Jump to content

Valkyria

Medlemmer
  • Content Count

    3962
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Valkyria last won the day on June 13 2014

Valkyria had the most liked content!

Community Reputation

2857 :)

About Valkyria

  • Birthday 09/10/1990

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

21414 profile views
  1. Er vel nettopp det som er poenget mitt. Har du kjøpt en bil med autopilot kommer du garantert til å bruke denne på et tidspunkt. Det finnes situasjoner (som i klippene over) hvor autopiloten forårsaker en ulykke som neppe hadde skjedd om føreren satt våken og kjørte bilen selv. En konklusjon man kan trekke av det er at en bil med autopilot (i nåværende stadie av automatisert kjøring) inneværer en risiko for ulykker som ellers ikke ville vært forårsaket. At bilen filmer at den langsomt svinger ut i grøften hjelper vel ingen? Noen må betale for det uansett, og det blir neppe billigere å forsikre bilen etter uhellet.
  2. Var vel litt mer denne type liability jeg tenkte på: Er ikke usannsynlig at når nok mennesker velger å skylde på autopiloten når de rapporterer inn uhell til forsikringsselskapene så velger forsikringsselskapene å skru opp forsikringen på biler med denne funksjonen.
  3. Gir jo nesten like mye mening at din forsikring blir dyrere fordi bilen har autopilot.
  4. Hva gjorde bilen mellom 2013 og 2018* Distansen mellom hver EU kontroll er bokstavelig talt distansen til og fra nærmeste verksted.
  5. Når du overtar mammas gamle Civic https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170325010
  6. Morsomt er det at noen skriver en stil om alle feilene på bilen, men ser for meg at det sikkert er en del andre Teslaer på finn med tilsvarende mange feil, men folk opplyser ikke om det for å ikke miste kjøpere. Selv hadde jeg aldri kjøpt en av disse bilene i de brutalt ærlige annonsene om det var hundrevis av tilsvarende biler til salgs som ikke nevner hvor mye på service den har vært.
  7. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169149593 Frister veldig. En av de få evighetsmaskinene produsert i USA.
  8. Det finnes kjøpere som sier "Kommer neste fredag" og liknende ting, men ender likevel opp med å aldri dukke opp. Slike idioter er det umulig å verne seg mot og det finnes dessverre mer enn nok av folk som ønsker du skal "holde av" en vare til dem som de ikke ender opp med å kjøpe. Man risikerer å miste andre interesserte kjøpere i mellomtiden. Jeg oppfatter det helt og rimelig fra selgers ordlegging at han godtar å selge varen for 13.500 på fredag, men at annonsen fremdeles ligger ute til da og er åpen for bud som i en vanlig auksjon. Hadde kjøper vært virkelig interessert i varen og ikke vil risikere at andre skal kjøpe den i mellomtiden så lowballer man ikke utsalgsprisen når man også forventer at selger skal holde på varen for deg. Eneste jeg kunne vært enig med er god selgerskikk vil være å forsøke å kontakte andre som har lagt inn bud og si at noen har bydd over, og tilby motbud fra vedkommende.
  9. Tidligere i Januar bestilte jeg en bildel fra USA til en verdi på 239 USD. Denne ankom postkontoret i går og dessverre viser det seg at selger har sendt delen i 2 separate pakker, og markert begge pakkene med verdien 239 USD. Jeg var forberedt på å skulle betale MVA og gebyr på varen, men hentemeldingene jeg fikk var da på 2 separate forsendelser som de har klart å beregne riktig mva+gebyr på den ene pakken (683kr), men den andre pakken har de klart å regne seg frem til 835kr. Rett beregnet skal være 239 * ~9,04 * 0.25 = 540kr + 149kr for postens gebyr = 689kr som da er tilnærmet det samme som den første forsendelsen. Hvor de da har klar å få 835kr på andre forsendelsen aner jeg ikke. Det gjorde heller ikke hun på Postens kundeservice jeg ringte i dag for å forklare at her har det skjedd en feil og gebyret er forsøkt krevd inn dobbelt. Selv om jeg kunne fremlegge bevis for at summen på pakkene var varens totale verdi, henvise til transaksjonen og varen som var kjøpt, så var ikke hun i stand til å gjøre noe for meg. Eneste hjelp hun kunne tilby var enten at jeg sendte varene i retur og ba selger om å presisere varens verdi per boks og sende varen tilbake til meg, eller at jeg måtte betale for begge varene og heller klage dette inn til dem, men det var ingen garanti for at de ville gjøre noe med saken. Første alternativ harmonerte såpass dårlig med Postens ønske om å være grønn og miljøvennlig så jeg valgte da alternativ 2. Spørsmålet er da hvordan jeg kan henvende meg til Posten for å få dette klaget inn og eventuelt tilbakebetalt? De har en ubrukelig chatrobot på kveldstid og hun på telefonen kunne ikke hjelpe meg tidligere og ser for meg at det er de samme folkene som også besvarer chatten på dagtid. Er det noe organ man eventuelt kan klage dem inn til hvis mitt forsøk på å kontakte dem i morgen på chat ikke bærer frukt? Normalt sett ville jeg sett for meg at dette er en sak for forbrukerrådet, men ser for meg at Postens tjenester ikke faller under forbrukerrådets domene. All hjelp settes pris på.
  10. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167863060 Enda en mandagsmodell fra Tesla med god beskrivelse av hva som feiler den ;)
  11. Fluid film er den absolutt beste løsningen på eldre biler som gjerne allerede har noe påbegynt rust. Den fungerer også utmerket på nye biler, men fortjener ekstra skryt for dens egenskaper på eldre biler. Løsninger som tectyl forsegler inn fukt og påbegynt rust og kan i mange tilfeller forårsake mer problemer enn den forhindrer. Denne videoen adresserer litt av problemet med rubber undercoating som i prinsippet fungerer på samme måte som tectyl: Fordelene med fluid film er mange: Det er billig, det er raskere å påføre, lettere å utføre selv, mindre søl, bedre egenskaper på eldre biler. Ulempene er få og uvesentlig for meg: Trenger kompressor for å gjøre det skikkelig, bilen lukter sau i noen dager, må utføres oftere (de anbefaler annethvert år, men selv gjør jeg det årlig). Bruker fluid film selv på både min 1994 del sol og 2017 civic og kunne ikke tenkt meg å bytte til en annen løsning
  12. Klarer meg fint med lysmengden som kommer fra de originale husene (når de er klare selvsagt). Takker for alle svar. Blir spennende å se til sommeren om det blir noen bemerkelse på de eller ikke.
  13. Endte opp med å kjøpe lyktene på 20% BF tilbud. Får montere dem, justere lyset korrekt og satse på at kontrollør på PKK er et fornuftigt menneske.
  14. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164292880 Tror jeg aldri har sett et så halvhjertet forsøk på å sensurere nummerskiltet. Ikke bare kan man enkelt tyde nummeret gjennom sladden, nummeret står også i annonsens lenke til Vegvesenet. Hva er greien med at noen ikke vil oppgi registreringsnummeret i annonsen? Hva nytte gir det selgeren?
×
×
  • Create New...