Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Hva med å nyansere postene dine litt? Det virker jo nærmest å ha blitt  en hobby for deg å få alt til å handle om Tesla. 

Nei, i dette spørsmålet så gjelder også Polestar og alle de andre kinamikk-bilene. Jeg opplyste bare om at kina-andelen for Tesla er skyhøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (10 minutter siden):

BMW, Audi, VW, Mercedes og mange fleire produserer bilar i Kina òg forresten. No har Tesla fått i gang produksjon i Europa, så dei kan produsere for Europa i Europa, mens dei produsert i Kina kan gå til den asiatiske marknaden.

Det er en positiv ting at vestlige bilprodusenter konkurrer med kinesiske i dems marked.

Lenke til kommentar

Det er skyhøye importavgifter på biler i Kina og om en vestlig bilprodusent vil ha fabrikk der så må de inngå en Joint Venture med en lokal produsent(med Tesla som unntak).  

Det er ikke urimelig om Europa svarer med samme mynt og med de geopolitiske spenningene vi har nå så er det ikke helt usannsynlig at det skjer heller. Man kan hvertfall håpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir jeg elbil eier også. Ikke eid bil på 12+ år, bare litt i ungdomstiden. Stort sett klart meg bra i Oslo med Otto/Hyre/Fleks og lignende. Men må nå ha noe langsiktig og da blir Fleks dyrt i lengden.

Men takket være mye leiing av bil har vi prøvd det meste. Har i sommer en MG4 fra Fleks. Ikke veldig fornøyd med den. Helt ok, men ikke noe mer.

Har drevet og sett litt på Polestar 2 på finn. En del brukte rundt 400k og oppover. Bestilte prøvekjøring hos Polestar for å sjekke om bilen var ok for oss. Det var den.

Så: de hadde én igjen av standard range der vi fikk med masse pakker, vinterdekk osv gratis. Da var den som nybil plutselig billigere enn alle bruktannonsene vi hadde funnet på finn...

Så da blir det en Polestar 2 levert om noen uker. 

Kjipt for de som har kjøpt tidligere og vil selge, at det har falt så mye i pris. Men bra deal for oss.

Endret av Matsemann
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 12.7.2023 den 11.37):

@Evil-Duck Utsettelsen burde være et bra forhandlingskort. "Hvis leveransen utsettes så lenge så går jeg glipp av bilferie bla bla, pluss at avtalen gir meg rett til avbestilling og nå virker Polestar som et veldig godt kjøp akkurat nå.. men hva med å legge på vintervelger og vinterdekk så virker plutselig Ioniq 5 som et bedre kjøp igjen." Noe sånt.

Et godt tips jeg skal ta til etterretning å se om jeg klarer å få noen rabatter fra forhandler, takk :)

The Very End skrev (På 12.7.2023 den 11.39):

Kjipt 😕 

Vurdert IONIQ 6 eller noen av de nye fra Amerika? Usikker på om de kan levere kjapt da dessverre (vet er Ford har noen få uker på Mach E om du ikke er skremt vekk fra tidligere poster her).

IONIQ 6 blir for upraktisk med bare sedan luke bake, ellers er det flotte biler :) Mach-E prøvekjørte jeg å ble aldri helt komfortabel med den, har og en kompis som jobber på en havn har skremt meg litt vekk fra de ettersom han sender veldig mange av de på reparasjon i Bergen siden lokale forhandlere/verksted her virker til å ikke kunne utbedre mange av feilene som kan oppstå på bilene her. Dette inntrykket kan nok være noe inflatert da det virker mye større når en må sende bilen avgårde på hurtigruta for å få den på verksted.

Complexity skrev (På 12.7.2023 den 15.28):

Den nye eller den gamle Polestar 2? Ville nok holdt meg unna den gamle når den nye er så mye bedre.

Er nok gamle utgaven en nå får 130K i rabatt på+ levering på dagen.

Nukleosid skrev (På 12.7.2023 den 18.09):

Når du i utgangspunktet var mest fornøyd med IONIQ når prøvekjørte, og velger en annen bil nå fordi den du helst vil ha er forsinket, så kan det være at du angrer når du etter en stund tenker at "hadde jeg bare ventet, hadde jeg hatt drømmebilen nå".

Og det er som Simen1 skriver, det kan være at forhandler er villig til å gi deg en liten kompensasjon for at du ikke avbestiller bilen.

Men ja, jeg skjønner det er kjedelig å vente... det vet jeg alt om. Jeg bestilte ny elbil i fjor sommer. Da jeg skulle hente den i juni i år, så måtte jeg dra tomhendt hjem for det hadde skjedd en feil under en helt siste softwareoppdatering av en del i bilen. Den delen måtte faktisk byttes, så de måtte bestille en ny del. Den ekstra ventetiden var ukjent, og det var litt frustrerende. Men nå har jeg endelig fått bilen... og en kompensasjon.

Ja du har nok mye rett i det du skriver og faren for at en kommer til å angre om en ikke bare smører seg med tålmodighet, jeg har jo en god bil enn så lenge med garantert innbyttepris med forhandler så jeg lider jo egentlig ingen nød :p

Sjokolade1 skrev (På 12.7.2023 den 19.39):

Hvorfor ikke finne en (veldig lite) brukt på Finn? Sparer vel en betydelig sum penger i samme slengen.

Opplever mange av de aktuelle på finn med den spec og modell jeg ønsker er svært overpriset, i den grad en egentlig kan kjøpt seg en ny, jeg vil ha 2023 modellen med den oppgradert batteripakken, glasstak (vision pack) og helst i gravity gold fargen. Pluss jeg da har bestilt bilen med semiautomatisk tilhengerfeste som er betydelig billigere å bestille fra fabrikk foran å få det ettermontert.

bzzlink skrev (På 13.7.2023 den 11.18):

Dersom Polestar 2 møter kravene, så tror jeg jammen jeg hadde sett på en BMW i4 også!

 

BMW i4 er fantastiske biler på de fleste måter, men jeg vil som et minimum ha bil med hatchback av praktiske grunner noe i4 ikke har, hadde de levert i4 som stasjonsvogn hadde den derimot vært svært aktuell :)

edit: Jo vist fanken har i4 hatchback, da må jeg i tenkeboksen litt

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Gratulerer med nybilen! Det blir stas. 👍☺️

Takk! Hadde ikke trodd jeg skulle ende opp på nybil pga verditapet, men når bruktbilene var dyrere, så...

zanta skrev (3 timer siden):

Dette gjelder de fleste elbiler slik markedet er akkurat nå. Forutsatt at man finner en lagerbil som dekker behov/ønsker.

Ja, ser sånn ut. For 1-2 år siden var det pga tilgang/leveringstid var så lang på nybil, at det ble press på bruktmarkedet. Nå er salget trøgt og alle har satt ned nybilprisene. Det gjør vel at de som selger bruktbil har urealistiske forventninger, og dessverre må godta et verditap over normalen skal de få solgt.

kremt skrev (3 timer siden):

Hva var spec og pris på denne? Sett på noen slike men var ikke allverdens med avslag på de egentlig.

Polestar 2 standard range, pluss pakke, pilot pakke, vinterdekk til 396 000. Så fikk vel en ~90k i avslag. Var også heldige med at den de hadde inne var riktig lakkfarge osv som vi hadde lyst på.

Edit: Ser det nevnes man evt burde ventet til neste modell. Problemet er vi ikke kan vente til januar med levering (=40k mer i leiebil i så fall), samt samme konfigurasjon ville vært ~150k dyrere. Så ble uaktuelt for oss, 400k er allerede en del mer enn jeg hadde sett for meg å bruke på bil 😅 Vurderte litt 4x4 da den skal brukes mye på fjellet, men ble også ~80k dyrere, og har klart meg i alle år med div crappy biler uten (selv en Nissan micra).

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har bare kjøpt bruktbiler privat før, men ser det også annonseres for auksjoner på finn. Hvordan er det med reklamasjon og gjenværende garanti ved auksjonskjøp? Er det noe som bør reflekteres i prisen? Og hva betyr det om prisen som er oppført på finn er mye høyere enn siste bud? Kan det bety at bilen ikke selges til budet fordi den ikke har oppnådd "minstepris"?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg har bare kjøpt bruktbiler privat før, men ser det også annonseres for auksjoner på finn. Hvordan er det med reklamasjon og gjenværende garanti ved auksjonskjøp? Er det noe som bør reflekteres i prisen? Og hva betyr det om prisen som er oppført på finn er mye høyere enn siste bud? Kan det bety at bilen ikke selges til budet fordi den ikke har oppnådd "minstepris"?

Spørsmålene der må du lese på auksjonsiden for å finne ut av. https://auksjonen.no/infosenter/vilkår f.eks.

Generelt så har du så lite rettigheter som de bare får til.

Legg også til at en god del av bilene selges for bank, dvs ta de har blitt tatt tilbake pga av manglende betalinger, og "kun et hjulsett og en nøkkel" går igjen. Dette er med andre ord folk som ikke har hatt råd til å ha bilen, og man kan anta at de ikke har hatt råd til å vedlikeholde den også.

For biler som fortsatt er i garanti fra produsent, så ville jeg fått skriftlig fra merkeforhandler at garantien var gjeldene, før jeg la inn bud.

Ellers les tilstandsrapporten nøye, og gå ut ifra at hvis det står "fikk ikke sjekket ditt og datt pga tilgang osv." så ta med i betraktningen at det er skjulte feil og mangler

 

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 timer siden):

Ja, ser sånn ut. For 1-2 år siden var det pga tilgang/leveringstid var så lang på nybil, at det ble press på bruktmarkedet. Nå er salget trøgt og alle har satt ned nybilprisene. Det gjør vel at de som selger bruktbil har urealistiske forventninger, og dessverre må godta et verditap over normalen skal de få solgt.

Ikke bare det, men mange som hadde planlagt å kjøpe bil i 2023 gjorde dette i 2022 for å slippe unna avgiftene.

Jeg rakk akkurat å selge min 6 måneder gamle ID.4 før VW annonserte opptil 140.000 rabatt på lagerbiler. Hadde neppe hatt råd til å selge den nå.

Lenke til kommentar

Hadde min helt nye elbil inne til understellsbehandling (lanolinolje/Fluid Film) i går. Greit å redusere faren for rust før den kan oppstå. Og da får man tilbud om å bli med under bilen når den er heist opp så de kan forklare hvordan prosessen foregår. Det ligner ikke mye på en vanlig bil, under der. Det aller meste er en solid beskyttelsesplate for batteriet. Litt interessant å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Hvordan er det med reklamasjon og gjenværende garanti ved auksjonskjøp?

Man skal følge godt med for å finne kuppene er mitt inntrykk. Pass opp dersom bilen er kjøpt i næring og senere selges på auksjon. Etter 2-3 år kan alt av garanti og reklamasjonsrett være utgått. Helt andre vilkår for næringskjøp på sånne ting.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 13.7.2023 den 18.41):

Det jeg skrev var fakta så får du selv velge å hisse deg veldig mye opp over det.

Problemstillingen er nyansert. Vestlig eid, men produsert i Kina. Kinesisk eid og produsert i vesten. Eller Kina/Kina.

Alle de er for meg uaktuelle fordi jeg ikke ønsker å støtte et aggressivt diktatur. I tillegg så har kinesiske produsenter noen "konkurranse"-fordeler i stjålet IP, elendige arbeidsforhold, statsstøtte og at de kan drite i miljøet.

Jeg vet at folk som sender en årslønn i lomma på CCP blir veldig forbannet over at man påpeker sånt. Dem om det.

Kan du fortelle hvordan du klarer å leve et liv helt uten kinesiske produkter? For så sterkt som du føler om dette så kan du umulig eie noe som helst som er produsert i kina. Jeg for min del hadde ikke klart det om jeg virkelig hadde prøvd en gang. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (6 timer siden):

Hadde min helt nye elbil inne til understellsbehandling (lanolinolje/Fluid Film) i går. Greit å redusere faren for rust før den kan oppstå. Og da får man tilbud om å bli med under bilen når den er heist opp så de kan forklare hvordan prosessen foregår. Det ligner ikke mye på en vanlig bil, under der. Det aller meste er en solid beskyttelsesplate for batteriet. Litt interessant å se.

Sant det. Hvilken type elbil er det snakk om her? Droppa det på min TM3 fordi det hadde gått utover rustgarantien som gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater som en følge av material- eller produksjonsfeil 12 år, uansett kjørelengde. Så kom den vel også uansett med en type rustbehandling fra fabrikk. Usikker på om det holder i Norge hvor det saltes noe enormt om vinteren.

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...