Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Grunnen til at de er så "masete" på at du skal sjekke utstyret opp og ned på kundeservice er fordi om de sender ut en montør og han plutselig finner ut av at det var faktisk utstyret ditt som var problemet, så vil du få montørregninga på 1500,-.

De vil jo selvfølgelig ikke at du skal sitte med denne.

 

Riktig (4-500 kr dyrere også). Om det er brudd i området kommer det opp automatisk, og å kjøre en test fra sentral mot modem er det første som gjøres. Om det ser greit ut er jo det verste at 99% av disse sakene kan løses uten å sende montør. Å ta strømuttak ut og inn eller fabrikkresette modemet løser omtrent 40% av sakene. Å sjekke om kablene veggkontakt-(splitter)-modem-PC/ruter er koblet riktig, om trådløst er på og om WAN/DSL-bryter er i riktig posisjon løser omtrent 20% av problemene. Å sette ned hastigheten på sambandet midlertidig løser de øvrige prosentene. Jeg sitter gjerne med kunden i en time når jeg får slike saker, for omtrent ALLTID løser det seg. Verken kunde eller selskap er tjent med å sende ut montør.

 

Det med at kablene er koblet riktig er direkte idiotisk å spørre om når linja har gått ned iløpet av dagen/natta. Åssen skal kablene bli koblet om av seg selv? Videre finner jeg det totalt meningsløst at jeg skal drasse med meg modem og batterieliminator rundt i leiligheten for å sjekke om de andre telefonutgangene fungerer, når jeg kan bekrefte at de ikke gjør det siden jeg fikk montøren som installerte DSL-linja til å kutte kabelen til de.

 

Videre synes jeg at ei pære skal skrus på i hodet til CSRen når jeg forteller at modemet ikke får kontakt med DSLAMen, og kanskje skjønne at han/hun ikke snakker med en teknoamøbe fra indre Toten som tror at "start-knappen" er Power On/Off. Jeg klarer fint å feilsøke lokalt, og det er faktisk en grunn til at jeg ringe kundeservice.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at kablene er koblet riktig er direkte idiotisk å spørre om når linja har gått ned iløpet av dagen/natta. Åssen skal kablene bli koblet om av seg selv?

 

Søte lille nufset som liker å tygge på kabler om natten :D

 

Nufse kan være kanin, katt, bikkje, marsvin, unge, osv osv. Hvordan kablene kom seg inn igjen (hvis de er tilkoblet)? Noen som har vimset forbi, sett at kabler var ute, og plugget de inn randomly.

 

Dette har skjedd. Mange ganger. Hadde vel 2-3 slike i måneden, overall. Ofte med tyggemerker på ledningene også, når kunden først ser etter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Er du supporttekniker kan det ofte straffe seg å ikke gå ut ifra at kunden har absolutt null peiling.

 

Jobbet på internet support på Tele2 i '99 og en kunde ringte og sa hun ikke kom på nettet. Jeg gikk igjennom hele prosedyren med henne og etter tre kvarter med henne på telefonen spurte jeg om hun hadde plugget ISDN kabelen til veggen. (dette var før WLAN)

 

"HVA?! Dette er jo en bærbar PC, trenger jeg en kabel for å komme meg på nettet med den? Hva er vitsen med å ha bærbar da?!!"

 

:-|

Lenke til kommentar

Det med at kablene er koblet riktig er direkte idiotisk å spørre om når linja har gått ned iløpet av dagen/natta. Åssen skal kablene bli koblet om av seg selv? Videre finner jeg det totalt meningsløst at jeg skal drasse med meg modem og batterieliminator rundt i leiligheten for å sjekke om de andre telefonutgangene fungerer, når jeg kan bekrefte at de ikke gjør det siden jeg fikk montøren som installerte DSL-linja til å kutte kabelen til de.

 

Videre synes jeg at ei pære skal skrus på i hodet til CSRen når jeg forteller at modemet ikke får kontakt med DSLAMen, og kanskje skjønne at han/hun ikke snakker med en teknoamøbe fra indre Toten som tror at "start-knappen" er Power On/Off. Jeg klarer fint å feilsøke lokalt, og det er faktisk en grunn til at jeg ringe kundeservice.

Om det ikke er endret på koblingene er det jo greit, men om det eks. er vasket og noen ledninger er gått ut og man har satt de inn tilfeldige steder kan det lett bli feil. Greit å utelukke sånt først. Videre har jeg aldri bedt kunder om å prøve en annen veggkontakt et annet sted i huset, det er heller ikke en del av rutinen vanligvis.

 

Greit nok at du er (selvutnevnt) superfeilsøker, men vi kan ikke gå ut i fra at alle er det. Om KA skjønner at du kan mer enn mange andre legger KA seg også på samme nivå som deg.

Lenke til kommentar

Dette ble ikke helt ontopic, men jeg følte den kan smyge seg inn i tråden.

 

Sitter med telefonsupport og blir satt over for tredje gang, denne gang kommer jeg til "Kjetil", som tvinger meg gjennom noen prosedyrer for å sjekke om jeg har restartet datamaskinen, routeren og at jeg har strøm (jeg har ikke nett).

 

"Ja, jeg har testet alle de vanlige greiene, og konkludert med at problemet ligger ikke hos meg.

Routeren lyser på de rette plassene, er restartet utallige ganger da jeg har måtte gjøre den samme regla hver gang dere setter meg over til en ny behandler.

Jeg har hatt nøyaktig dette problemet to ganger før, og begge gangene løste dere det ved å refreshe et eller annet på linja mi".

 

Kjetil- "Ja, okey. Har du en padde du bruker?"

"Ja?"

Kjetil- "Kan du sjekke at alle kablene sitter som de skal?"

"Hva er det godt for? Routeren lyser, routeren har strøm. Datamaskinen er på, jeg ser på skjermen. Om ingen av disse lyste skulle jeg heller sjekket, men begge lyser altså og er på".

Kjetil- "Jeg må nesten be deg gjøre disse tingene for meg dersom vi skal komme til bunns i problemet"

:wallbash:

 

Det morsomme er at jeg fortalte dette til en kamerat, som jobber på telefonsupport.

Og han kunne fortelle meg at flere av de som ringte inn ofte løy om at de har resatt router og lignende - hvilket var grunnen til at de hadde fått beskjed om å alltid ta problemet helt fra starten, uansett hva kunden sa de hadde gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er relatert til et helt annet tema, men regner med det passer i tråden. Jeg har jobbet i et par butikker tidligere, bl.a. på Rema 1000. Der var det slik at hvis det var frukt eller andre ting som var gått ut på dato men ikke dårlig, så kunne man ta det med hjem hvis man ville.

 

Nå jobber jeg på Eurospar, og en dag jeg kom på jobb var en bråte med helt fine bananer i søppeldunken det første jeg la merke til. Litt senere spurte jeg sjefen om det ikke var mulig å ta slikt med seg siden det skulle kastes likevel (jeg er mot å kaste fullt brukbar mat). Han sa at Eurospar hadde dessverre ikke lov til å gi bort noe som helst, selv ikke ting som skulle kastes, av den grunn at absolutt alle varer skulle registreres, søppel eller ikke, og at hvis de begynte å gi ting til de ansatte så kom de til å få problemer med de store sjefene. Han sa også at det var flere som hadde spurt, som mente at det var jævlig synd å bare kaste så mye mat.

 

Personlig syns jeg det er idiotisk. Hvis noe som ikke er dårlig skal i søppelet uansett, hvorfor ikke bare registrere det som "Svinn"-varer, og gi det til de som vil ha det? Jeg er klar over at regler er regler, men synd er det uansett.

 

Edit: Samme gjelder med ting hvor forpakningen er ødelagt. For å ta et eksempel, i går fant jeg en sånn stor blokk Norvegia ost hvor forpakningen var litt revet opp, men selve osten var helt fin. Rett i søpla.

Endret av Therawyn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samme som da jeg jobbet på Ultra. Bakeriet samlet ofte 3-5 fulle søppelsekker med brød, boller, kaker osv. Dette skulle da den lokale bonden komme og hente for å gi til grisene sine, ikke snakk om at vi kunne få ta med et brød med hjem.

 

Ble i det minste ikke kastet da.

 

Leverte forøvrig mat til en pottesur kunde i går.. Håper jeg aldri kommet til å bli så gnien at jeg vil krangle om 35kr, når man i forveien har fått mer enn avtalt i rabatt.. Fantastisk hvordan slike mennesker klarer å ødelegge en kveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den dagen de ansatte får ta med seg svinnvarer hjem blir rulleringen "plutselig" dårligere slik at det er mange varer bakerst i hyllene de ansatte må få. Noen mister litt ekstra i bakken så embalasjen blir ødelagt osv.

 

Å belønne de ansatte med gratis mat for å gjøre en dårlig jobb er en dårlig idé..

 

Så klart bortkastet å kaste mye, men da kan man donere brukbar mat til slike kjøkken for fattige, selge noe av det som dyrefor o.l.

Jeg snakker ikke om ansatte som ødelegger varer, jeg snakker om varer som er blitt ødelagt av transport, kunder, eller er gått ut på dato. Ergo, varer som skal kastes uansett. Ikke varer som skal rulleres. Slike varer har ingenting med jobben de ansatte i butikken gjør å gjøre.

Endret av Therawyn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om ansatte som ødelegger varer, jeg snakker om varer som er blitt ødelagt av transport, kunder, eller er gått ut på dato.

Ved å trikse litt med rulleringen kan man få flere varer til å gå ut på dato. Det kan ansatte utnytte.

 

Å gi bort til hjemløse er en god ide. Mener jeg hørte for en stund siden at det var et prosjekt med dette i Oslo. Burde vært gjennomført flere steder i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjetil- "Ja, okey. Har du en padde du bruker?"

"Ja?"

Kjetil- "Kan du sjekke at alle kablene sitter som de skal?"

"Hva er det godt for? Routeren lyser, routeren har strøm. Datamaskinen er på, jeg ser på skjermen. Om ingen av disse lyste skulle jeg heller sjekket, men begge lyser altså og er på".

Kjetil- "Jeg må nesten be deg gjøre disse tingene for meg dersom vi skal komme til bunns i problemet"

 

De gamle SpeedTouch modemene var notorisk følsomme for .. eh, noe. Enda ikke helt sikker på hva. Men.. Hadde en artig episode med en kunde angående det der..

 

*etter at vi hadde forsøkt restartet modemet flere ganger, og modemet blinket gult/rødt på power*

 

Meg: "Har du en annen veggkontakt du kan prøve modemet i?"

Kunde: "Jeg har jobbet som elektriker i X år, kan du forklare meg hvorfor det skal være noen som helst forskjell ved å flytte den til en annen kontakt på samme kretsen?"

Meg: "Det høres merkelig ut ja, men det hjelper av og til"

 

*Kunde flytter motvillig over til annen kontakt, modem starter helt fint opp*

 

Meg: "Forresten, jeg er utdannet innen elektronikk og har heller ingen ide hvorfor det skulle være en forskjell. Hvis du klarer å finne det ut, gi meg en lyd!"

 

 

post-30202-0-19429200-1328955730_thumb.jpg

 

Et par ting det kan være: Elektromagnetisk stråling, og det å flytte den til en annen kontakt på samme kontakt fører til at man kanskje treffer dårligere på bølgelengdene til strålingen. Alternativt kan det være så enkelt at strømforsyningen til modemet er notorisk følsomt på innspenning, og om du flytter det nærmere sikringen kan de få ohmene i motstandsforskjell gjøre at den får riktig innspenning (her kan det også hjelpe og bare bytte kontakt i dobbeltkontakten, pga dårlige kontakter osv). Dessuten kan plasseringen man har brukt være utsatt ifht annen støy fra andre elektriske apparater eller varmekabler eller rett og slett vannrør i veggen.

 

Hilsen en som bare gikk to år elektro og aldri tok noe fagbrev.

 

(Litt av det har jeg dog fått fortalt av en montør - i historien min lenger opp sto både modem og ruter plassert utenfor badet, med vaskemaskinen på motsatt side av veggen. Det var ikke helt gunstig).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til at mye rart skjer. Mange kunder som blir overraskende, tvilende og motsetter seg forslaget om å logge av og på eller starte på nytt. Noe som kan løse problemet i 70-80% av problemene. Dårlige PSU'er er et kjent problem men som også avvises av bedrevitere og "det har aldri vært slik før"-personer.

 

Når eg har erfaring med at noe faktisk kan hjelpe, og du ringer meg for hjelp, hvorfor motsette seg forslaget mitt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det morsomme er at jeg fortalte dette til en kamerat, som jobber på telefonsupport.

Og han kunne fortelle meg at flere av de som ringte inn ofte løy om at de har resatt router og lignende - hvilket var grunnen til at de hadde fått beskjed om å alltid ta problemet helt fra starten, uansett hva kunden sa de hadde gjort.

De gjør akkurat det samme med pc`r, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt om de har restartet pc`n, de svarer "ja", men når jeg sjekker oppetiden på pc`n ser jeg at den har stått på i flere uker.

Jeg dobbelt-sjekket alltid det brukeren sa, utrolig mange som direkte lyver.

 

Så har vi jo di som får ett problem med pc`n, men har dårlig tid, så de ringer på vei til barnehagen, eller faktisk i barnehagen. Ingen av disse har hatt pc-navnet, feilmelding eller en god beskrivelse utover "fikk en feil" eller "X fungerte ikke"

Lenke til kommentar

De fleste butikker har vel fått nye trillekurver nå som en erstatning for kurv uten hjul. Eg hater disse. De er for tunge når du bare skal ha et par småting, og for upraktiske når du er nødt til å dra de rundt i en fullstappet butikk.

 

Heldigvis har de fleste butikker vett nok til å ha begge deler, slik at folk har alternativenen vogn, kurv og kurv med hjul.

 

Men hvorfor, HVORFOR, kunne de ikke lage disse såpass like at man kan sette de oppi hverandre ved kassen? Det irriterer meg å komme til en kasse hvor det står en trillekurv, en kurv, så en trillekurv på skeiva og deretter en ny kurv på toppen som åpenbart ikke kommer til å stå der lenge. Og det er heller ikke plass til to tårn. Kan ikke en produsent tenke lenger?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...