Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan forholde seg til selvsentrerte mennesker?


Gjest ec731...4c0

Anbefalte innlegg

Gjest ec731...4c0

Hvordan forholde seg best mulig til selvsentrerte mennesker som man må forholde seg til? 

Synes det er så slitsomt. Og sier jeg ifra om noe, blir det levende uten like, noe jeg heller ikke orker. 

Kun prater om seg selv/munndiare, prøver man å komme til ordet vendes det over på personen igjen. Alt skal tilpasses dem, alle skal ta hensyn til de og ingen empati eller forståelse for andre selv i fæle situasjoner andre opplever. Og sårer de meg er det min feil. Og alt jeg gjør er feil uansett. 

 

 

Anonymous poster hash: ec731...4c0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7dc89...6e3

Aksepter at de er sånn, ikke tenk så mye over det og ikke ta det personlig. 

Anonymous poster hash: 7dc89...6e3

Lenke til kommentar

Høres ut som om det er noe mer enn bare selvsentrerthet som er problemet. Om vedkommende ikke har empati for andre, er det nok narsissisme vedkommende lider av. Selvsentrerthet er en del av dette, men folk kan være selvsentrerte OG ha empati. 

Løsningen er å være selvsentrert selv og sette sine egne behov først, samt ikke la seg manipulere og styre av den type mennesker.  Ikke vis at du blir lei deg, sett grenser og vær likegyldig der du kan. Ikke involver deg mer enn høyst nødvendig. Du kommer sikkert til å bli beskyldt for å være kald og kjip, men så lenge du ikke oppfører deg dårligere enn vedkommende har h*n heller ikke noe på deg. Ikke vær kjip med vilje eller hevne deg, det kommer det som regel ikke noe godt ut av med sånne folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ec731...4c0
Bing123 skrev (1 time siden):

Familie siden det ikke er mulig å holde seg unna?

Ja! 

Sovna skrev (1 time siden):

Eller ikke aksepter.. Be vedkommende ta seg en jordomseiling... alene!!!

I wish. Men da lager jeg så mye trøbbel for andre. Sist jeg sa ifra ble det ett år med bare tull og ingen andre tør å sette ned foten. Jeg mener at personen aldri lærer hvis ingen sier ifra eller setter ned foten. 

Trippelure skrev (57 minutter siden):

Høres ut som om det er noe mer enn bare selvsentrerthet som er problemet. Om vedkommende ikke har empati for andre, er det nok narsissisme vedkommende lider av. Selvsentrerthet er en del av dette, men folk kan være selvsentrerte OG ha empati. 

Løsningen er å være selvsentrert selv og sette sine egne behov først, samt ikke la seg manipulere og styre av den type mennesker.  Ikke vis at du blir lei deg, sett grenser og vær likegyldig der du kan. Ikke involver deg mer enn høyst nødvendig. Du kommer sikkert til å bli beskyldt for å være kald og kjip, men så lenge du ikke oppfører deg dårligere enn vedkommende har h*n heller ikke noe på deg. Ikke vær kjip med vilje eller hevne deg, det kommer det som regel ikke noe godt ut av med sånne folk.

Personen finner alltid noe på meg. Jeg kan aldri gjøre noe riktig. 

Nei, hevn driver jeg ikke med og enig at man ikke kommer noen vei med det. Er bare så utmattende. 

Maskinfører skrev (8 minutter siden):

Har noen i slekta som er sånn (Slitsomt) 

Ja, er veldig slitsomt. 

Anonymous poster hash: ec731...4c0

Lenke til kommentar

Jeg sier det igjen, det å sette klare personlige grenser ovenfor folk er den viktigste sosiale egeskapen en kan ha. Det kan være slitsomt, krevende og skummelt ovenfor visse typer men det er verdt det til de grader. Dessverre er noen skrudd sammen slik at de kjører over folk som lar de gjøre det, til ingen ende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest ec731...4c0 said:

Hvordan forholde seg best mulig til selvsentrerte mennesker som man må forholde seg til? 

Sagt delvis i alvor, delvis som spøk:

Hvorfor bry seg om hva andre tenker eller sier?

Ikke at jeg vil foreslå at du skal være like selvsentrert som den andre personen men det er sunt for hodet å ikke alltid ta seg nær av hva andre mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en slik på jobben. Kunne finne på å stille seg bak meg mens jeg snakket hobby med kollega, høre noen setninger også skyte inn *tema*?! Nei, det er jeg ikke interessert i. Men her er noe jeg interesserer meg for. Jeg visste ikke han stod der engang (støyete arbeidsplass/maskiner).

Eller kollegaen spør om hjelp til noe, jeg svarer/hjelper, også begynner han å bøtte ut om livet sitt og den fantastiske suppen han lagde.

Eneste som har hjulpet meg, som samtidig ikke lager mer styr er å ikke vise interesse. Når personen ikke får noen respons tilbake så blir disse monologene kortere og kortere uten at det påvirket vårt kollegiale forhold.

Slike personer mangler sosial forståelse på et eller flere områder. Klarer ikke sette seg inn i andres følelser, og virker derfor litt kald/uforstående til dine følelser. De "bare er slik". Du får ikke gjort noe med det direkte, så du må finne din måte å forlate disse samtalene på som verken sårer deg, personen og familien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ha så lite kontakt som mulig sier jeg bare. Bare fordi de er familie betyr det ikke at slik oppførsel skal bare aksepteres eller godkjennes. Finne andre å være med hvis mulig og heller bruke tid i samhold med folk som faktisk er interessert i samtale.

Selv har jeg kuttet kontakt med moren min i midten av 2020, men er ikke noe jeg vil foreslå med mindre denne personen er helt vemmelig. Er noe en må ta opp i egen vurdering.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest ec731...4c0
Yakamaru skrev (1 time siden):

Ha så lite kontakt som mulig sier jeg bare. Bare fordi de er familie betyr det ikke at slik oppførsel skal bare aksepteres eller godkjennes. Finne andre å være med hvis mulig og heller bruke tid i samhold med folk som faktisk er interessert i samtale.

Selv har jeg kuttet kontakt med moren min i midten av 2020, men er ikke noe jeg vil foreslå med mindre denne personen er helt vemmelig. Er noe en må ta opp i egen vurdering.

Leit når det må gå så langt. 

Det er ikke min side av familien. Der er vi vant til å si ifra og tåle det. Men min bedre halvdel sin side. Og de børster alt under teppet. Så sier jeg ifra, så skaper jeg mer problemer for andre i familien. Jeg har sagt ifra til min bedre halvdel og andre, at hvis man ikke setter ned foten/sier ifra vil slik atferd fortsette. 

Men jeg kan ta emosjonell avstand og ikke engasjere meg. La de holde på. 

 

Anonymous poster hash: ec731...4c0

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Guest ec731...4c0 said:

Leit når det må gå så langt. 

Det er ikke min side av familien. Der er vi vant til å si ifra og tåle det. Men min bedre halvdel sin side. Og de børster alt under teppet. Så sier jeg ifra, så skaper jeg mer problemer for andre i familien. Jeg har sagt ifra til min bedre halvdel og andre, at hvis man ikke setter ned foten/sier ifra vil slik atferd fortsette. 

Men jeg kan ta emosjonell avstand og ikke engasjere meg. La de holde på. 

 

Anonymous poster hash: ec731...4c0

Jupp. Det var ikke et lett valg overhode og burde nok ha kuttet kontakt tidligere, men sånn er det. Hun prøvde å manipulere meg til å undertegne en svindelsleiekontrakt som sa at jeg leiet hos hu. Hun hadde ikke nok inntekter selv til å betjene lånet på huset som hun eide da, da hun hadde allerede kranglet med nå eksmannen hennes som hadde endt opp i skilsmisse før hun kontaktet meg angående forsøket på svindel. Jeg leier allerede et annet sted og sa nei, så har hun gutset til å si "hvordan kan du gjøre slik mot din egen mor?!". Hun ville ikke ta et nei for et svar og går så for å trakassere meg i nesten en måned, inkludert på fuckings jobben, snakket med lillesøstrene mine om å overtale meg, men de hadde sunn fornuft og sa at hvis jeg ikke er interessert så er jeg ikke interessert. Tanta mi er en annen sak, som mamma hadde snakket med og prøvde å overtale meg. Sa til tanta mi at detta var svindel og var ikke interessert whatsofuckingever i detta faenskapet, og takket nei. 

Var en dråpe(egentlig en hel flaske vin) i et glass allerede overfullt, og det er kun det ene nyeste hun har gjort/forsøkt mot meg personlig, for ikke å snakke om alt hun har gjort mot søstrene mine og alle andre rundt henne. Livet har så og si ikke vært bedre uten hun og den narcissistiske dritten hennes. Spiller for meg ingen rolle om det er familie eller ikke, er noen giftige så kutter jeg de ut av livet mitt.

Hvis det ikke er din side av familien så er det nok annerledes. Beste ville nok være å redusere samholdet så langt det lar seg gjøre, dog om du sier ifra eller ikke vil jeg si er opp til deg. Hadde nok selv fortsatt sagt ifra hvis eller når det er oppførsel jeg ikke liker/kan fordra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Har en sånn selvsentrert besserwisser på jobben, lar de andre ta seg av snakkingen med hun. Jeg kommuniserer minst mulig med vedkommende. For hun har alltid noe hun skal si i en samtale, og hun vet selvfølgelig best. Hele. Tiden.

Som Thor sa, de bare er slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ec731...4c0
Selfuniverse skrev (44 minutter siden):

Hvordan blir din bedre halvdel behandlet av denne personen?

På samme måte

Anonymous poster hash: ec731...4c0

Lenke til kommentar

Jeg svarer kort, uten spørsmålstegn bak, gir lite rom for ytterligere prat - og gir bevist lite øyekontakt. Det kan irritere såpass, at man kan bli konfrontert med det. Type: "Du bryr deg ikke du?" er en klassiker.... eller "Er du der? Hører du etter?". Da smiler jeg bare, mens jeg gir direkte øyekontakt - og holder øyekontakten, mens jeg sier "Joda, bare fortsett du...".  😆

Tar ikke så lang tid før de slutter å bable i vei til deg, og heller finner noen andre.

Utfordringen er derimot om det er kollegaer du MÅ ha jevnlig kontakt med, familiemedlemmer eller venner/familie av kjæreste. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest ec731...4c0 skrev (5 timer siden):

Personen finner alltid noe på meg. Jeg kan aldri gjøre noe riktig. 

Nei, hevn driver jeg ikke med og enig at man ikke kommer noen vei med det. Er bare så utmattende. 

Anonymous poster hash: ec731...4c0

Forstår deg godt! Har selv foreldre som er sånn og i liket med @Yakamaru har jeg kuttet kontakt. Men om det ikke er din egen familie kan det være vanskelig å kutte kontakt. Og jeg skjønner at det er mange hensyn å ta. Men prøv å begrens kontakten og bry deg minst mulig om hva vedkommende sier. Det er vanskelig å ikke ta det personlig, men husk at sånne folk er avhengige av å klage på andre for å hevde seg selv. Det er de det er noe feil med og ikke deg. 

Angående det at vedkommende hele tiden finner noe å ta deg på. Ha humor og masse selvironi når du gjør noe "feil". Om du vet om typiske ting du får klager på, vær først ute med å påpeke det og le av det. "Oops, jeg er altid så klønete/glemsk osv, haha". Da blir det vanskelig å ta deg på det og kritisere og mobbe. Du kan også lage humor ut av at andre gjør feil og på den måten "beskytte" de eller ta vekk brodden fra klaging og sure miner fra vedkommende surpomp 😆 Det er ganske effektivt og folk som liker å hakke på andre blir sprø av det siden det blir vanskelig for de å komme noen vei med dritten sin. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...