Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vanlig at maks vogntogvekt begrenser hvor mye man kan laste i bilen?

image.png.1a0da5d03ad651976c96ee2a285d9418.png

2518+1600=4118

Man kan altså laste 100kg mindre bagasje hvis man kjører med maks hengervekt? Er det "maksvekt tilhengerkobling" som spiller inn her?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Skavold skrev (11 minutter siden):

Bilen min har 2690 kg totalvekt og 2800 hengervekt - til sammen 5490 kg - men vogntogvekta er begrenset til 5190 kg.

Antar det er bilprodusenten som setter en begrensning her, basert på flere parametre som bremser, understell osv.

Hva er nyttelasten din da? 300 kg mindre nyttelast kan bety ganske mye om du skal trekke maks i form av campingvogn.

Lenke til kommentar

Første tur ned til hjemlandet for bilen jeg kjøpte ifjor.

2016 X5 50i 4.4 V8 bensin

Bstemte meg for custom tune på dyno steg 1, må si meg overasket over utfallet. 

 

Ca 2300kg høy SUV som gjør 276km/t på GPS før jeg valgte å slippe gassen er imponerende.

Forbruket endte opp på 1.4 på mila ila 850km 😆

Brukte 6.5 timer denne turen.

Til gjengjeld brukte jeg to år siden 5.5 timer med et forbruk på under 1 liter på mila i en 2014 A8 4.2TDI 😆

IMG20230501053258.jpg

 

Screenshot_2023-05-01-06-56-52-24_e344e76f82fcb44db2bf96de92e92a60.jpg

Screenshot_2023-05-01-00-06-56-02_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg

Screenshot_2023-05-01-06-43-05-23_5cf6e2859d5f90fc72f360c5c505f02f.jpg

Endret av Darkbill
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Satan det er lave tal! Husker en tur fra Tyskland og hjem der vi dro på Autobahn for det det var verdt med en RS Q8. Forbruksmessig var vi nærmere 2 liter på mila i 250 i et par timer. Kjørte pent i ca like lang tid og kom på rundt literen på mila. Følte selv at den var litt vel høy på turtallet i høy hastighet.

Takk for bilder :)

Lenke til kommentar
12 hours ago, Sjørøver said:

Diesel er uslåelig på økonomi. Bare synd det det er en sorg å kjøre. Det hører hjemme i arbeidsredskap. 

Tja, helt til EGR-ventil og dieselpartikkelfilter etc. kanskje må byttes etter utløp av garanti. Slipper du unna det derimot...

Lenke til kommentar
liehen skrev (3 timer siden):

Tja, helt til EGR-ventil og dieselpartikkelfilter etc. kanskje må byttes etter utløp av garanti. Slipper du unna det derimot...

Dyser er også vesentlig billigere på bensin. Når jeg kjøpte gammelt, så blir det bensin. Enklere saker. Nyere bil kan lett være diesel. 

Har også jobbet med å finne strømtyv på cayennen min. Noen som har koblet på noen trådløse headset. Merker det forsvinner litt mindre strøm siden jeg fjernet de. Fant også en gps sender som sikkert har vært der siden bilen var ny. Stort gammelt Netcom simkort. 

 

20230511_212516.jpg

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar

Ser at det står at man er fritatt omregistreringsavgift når en bil blir registrert mindre enn to måneder på en eier. Stemmer dette? Hvordan blir det i praksis i så fall? Jeg tolker det som at tidligere eier slipper å betale dette om han eier den mindre enn to måneder? Men at den nye eieren som kjøper igjen fortsatt må betale?

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 11.5.2023 den 22.52):

Diesel er uslåelig på økonomi. Bare synd det det er en sorg å kjøre. Det hører hjemme i arbeidsredskap. 

Riktig dieselmotor funker fint det, som denne V8 4.2TDI man så vidt hørte.

 

EGR og DPF har jeg aldri hatt problemer med heller, og hatt biler fra 150-280k km. Kjører man de nok og hardt nok så holder overnevnte seg rent. I Norge er det et utbredt problem, fordi man bare kjører 60-80km/t et kvarter-20min til jobb hver dag, så ingenting rekker å bli varmt, og renske seg selv 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (5 timer siden):

Riktig dieselmotor funker fint det, som denne V8 4.2TDI man så vidt hørte.

Lyden er ikke problemet, effektkurven er. Rekke 6 turbo diesel kan ha ganske så rå lyd. V12 og v16 også. Jeg har en film fra en 1000hk Volvo Penta sekser en plass, skal få postet den når jeg har flyttet. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (29 minutter siden):

Hva er det rareste noen har møtt på av bilskilt her i landet egentlig?

Traff på en hel flokk med motorsyklister som var på tur fra Indonesia!!!  Og de hadde kjørt HELE veien. De skulle selvfølgelig til Nordkapp...

Ikke bilskilt da, men MC-skilt selvfølgelig. ☺️

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (1 time siden):

Q5 på Biltema Tønsberg med skilt fra Saudi Arabia

Ikke så uvanlig at oljefolk bli utstasjonert her. Er man der lenge nok kan man visstnok få med seg eiendeler gebyrfritt. Tipper det har skjedd :)

Eller motsatt vei da. At noen oljefolk fra Saudi Arabia jobber her til lands og har tatt med seg bilen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...