrollen du bruker regulerer mellom 5-0 km/h enn 0-200km/h

Utover det så vil jeg gjerne ikke at bilen skal bremse masse bare fordi jeg ikke har foten på gassen. I noen situasjoner har jeg foten over bremsen i bremseberedskap, men med masse regen vil jeg ikke kunne gjøre det.

Det går helt utmerket. Gir man bare litt gass beveger bare bilen seg litt. Pedalen er ikke så følsom i starten. Man får heller ikke lov å gi masse gass om man er nærme ting. Jeg har bedre kontroll med dette systemet enn med Leafen min som ikke har det, men det har nok litt med at bremsepedalen er fjollete og blander regenerering og mekaniske bremser. Blir veldig uforutsigbar da.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, Complexity said:

Det går helt utmerket.

Det er jo ikke slik at man kolliderer uten nødvendigvis, men når man hånderer 2t++ med maskineri tar jeg alle sikkerhetsfordeler jeg kan få.

37 minutes ago, Complexity said:

Man får heller ikke lov å gi masse gass om man er nærme ting.

Aktiv sikkerhet er noe man har i tilegg, aldri for å kompensere for å ha dårligere passiv sikkerhet. Hvis jeg begynner å stole på at slike ting skal virke nuller jeg sikkerhetsfordelen de gir ved å bedrive risikokompensasjon.

Endret av sverreb
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Complexity said:

Jeg har bedre kontroll med dette systemet enn med Leafen min som ikke har det, men det har nok litt med at bremsepedalen er fjollete og blander regenerering og mekaniske bremser. Blir veldig uforutsigbar da.

Hvis dette virkelig er et fantastisk system ville man ikke sett utallige artikler der biler har kjørt gjennom vegger i parkeringskjellere osv. Dette ser man aldri med andre biler. En leaf kjører man som en hvilken som helst automat bil, det er svært enkelt og man trenger ikke tenke på noe som helst.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Hvis dette virkelig er et fantastisk system ville man ikke sett utallige artikler der biler har kjørt gjennom vegger i parkeringskjellere osv. Dette ser man aldri med andre biler. En leaf kjører man som en hvilken som helst automat bil, det er svært enkelt og man trenger ikke tenke på noe som helst.

Det var vel av den grunnen de innførte Obstacle-Aware Acceleration i 2019. Antallet ulykker med folk som trør på feil pedal sank vel betraktning etter det.

Men man merker når man rygger intill en vegg f.eks så blir gassresponsen svakere og svakere jo nærmere man kommer. 

Ang Leaf så er den lik en automatbil ja - som vel snart er historie så liksågreit å tilby alternativer på nyere biler.

Helt likt er det vel heller ikke (med unntak av noen hybrider kansje?) Siden regenerering er innblandet i bremsen.

Største problemet der er i fart, da Leaf har ganske svak regenereringen (bare 20kW om jeg ikke tar helt feil). Så man trør på pedalen og det skjer ingenting, så trør man litt til og det skjer fortsatt ingenting. Så trør man litt til og låser nesten hjulene når den bytter til mekaniske bremser.. klarer aldri å venne meg til det der.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Når man skal tette en luke i en kø eller snike seg inn i en parkeringsplass er det bedre at kontrollen du bruker regulerer mellom 5-0 km/h enn 0-200km/h

Utover det så vil jeg gjerne ikke at bilen skal bremse masse bare fordi jeg ikke har foten på gassen. I noen situasjoner har jeg foten over bremsen i bremseberedskap, men med masse regen vil jeg ikke kunne gjøre det.

Jeg sitter også med foten over bremsepedalen når situasjonen tilsier ekstra årvåkenhet, når jeg f.eks. har på ACC, og altså ikke behøver foten på gassen. Med ACC i gang er det førøvrig autoregen på, men straks jeg disabler ACC, enten ved å slå av helt eller trykke på bremsepedalen, er regen på høyeste nivå i bilen min. En Hyundai Kona forresten, der 3 er høyste novå og tilsvarer enpedal-kjøring, men den kryper om jeg ikke trykker på bremsen litt for å aktivere auto-hold.

Den har riktignok bare 204 hk, ca 165 km/t toppfart og en aks mellom 6.8s (i praksis) og 7,6s (oppgitt) på 0-100. Av forståelige grunner, har jeg ikke testet å "bånne gassen" med en mur foran meg, så hvordan akkurat det funker, aner jeg ikke. Men er sikkert mulig å drite på draget også med den, om man kløner så mye at man ikke vet hvor pedalene er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 27.8.2022 den 14.40):

Jeg sitter også med foten over bremsepedalen når situasjonen tilsier ekstra årvåkenhet, når jeg f.eks. har på ACC, og altså ikke behøver foten på gassen. Med ACC i gang er det førøvrig autoregen på, men straks jeg disabler ACC, enten ved å slå av helt eller trykke på bremsepedalen, er regen på høyeste nivå i bilen min. En Hyundai Kona forresten, der 3 er høyste novå og tilsvarer enpedal-kjøring, men den kryper om jeg ikke trykker på bremsen litt for å aktivere auto-hold.

Den har riktignok bare 204 hk, ca 165 km/t toppfart og en aks mellom 6.8s (i praksis) og 7,6s (oppgitt) på 0-100. Av forståelige grunner, har jeg ikke testet å "bånne gassen" med en mur foran meg, så hvordan akkurat det funker, aner jeg ikke. Men er sikkert mulig å drite på draget også med den, om man kløner så mye at man ikke vet hvor pedalene er.

Vi lærte dette på kjøreskolen for hundre år siden. Bremse beredskap kallte de den en gangen. Gør det hele tiden om jeg kjører forbi en buss eller på uoversiktlige veier, ved parkerte biler osv. Da vil man ikke at bilen skal bremse med full regen. Det er bare for å spare det 200mS man bruker på å flytte foten fra gass til brems som kan bety noen meter kortere stopplengde.

Jeg kommer ikke til å bruke en pedal funksjon p.g.a dette og at jeg frykter at refleksene blir dårligere av å ikke ha treningen med å flytte foten fra gass til brems raskt. Har ikke sett noe undersøkelse på dette men frykter for at man blir seinere  om man ikke gjør dette regelmessig. Ulykkesstatistikk indikerer at noe har endret seg siste åra. Store skjermer er en endring, enpedal kjøring er en annen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Vi lærte dette på kjøreskolen for hundre år siden. Bremse beredskap kallte de den en gangen. Gør det hele tiden om jeg kjører forbi en buss eller på uoversiktlige veier, ved parkerte biler osv. Da vil man ikke at bilen skal bremse med full regen. Det er bare for å spare det 200mS man bruker på å flytte foten fra gass til brems som kan bety noen meter kortere stopplengde.

Jeg kommer ikke til å bruke en pedal funksjon p.g.a dette og at jeg frykter at refleksene blir dårligere av å ikke ha treningen med å flytte foten fra gass til brems raskt. Har ikke sett noe undersøkelse på dette men frykter for at man blir seinere  om man ikke gjør dette regelmessig. Ulykkesstatistikk indikerer at noe har endret seg siste åra. Store skjermer er en endring, enpedal kjøring er en annen.

Er ingen grunn til å tro at man ikke har bruk for gode reflekser, selv med enpedalkjøring. Og som jeg skrev men uten å bruke begrepet, bremseberedskap er fremdeles like viktig. Med elbil uten manuelle gir, kan man sitte med høyre fot på gassen, om man ikke bruker ACC, og venstre fot kan meget vel vile over bremsepedal når det er litt mer travelt.

Og jeg vil gjerne spare de millisekundene, da det betyr like mye eller mer enn gode dekk. Årvåkenhet er det viktigste redskapet uansett. Med tofotkjøring kan man spare mer tid, men man skal altså være årvåken slik at ikke all tjent tid tapes pga at man er for sløv.

Antikollisjonssystemer er i utgangspunktet ikke laget for å hindre en kollisjon, men for å ta ned fart og krefter, slik at man skader mindre og både harde og myke trafikanter skal få større sjanser til å komme levende og helst ukvestet fra et treff. Altså er det fremdeles viktig å følge med, og bremse selv, gjerne før bilen gir advarsler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Er ingen grunn til å tro at man ikke har bruk for gode reflekser, selv med enpedalkjøring. Og som jeg skrev men uten å bruke begrepet, bremseberedskap er fremdeles like viktig. Med elbil uten manuelle gir, kan man sitte med høyre fot på gassen, om man ikke bruker ACC, og venstre fot kan meget vel vile over bremsepedal når det er litt mer travelt.

Og jeg vil gjerne spare de millisekundene, da det betyr like mye eller mer enn gode dekk. Årvåkenhet er det viktigste redskapet uansett. Med tofotkjøring kan man spare mer tid, men man skal altså være årvåken slik at ikke all tjent tid tapes pga at man er for sløv.

Antikollisjonssystemer er i utgangspunktet ikke laget for å hindre en kollisjon, men for å ta ned fart og krefter, slik at man skader mindre og både harde og myke trafikanter skal få større sjanser til å komme levende og helst ukvestet fra et treff. Altså er det fremdeles viktig å følge med, og bremse selv, gjerne før bilen gir advarsler.

Mener du at man skal bruke venstrefoten til å bremse? Vet at noen racerførere gjør det for å få bilen i sladd men man har ikke tid til å tenke skal jeg flytte foten eller skal jeg presse inn venstrefoten. Noe av det første jeg starter med når jeg lærer noen å kjøre bil er å trene bremserefleksen. Når jeg knipser skal kandidaten bremse så kjapt han klarer. Først når dette sitter får han fortsette. 

Vil påstå at det ville følt helt ulogisk å fyre inn venstrefoten ved panikkbrems. Trykker du begge samtidig og du er svak i beina kan motoren redusere bremsekraften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Mener du at man skal bruke venstrefoten til å bremse? Vet at noen racerførere gjør det for å få bilen i sladd men man har ikke tid til å tenke skal jeg flytte foten eller skal jeg presse inn venstrefoten. Noe av det første jeg starter med når jeg lærer noen å kjøre bil er å trene bremserefleksen. Når jeg knipser skal kandidaten bremse så kjapt han klarer. Først når dette sitter får han fortsette. 

Vil påstå at det ville følt helt ulogisk å fyre inn venstrefoten ved panikkbrems. Trykker du begge samtidig og du er svak i beina kan motoren redusere bremsekraften. 

Må selvsagt øve på dette, før man gjør det til en kjøreteknikk i bruk. Når jeg kjører på enpedalkjøring så gjør jeg normalt som de fleste og bruker bare høyrefoten, men om det er veldig mye som skjer, så bruker jeg venstre til bremseberedskap, og bruker det aktivt om det skulle bli nødvendig. Det fungerer veldig bra når man har blitt vant til det.

Men jeg vil selvsagt ikke anbefale noen å gjøre dette om man ikke har øvd først. Det er tross alt uvant i starten. Nå føles det helt naturlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I situasjoner hvor en uventet MÅ bremse så er det refleksene som spiller inn og da er det alltid den foten en ellers bruker til å bremse som kommer til å være den en trykker inn pedalen med, om så dette er venstre eller høyre foten, for de fleste vil det å bremse med venstre foten medføre en mye mer ukontrollert oppbremsing enn å bremse med høyrefoten, bare å prøve på en tom vei en gang en har muligheten til det, det ender fort i bråstopp. Som alt annet kan det nok læres men jeg tror det er en knapp promille av den norske befolkning med førerkort som faktisk kan å venstrefots bremse.

801979a2d56af6a6b0481eba60f32259.jpg

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

bare å prøve på en tom vei en gang en har muligheten til det, det ender fort i bråstopp

Muskelhukommelsen der er helt overraskende, men mulig det ikke er så vanlig lenger nå som så mange aldri har kløtsjet. Jeg har prøvd selv å bremse med kløtsjefoten og det er noe man virkelig må trene på, ja.

Lenke til kommentar

I realiteten har man bremseberedskap 100 prosent av tiden i en Tesla pga. svært kraftig regen. I den tiden man bruker å flytte foten fra gass til brems bremser elmotorene veldig mye. Hastigheten går ned mye i denne perioden ift biler uten regen. Har aldri følt behovet for å drive med noe utpreget bremseberedskap i Teslaen, gjorde derimot det i alle andre biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

I realiteten har man bremseberedskap 100 prosent av tiden i en Tesla pga. svært kraftig regen. I den tiden man bruker å flytte foten fra gass til brems bremser elmotorene veldig mye. Hastigheten går ned mye i denne perioden ift biler uten regen. Har aldri følt behovet for å drive med noe utpreget bremseberedskap i Teslaen, gjorde derimot det i alle andre biler.

Samme på Kona om man velger høyeste regen-nivå som jeg har på. Det med bremseberedskap er bare vane som er tillært, men ser ingen vits i å "avlære" meg den gode vanen. Uvaner kan jeg sikkert bli flinkere til å plukke vekk...

😉

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Retroman said:

..meg første gangen jeg kjørte på bane og prøvde venstrefotsbremsing. Forholdt meg til høyre fot resten av dagen.

Hah! Kan jeg spørre om i hva slags kontekst du var på bane for? Har uansett gjort det samme av nysgjerrighet en gang; dama er fortsatt sur på meg etter at trynet hennes nesten traff dashbordet. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Hah! Kan jeg spørre om i hva slags kontekst du var på bane for? Har uansett gjort det samme av nysgjerrighet en gang; dama er fortsatt sur på meg etter at trynet hennes nesten traff dashbordet. 

Ha ha, jeg tror også min bedre halvdel hadde reagert negativt dersom jeg hadde utsatt henne for dette.

Jeg har kjørt en del ganger på bane. Flesteparten av gangene i jobbsammenheng, og litt privat på ferie o.l.. I denne settingen så var jeg på Gotland Ring i forbindelse med arrangement rundt Audi R8 - de hadde hentet opp et par spesialutgaver av R8 og RS3 som vi fikk teste med instruktør. De første rundene så kjørte jeg med høyrefotbremsing, men så sa instruktør at det var hakket mer effektivt å bruke venstrefoten da han merket seg at jeg var "litt" erfaren. Med greit varme karbonbremser så tråkket jeg inn venstrefoten  og fikk virkelig teste bremseeffekten på en slik bil, til begges overraskelse 😅 Etter dette gikk jeg tilbake til høyrefoten uten flere kommentarer fra sidemannen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (51 minutter siden):

Ha ha, jeg tror også min bedre halvdel hadde reagert negativt dersom jeg hadde utsatt henne for dette.

Jeg har kjørt en del ganger på bane. Flesteparten av gangene i jobbsammenheng, og litt privat på ferie o.l.. I denne settingen så var jeg på Gotland Ring i forbindelse med arrangement rundt Audi R8 - de hadde hentet opp et par spesialutgaver av R8 og RS3 som vi fikk teste med instruktør. De første rundene så kjørte jeg med høyrefotbremsing, men så sa instruktør at det var hakket mer effektivt å bruke venstrefoten da han merket seg at jeg var "litt" erfaren. Med greit varme karbonbremser så tråkket jeg inn venstrefoten  og fikk virkelig teste bremseeffekten på en slik bil, til begges overraskelse 😅 Etter dette gikk jeg tilbake til høyrefoten uten flere kommentarer fra sidemannen.

Ved hvilke hastigheter snakker vi da? Ser jo du nevner karbonbremser og bane, så tipper farten da var godt over lovlig fart på norske motorveier, og kombinert med høy fart kan man kanskje provosere frem et slikt løft.

Slikt har ikke jeg klart å provosere frem selv, men så har jeg heller ikke bil som gjør godt over 200, og har som sagt bare prøvd i lovlige hastigheter. Men at det biter bedre, det er helt klart.

Og snuten går ned og rumpa litt opp. Men ikke så mye mere enn at bakhjulene kan så vidt mister kontakt. Med øvelse klarer man å dosere påtrykket langt bedre. Og anbefaler å starte fra lav fart, og heller øke på når man føler man behersker det ok i den farten man prøver på.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Ved hvilke hastigheter snakker vi da? Ser jo du nevner karbonbremser og bane, så tipper farten da var godt over lovlig fart på norske motorveier, og kombinert med høy fart kan man kanskje provosere frem et slikt løft.

Slikt har ikke jeg klart å provosere frem selv, men så har jeg heller ikke bil som gjør godt over 200, og har som sagt bare prøvd i lovlige hastigheter. Men at det biter bedre, det er helt klart.

Og snuten går ned og rumpa litt opp. Men ikke så mye mere enn at bakhjulene kan så vidt mister kontakt. Med øvelse klarer man å dosere påtrykket langt bedre. Og anbefaler å starte fra lav fart, og heller øke på når man føler man behersker det ok i den farten man prøver på.

Ha ha, nei fikk nok ikke særlig løft, men merket at rumpa flyttet seg litt - var mest ment billedlig da det føltes sånn og at for de fleste så er venstrefotsbremsing noe man må trene på da du ikke har samme følelsen med vesntrefot som med høyrefot pga vane.

Gotland Ring er jo en ganske teknisk bane med mye svinger (og kan jo minne litt om Rudskogen, og på langstrekket kan du vel oppnå 230-250 km/t med et godt utgangspunkt i en slik bil.

Men dette hører nok hjemme annetsteds - ser nå at vi er i el-biltråden :)

Lenke til kommentar

Venstrefot bremsing har jeg ufrivillig prøvd mye og selv etter en halvtime intens trening var jeg ikke i nærheten av full kontroll.

Et annet aspekt er vinterkjøring. Snakket med en erfaren el bil mann som påstod at det ofte var problemer med snøkjøring. Dette fordi man i bakker med fartshumper ofte slapp gassen og da bremset hjulene for så å spinne når man ga på igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...