Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 05. april 2025 i alle områder
-
Norge vil ikke ha slike miljøbomber og har en avgiftspolitikk i tråd med dette. USA kan mene hva de vil,men Norge og andre land vil selv styre slike avgiftskrav. Norge beskytter ikke egen bil industri fordi vi ikke har noen bil industri. Og slike avgiftskrav gjelder alle,uavhengig av produksjonsland. Mao ikke diskriminerende. Men Trump mener sikkert at USA sine lover og krav også skal gjelde i verden utenfor USA...11 poeng
-
Hvor mye ville man spart i avgifter om den produsert utenfor tollmuren vi åpenbart har mot USA, la oss si en identisk bil produsert i Sverige? Og vår USA-tollbarrieren ut med f.eks en miljøvennlig elbil fra USA sammenligned med lik bil fra f.eks Sverige? Om svaret er at prisen er lik i begge tilfeller, så har vi ingen tollbarriere mot USA, da har vi en tollbarriere på miljøfientlige biler..9 poeng
-
https://www.nrk.no/nyheter/okt-ukraina-stotte-endelig-godkjent-1.173706058 poeng
-
https://nyheder.tv2.dk/live/udland/2025-03-17-verden-i-forandring/rfk-jr-s--maeslingekur--faar-boern-indlagt-med-forgiftning?entry=12437b1a-1b4a-431d-ad8e-b4e2956bd533&fbclid=IwY2xjawJeOQ9leHRuA2FlbQIxMQABHna8913F-UOSCW5SlErx2hlX1uIGivG3YAx1jPTJFmtaoAbluPU_2hJJRoFl_aem_aZxSif2r0SS5a-A3lj1UKQ Robert F. Kennedy Jr. sin påvirkning på helse i USA har begynt å vise seg. Flere barn med vitamin-A forgiftning ment for å minske dødligheten til meslinger er lagt inn på sykehus. En sykdom som i praksis er utryddet med vaksiner og som etter hva jeg har klart å se, hadde ett dødfall i ~2003 og ett i 2015. Men har 2 så langt i år. Spennende å se hvor mange barn som dør av vitamin-A forgiftning..7 poeng
-
Selv om man antar at Trump forsvinner om 4 år (og det er slett ikke sikkert) er det politiske landskapet i USA nå så ustabilt at man ikke kan stole på landet i lang tid fremover. Du kan ikke bygge langsiktige allianser med et land som setter inn galninger i presidentstolen hvert fjerde år. USA vil ikke være en nasjon man kan stole på før de gjør noe med MAGA kulten og spredningen av desinformasjon.7 poeng
-
Hvorfor forteller du meg dette? Ingenting i posten min oppfordret til ågjøre skade på andres eiendom, eller fremsnakket legitimiteten i det.7 poeng
-
7 poeng
-
https://www.msn.com/en-us/news/politics/rand-paul-rages-against-trump-tariffs-in-fox-op-ed-warns-republicans-they-re-inviting-electoral-disasters/ar-AA1CiJf9?ocid=hpmsn&cvid=440903a28f7d4e09867cfb9576cd87ed&ei=44 “Tariffs are not just bad for American families and the national economy; tariffs are also bad for Republicans,” Paul declared. He wrote: " - Tariffs have been electoral disasters for Republicans. The McKinley Tariff of 1890 caused such a spike in prices that the Republican Party lost nearly 100 seats in the House and by the end of the next election, the House, Senate, and White House were all in Democratic hands. When the House passed the Smoot-Hawley tariff on May 28, 1929, stock prices in New York fell in June. Senate passage of the Smoot-Hawley tariff on March 24, 1930, triggered a dramatic fall in stock prices. And, on June 17, 1930, President Herbert Hoover signed the bill into law, the stock market plummeted even farther. - " The senator also blasted the president for tariffs imposed in his first term, arguing White House officials touting other economic actions to offset any fallout from tariffs is a “clear admission” that tariffs hurt consumers: " - But the actions of those who now advocate for tariffs acknowledge the damage tariffs cause, even if their words do not. Recently, the Secretary of Agriculture indicated the administration was preparing programs to mitigate “economic catastrophes” for farmers harmed by tariffs—a clear admission that tariffs hurt Americans. The first Trump administration authorized $28 billion in farmer bailouts to offset financial losses caused by tariffs. Do Americans expect to get hundreds, if not thousands, of dollars back from the government to pay for their increased costs caused by the tariffs? Of course not. - " The senator pressed Republicans to support his No Taxation Without Representation Act, which would require Congress to approve tariffs before they are imposed. Republicans supporting tariffs, according to Paul, need to “rediscover their principles.” He noted even late President Ronald Reagan was against tariffs as an economic strategy. Han har rett i dette; republikanerne tapte hver gang en kraftig tollelov var vedtatt. https://www.msn.com/en-us/money/markets/trump-s-claim-that-low-tariffs-caused-the-great-depression-is-false-economist-says-here-s-what-really-happened/ar-AA1CjmVg?ocid=hpmsn&cvid=d460b2f3628141b6a6777d48e6b99833&ei=43 "This is money directly out of people's pockets, leaving them with less to spend," Både historikere og økonomer er i harnisk mot Trump. Interessant at hele 1,000 økonomieksperter hadde protestert mot Smott-Hawleff tolleloven da president Hoover skulle undertegne den. Tollen gjort en akutt krise til en katastrofe ved å utløse en handelskrig som sendt den amerikanske nasjonaløkonomien utover stupet. Vi så liknende omkring valget av Trump, ettersom han hadde proklamert for alle at han vil øke tollsatsene.7 poeng
-
6 poeng
-
En usensurert video er tilgjengelig; ELINT News i Twitter/X har lenk for disse som vil se den. Etter lydene å dømme, hadde angriperne vært i bakhold da hjelpekjøretøyene stoppet og folk hoppet ut like ved varebilen som sannsynlig var den som var beskutt av israelerne i forveien. De var på kloss hold ned til bare tjue meter vekk, sannsynlig på begge sider av vegen. Dette var et bevisst angrep, mobiltelefonen var ikke funnet da den var begravd sammen med den døde som var gravd ned i sanden av israelerne, som prøvd å slette bort alle spor. Dette er en massakre som med viten og vilje var gjort av israelske soldater.6 poeng
-
Men det at en mafiøs forbryter blir dømt er ikke en legitim bekymring. Å late som det er det, er propaganda. Nei, det er de ikke. De er bare flinke til å være skamløse løgnere som villeder folk for å oppnå de onde målene sine. Korrupsjon er ikke plutselig blitt forbud. Det har alltid vært det. Som vanlig prøver du å røre sammen irrelevante ting til en uredelig propagandagrøt. Du argumenterer for at en forbryter som har bedrevet alvorlig kriminalitet skal slippe unna fordi hun har riktig ideologi (og hun er en skamløs løgner i tillegg). Det er direkte skremmende. Det du skriver er ikke sant.6 poeng
-
Den globale flyindustrien har blitt sterkt truet av Trump. For det er en meget gammel traktat fra 1980, "Agreement on Trade in Civil Aircraft" (ATCA) som er en WTO-traktat framforhandlet i Tokyo som respons på fordyrelse av flyproduksjon og behov for fair konkurranse. Denne ATCA-traktaten som er lite kjent, tillate tollfri internasjonal transport av komponenter i alt fra flymotor til landingshjul som elektronikk over hele verden mellom signaturnasjonene inkludert USA og akseptert av ikke-signaturnasjoner som Russland og Kina, dette er Luftfartens LOV bokstavelig talt, som åpnet for straffereaksjoner som Airbus-Boeing konflikten, og få ganger brutt som sett med den idiotiske Bombardier-tollsaken i Trumps første presidentperiode - som endt med full seier for Airbus. ATCA-traktaten omfattet hele verden og er grunnlaget for hele den globale luftfarten ved at dette tillatt flytransport med tusenvis av fly over hele verden ettersom intet fly kan fungere uten sikkerhetstiltak, internasjonale reguleringsregler, kontinuerlig ettersyn av både produsenter, kunder og myndighetsorganer, og sist reservedeler som produseres over hele verden som et unntak fra all toll - absolutt alt - tollpålegging. Det finnes ikke et eneste fly uten fremmede delvarer i dag, disse som gjør det, var fra Sovjetunionens dager. Det er heller ikke mulig; allerede i midten av 1960-tallet innså de vestlige sivilflyprodusenter at det begynner å bli for dyrt å bygge større sivilfly samtidig som småflyprodusentene begynte å spre ut sine flyene enten under lisens eller forretningsavtaler. Utover 1970-tallet ble det innsett at man måtte standardisere den globale luftfarten for å unngå en retur til luksuspassasjeræren da flytransport bare var for de rike og velstående i 1920-1950. Siden 1950 hadde alle land inkludert Norge vært nødt til å subsidiere all luftfartsvirksomhet - fordi det er simpelt for dyrt selv den dag i dag. Et unntak ligger i flyproduksjon, som siden 1980 er fritatt fra all (nesten) subsidiering i bytte mot tollfrihet - It eliminates import duties on all aircraft, other than military aircraft, as well as on all other products covered by the agreement — civil aircraft engines and their parts and components, all components and sub-assemblies of civil aircraft, and flight simulators and their parts and components. Med andre ord; om Trump tilsidesette ATCA-traktaten, det er så langt ikke klart, vil det få meget uante følger for hele verden, spesielt for USA med Boeing, som kan risikere en katastrofe - fordi de fleste underleverandørene er utenfor USAs grenser, som Airbus og andre vil lettere få tilgang til. https://www.nbcnewyork.com/news/business/money-report/tariffs-will-drive-up-the-cost-of-airplanes-the-united-states-star-export/6212701/ Dette er veldige spesialiserte underleverandører som ikke kan erstattes, dette oppdaget kineserne da de lanserte sine passasjerflyene, i likhet med Putin som ser hans drøm om et "nasjonalt fly" går opp i flammer. Et landingshjul for eksempel er svært krevende å designe, utvikle og produsere samt oppfølge og sjekke for allmenn benyttelse når flere hundre menneskeliv avhengiges av høy pålitelighetsevne. "This is the one manufacturing sector where America has, has enjoyed a tremendous trade surplus," said Richard Aboulafia, managing director at AeroDynamic Advisory. "So the idea of fighting a trade war for this industry, it's living in a crystal palace hurling giant boulders." Dette kan ramme Boeing, som i verste fall risikere å miste markedene over hele verden, fra Kina kom det signaler om at Boeingæren kan går mot slutten tidligere enn ventet. Airbus vil også slite meget sterkt, de har fabrikk i USA, men de vil ha mindre tilpasningssmerter i sammenligning med Boeing, som sliter med dårlig rykte for tiden. Den europeisk-østasiatiske aeronautiske industrien er i stand til å erstatte det tapte, selv om det vil ta tid. "There's no such thing as a national jet."6 poeng
-
De har ikke lyttet de har fortalt, og mange har gått rett på limpinnen, at ytre høyre lyver om så mye det er problemet, kjenner du til uttrykket flooding the zone ? Vel jeg anbefaler deg å lære deg det, for det er taktikken de bruker, de oversvømmer sonen med tvilsom informasjon, så mange løgner at det er vanskelig å sjekke alle, og mange lar seg altså lure av informasjon som er falsk, du viser det jo selv, du kom inn her med en mengde feilinformasjon som du fremstilte som fakta, til tross for at det var ren fantasi. Høyrepolitikk er greit nok, men dette du kommer med her er feilinformasjon, og jeg håper du på et eller annet greier å komme deg ut av denne kulten, og inn i virkeligheten igjen.6 poeng
-
Det som er ekstra komisk er at enkelte av brukerne som ser ingen problemer med å kjøpe Tesla nå/støtte Musk/Trump sittet på kjempehøye moralske hester når det kommer til andre tema (bla rasisme). Men, men. Dobbeltmoral er tross alt dobbelt så bra som moral6 poeng
-
Det skje innenfor den norske lovgivning og regler vedtatt av norske folkevalgte som får mandat fra det norske folket, som bare reagere få ganger som sett med bompengesaken. Dette kan ikke betraktes som et emne for debatt i denne tråden, ettersom bilavgiftene som varieres gjennom årene, ikke diskriminere mellom ulike biler fra ulike land i likhet med alle andre avgifter, skattene og så mye annet. Det er hvorfor folk flest har høy toleranse for dette; skattelegging aksepteres så lenge den ikke er for urettferdig, for å drive staten. Det betyr dog ikke at det ikke er misnøye, for det alltid er en viss misnøye i evigheter på evigheter. Helt siden den første høvdingen fant på den første avgiften for flere tusen år siden... Amerikanskbygde biler med få unntak er ikke egnet for store deler av verden, så sent som i 1950-tallet hadde amerikanerne biler av samme størrelse og kapasitet som de europeiske, men disse forsvant i det neste tiåret, da det kom en rekke bilavgifter som etter hvert fulgt til prioritering av biler som blir for spesialisert for kun et enslig marked. Det er en lang rekke reguleringer og avgifter vedtatt av myndighetene i 1960-1980 som fulgt til at USA kjøretøysteknologisk sett bli et "annerledes-land" i sammenligning med hele verden, som istedenfor adoptere europeiske standarder. En buss i USA for eksempel kan ikke selges i Norge fordi den er for tung, dårlig utformet for massetransport på korte strekninger og for robust med høy driftsutgifter som resultat. Alle motorvogntog fra USA er helt opptil 50 % tyngre enn motorvogntogene fra hele verden eller mer, slik hadde det ikke vært før 1970. Kort sagt; det som bygges i USA følge ikke de internasjonale standardene fordi den politiske ledelsen avskyr all internasjonal forpliktelse. De nektet å innse at de mer og mer isolerte seg selv fra resten av verden ved å avvise metersystemet, standardisering på kjøretøyteknologi og globale regler for samhandel med resten av verden. Det er en direkte årsak om hvorfor Trumps handling er meget ille; i utenlandet måtte produsentene bygge sine varer og delvarer etter amerikansk standard, blant annet etter amerikansk målestokk som tommer, fot etc. istedenfor centimeter og meter. De kan ikke selge dette til resten av verden, det finnes bare et eneste marked for dem - det amerikanske. Og i selve USA kan de ikke selge til resten av verden fordi disses varer ikke følge de strenge standardreglene, noe som Musk, som opprinnelig kom fra Sør-Afrika, var helt innforstått med. Amerikanerne er helt alene i hele verden omkring sine varer. En lyspære i USA kan for eksempel ikke brukes i Norge. Fornuftige røster hadde i førti år prøvd å tvinge gjennom metersystemet og adoptering av de internasjonale standardene - spesielt med tanke på delvaremarkedet i dag - men de møtt sterk motstand fra amerikanerne som nekte å oppgi hva de mene er "deres gudgitte identitet".6 poeng
-
2,9 mill. euro i 2004-nivå. Det er over tretti millioner norske kroner. Den store flesteparten stolt mer på domstolene enn på noe annet institusjon i Frankrike, og lovlydighetskulturen er veldig sterk som i de fleste europeiske landene. Det er mange land med meget forskjellige korrupsjonskultur, i franskmennenes tilfelle har man verdens verste korrupsjonsproblem i politisk miljø pga. de spesielle politisk-økonomiske båndene, at til og med Russland som Italia stilt svakt mot dette. Nærmeste alle presidenter og statsministre i de siste tretti år etter disse hadde endte deres tjeneste, enten er anklaget eller dømt for korrupsjon etter fransk lov. Det hadde blitt avslørt en sluskkultur i det politiske livet hvor systematisk misbruk av finanser for annet enn de opprinnelige hensiktene var svært vanlig. Da Le Pen begikk lovbruddet, var det da hun var i EU-parlamentet i 2004-2016, spesielt i de første årene. Hun hadde skapt fiktive utgiftsposter for å motta EU-pengestøtte i likhet med flere andre fra det samme partiet som henne. Folk flest liker ikke politikerne i Frankrike, til og med Le Pen selv er satt i bås sammen med alle andre, og regelrett fryder seg når korrupsjonssaker utluftes - mange har en våt drøm om å se Macron i fengsel hvis han også hadde stjålet penger i det skjulte.6 poeng
-
Disse kommer 100 % rett fra de amerikanske skattebetalere. Ikke en øre fra et annet land vil komme. Visse mener Trump vil åpne opp land etter land over hele verden for amerikanske varer, som sett med Israel - men fattige og isolerte land utgjør et fåtall blant de amerikanske handelspartnere globalt sett. Men økt vareeksport vil ikke lede til vekst i statskassa med tanke på forekommende skattekutt...6 poeng
-
- og mens vi er på det; Trumps bombekampanje mot houthiene ser ikke ut til lede noe vei. To MQ-9 dronefly var nylig skutt ned av houthiene, som stadig lansert angrep med dronefly og kryssermissiler mot amerikanske krigsskip deriblant hangarskipet "Truman". Det er oppstått voksende bekymring i Pentagon om at de vil gå tom for ammunisjon for både fly og skip, for oljesjeikene så langt tillatt ikke angrep fra landbaserte baser selv om flystyrker overføres dit. https://www.msn.com/en-us/news/world/trump-s-yemen-bombing-campaign-could-cost-1bn-by-next-week-with-little-to-show-for-it/ar-AA1Cju0U?ocid=hpmsn&cvid=14a0b17b405a4b25a669549cfe36f371&ei=33 Dermed måtte et enslig hangarskip står for hele bombekampanjen siden 15. mars, og all logistikk måtte skje til sjøs mens det bli færre og færre presisjonsvåpen for flyene. Forbruket av ammunisjon, brensel og reservedeler er i ferd med å bli kostbart, det nærmere seg 1 mrd. dollar. Houthiene har ikke lidd merkbar tap, disse bare gravd seg dypere, spre seg ut og reparere skadene - da B-2 hadde lansert angrep på underjordiske fasiliteter, vist det seg at houthiene bare simpelt sprengte ut nye åpninger eller rydde opp etter angrepene - uten at innsiden var berørt. Dette er i seg selv ikke lovende for et mulig angrep på Iran. Trump lyver og lyver om houthiene og iranerne vil forhandle med ham, likedan med Putin og russerne som åpent trenert ham, den eneste noteverdige effekten er at iranerne redusere sin tilstedeværelse i påvent på et mulig angrep på egen land, men dette bryr ikke houthiene seg om i det korte løpet. I Pentagon er man i voksende tvil om man kan oppnå noe med begrensede ressurser.6 poeng
-
Glenn Diesen har et innlegg i dagens Aftenposten hvor han som vanlig opptrer som putins mikrofonstativ under tittelen 'Russlands invasjon var ikke uprovosert'. Sjelden jeg ser noen få så mye motbør i kommentarfeltet. En liten håndfull var enige da.. %¤# femtekolonnister!6 poeng
-
Akkurat som når du gir stemmen din til et politisk parti ville ikke ditt bidrag vær verdt så mye uten andre sine. Når du viser at du er villig til å gi et bidrag legitimerer du handlingen for flere. Jeg synes ikke at de som eier Tesla nå bør skamme seg, men det går jo an å tenke seg om før man bestiller en ny. Heldigvis er det ingen i min omgangskrets som vurderer det.5 poeng
-
Spent på hva forklaringen blir nå som det er avslørt at den første var ren løgn. Dette er ærlig talt Russland-nivå fra israelsk side. Video Shows Aid Workers Killed in Gaza Under Gunfire Barrage, With Ambulance Lights On https://www.nytimes.com/2025/04/04/world/middleeast/gaza-israel-aid-workers-deaths-video.html?unlocked_article_code=1.9U4.HCKk.cKubmxmLDBsf&smid=url-share The U.N. has said Israel killed the workers. The video appears to contradict Israel’s version of events, which said the vehicles were “advancing suspiciously” without headlights or emergency signals.5 poeng
-
Og ikke minst, av sykdomsforebygende tiltak i seg selv, som å forgifte barn med sykdom for å forebygge sykdommer de kunne ha blitt vaksinert for..5 poeng
-
Trenger du virkelig dokumentasjon på at penger du gir til en bestemt sak betyr noe?5 poeng
-
Senest i 10. april vil EU bestemme seg, Trumps tolltariffene er ennå ikke trådt i kraft - selv om Meloni og Orban for tiden er dissidenter, er sistnevnte under kraftig press nå som Frankrike, Tyskland og Polen har vendt seg mot ham, mens Meloni er under kraftig press fra undersiden om å gjengjelde om man ikke klarer å løse tvisten med Trump. Hennes satsing på Trump har slått feil så det lyse i øyne på det italienske folket, hun trenger en redningsplanke - som kan komme under forhandlingene for de neste dagene. I Frankrike er franskmennene blitt veldig sint på Trump som var så frekt å betvile deres rettsvesenet, som støttes av en meget sterk majoritet som i likhet akseptere dommen (de fleste er likedan trøtt av Le Pen, så hennes etterfølger nyter mer popularitet). EU vil ikke forhaste seg. Men de kan ikke ignorere vanviddet når det starter for alvor.5 poeng
-
Problemet er berre at dei er ikkje flinkere til å høyre på folk. Dei er som Trump jæla flinke til å lyge for folk. Dei seier det folk ønsker å høyre, mens dei fyller sin eigen lommebok. Mens dei politikarane som faktisk prøver å løyse problemer og skape ei betre verd og ikkje lyger for folket blir upopulære.5 poeng
-
Denne tråden minner meg om slavetiden i USA da hvite folk mente det store problemet var de få slavene som angrep noe slaveiere, ikke slaveri i seg selv. Det var sant at noe slaveiere ble drept, men det var slaveri som var det store problemet5 poeng
-
Da siterer jeg bildene jeg la inn over og prøver igjen... Bilen jeg prøvekjørte var da altså en Model 3 Long Range AWD. Først så nevner jeg de punktene som overrasket meg i positiv grad med bilen ut fra forventningene jeg hadde: 1. Effektivitet. Jada, dette er ikke Performance modellen, men selv etter rundt 3 mil på motorvei i 120ish km/t og resten på landevei/by, så endte snittforbruket mitt på 14.8 kwt/100km. Det er rett og slett imponerende. Det hadde jeg ikke engang fått til med BMW'en om jeg hadde prøvd aldri så mye. 2. Opplevd kvalitet. Den opplevde kvaliteten var ett par hakk bedre enn jeg hadde forventet meg. Jeg mener og huske den var langt værre i den gamle modellen. Det var litt skrangling når jeg fyrte opp popanlegget og skrudde opp bassen, men man skulle spille meget høyt før det skjedde. 3. Popanlegget ellers var ikke helt på nivå med BMW sitt, men så absolutt godkjent. Noe bedre trøkk i Teslaen men lydkvaliteten er bedre i BMW'en synes jeg. Men popanlegget er så absolutt godkjent. Vil tro ungdoman liker lyden i Teslaen bedre og vi eldre BMW sitt, hehe. 4. Motoren. Jada, motoren var slett ikke spennende, men heller ikke veldig kjip. Mitt inntrykk er at den bilen jeg kjørte er nok den jeg ville valgt hvis jeg ikke var litt for opphengt i motor. Rekkevidden er langt bedre, motoren er frisk nok, den har AWD og koster vel 100-150k mindre enn Performance modellen. Skulle JEG hatt en Model 3 ville jeg gått for Performance og siden Performance koster 20k mindre enn det min kostet når jeg kjøpte den, så er BMW et veldig enkelt valg for meg. 5. Selger sa til meg at recon på bilen var ganske kraftig og kunne ikke slås av. Jeg fikk litt bange anelser før jeg satt meg inn og kjørte, men denne opplevde jeg som veldig smooth og fin. Så den kunne jeg fint levd med. 6. Demperne på den jeg kjørte virket solide og funket bra. Kjørte i noen krappe fartsdumper og den føltes ikke for stiv for min del. Men nå liker jeg et litt stramt oppsett skal sies. Ikke noe galt med disse. Så til de mer negative sidene: 1. Blinklysknappene. Ja, disse er så komisk forferdelige at jeg helt sluttet og blinke meg ut etter den andre rundkjøringen. Selv selgere advarte meg om disse før jeg kjørte. Men han sa til meg at jeg fikk kjøpt ettermontert spak... 2. Skjermen. Skjermen i seg selv er veldig god, men så fort jeg skulle bytte spilleliste, eller album på spotify så måtte jeg bort og pirke på den skjermen, samtidig som jeg selvsagt måtte vri hodet og se på den. Det har ikke noe med Tesla i seg selv å gjøre, men en slik skjerm hvor ALT skjer liker jeg rett og slett ikke. Legger man også til håpløse blinklysbrytere så er disse to tingene med på og dra mye oppmerksomhet bort fra veien. 3. Setene. Jeg synes setene virket korte og her mangler det lårstøtter. Setene var gode ellers, men slett ikke de beste jeg har sittet i. 4. Den automatiske giringen funket så som så. Den gjettet rett (heldigvis) når jeg skulle kjøre ut fra parkeringsplass, men når jeg skulle kjøre ut fra en busslomme jeg stoppet på så valgte den revers i steden for fremover og jeg holdt på og rygge rett på en høy fortauskant. Hvorfor den valgte bakover aner jeg ikke, men denne hadde jeg slått av for godt hvis jeg hadde en slik bil. 5. Støy. Det var litt mer hjulstøy i denne enn min BMW. Ikke veldig mye, men med tanke på at jeg kjører 20" sommerhjul med semisport dekk så forventet jeg at Teslaen var hakket mer lydisolert. Ikke plagsomt, men det var en forskjell. Konklusjon: Jeg synes bilen var ett hakk bedre enn jeg forventet på noen punkter. Samtidig som jeg ikke skjønner eller klarer og se fordelene med en skjerm hvor ALT skal skje. Den skjermen tok mye oppmerksomhet. Blinklysbryterne er håpløse, det var litt støy fra hjulene og den automatiske giringen. Grunnen til at jeg allikevel mener at Tesla Model 3 LR AWD allikevel er en bil jeg feks. kunne anbefalt til madammen er pris i forhold til hva man får. Model 3 karakteriserer jeg mer som en "konebil" eller nummer to bil. Grunnen er at ergonomien ikke er den samme som i BMW'en synes jeg og den støyer litt mer. Samtidig er setene for korte, de hersens blinklysknappene og skjermen noe som gjør at vertfall ikke jeg hadde higet etter å ta med denne på en lang sommertur i Norge. JEG ville jo uansett valgt Performance utgaven og skal jeg sette denne opp mot BMW i4 M50 og man nesten skal betale den samme summen, i forhold til hva min kostet, så blir det lett og velge bort Model 3 Performance. Men som nevnt, Model 3 LR AWD kunne vært en fin konebil når UP'en skal byttes ut. (Uten sammenligning forøvrig). Det er den konklusjonen jeg kom frem til etter ca. 7 mil bak rattet 50/50 på motorvei og landevei/bykjøring. EDIT: Ja, jeg testet fiselydene. Det var bare flaut.5 poeng
-
Nå er altså det å være motstander av rasisme et problem for deg med mindre man støtter deg 100% på helt andre temaer? For da har folk tydeligvis dobbeltmoral? Jeg vet ikke om du troller eller hva som foregår i topplokket ditt når du skriver ting som dette. Det er forbløffende.5 poeng
-
5 poeng
-
Du må nesten spørre Elon Musk hvorfor han har gjort knefall for regimet i Kina. USA støttet Ukraina under Biden ja. Trump har derimot gjort alt han kan for å presse Ukraina til å overgi seg og gi russerne alt de vil ha. Du må spørre Trump hvorfor han støtter Russland, og hvorfor Musk støtter Kina, samtidig som han påstår at Kina er den store fienden. Norge kan ikke lenger stole på den falske allierte USA.5 poeng
-
Eller at Norge har klima og miljø krav. Og at produkter avgiftsbelegges som følge av disse kravene uavhengig av produksjonsland.. Det Donald vil er å tre amerikansk lovgivning og regler ned over ørene på resten av verden. Og alle som ikke følger reglene de bestemmer - skal betale til USA...Dvs..de kan bare avgiftsbelegge kunden som faktisk kjøper produktene..så det er ikke USA som betaler...det er befolkningen i USA som betaler. Mannen er dessverre ikke helt ved sine fulle fem........5 poeng
-
Utviklingen i børsene er i ferd med å komme utenfor kontroll; det går nå raskere og raskere. Over 7 trillion dollar har forsvunnet på bare tre dager, dette er trolig det verste nettotapet på bare 72 timer i hele det tjueførste århundret. Jeg kan ikke lenge utelukke et krakk. JP Morgan sier nå at muligheten for en resesjon i året 2025 er blitt en sterk mulighet. Sinnet stiger. Å, som det stige! Jeg skal vedde på at etablissementet (utenom MAGA/repu. politikere) nå har tatt kontakt med kongressen for å ta fullmaktene fra Trump og annullere de altfor høye tollsatsene. Og; i verste fall - om Trump skulle nekte - få ham fjernet. Jeg må innrømmer at utviklingen går mye raskere enn før. Den amerikansk-kinesiske avkoblingen og altfor høye tollsatser mot forsyningslandene i Sør-Asia og ASEAN har regelrett slått ned hele konsumsnæringen i USA. Det er hundretusener av krisemøter over hele USA. Det er dette som skaper de verste skadeeffektene. Og mange innså at de større og sterkere økonomimaktene vil ikke gi etter for Trumps absurde forlangelsene samtidig som investorer og forretningskretser i utenlandet vil trekke seg ut i det lange løpet. Vi ser alle hvorfor toll alltid var vært en kollektiv handling i relative moderne stater, potensialitet for misbruk er simpelt for stor som sett omkring Trump som demonstrere for alle at bildet av ham som en "forretningsmann" er falsk. Det er hva som er den største tiltrekningsegenskapen for disse som valgt å holde med denne svindleren som mesterlig klart å forlede alle.5 poeng
-
Nokre slår enno hardare ned på dette enn Trump, men då snakkar ein om diktatorar som Putin, Xi Jinping eller Kim Jong Un. Kanselleringa kan ofte gå føre seg med ved at folk brått fell ut av eit vindauge i stor høgd, hamnar i fengsel eller blir sendt til Ukraina.5 poeng
-
det foregår til stadighet lignende saker rundt hele verden, populære og/eller omstridte politikere anklages for penge-relaterte lovbrudd. Hvordan skal vi skille mellom de ekte vs oppdiktede? I Frankrike risikerer nå tidligere president Nicolas Sarkozy 7 års fengsel for korrupsjon https://www.nrk.no/nyheter/ber-om-sju-ars-fengsel-for-frankrikes-tidligere-president-sarkozy-1.17359366 jeg er sikker på han har støttespillere som mener han er uskyldig, men er han det? I Tyrkia har den populære borgermesteren i Istanbul, Ekrem İmamoğlu, blir arrestert anklaget for korrupsjon. Siden det er Tyrkia (Erdogan) er det lett å helle mot at vedkommende er uskyldig, men han kan jo faktisk være skyldig da. Statsminister Benjamin Netanyahu er anklaget for korrupsjon, skal vi tro på anklagene eller ikke? tidligere statsminister i Pakistan, populære Imran Khan, har vært fengslet flere ganger for forhold mange tror er oppdiktet, osv osv. disse sakene finnes rundt det hele. med andre ord, det et minefelt mht. til sant eller usant.5 poeng
-
En rolig finger til Musk https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/04/4/7506098/ https://kyivindependent.com/germany-finances-ukraines-use-of-starlink-alternative-eutelsat-reuters-reports/5 poeng
-
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=1804044 poeng
-
Nei, det er ingen katastrofe. Jeg elsker Indiana Jones. Det er selvfølgelig på grunn av nostalgi. Skal de ha en rullestolbruker i neste versjon, dropper jeg det nok. Men gode argumenter utover at jeg ønsker samme univers, med en fyr som rir på hest, løper for å unngå å få tunge ting som klapper sammen i hodet, og balansering på usynlige broer, har jeg likevel ikke. Men ingen av disse argumentene er argumenter for at dette er noe forferdelig, selv om det kjennes som en personlig skuffelse, med grunnlag i min nostalgi. Nostalgi er bare det du får putta i deg over tid, akkurat som at den neste generasjonens nostalgi kommer til å ha andre elementer. Grunnen til at jeg leser kritikken, er fordi den tyter ut overalt og fordi flere og flere gjør woke til en samfunnsfiende. Dette er ikke en stråmann. Stråmenn er anti-wokere glad i selv. Du har jo nettopp laget flere. Folk benekter at woke er upopulært. Woke forringer kvaliteten. Andre fra andre anti-wokere: woke knebler ytringsfriheten. Bare noen få eksempler. Woke er ikke bare det du synes teit. Woke er bla. en bevissthet om mer representasjon, og det går igjen i mange filmer, spill og serier som også slår an, ikke bare de som flopper. Men nettopp når det faktisk har finesse eller går sømløst, så vil ikke du fremheve det. Dessuten eier ikke du definisjonen av woke. Alle klager på woke om dagen, og terskelen for hva som er woke (som i negativt ladd) er ikke høy i vår kultur, men lav, og kan like gjerne inkludere å se en transperson i et realityshow, en tjukk person i en reklame eller en mørk person som skal holde tale på 17. Mai. Dette er ikke stråmenn, men reelle eksempler som stadig blir gjentatt av folk som er anti-woke.4 poeng
-
Tesla folket er livredd noen skal skade kjøretøyet deres. Fakta er at de aller,aller fleste IKKE vil skade andres kjøretøy eller eiendom. Det folk flest ønsker å oppnå er å påvirke andre til IKKE kjøpe Tesla gjennom å vise til fakta mhp pengestrømmen og hvordan deres Tesla kjøp kan være et knebøy for totalitære regimer og tankegods. Eiere av nye Tesla fortjener stygge blikk og tilsnakk av de av oss som setter demokratiet høyt og er glad i landet vårt. Det vil jeg bidra til,men vil ALDRI oppfordre til hærverk eller å skade noens eiendom osv.. Men å bygge opp under skam følelser...ja definitivt.4 poeng
-
Dette bildet er jo bare tull. Norske bilavgifter er like uansett kor bilen er produsert. Problemet for amerikanske bilprodusenter er at dei lager biler som utløser maksimale avgifter i det norske avgiftsystemet. Men ein lik bil frå Korea eller Japan hadde fått akkurat samme avgifter.4 poeng
-
Generalisering og hat mot grupper er opphavet til rasisme. Og du praktiserer begge deler i denne tråden.4 poeng
-
Trump har gjentatte ganger minnet om at han har utdannelse fra Wharton School, University of Pennsylvania sin businessskole. Nå går professor emeritus i finans, Jeremy Siegel ved nettopp Wharton School ut i flere medier og omtaler Trumps tollpolitikk som den verste finanspolitikken på nesten 100 år. Videoinnslag med Siegel:4 poeng
-
Mens JP Morgan sierr 60% sjanse for resesjon og Apple alene tapte 800 mill dollar, hvor var Trump ? På golfbanen, seff !4 poeng
-
4 poeng
-
USAs våpenstøtte til Ukraina henger i en tynn tråd pga Trumps forsøk på utpressing for en slags mineralavtale. Danmark og Canada er også Norges allierte, og Trump truer med militær invasjon av Dansk territorium og hele Canada.4 poeng
-
https://www.vg.no/nyheter/i/AvMdxn/russland-hevder-aa-ha-drept-utenlandske-offiserer-i-ukraina får håpe Ukraina har sin egne planer på sofistikerte mål i Russland btw, NRK skriver at det var flere sivile drepte https://www.nrk.no/nyheter/minst-16-dode_-deriblant-6-barn_-i-russisk-drone-angrep-i-ukraina-1.173712364 poeng
-
Og jo mindre penger Musk tjener jo tryggere er demokratiet. Alle ser jo hva han bruker penger på.. Å handle ny Tesla i dag er derfor å gi næring (penger) til å undergrave demokratiet i USA og verden forøvrig. Sånn sett er det bare et annet våpen mot demokratiet man kjøper. Og når man handler våpen som brukes til å undergrave demokratier og bistå til planer for annektering av land..ja da nærmer man seg en forræder og quisling mhp demokratiet. Det følger helt logisk når man ser på pengestrømmen man bidrar med og hvordan den brukes. Det er ikke lenger en privatsak fordi den som mottar pengene ikke behandler midlene som en privat sak,men som et middel til å bygge ned demokratier,annektere land og rett og slett skape kaos i verden.4 poeng
-
Ingen er mer aktive med å kansellere folk enn den ekstreme høyresiden. Ingen slår hardere ned på annerledestenkende enn slike som Trump og hans følgere.4 poeng