Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Zeph said:

Kvifor gjev P meir verdi enn LR? Kva andre forskjellar er det enn litt kraftigare motor for 1.3 sekund fortare frå 0-100? Er det andre ting som er verdt 40 000?

Mere power (kraftigere motor bak) bedre bremser, større hjul (bare de koster vel nesten prisforskjellen) og senk (med dertil stivere fjæring som selfølgelig ikke alle liker)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (31 minutter siden):

Om du har tenkt å kjøre over 217 km/t er det greit, men eg antar bremsane på LR er adekvat til den modellen. At P kjem med 21” (staggered?) er ikkje nødvendigvis positivt, men det er jo opp til den enkelte.

Poenget var uansett at eg synest du får meir for pengane med LR.

Men på LR må en betale ganske mye for 'samme' felger bare 20 toms. Så om en skal ha felgene så er det ikke stor forskjell i prisen.

Lenke til kommentar

19" felgene som kommer på Model Y er håpløst stygge. I realiteten kan man legge til 20 lapper på SR og LR. Her har Tesla sendt med noen stygge felger etter at de har lært på Model 3 at det ikke lønner seg å tilby ok felger på billigste utgave.

Staggered er minus for min del samt lavere bakkeklaring. Endte med Model Y LR på 20" ettermarkedsfelger.

Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte en Tesla model 3 performance i går. Var veldig morsomt for meg, for jeg er fornøyd eier av en 2014 E-golf i dag. Det er klart, jeg var forberedt på at det ville vært en helt annen verden, men søkki ta verden går videre i stor fart. Det er som å kjøre et romskip, sammenlignet med golfen.

Men jeg lurer på en ting. E-golfen har, i hvertfall med mine innstillinger, ingen automatisk regen, den bare ruller hvis jeg slipper opp gassen. Så det er dette jeg er vant til. Model 3 hadde veldig aggressiv regen når jeg slapp opp gassen. Jeg kunne helt sikkert blitt vant til det, men jeg bare lurer på... er dette det som kalles 1-pedalskjøring? Er det ønskelig? Liker folk generelt dette? Er det mulig å endre på?

Funderer veldig på å kjøpe en Model 3 LR. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DrOnline said:

Jeg prøvekjørte en Tesla model 3 performance i går. Var veldig morsomt for meg, for jeg er fornøyd eier av en 2014 E-golf i dag. Det er klart, jeg var forberedt på at det ville vært en helt annen verden, men søkki ta verden går videre i stor fart. Det er som å kjøre et romskip, sammenlignet med golfen.

Men jeg lurer på en ting. E-golfen har, i hvertfall med mine innstillinger, ingen automatisk regen, den bare ruller hvis jeg slipper opp gassen. Så det er dette jeg er vant til. Model 3 hadde veldig aggressiv regen når jeg slapp opp gassen. Jeg kunne helt sikkert blitt vant til det, men jeg bare lurer på... er dette det som kalles 1-pedalskjøring? Er det ønskelig? Liker folk generelt dette? Er det mulig å endre på?

Funderer veldig på å kjøpe en Model 3 LR. 

Jepp det er det, og ja man liker det.

Rører omtrent aldri bremsepedalen. Blir nesten irritert til tider når jeg kjører leafen som som har svakere regen og jeg må flytte foten 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Du kan ikkje skru av regen på Tesla og på dagens modellar kan du heller ikkje justere det. På eldre modellar kan du velge mellom Low og Standard, men på nye bilar er den fast på Standard.

Har du Tesla treng du ikkje tenke så mykje på om du likar det sidan du ikkje har andre alternativ. På bilar der du kan skru av og på regen er det opp til den enkelte. Nokon likar einpedalskjøring med regen og nokon likar å kjøre utan regen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Just now, DrOnline said:

Da så! Da er det nesten avgjort :D

Regenereringen er ikke så kraftig med mindre man slipper gassen helt. Man tuner det fint med høyrefoten og blir fort vant til det.

Tesla sin bremsepedal er kun det.  Koblet direkte til bremense, og ikke via noe elektronikk som først kobler inn regenerering og så de mekaniske bremsene. Derfor justerer man all regenerering med gasspedalen istedenfor som jeg personlig synes fungerer mye bedre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Zeph said:

Du kan ikkje skru av regen på Tesla og på dagens modellar kan du heller ikkje justere det. På eldre modellar kan du velge mellom Low og Standard, men på nye bilar er den fast på Standard.

Har du Tesla treng du ikkje tenke så mykje på om du likar det sidan du ikkje har andre alternativ. På bilar der du kan skru av og på regen er det opp til den enkelte. Nokon likar einpedalskjøring med regen og nokon likar å kjøre utan regen.

Sliter med å se hvorfor noen vil skru det ned. Jeg har en 2019 modell med valgene om å skru det ned men har aldri rørt det å ser aldri for meg at jeg kommer til å gjøre det heller.

Rumpa kan hoppe ut litt om man bare slipper pedalen helt på glatte vinteren men det gjør det med andre bakhjulstrekkere jeg kjører på vinteren og. Det går helt fint.

Bilen er dog i mere permanent AWD etter vinteroppdaterina som kom på julaften og så skjer ikke like ofte lenger. Den skrur og ned regenerering automatisk i knappe svinger om den et glatt - noe jeg hater. Håper man kan velge det bort etterhvert.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde E-Pedal på Nissan Leafen, som er enpedals kjøring, brukte dog aldri funksjonen, brukte heller "B Modus" ned bakker. På Kia E-Soulen har jeg pedaler bak rattet som jeg justerer regen på og kan bruke de til å stoppe bilen helt ned til 0 med regen, kjører for det aller meste med laveste regen i auto modus som automatisk skrur opp regen for å bremse farten om jeg triller fortere enn en bil forran meg.

Hvorfor liker jeg ikke å kjøre med høy regen i det daglige? Ganske enkelt og greit fordi det gjør meg bilsjuk, det blir en eller annen feilkobling mellom hjernen og balansenerven når bilen bremser så hardt når jeg går av gasspedalen. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Hadde E-Pedal på Nissan Leafen, som er enpedals kjøring, brukte dog aldri funksjonen, brukte heller "B Modus" ned bakker. På Kia E-Soulen har jeg pedaler bak rattet som jeg justerer regen på og kan bruke de til å stoppe bilen helt ned til 0 med regen, kjører for det aller meste med laveste regen i auto modus som automatisk skrur opp regen for å bremse farten om jeg triller fortere enn en bil forran meg.

Hvorfor liker jeg ikke å kjøre med høy regen i det daglige? Ganske enkelt og greit fordi det gjør meg bilsjuk, det blir en eller annen feilkobling mellom hjernen og balansenerven når bilen bremser så hardt når jeg går av gasspedalen. 

Trikset (i en Tesla iallefall) er jo å ikke gå helt av gasspedalen. Man justerer bremsingen på samme pedal.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dubious said:

Så det går ikke an å rulle fritt med elbiler?  (Eller ihvertfall ikke Tesla..)
I nedoverbakker så tar jeg bort foten fra pedalen og ruller ned uten å bremse, med dieselbilen.

Joda det går fint det. Må bare holde litt "gass" så ruller bilen. 

Eller kjøre med cruisecontrol eller autopilot så fikser bilen det selv.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Dubious said:

Så det går ikke an å rulle fritt med elbiler?  (Eller ihvertfall ikke Tesla..)

Det går fint i mange. For å rulle helt fritt må bilen gjerne ha motorer uten permanente magneter (eller ha clutch), uten dette vil det alltid være en del motstand i motorene.

Noen biler har imidlertid dette og de kan gjerne rulle helt fritt. Min har D og B modus, hvor D kan settes opp til adaptil, lav, middels, eller høy regen. I adaptiv vil den rulle helt fritt med mindre det er trafikk, skarpe svinger eller kryss.

Den vil også krype forover om man slipper bremsen slik at man kan kontrollere plassering med bremsepedalen (noe den også gjør i revers.)

I B vil bilen bremse når du slipper gassen, helt ned til 0. Den vil også stå stille om du ikke dytter på noen pedaler (den legger da på de mekaniske bremsene automatisk om du er i en bakke da regenerative bremser ikke kan holde en bil stille uten å bruke energi.)

Jeg kjører stort sett alltid i D og bruker kun B i bratte nedoverbakker der jeg kjører på limiter og ikke ACC* (I.e. i by) Først og fremst fordi det gjør bilen roligere og gir bedre kontroll i tettpakkede køer og ved parkering der man gjerne vil kontrollere farten med bremsepedalen fremfor gassen.

*) I ACC betyr ikke D eller B noe, det overstyres av ACC

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
6 hours ago, sverreb said:

Den vil også krype forover om man slipper bremsen slik at man kan kontrollere plassering med bremsepedalen (noe den også gjør i revers.)

Dette kan heldigvis velges i min bil. Jeg ser ikke helt hvorfor vi enda skal drive å simulere at bilene har gammeldagse automatgirkasser. Liker bedre at bilen står i ro og holder inne bremsa for meg når jeg ikke gir gass og beveger seg når man gir gass.

Men madammen liker at den triller siden den andre elbilen vår gjør det. Med hversine profiler i bilen kan vi ha det akkurat som vi ønsker uten å måtte fikle med noe før man kjører.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Sliter med å se hvorfor noen vil skru det ned. Jeg har en 2019 modell med valgene om å skru det ned men har aldri rørt det å ser aldri for meg at jeg kommer til å gjøre det heller.

Rumpa kan hoppe ut litt om man bare slipper pedalen helt på glatte vinteren men det gjør det med andre bakhjulstrekkere jeg kjører på vinteren og. Det går helt fint.

Bilen er dog i mere permanent AWD etter vinteroppdaterina som kom på julaften og så skjer ikke like ofte lenger. Den skrur og ned regenerering automatisk i knappe svinger om den et glatt - noe jeg hater. Håper man kan velge det bort etterhvert.

Jeg bruker nesten kun low regen på min. Synes det blir mer behagelig kjøring, og så blir det mindre rust på bremseskivene. Bruker fortsatt sikkert 90% regen og 10% bremseskiver på min daglige kjøring, så strømforbruket blir ikke veldig påvirket. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Så det går ikke an å rulle fritt med elbiler?  (Eller ihvertfall ikke Tesla..)
I nedoverbakker så tar jeg bort foten fra pedalen og ruller ned uten å bremse, med dieselbilen.

Jo, noen elbiler har 5-6 trinn du justerer med rattet (hendler). Alt fra fri rulling til en-pedal, andre stilles i menyene. 
 

Det er digg å ha sånt tilgjengelig - ved å bruke girhendlene gir det en semi-naturlig effekt av å gire ned/opp. På svingete vei kan du justerere fart kun med regen, bare å hvile bena. På landevei ruller du for maksimal rekkevidde, i byen kan du kjøre med hard regen for en-pedal kjøring.

Auto-regen har jeg noen litt dårlige opplevelser med, spesielt Yen på vinter som låste bakhjulene tidvis. Ble etpar kast på glatt føre 😅 det er tilvenning det og.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Complexity said:

Dette kan heldigvis velges i min bil. Jeg ser ikke helt hvorfor vi enda skal drive å simulere at bilene har gammeldagse automatgirkasser. Liker bedre at bilen står i ro og holder inne bremsa for meg når jeg ikke gir gass og beveger seg når man gir gass.

Når man skal tette en luke i en kø eller snike seg inn i en parkeringsplass er det bedre at kontrollen du bruker regulerer mellom 5-0 km/h enn 0-200km/h

Utover det så vil jeg gjerne ikke at bilen skal bremse masse bare fordi jeg ikke har foten på gassen. I noen situasjoner har jeg foten over bremsen i bremseberedskap, men med masse regen vil jeg ikke kunne gjøre det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...