Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Var innom en forhandler idag for å kikke på en MX-30 som «bilen som skal brukes» når det ikke er krav til plass eller rekkevidde.

Må si jeg ble overrasket, materialkvalitet og interiør som en bil til dobbel pris av den som sto - skikkelig kul innvendig, men blir nok litt liten. Ikke kjørt den ennå, men veldig positivt overrasket over alt innvendig egentlig. Meget bra til prisen.

Kjørte Citroen C4-E eller EC4 eller hva den heter. Det var andre enden av skalaen, hard plast overalt - ikke mulig å stille setene pga for trangt. Display, infotainment osv virket ikke så bra - men, fy søren den flyter pp en sky av en sky. Den der på støysvake dekk så har du aladdins teppe, det hydrailiske systemet fungerer bra til å svelge ujevnheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (På 25.7.2022 den 20.18):

Hvorfor ta ferien i fellesferien?
Har de barn så er det ofte vanskelig å få det til å klaffe, men uten barn så er det enkelt å unngå den verste tiden på året hvor det vil være ladekø.

Vi tullingene som (enda) jobber i industrien er pålagt å ta ferie i fellesferien, når bedriften er stengt ned for sommeren.

Opplevde også tildels lange ladekøer på andre ladetilbydere, mens det var veldig mye ledig på Tesla sine (mange flere) ladere like ved. Opplevde INGEN antydning til ladekø på Tesla-ladestasjonene i sommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 31.7.2022 den 19.18):

Jeg er fullvaksinert mot Teslas kunde"service" så jeg kommer ikke til å selvskade meg med noe nytt møte med de frivillig. Vaksineringen går visstnok tregt, men jeg håper jeg bidrar til at flere blir det. Jeg trenger ikke lyve eller overdrive - bare fortelle min ærlige historie så saklig som mulig fra A til Å, så får folk vurdere selv om de vil gå på limpinnen eller ei.

Du undergraver din egen troverdighet på forumet med denne svartmalingskampanjen din. Det er veldig synd, for den var veldig høy ellers.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Hanhijnn said:

Vi tullingene som (enda) jobber i industrien er pålagt å ta ferie i fellesferien, når bedriften er stengt ned for sommeren.

Opplevde også tildels lange ladekøer på andre ladetilbydere, mens det var veldig mye ledig på Tesla sine (mange flere) ladere like ved. Opplevde INGEN antydning til ladekø på Tesla-ladestasjonene i sommer.

Eneste stedet jeg så kø i sommer var på ionity. De er nok blitt offer for egne litt for attraktive priser. Andre steder hadde greit med plass da jeg var ute. (Som naturligvis ikke er statistisk signifikant, og YMMV)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hanhijnn said:

Du undergraver din egen troverdighet på forumet med denne svartmalingskampanjen din. Det er veldig synd, for den var veldig høy ellers.

Generellt sett er jeg bare intressert i å lese negative reviews. For nær sagt alle produkter så har man kunder som anser seg fornøyde, deres erfaringer sier lite. Det er først når man leser de negative man ser hva som kan skje om man er blandt de uheldige.
Består de negative reviewene av slikt jeg anser som filleting da kan produktet være aktuellt, er det alvorlige negative hendelser som tas opp styrer jeg unna.
Hvis de som presenterer negative opplevelser hetses da er det et stort rødt flagg da det gjerne betyr at mange negative opplevelser ikke kommer frem i dagen da mange ikke gidder utsette seg for denslags.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (17 minutter siden):

Hvis de som presenterer negative opplevelser hetses da er det et stort rødt flagg da det gjerne betyr at mange negative opplevelser ikke kommer frem i dagen da mange ikke gidder utsette seg for denslags.

Det er jo å snu saken på hodet. I virkeligheten er det det lille uheldige/misfornlyde mindretallet som ROPER høyt i alle kommentarfelt, fra Feisbukk til diskusjon.no etc. Det store flertallet av fornøyde eiere har ikke det samme behovet for å frekventere slike steder, for å lufte sin (manglende) frustrasjon.

Når det er sagt så føler jeg selvfølgelig med de uheldige eierne, og håper at de får all den hjelpen de har krav på. Heldigvis så har Tesla bygd opp god kapasitet på sine servicesenter, og folk er stort sett godt fornøyde med servicen der. Det finnes selvfølgelig unntak der også dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Hanhijnn said:

Det er jo å snu saken på hodet. I virkeligheten er det det lille uheldige/misfornlyde mindretallet som ROPER høyt i alle kommentarfelt, fra Feisbukk til diskusjon.no etc. Det store flertallet av fornøyde eiere har ikke det samme behovet for å frekventere slike steder, for å lufte sin (manglende) frustrasjon.

Slik er det med alle produkter. Det er enkelt nok å filtrere bort rene rants sammen med hurven med positive reviews som ikke sier noe. Det er innholdet i de negative reviewene som betyr noe. Negative reviews som sier noe om hva som gikk galt og hvordan selskapet så fulgte opp (eventuellt ikke gjorde det) er det som gir et inntrykk av hvordan en brukeropplevelse blir når noe ikke går som det skal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Det er jo å snu saken på hodet. I virkeligheten er det det lille uheldige/misfornlyde mindretallet som ROPER høyt i alle kommentarfelt, fra Feisbukk til diskusjon.no etc. Det store flertallet av fornøyde eiere har ikke det samme behovet for å frekventere slike steder, for å lufte sin (manglende) frustrasjon.

Når det er sagt så føler jeg selvfølgelig med de uheldige eierne, og håper at de får all den hjelpen de har krav på. Heldigvis så har Tesla bygd opp god kapasitet på sine servicesenter, og folk er stort sett godt fornøyde med servicen der. Det finnes selvfølgelig unntak der også dessverre.

Jeg tror feilen er at mange tenker at dette er sånn det er å ha Tesla, og det blir ikke riktig overhodet. Det riktige er at om du først har problemer så er Tesla Service foreløpig den med høyest sjanse for at det skjer, den sjansen er ikke det vi kan kalle høy.

Så, det er en høyere sjanse for feil - men de fleste får ikke disse feilene. De som får det, får oftest problemer med verkstedet av de bilene som selges her i landet.

At noen da får helt spæder og renner ned tråden, skriker om kilder og ikke takler noe som helst negativt - det er et problem. Det er merkelig, for det er slik en kult holder på.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Du undergraver din egen troverdighet på forumet med denne svartmalingskampanjen din. Det er veldig synd, for den var veldig høy ellers.

Det blir for langt å dele alle mine erfaringer med merket i ett innlegg, men jeg deler nå villig ut noen drypp nå og da. Du bør lese disse dryppene over tid og samle på de for å se hele bildet. Her er dagens lille drypp. Beklager at jeg bare drar fram konklusjonen min titt og ofte uten å dra hele historien på nytt hver gang.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Ordtak som MKBHD sier: Be a fan of the product, not the company.

Folk kan ha helt kurante preferanser til forskjellige produkter. Noen liker Tesla model S, men ikke X og omvendt, eller ingen av delene.

Jeg personlig liker ikke utseende på dem, og folk nevner dårlig service/bygg kvalitet på bilene i forhold til pris. 
Funksjoner i programvaren er dem helt supre på, men det i seg selv er ikke nok for meg å vurdere en Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 minutt siden):

Ordtak som MKBHD sier: Be a fan of the product, not the company.

Folk kan ha helt kurante preferanser til forskjellige produkter. Noen liker Tesla model S, men ikke X og omvendt, eller ingen av delene.

Jeg personlig liker ikke utseende på dem, og folk nevner dårlig service/bygg kvalitet på bilene i forhold til pris. 
Funksjoner i programvaren er dem helt supre på, men det i seg selv er ikke nok for meg å vurdere en Tesla.

Jepp, helt enig. Og sist men ikke minst, dropp elon. Han er ikke Tesla. Han sier mye rart, men det representerer ikke tesla som selskap, iallefall etter min erfaring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (53 minutter siden):

Ordtak som MKBHD sier: Be a fan of the product, not the company.

Folk kan ha helt kurante preferanser til forskjellige produkter. Noen liker Tesla model S, men ikke X og omvendt, eller ingen av delene.

Jeg personlig liker ikke utseende på dem, og folk nevner dårlig service/bygg kvalitet på bilene i forhold til pris. 
Funksjoner i programvaren er dem helt supre på, men det i seg selv er ikke nok for meg å vurdere en Tesla.

Jeg har en tidligere selger i oljebransjen som har fått helt dilla på Model S. Det er ingen andre biler som er interesante, fyren kjørte dyre og svære Mercedeser før - MEN - der er det stor forskjell. Han mener 3 og Y ikke er Teslaer overhodet.

Vi skal ha en bil nr2 - en M3 SR hadde nok vært super der til samboeren. Hun bruker ikke ACC eller andre avanserte funksjoner, men liker den store skjermen og enkelheten innvendig. Etter en Danmarkstur, hvor Model Yen vi kjørte satte dagsorden på hvordan lange reiser skal foregå. Rå fart, rått forbruk - kjempeenkelt ladeopplegg. Stor som bare det, 3 unger og barnevogn. Samboer ble superimponert, spesielt når lading på langtur er noe hun synes er litt stress. Ofte får jeg melding om hun bør lade når hun sitter på 20 mil effektivt og skal en 3 mils tur. Jeg er på andre enden igjen og har kjørt tom etpar ICE biler, samt krabbet rundt i en trilling.

Rekkevidde, plass og pris er meget gode - litt mange feil og problemer, men som tidligere nevnt er ikke dette det samme som at alle biler har masse problemer. Man må ta positiver imot negativer.

Lenke til kommentar

Skal flytte inn i et borettslag hvor man har egen parkering med mulighet for egen lader som går på egen kurs (ikke felles). Forstår det slik at det er zaptec som brukes, men at det er forskjellige modeller. Mener naboen betalte ca 20k for kjøp og installering, noen som har kjennskap til hvilken egnet type og rimeligste måte å gjøre det på? Kjøpe selv på tilbud og sette det ut på mittanbud?

Lenke til kommentar
nacario skrev (13 timer siden):

Skal flytte inn i et borettslag hvor man har egen parkering med mulighet for egen lader som går på egen kurs (ikke felles). Forstår det slik at det er zaptec som brukes, men at det er forskjellige modeller. Mener naboen betalte ca 20k for kjøp og installering, noen som har kjennskap til hvilken egnet type og rimeligste måte å gjøre det på? Kjøpe selv på tilbud og sette det ut på mittanbud?

Rimeligste er nok å få installert stikkontakt, ift materialkostnader. Men det sparer ikke mye i tid, som er en stor kostnad slik at det nok ikke blir den store forskjellen.

Personlig bruker jeg easee laderen og er fornøyd med den.

En annen ting er å tenke på effekten, nå med effektleddet er det dyrt å lade med høy effekt, så en kan like godt gå ned på sikringsstøttelse og kabel tykkelse for å spare litt på materialkostnadder der også.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sjørøver said:

Noen som har prøvd xpeng p7? Synes den ser ganske lekker ut, men er veldig skeptisk. 

Har ikke prøvd den sjøl men ladehastigheten er en stor svakhet, trenger nesten en time på å lade til 80% så blir lange pauser på langturer men til hverdags så funker den greit men burde vært kombi luke istedenfor sedan luke

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...