Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (43 minutter siden):

Gratulerer! Selv om elektrisitet strengt tatt også er en type drivstoff 😅

Takk. Er det det? Det finnes “stoff” inni batteriene, men det er ikkje stoffet som driv motoren og ingen forbrenning er det heller.

Sitat

drivstoff

Betydning og bruk

brennstoff utnyttet i en motor for å drive fram et kjøretøy

fellesbetegnelse for bensin, diesel(1), propan, hydrogen og lignende

Sitat

Drivstoff er en samlebetegnelse på energibærende brennstoffer i flytende form eller som gass, det vil si stoffer som frigjør energi i en forbrenningsprosess, og som derfor kan brukes til å drive maskiner.

DrOnline skrev (37 minutter siden):

Nice. Fin farge og! Når bestilte du den?

September i fjor, men då overtok eg ein kontrakt frå januar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/19/2022 at 9:57 AM, Nimrad said:

Vet du det basert på en kilde eller er det en kvalifisert gjetning?

Kom over denne gamle artikkelen i dag som støtter min gjetting.

https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/27/tesla-to-incorporate-birds-eye-view-in-their-vehicles

Står at det er vanskelig siden Tesla ikke bruker kamera i fronten av bilen, og at Tesla ikke vil bruke 360 visning grunnet patenter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Sliter litt med å se hvorfor disse Volvoen er så populære. De er jo dyre og har jo kun middelmådige spesifikasjoner. Har de helt fantastiske seter eller noe?

Er jo billigere enn ditt favorittmerke sin tilsvarende bil, og har mye bedre kvalitet. Ikke alle ser på 0-100-tiden og antall hestekrefter som det viktigste ved bilkjøp 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs kva du prioriterer det. Det er ikkje alle som veljer bil etter spesifikasjonar på eit papir. Volvo har vore eit godt etablert merke i Norge i årevis og mange er nok “lojale”.

Det er blitt eit elbilfenomen at ein kan samanlikne og evaluere alle bilar ut frå rekkevidde, 0-100 og ladehastigheit.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Zeph said:

Spørs kva du prioriterer det. Det er ikkje alle som veljer bil etter spesifikasjonar på eit papir. Volvo har vore eit godt etablert merke i Norge i årevis og mange er nok “lojale”.

Det er blitt eit elbilfenomen at ein kan samanlikne og evaluere alle bilar ut frå rekkevidde, 0-100 og ladehastigheit.

Er kun det jeg har fått som svar fra eiere av slike. De gikk for Volvo fordi det er Volvo..

Derfor jeg prøver å høre om det er noen annen grunn. Hva som appelerer sånn med disse bilene annet enn logoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Kajac said:

Er jo billigere enn ditt favorittmerke sin tilsvarende bil, og har mye bedre kvalitet. Ikke alle ser på 0-100-tiden og antall hestekrefter som det viktigste ved bilkjøp 😉 

XC40 er jo ikke noe slapp bil da. Ligger jevnt med de andre i klassen på AWD utgaven iallefall, men den er temmelig tørst.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Finnes vel endel "nye"/nesten nye Model 3 og Model Y på finn.no ? Har du sett der?

Dyre enn nytt for ihvertfall 1 år gammel bil, 2 år gammel er vel samme pris som nytt.  Selv på det som havner under nye momsgrensen.

Med indre man "må" ha "ny" bil akkurat nå, er det i de fleste tilfeller bedre å vente på fabrikknytt med de siste tilleggene.

Lenke til kommentar

Om eg hadde valgt XC40 så ville det vore pga. komfort. Seter, støy osv. For min del er rekkevidda for kort og prisen for høg for det ein får.

Skal ikkje sjå vekk frå at det er mange i aldersklassen 40+ som kjøper Volvo nettopp fordi det er ein Volvo. Om ikkje rekkevidda er eit problem så har du jo ein heilt kurant og komfortabel elbil.

Eg har heller ingen problem med å forstå at komfort blir prioritert over rekkevidde. Komfort er noko som påverkar kvar einaste kjøretur, mens lang rekkevidde er stort sett eit poeng nokre få turar per år ifm. ferie. I tillegg er ladenettverket ganske oppegåande og ladetidene blir stadig betre.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Gratulerer! Flott bil. Er det 4WD-utgaven?

Takk! Ja, det er 80X.

Fabelaktig å kjøre bil utan gir altså, og nok moment frå første sekund. Det er nok den mest positive forskjellen i kjøreopplevinga for min del. Mindre støy kjem tett på, men i høgare hastigheiter er ikkje forskjellen så dramatisk lengre samanlikna med Kodiaq i 7. gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Dyre enn nytt for ihvertfall 1 år gammel bil, 2 år gammel er vel samme pris som nytt.  Selv på det som havner under nye momsgrensen.

Med indre man "må" ha "ny" bil akkurat nå, er det i de fleste tilfeller bedre å vente på fabrikknytt med de siste tilleggene.

Fikk inntrykk av at det var et prekært behov, og da kan man ikke vente på biler i bestilling. Da er "nye" biler på finn et alternativ. Men JA, de ER overpriset. Men er behovet prekært nok så...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

XC40 er jo ikke noe slapp bil da. Ligger jevnt med de andre i klassen på AWD utgaven iallefall, men den er temmelig tørst.

Men det er en noe "liten" bil, med lite bagasjeplass. Var og kikket på den, men for vår familie så ble den for liten. Men GODE seter, det skal de ha for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Men det er en noe "liten" bil, med lite bagasjeplass. Var og kikket på den, men for vår familie så ble den for liten. Men GODE seter, det skal de ha for.

Der skiller den seg frå Volvo sin typiske kundegruppe. Stasjonsvogn for barnefamilier har jo vore den store greia til Volvo i mange år, men der treff ikkje XC40. Kanskje nyare og større modellar vil fungere, men det blir dyrt og dei har mykje konkurranse. 

Igjen, ser for meg at ein typisk XC40-eigar har hatt V40 eller noko anna før, er 50+, ingen heimebuande born og difor ikkje det store plassbehovet.

Volvo-setene er absolutt av dei beste på marknaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...