Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
17 minutes ago, Jalla21 said:

Ja, lønna til butikkansette der vi handler mat er ikke spesielt høy med maks på rundt kr 260 i timen.

Kostnad for bedriften er jo rundt 75% høyere da, pga kontorplass, klær, utstyr, pc, opplæring, arbeidsgiveravgift, og så videre. 

De som kan reparere batteripakker og avanserte el-biler er nok betydelig bedre opplært/kurset enn butikkansatte, så kostnad for bedriften er nok rundt 500kr/timen eller (mye) mer. 

Edit: original innlegget var at de som kaster i skogen er dyrere. Og ja, om de betaler skatt og arbeidsavgiveravgift, så blir det fort over 350kr timen for å hyre de inne ja, selv om de bare har en lønn på 200kr timen. 

Endret av Axefjord
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Axefjord skrev (1 minutt siden):

Kostnad for bedriften er jo rundt 75% høyere

Det ble tatt utgangspunkt i lønn for den ansatte.

Axefjord skrev (2 minutter siden):

De som kan reparere batteripakker og avanserte el-biler er nok betydelig bedre opplært/kurset enn butikkansatte

I mitt yrke, selv om jeg tar fagbrev, ligger jeg fortsatt under 300 kroner timen i lønn.

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Lenvar said:

Det ble tatt utgangspunkt i lønn for den ansatte.

I mitt yrke, selv om jeg tar fagbrev, ligger jeg fortsatt under 300 kroner timen i lønn.

Sant det, 300kr tilsvarer vel 550k/år pluss tillegg, som er over medianen sist jeg sjekket. Ikke noe problem å finne folk for å jobbe for den prisen.

Edit: original post snakket om 350kr for å få folk til å kaste søppel. Og det blir jo fort det, selv om de har ei lønn på 200kr timen. 

Endret av Axefjord
Skrevet
2 hours ago, AL123 said:

De som skrur på bilen din ligger rundt der. De som skrur på Tesla ligger betydelig lavere.

Helt feil. Jeg betaler ikke han som skrur på bilen direkte, jeg betaler firmaet han jobber for. Og skulle han starte for seg selv så tar han ikke lenger 300kr timen. Du får ikke gjort en dritt på bilen, huset eller eiendommen din for 300kr timen. Isåfall er det svart arbeid utført av en som ikke har noe annet valg. Får du levert arbeid på bilen for under 1000kr inkl mva og de er flinke så har du funnet gull.

Skrevet (endret)

Snakker vi om lønna til folk som jobber eller hva folk betaler bedriften?

Tror nemlig noen snakker om timelønna for en som jobber med ting, mens andre snakker om hva det vil koste private personer å få selskapet vedkommende jobber i til å komme og gjøre en jobb,

Det er to vidt forskjellige ting.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Helt feil. Jeg betaler ikke han som skrur på bilen direkte, jeg betaler firmaet han jobber for. Og skulle han starte for seg selv så tar han ikke lenger 300kr timen. Du får ikke gjort en dritt på bilen, huset eller eiendommen din for 300kr timen. Isåfall er det svart arbeid utført av en som ikke har noe annet valg. Får du levert arbeid på bilen for under 1000kr inkl mva og de er flinke så har du funnet gull.

Men enda en gang - det var time lønn som var utgangspunktet her. Ikke hva du betaler ved skranken i bilforetningen.

• Liker 1
Skrevet

Sommerferien nærmer seg og vår første familietur med elbil, så jeg må forberede meg på lading på turen.

Jeg har lastet ned Elton og den ser ut til å være en alt-i-en app, som er et pluss for meg. 
Men så er det flere som skryter av Elbilforeningens ladebrikke og fordeler.

Så er spørsmålet enkelt; Er det noen som har erfaring fra å bruke begge løsningene, fungerer Elton knirkefritt? Kanskje litt unødvendig spørsmål, men må få på plass alt før turen starter enn å stå og klø seg i rumpa ved ladestasjonen på tur. 😅

Forøvrig er vi sjelden på langtur, så etter snart 2 år med elbil, er dette første gang jeg kommer til å besøke en ladestasjon.

Skrevet
41 minutes ago, Fantomtegningen said:

Sommerferien nærmer seg og vår første familietur med elbil, så jeg må forberede meg på lading på turen.

Jeg har lastet ned Elton og den ser ut til å være en alt-i-en app, som er et pluss for meg. 

Så er spørsmålet enkelt; Er det noen som har erfaring fra å bruke begge løsningene, fungerer Elton knirkefritt? Kanskje litt unødvendig spørsmål, men må få på plass alt før turen starter enn å stå og klø seg i rumpa ved ladestasjonen på tur. 😅

Forøvrig er vi sjelden på langtur, så etter snart 2 år med elbil, er dette første gang jeg kommer til å besøke en ladestasjon.

Når det gjelder priser og fordeler, så har jeg ikke satt meg inn i den jungelen.
Når det gjelder bilpolitiske organisasjoner så foretrekker jeg amcar over alle andre, som jeg føler taler bilistenes sak best

Men fysisk brikke er en veldig fordel i forhold til apper i hvert fall. 
Den blir ikke påvirket av våte fingre og regn
Den krever ikke ny autentisering akkurat når det passer verst og den ene skyløsningen ikke vil snakke med den andre

Såvidt jeg vet kan du bruke hvilkensomhelst RFID brikke, må ikke ha elbilforeningen sin?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (53 minutter siden):

Snakker vi Norgestur eller utenlandstur her?

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Syar-2003 said:

Polestar nektes tilgang til US markedet fra 2027 modeller. Angivelig pga at deres connected cars snakker med kinesiske servere.

https://electrek.co/2026/06/25/polestar-us-connected-vehicle-rule-europe/

Veldig merkelig avgjørelse. 

Kan jo være at Polestar har annen programvare enn Volvo hva vet jeg, men virker merkelig å banne den ene men ikke den andre.

Jeg skjønner tankegangen dog, at man skal holde diktatoriske stormakter på en armlengdes avstand. Når man ikke vet hvor man har de.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (27 minutter siden):

Kan jo være at Polestar har annen programvare enn Volvo hva vet jeg, men virker merkelig å banne den ene men ikke den andre.

De har samme programvare (android automotive) . Forskjellen er at volvo har fremlagt dokumentasjon på at dems connected cars snakker med server/infrastruktur i Europa.

Sitat

Varför stoppas Polestar men inte Volvo?
Många frågar sig nu varför Polestar förbjuds, medan Volvo Cars får fortsätta. Både Volvo och Polestar ägs till största del av kinesiska Geely, delar teknik, och de bygger till och med sina flaggskepp Volvo EX90 och Polestar 3 på exakt samma produktionslina i Charleston, South Carolina. Ändå behandlas de helt olika av det amerikanska handelsdepartementet

Tre avgörande orsaker pekas ut till att Volvo klarade sig medan Polestar portas. Volvo och Polestar utreddes efter två helt separata ansökningar där utfallet blev helt olika.   Enligt uppgifter använder Volvo en helt egen, europeisk datainfrastruktur för sina uppkopplade fordon. Polestar lyckades däremot inte visa att de inte är beroende av Geelys servrar i Kina. För USA:s myndigheter var det därmed omöjligt att godkänna Polestar, medan Volvo enkelt kunde bevisa att deras mjukvara inte kontrolleras av kinesiska entiteter.

https://carup.se/darfor-forbjuds-polestar-men-inte-volvo/

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (8 timer siden):

Ser VAG kaster inn håndkleet med Cariad og samarbeidet med Bosch for å lage selvkjøringssytem.

Kommer de nå til å kjøre fullt på Xpeng sitt XNGP tro?

Da kan det blir fortgang for å få godkjent Level2++ i europa kanskje?

https://carup.se/vws-haveri-skrotar-system-for-17-miljarder-kr/

Høres jo ut som en merkelig vurdering i såfall, ettersom Xpeng er en av de som virkelig kan konkurere med VW i når det kommer til softwareproblemer. Og nettopp XNGP utgjør jo en stor del av problemet.

Skrevet

https://www.tv2.no/broom/na-har-elbil-eiere-en-kjempefordel/18995158/

Hva? Har ikke nye ladbare hybrider samme løsning? En app som kan styre temperaturen i bilen før avgang? I såfall, hvorfor ikke? Man trenger jo ikke et megastort batteri for å varme opp (eller kjøle ned) bilen.

Her i huset hadde det vært utenkelig å kjøpe en bil uten den muligheten nå, etter å ha hatt den funksjonen i såpass mange år. Man blir nok bortskjemt ja.

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Hanhijnn said:

https://www.tv2.no/broom/na-har-elbil-eiere-en-kjempefordel/18995158/

Hva? Har ikke nye ladbare hybrider samme løsning? En app som kan styre temperaturen i bilen før avgang? I såfall, hvorfor ikke? Man trenger jo ikke et megastort batteri for å varme opp (eller kjøle ned) bilen.

Her i huset hadde det vært utenkelig å kjøpe en bil uten den muligheten nå, etter å ha hatt den funksjonen i såpass mange år. Man blir nok bortskjemt ja.

Muttern sin Tiguan fra 2013 har forvarming... riktignok fra fjernkontroll, men den har rekkevidde opp mot 1km.

Tror de fleste hybrider har det også, men har vel vært litt varierende hvor bra appene fungerer.

Noen ganger trenger vel journalistene bare å klare kvartalsmålet sitt på antall artikler og klikk før de skal ha sommerferie...

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Noen ganger trenger vel journalistene bare å klare kvartalsmålet sitt på antall artikler og klikk før de skal ha sommerferie...

Ja nivået på såkalte "motor-journalister" har falt tydelig de senere år.

• Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (På 29.6.2026 den 8.29):

Jeg skjønner tankegangen dog, at man skal holde diktatoriske stormakter på en armlengdes avstand. Når man ikke vet hvor man har de.

Mja...Det handler vel i bunn og grunn om å beskytte amerikansk bil industri. Mhp diktatur så er jo det en våt drøm Trump har hatt hele tiden. Polestar og Volvo bruker i praksis samme software - de har kanskje ulike servere de prater med, men dette burde Polestar lett kunne ha ordnet opp i om de så ønsket. 

Spørsmålet man kan stille er jo hvorfor Polestar ikke gjorde mer - og svaret de selv gir er at det amerikanske markedet i realiteten var lite (ca 6%).  Men så kan man argumentere for at dette markedet kanskje er voksende?  Men Polestar ser på seg selv som et bærekraftig performance merke; hvilket på mange måter er helt på kollisjonskurs med f.eks adminstrasjonen til Trump sitt tankesett der bærekraft er viss-vass man ikke skal ta hensyn til. 

Et annet argument er at Polestar vil fokusere på markedet i Frankrike og England. I et intervju nylig med CEO Michael Lohscheller på fransk tv ble dette hevdet. 

Forøvrig er dette med oppkoblede dingser og frykt noe som verserer overalt om dagen og brukes for alt det er verdt. Både amerikansk og Europeisk bil industri sliter voldsomt med kinesisk konkurranse. Problemet er rett og slett at de ikke klarer å konkurrere på forholdet pris/kvalitet. Nå er denne bransjen ekstrem internasjonal i sin natur og selv BMW som et tysk merke ønsket i bunn og grunn ikke at f.eks Europa sanksjonererte mot Kina fordi de også har en fot i Kina.

CATL har en enorm markedsandel på ca 40% mhp batteriproduksjon - og de vil vokse mer og åpnet nå nylig for direkte kjøp av batterier fra fabrikken - selv små volum. Og de har begynt å produsere billige sodium batterier som virkelig vil snu opp ned på hele energimarkedet i verden. Og tro meg - dette VIL snu opp ned på energimarkedet samt bidra stort for verdens overgang fra fossile biler til elektriske biler. 

USA satser fortsatt hardt på fossile kilder og hele adminstrasjonen der borte lever i en fossil boble der sjørøveri fortsatt sees på som noe vakkert (jmf venezuela) - så strategisk er det kanskje ikke så galt av Polestar i praksis å trekke seg ut av USA?  På en måte fremstår jo Polestar sitt valg - for dette er i praksis et valg de gjorde - som et signal til verden at : "Hey..USA vil ha fossile biler og fossil industri...la dem ha det..vi satser i andre fremtidsrettede fossilfrie markeder"

Endret av obygda
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...