Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/27/20 in all areas

  1. 7 points
    Svar på overskriften: Livsfarlig. Hvorfor? Fordi kvantitativ statistikk viser at med økende overvekt, minsker livslengden signifikant. Så kan vi alltid skrelle bort 7% fra toppen og 7% fra bunn, som er de unntakene som vi elsker å løfte frem som eksempler på at staten tar grundig feil. Mens vi boltrer oss i de 14% som beveger seg mellom tjukktrent og tynnfeit, så gjenstår det faktum at 86% av alle de andre overvektige, sliter med livsstilssykdommer som de lider av. 'Nuff said.
  2. 6 points
  3. 6 points
    Taycan - en bil til langt over millionen... ID3 - en bil som ikke leveres ennå - med kalkulerte tall.... Model 3 - hyllevare - hvor det er et enormt stort Supercharger nettverk som dekker hele Europa, til en lav pris (1,70/kW/t i Norge), mens andre koster det dobbelte og mer. Hvis en lader Model 3 fra 0-50% på den nye Tesla Supercharger på Liertoppen viser tester at det tar 13min 15 sek. Da har du nok rekkevidde til over 20 mil. Uansett brukes ikke Supercharger så ofte siden du kommer som regel frem uten. Og over nyttår kommer Tesla Model Y med svææært bagasjerom, stor benplass i baksetet og høyere seter, og varmepumpe...med krok og takbøyler.... over 50mil rekkevidde til salgs for 510.000...med Netflix, Spotify og masse utstyr.... ikke lett å konkurrere mot dette. Bestill fort før valutajustering!
  4. 6 points
    Fantastiske nyheter! Kanskje man da likevel kan få levert en langtrekkende elbil uten firmwaren langt oppe i 'skyen?' En firmware som fungerer uten LTE snoke-modem, og i stedet med lokalt installerte kart? En bil som er solgt, ikke bare 'lisensiert?' En bil uten killswitch og andre uønskede 'overraskelser' levert over-the-air? Altså firmware slik som i e-Golfen? (Bare at de må gjerne fikse alle usability-issues med sistnevnte firmware…)
  5. 6 points
  6. 5 points
    Jeg anbefaler bruk av trådløs mus og tastatur, samt å sitte minst to meter fra skjermen.
  7. 5 points
    Dette er den fjerde, ja. Ser BMW òg slit med å gjere av alt hydrogengreiene. Bilen har ca same rekkjevidde som Tesla Model X, men for å klare det måtte dei ta heile frunken til hydrogen-greier og bagasjeromsbrønnen til batteri. Tenkjer det er i ferd med å synke inn hjå BMW òg at hydrogen er ein blindveg, men dei har forplikta seg til dette for mange år sidan gjennom samarbeidet med Toyota. Lassevis av EU-pengar er sikkert heller ikkje å fnyse av. Dei klagar over manglande infrastruktur, men uansett kor mykje infrastruktur dei byggjer kjøper jo ikkje folk hydrogenbilar til å bruke den infrastrukturen som er der. Vekkasta pengar.
  8. 5 points
    Ja, den er bedre. Du kan også få Samsung Q70R, som er enda bedre enn der igjen, og atskillig rimeligere til 11 990 kr. Men ærlig talt ser jeg ikke grunn til å gjøre noen av delene. KS8005 kom ut i 2016, så du har forbrukerrettighetene mer enn nok på din side, med 5 års reklamasjonsrett. Du har rett på enten gratis reparasjon, eller erstatningsprodukt som er tilsvarende det du har i dag. Du kan fint argumentere med at OneConnect-boks er grunnen til at du kjøpte TVen, og at det må også den nye ha. Da skal du i prinsippet ha krav på Samsung Q85R, som er rimeligste TV i dag med slik boks. Ja, den er dyrere, og langt bedre, men det er det rettmessige erstatningsproduktet pågrunn av OneConnect-boks. Du kan også referere til Rtings.com om at Q70R ikke når opp til samme fargevolum, som det din KS8005 gjør. I USA heter KS8005 for KS9005. Du kan se testsammenligning under: Q70R vs KS8005 og Q85R vs KS8005 Som du ser, yter Q85R nærmest din TV på fargeytelse. Stå på ditt, og si at du kjøpte TVen for OneConnect-boks og fargevolum til HDR, og skal ha noe som er like bra, dersom din TV ikke lar seg reparere. Da har de valget mellom å gi deg fjorårets Q8DN og Q9FN, samt årets Q85R eller Q90R. Tipper at dem da velger Q85R, hvis de ikke har fjorårets modeller inne. Dette har du rett til, og på det er forbrukermyndigheter krystallklare på! EDIT: Og apropos nytt nå, når TVen din er inne til service, har du rett på erstatningsprodukt i samme periode. Ikke kjøp en "mellomløsning" bare fordi du kunne vært uten TV en liten stund. Butikker har heller ikke returrett lenger pga. coronaviruset, så å "kjøplåne" en TV i 30 dager for så å ta den på retur, er heller ikke lov (egentlig ikke greit til vanlig heller).
  9. 5 points
  10. 5 points
    Dette er en krise der alle må bidra, så hvorfor skal ikke også disse være med på denne dugnaden på lik linje med alle andre? Krisepakken blir dessuten belastet oljefondet, så det er derfor ikke de høytlønnedes skattekroner det komme fra. Slike personer burde derfor heller være med på denne felles dugnaden istenfor å forlange statsstøtte fordi de ønske å meske seg med millioninntekter i en krisetid der alle må bidra..
  11. 4 points
    Hva er poenget? Er ikke dette bare Cherry-picking? Ikke bare er Tesla svært sykliske i sine leveranser, de har også kastet seg rundt og prioritert markeder etter hvor elbilincentiver snart er i ferd med å utløpe, selvfølgelig blir det 'rare' resultater i enkeltmarkeder av slikt.
  12. 4 points
    https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/sites/jimcollins/2020/03/02/teslas-sales-fell-68-in-the-netherlands-and-92-in-norway-in-february/amp/
  13. 4 points
    Men du kommer jo heller ikke med noe informasjon, kun påstander. Hva med å opplyse om hva som er forsøkt gjort? Akkurat nå fremstår det som om du har malt den grønn og så prøvd igjen.
  14. 4 points
    Ingen som husker lanseringene av TMS og TMX angående software problemer? Det har hele tiden vært planlagt å starte produksjonen av bilene for å oppdatere dem senere. Men som uname -| sier, så vil nok terskelen for små bugs være annerledes når VW skal starte å selge til et publikum som ikke er direkte opptatt av tech og duppedingser slik kjøpere av Tesla har vært. De som hoppet først inn dit var stort sett de samme folkene som kjøpte ny telefon hvert år, eller generelt folk som er litt mer opptatt av teknologi enn folk flest. Slik er det nok ikke med VW kjøpegruppen. Både ID.3 og ID.4 blir sett ute i "feltet" hele tiden nå, så de kjører jo fint og fungerer og Golf 8 har mye av infotainment funksjonaliteten ID serien skal ha, uten at man har opplevd store problemer derifra? Det er dog kodet på en litt annerledes måte for å møte ei blanding av gammel og ny teknologi, så ID serien må nok ha en "rewrite", men det krever bare tid.
  15. 4 points
  16. 4 points
    300 kg/dag høres kanskje mye ut, men merk at det kun gjelder piggdekksesongen som er ca 54% året (det er "gjemt bort" lengre nede i artikkelen). Så årsgjennomsnittet er ca 162 kg/dag. 162 kg høres jo mye ut for en hver som har løftet litt vekter, men det er altså fordelt på en veiflate som er ca 7149 m2. Dvs. 22,6 gram per kvadratmeter. Slitelaget har en tetthet på 2,4 kg/m3. Dvs ca 8,4 kubikkcentimeter asfalt per dag per kvadratmeter. Siden 1 kvadratmeter er 10 000 kvadratcentimeter vil det si 9,4 mikrometer asfalt per dag. Gang opp med 365 dager i året og vi får ca 3,4 millimeter i året i gjennomsnitt over hele veiflata. Det sees nok mye tydeligere siden slitasjen er konsentrert i smale spor, med tilhørende mindre slitasje på resten av veibanen. Hvis vi sier at all slitasjen er konsentrert til de 4 sporene som er ca 25 cm brede så blir det ca 2,4 cm/år i sporene og 0 utenfor. Det er jo ikke helt hårreisende tatt i betraktning en ÅDT på 21 000. Jeg ser også at svevestøv nevnes som et stort problem. Det er ikke et stort problem på brua siden normal vindretning er på tvers av brua og blåser det ut på havet. Jeg ser også at ÅDT utelukkende tilskrives biler og ikke nyanseres nærmere. Det kjører en betydelig andel busser og lastebiler over brua, samt en del brøytebiler etc i vintersesongen. Disse har mye større aksellast og er ofte utstyrt med kjetting som kverner opp asfalten mye mer effektivt enn personbiler. Så selv om andelen busser og lastebiler "bare" er i området 15%, så utgjør det nok ganske mye slitasje, kanskje mer enn alle bilene. Også må det nevnes at bussene legger om til piggdekk allerede i september og beholder de på til litt ute i mai, fordi de ikke har nok folk til å skifte dekkene på så kort varsel at de kan bruke værmeldingen som beslutningsgrunnlag. Så når noen politikere forsøker å gi inntrykk av at å bruke bussen gir mindre svevestøv enn å bruke bil, så tenk igjen, og kom dere fra idealismen til realismen. Det er slett ikke noe udiskutabelt fakta. Dette trenger vi rett og slett mer data på for å kunne konkludere på hva som er best og verst.
  17. 3 points
    Hva er det du er kritisk mot egentlig? Bortsatt fra gamle folk da.
  18. 3 points
    Kommuner som ikke kommer under under 1 bør isoleres. Myndighetene, inkludert Trump i USA, har gjort to store feil: Først at de lyttet ukritisk til ekspertene i startfasen, dernest at de ikke har isolert smitteområder. Det siste er i ferd med å bli skjebnesvangert: Ingen samfunn tåler å bli stengt ned slik vi er nå. Vi risikerer i neste omgang å ikke ha ressurser tilgjengelig til å holde helsevesenet i gang. Fordi vi ikke produser verdier lenger. Oljefondet er fremdeles enormt, men det tømmes fort når samfunnet bare har utgifter og nesten ingen inntekter. Og dette skyldes at myndighetene på død og liv skulle vente med inngripende tiltak av redsel for kostnadene. Oppfordringen vi kom med i februar, står seg: Det er bedre å ta store kostnader på inngripende tiltak nå, enn å ta enormt mye større kostnader på enda mer inngripende tiltak senere. Myndighetene valgte det siste, og det skyldes først og fremst at ekspertene tok feil. Trump begynte å stenge grensene allerede 31. januar. Det var fremsynt, og kanskje mot ekspertenes råd. Han fikk mye kritikk. Men tiden USA kjøpte seg med dette tiltaket, ble ikke brukt godt. Det ble ikke gjort forberedelser til det som nå skjer, fordi ekspertene mente USA var trygg og hadde situasjonen under kontroll. Det samme sa ekspertene i de fleste andre land, Norge inkludert. Man kalte det en liten forkjølelse. I mars ville alt være glemt og ingen lenger snakke om Corona, ble det sagt fra legehold i Norge så sent som i februar. Frykt ikke korona, er tittelen på en kronikk skrevet av en medisin-professor, publisert 24. februar. Ekspertisen var nesten samstemte i å undervurdere viruset, og nedsnakke andre som tok det mer alvorlig. Trump får vanligvis kritikk for ikke å lytte til ekspertisen, men i denne krisen er det ekspertene som har tatt feil, og Trump blir kritisert for det også. Ekspertene har fått unnslippe altfor lett. Hvordan kunne de ignorere de åpenbare signalene fra andre land? Stakkars Sverige. Det mest ekspertstyrte landet erkjenner nå å ha mislyktes: De har ikke greid å beskytte de eldre på sykehjemmene. Når smitten får spre seg relativt fritt utenfor, er det vanskelig å unngå at ansatte tar det med seg inn. Den mest åpenbare strategien etter sunn fornuft, ser nå ut til å være den beste: Steng grensene, test bredt og isoler smitteområder.
  19. 3 points
    Jeg har ikke prøvd annet en Rift S, men fra hva jeg har hørt her og der, har jeg problemer med å se noe grunn til å ikke bruke Oculus briller, med mindre man skal gå får Index. Men går man ikke for Index er det Rift S eller Quest som virker som det beste, du får mest for penga og minst trøbbel med det. Eneste problemet er at Facebook er evil, og Mark Zukkerberg er en James Bond skurk. Men så lenge jeg faktisk bruker Facebook, ser jeg ikke noe poeng å lage som jeg boikotter det ved å nekte å bruke Oculus produkter. Nå har Dirt 2 hvert installert i mange mange dager, men har ikke prøvd det enda bortsett fra en titt i menyen, da jeg venter på ratt, Det er på posten nå, men pga Corona. går det bare 3 busser opp til posten i døgnet og bare 2 til bake, og den siste tilbake går 3 timer før den første går opp. Så er umulig å komme seg dit. Og jeg har ikke tenkt å vandre i 90 minutter en vei og 90 minutter andre veien med 13kg pakke. Så da bestilte jeg hjem levering og den kommer på Mandag.
  20. 3 points
    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pLeQ0G/239-doede-i-sverige-derfor-kan-de-vaere-hardere-rammet Han svensken kommer det til å bli skuddpremie på når dette er over...
  21. 3 points
    Vi ville hatt mer igjen for å fordele råvarene her hjemme. Enten vi snakker sjømat eller strøm. Flere arbeidsplasser. Større bredde i næringslivet. Mulighet for ekstremt høy grad av automatisering. Men fir politikerne er det viktigere å få en posisjon i utlandet enn å bygge Norge og ta vare på oss som bor her.
  22. 3 points
    Men så var det jo ingen som forutså at verden var stengt ned i den måneden hvor Tesla pleier å kjøre ut flest biler. Synes det burde egentlig hete "Fasit ble 1216 registrerte Model 3, en nedgang på bare ca 30% siden forrige kvartal, korona-krisen tatt i betraktning". Har Audi også denne type kvartalstopper? Eller selger de jevnt?
  23. 3 points
    Ingen er vel så "religiøse" som skikkelige Tesla-hatere... 😎 Du får bare fortsette å håpe at du har rett. Men se hva denne Porsche-føreren sier om Europa-tur med elbil: https://www.tv2.no/broom/11341620/ Så kan vi alle like forskjellige biler, uten å bli ufine og skjelle hverandre ut. Herregud man, det er bare biler. Transportmiddel. Du bør ikke ta det så grenseløst personlig at noen har andre preferanser enn du har. Det må du bare prøve å komme over. Ha en fin dag (uansett bil).
  24. 3 points
    Det er ihvertfall en fin måte å spre smitte på når folk ikke vet de er smittet.
  25. 3 points
    En liten hyllest til Diaby. Hvilken spiller han kunne blitt for oss.
  26. 3 points
    Da jeg var 22 hadde jeg 12% kroppsfett og blodårene poppet ut på store deler av kroppen. Men jeg var samtidig på 29 i BMI. Altså kanten til "Fedme"..... Så "Overvekt" trenger ikke å bety noe som helst.
  27. 3 points
    Det med talekommandoer overrasket meg også. Jeg tipper risikoen utgjøres av to komponenter, kognitiv belastning og at man tar blikket fra veien. Talekommandoer er foreløpig en del knot med. Varmeapparat med fysiske knapper er null problem. Kan justere temperatur uten å ta blikket fra veien og å vri to klikk på en bryter krever ikke altfor stor mental innsats.
  28. 3 points
    La oss anta at inkubasjonstiden i gjennomsnitt er på 7 dager, og at et gjennomsnittlig forløp fra smitte til dødsfall er på 21 dager. Da må vi se på smittetilfellene for 14 dager siden for å avgjøre dødeligheten! For 14 dager siden hadde vi 1354 registrerte tilfeller (ev. 2700) inkl. estimert mørketall (kilde: deg) Da får vi mellom 1,1% og 2,2% dødelighet som samsvarer med det andre land observerer, gitt at helsevesenet ikke kollapser.
  29. 3 points
    En australsk astrofysiker har blitt innlagt på sykehus ... etter å ha satt fire magneter fast i nesen. Ulykken skjedde under et forsøk på å lage et slags halskjede som skal advare når man er i ferd med å ta seg i ansiktet, godt forsøkt, men "no cigar" ! https://www.theguardian.com/australia-news/2020/mar/30/astrophysicist-gets-magnets-stuck-up-nose-while-inventing-coronavirus-device
  30. 3 points
    Helsevesener rundt om i Europa og Verden knekker sammen, leger ber oss ta det på alvor og være bekymret, men du sier vi burde roe nervene. Hvem skal jeg tro på?
  31. 3 points
  32. 3 points
    jeg tror ikke europeiske biler er i noe bakleksa. De har bare en helt annen holdning til å utvikle biler etter at de er solgt.
  33. 3 points
    Nei, jeg er ikke det, men når man maser om at piloter som tjener millioner må få mer for å betale lånene sine, på bekostning av landets fattigste, da er det noe alvorlig i veien i topplokken. Kondolerer til din bror, under 250 000 før skatt er langt under minstelønn for de fleste yrker, og er kun 140,- i timen ved fullt arbeidsår. For eksempel er minstelønn for renholder 187,66 i timen, som utgjør 330 000 i året ved 1750 timer. Uføretrygd og pensjon er ytelser som gies til de eldre og syke, at noen i det hele tatt foreslår at disse også skal gå ned til 66% for å være solidariske må bero på en total misoppfatning av verden. Uføretrygd og pensjon er allerede 66% av den lønnen de tidligere hadde, forskjellen er at de har dette hele året, resten av livet, mens du skriker fordi du får det samme i en kortere periode.
  34. 3 points
    Den røde teksten burde fjernes nå, ja.
  35. 3 points
    Nei, bare første sesong av Outlander. Syns det var solide saker. 8/10. Noen av sexscenene kunne det vært kuttet noe ned på. Litt sex er bra, men brått føltes det som B-porno i to-tre minutter. Gode skuespillere og en fengende historie.
  36. 3 points
    Tja, så var Tesla sitt 5 års forsprang borte.....
  37. 3 points
    Holdningene? Hadde det vært noen som hadde fått avslag på asylsøknad og blitt sendt hjem, og reaksjonene hadde vært slik så skulle jeg vært enig. Men dette er en dømt terrorist, som har sutret til seg opphold i 17 år, trenert snillheten vi har i rettsystement her og krevd at han skal få være her, selv om han ble utvist i 2003. Har også kostet utallige skattepenger i form av utgifter til rettsaker og advokat. Føler det er på sin plass med både kake og feiring når vi ENDELIG blir kvitt jævelen.
  38. 2 points
    Han er jo fersket i en gedigen børssvindel tidligere så å manipulere noen salgstall er peanuts i forhold.
  39. 2 points
  40. 2 points
    Ifra mars 2019 da? Måneden tesla fikk levert 1 år med backlog? Luring du...
  41. 2 points
    Hvis konsensus blant fagfolk sier det er 0% sjanse for at dette fungerer, evt. medfører mye unødvendig ekstra lidelse, bør det ikke brukes. Jeg ser for meg motsatt at det hvertfall gir noen % økt sjanse for å overleve og kanskje også vil gi noe lindring, og i så fall er dette en god idé.
  42. 2 points
    Jeg har fått med meg nok, man trenger ikke være med særlig lenge før man har har fått det repetert mange, mange, mange ganger. Det sier litt når redaksjonen har sett det nødvendig å moderere deg. Du har da spesifikt sagt sikkert 100 ganger at regjeringen burde pålegge Statkraft å plassere en turbin på Nordlaks sin havfarm som bygges i Kina og kommer til Norge til høsten. Men dersom du vil gå bort fra det og overlate påstanden om fugler til forskning, la oss diskutere dette designet ditt som du vil plassere i ytterkanten av norskerenna. Jeg legger merke til at du har oppgradert trekanten din frå 40 til 50 MW. Det er via større turbiner, eller har du fått et gjennombrudd på Aanundoturbinen? Sist vi diskuterte det sa du at du hadde 6MW turbiner med 100m vingespenn, og at sidene på trekanten var 250m lange. Er vi oppe i 10MW turbiner nå? Det blir ikke rare avstanden mellom vingene, men på bildet av den patent- og designbeskyttede trekanten din ser det ut som om det er ca 3(?) ganger diameteren mellom de fremste, så jeg antar du har skalert opp. Det bør være 7 ganger diameteren (7D), og forskning viser at det er kostnadseffektivt for "normal" havvind med opp til 15D, på tross av høyere kost på installasjon tjener man det inn på strømproduksjonen. Ditt design vil gi et enornt wake loss. De to på linje står for tett, men spesielt på den 3 turbinen som blir bakerst vil tapet bli langt over 50%. Vattenfall sin vindpark Lillgrund med 3,3D mellom turbinene og 4,3D mellom radene, i forskjøvet mønster som for trekanten din, er den trangeste jeg kjenner til. Til tross for gode vindforhold har denne en utnyttelsegrad på bare 30% og har vært subjekt for mye forsking og simulering. Resultatene viser et stort tap og at produksjonen kunne vært 30% høyere med 7D mellom turbinene. Selvfølgelig ennå høyere med større avstand. Se figurene under som viser et scenario for hvordan 2 turbiner blir påvirket av turbulens fra den fremste. Du som har jobbet med dette i mange år, helt siden 70-tallet gjennom firmaet ditt OWWE som har den beste teknologien som finnes (*), og er oppfinner med patenter og designbeskyttelser, du kjenner selvsagt til dette. Du har sikkert brukt slikt regneark som ingeniører bruker, og lagt inn mange parametere for å verifisere designet ditt. Men for oss andre forumbrukerene som bare har vært med en liten stund er det interessant med bilder som illustrere dette med wake loss på en litt enklere måte, nemlig vindturbiner i tåke. * https://www.diskusjon.no/topic/1797744-denne-vindturbinen-kan-ha-løst-to-problemer-som-gjør-flytende-havvind-så-dyrt-ekstra/?do=findComment&comment=24225478
  43. 2 points
    Skulle ønske at en bilfabrikant laget en elbil med minst mulig programvare og elektronikk. Rett og slett en fullmekanisk bil med fokus på kjøreglede. Omtrent som en BMW 3-serie fra 80-tallet, bare med elektrisk drivlinje, grei rekkevidde og litt mer kollisjonssikkert karosseri.
  44. 2 points
    Hvis ungene er under skolealder så er det ikke sjans, uansett hva du jobber med.
  45. 2 points
  46. 2 points
  47. 2 points
    Kjære vene, eg trudde det var denne saka vi diskuterte. Dersom du vil diskutere andre saker, kan du gjere det i dei relevante trådane. Begge poenga er jo reelle, men eg har ikkje relatert nokon av dei til denne saka. Her er mi grunngjeving for denne enkeltsaka, og den kan vi gjerne diskutere: Eg ser ingen gevinst ved å byggje ut massevis av vindkraft dersom føremålet skal vere å kaste vekk mesteparten av energien. Då bør vi heller bruke ressursane til noko meir nyttig. Den folkelege støtta for energililjer er ikkje so sterk at vi får gjennomslag for å byggje dei over alt. Den lokale motstanden her er sterk og det er sterke naturvernomsyn akkurat her. Området er m.a. kvileplass for gjess som migrerer til og frå Svalbard og fleire av fugleartane som anten migrerer gjennom området eller hekkkar der er raudlista Då er det urealistisk å forvente seg veldig sterk støtte til vindkraftprosjekt som primært skal fyre for kråkene. Miljøgevinsten må oppvege ulempene. Bygginga i torvmyr vil føre til store utslepp av klimagassar, so miljøgevinsten er tvilsam sjølv med nyttig bruk av energien. Vi har mange gode område for vindkraft der naturen ikkje er like sårbar og krafta kan brukast direkte til noko nyttig. Svært kontroversielle utbyggingar som Andmyran vil berre gje vindkraftmotstandarane sterkare kort og auke konfliktnivået generelt i vindkraftsaker. Litt om årsakane til at prosjektet er svært omstridd: https://www.nrk.no/nordland/ny-kunnskap-om-andmyran-pa-andoya-overstyres-av-gamle-vindkraftavtaler-1.14785394
  48. 2 points
    Elektromagnetisk stråling er jo forholdsvis enkel å forstå. Jo høyere frekvens/kortere bølgelengde jo høyere energi. Strålingen med lavest frekvens er den delen av spektrumet vi kaller radiobølger. Neste på lista er mikrobølger, hvor det aller meste av moderne telekommunikasjon befinner seg, inkl. 3G/4G/5G og all WiFi, Bluetooth, værstasjoner, trådløst utstyr generelt. Etter Mikrobølger kommer Infrarødt, her er energien såpass høy at vi kan kjenne den. Alt som eksisterer og har temperatur over det absolutte nullpunkt sender ut infrarød stråling (slik jeg har forstått). Etter infrarød stråling kommer den delen av spektrumet hvor synlig lys befinner seg. Det er fremdeles den samme strålingen som radio og mikrobølger, men med mye høyere energi (vi kan jo se denne strålingen). Fore eksempel, når du går utendørs og belyses av sola på en godværsdag bestråles du med ca 1kW/m2, noe som er 100vis av ganger mer enn strålingen fra kommunikasjonsutstyr. Enkelte er jo stadig vekk innom solarium, hvor de frivillig lar seg bestråle av sterkt synlig lys samt ultrafiolett lys (vel å merke skal det visstnok være den "minst farlige" typen).. Etter synlig lys begynner det å bli litt skummelt når vi nå går over til såkalt "ioniserende stråling". Ultrafiolett, røntgen og gamma-stråling som har de høyeste energiene, og som ingen er i tvil om er farlig for liv. Det er sikkert åpenbart at jeg ikke er noen fysiker, men jeg er interessert i fysikk og den kunnskapen som i så mange tilfeller kan redde folk fra å gjøre fullstendig gale vurderinger på egenhånd. Om noen føler for å kommentere/korrigere meg så er det selvsagt helt i orden 😊
  49. 2 points
    Du poster i feil tråd. Her skulle du ha postet -> https://www.diskusjon.no/forum/281-off-topic/ Siden dette er min tråd, så er det nok med OFF topic i denne tråden.
×
×
  • Create New...