Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at de er så "masete" på at du skal sjekke utstyret opp og ned på kundeservice er fordi om de sender ut en montør og han plutselig finner ut av at det var faktisk utstyret ditt som var problemet, så vil du få montørregninga på 1500,-.

De vil jo selvfølgelig ikke at du skal sitte med denne.

Lenke til kommentar

Får meg til å tenke på den gangen Telenor-modemet mitt tok kvelden, selv om routeren blinket rødt over alt og jeg ikke kom inn på routeren, og informerte om at jeg ofte måtte restarte routeren tidligere, så insisterte kundebehandleren på at det var linja det var noe galt med og sendte en teknikker. Årsaken? hun så at routeren var tilkoblet...

Etter at teknikkeren hadde feilsøkt en halvtime uten å ha sett på routeren i det hele tatt hintet jeg frempå om at det kanskje kunne være den, alle lys var jo fortsatt røde.

Fikk heldigvis ny router, koblet til og plutselig fungerte alt :p

 

 

Btw, ett fint ordtak for support, "alle brukere lyver alltid"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter 1mnd på kundeservice så vil jeg si fordelingen av alle saker er ca slik:

 

10% Eskaleres videre til andre/tredje linje eller direkte teknikker som har mulighet for å se fysisk/direkte på utstyret.

10% Er henvendelser supportsenteret ikke har noe med, eller at bruker ringer feil og blir satt over.

10% Er litt større saker som registreringer, serverheng og slikt som fikses på 5 minutter.

Resterende 70% av problemene fikses ved at bruker logger ut og så inn igjen eller rebooter maskinen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan oppdatere saken med Netcom jeg hadde. Ble oppringt av inkassofirmaet Netcom bruker for et par dager siden med beskjed om at jeg hadde 1300 kroner i ubetalte regninger :ermm: Ikke vet jeg om folka hos Netcom er ekstremt treige (noe som er mest trolig da de enda ikke har hentet mobilen jeg sendte tilbake, hos postsentralen i Oslo. 3 måneder siden den endte opp der) eller systemet til inkassofirmaet som er tregt. Uansett, er det utrolig irriterende å få en slik telefon når jeg ikke har fått noen indikasjoner på at jeg skulle betale noe. Ikke at jeg må eller kommer til å betale penger til Netcom noen gang igjen.

 

Det verste jeg veit med kundeservice er at man alltid må forklare seg på nytt hver gang man ringer tilbake eller blir satt over. At de ikke kan skaffe seg et system som gjør dette raskt og enkelt uten mye tull er utrolig. EA support, Netcom og Telenor har alle helt ekstremt tunge systemer. Til og med når jeg ber de skrive ned hva vi allerede har gått gjennom så skjer det fortsatt ikke noe.

Endret av Refsa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at de er så "masete" på at du skal sjekke utstyret opp og ned på kundeservice er fordi om de sender ut en montør og han plutselig finner ut av at det var faktisk utstyret ditt som var problemet, så vil du få montørregninga på 1500,-.

De vil jo selvfølgelig ikke at du skal sitte med denne.

 

Riktig (4-500 kr dyrere også). Om det er brudd i området kommer det opp automatisk, og å kjøre en test fra sentral mot modem er det første som gjøres. Om det ser greit ut er jo det verste at 99% av disse sakene kan løses uten å sende montør. Å ta strømuttak ut og inn eller fabrikkresette modemet løser omtrent 40% av sakene. Å sjekke om kablene veggkontakt-(splitter)-modem-PC/ruter er koblet riktig, om trådløst er på og om WAN/DSL-bryter er i riktig posisjon løser omtrent 20% av problemene. Å sette ned hastigheten på sambandet midlertidig løser de øvrige prosentene. Jeg sitter gjerne med kunden i en time når jeg får slike saker, for omtrent ALLTID løser det seg. Verken kunde eller selskap er tjent med å sende ut montør.

Lenke til kommentar

--snip--

Det er jeg helt klar over, derfor holdt jeg meg rolig og prøvde å forklare så godt jeg kunne hva saken gjaldt. Problemet var at han aldri hadde hørt om utstyret jeg brukte før og at han ignorerte alt jeg sa! Jeg vet at de/dere har et standard-skjema å følge, men de ansatte er der for å hjelpe brukerne. Har hatt samtaler med både Telenor og NetCom før, hvor jeg møtte forståelige kundebehandlere som gjorde alt i deres makt for å hjelpe meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ååh, jeg vet at noen av dere jobber på kundesenter for diverse bedrifter og sikkert har kjipe kunder, men fy faen kollegene deres er dumme.

 

Kjent faktum. Vi møter de tross alt hver dag. På min tidligere arbeidsplass vil jeg tippe at 1/3 -1/2 av "support" folka ikke hadde noen ide om hva "ping" er, ikke vet hva en dns server er, og ikke vet hva forskjellen mellom en ruter og et modem er. Og etter det de som enda jobber der sier, har det bare blitt værre de siste årene.

 

Men, når det er sagt, så er det et forsvinnende lite problem i sammenligning med kundene. Du har virkelig ingen ide. Jeg har vært bort i folk som har disablet nettverkskortet og NEKTER å enable det, folk som må fortelles at jo modemet fungerer faktisk bedre når det er påslått, og folk, som etter lang feilsøking hører de blir fakturert et 1500 kroners gebyr hvis det er feilkoblet hos de, plutselig kommer på at modemet ligger jo i bilen enda, kanskje han skal hente det? (hva vi "feilsøkte" på? gudene vet, kunden svarte iallefall "riktig" på alle spørsmål, men hørtes ikke ut som han faktisk gjorde noe), og en som ringte regelmessig for å høre når vi skulle ta over Norge og gjøre han til general (heh, nå er det vel kanskje noen som kan gjette hvor jeg har jobbet).

 

Så, mange av "support" folka er ikke akkurat så veldig tekniske, men de er guds gave til dataverdnen sammenlignet med de fleste som ringer inn..

Endret av Terrasque
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...