Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Er du en av de som kjører i venstrefeltet fordi du "uansett skal kjøre forbi den bilen noen kilometer lenger borte"?

 

Jeg er en av de om jeg merker at bilen foran har ujevn fart. Har ofte opplevd at jeg kjører forbi en som kjører 10 km/t under grensa, så blir jeg forbikjørt i 20 over igjen av samme bil etter 5 minutter. Jeg holder den farten jeg holder, og om det ikke er noen i venstre fil så kan jeg godt holde meg der i noen minutter til jeg ser biler bak meg.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor var han presset opp i rompa da? Er du en av de som kjører i venstrefeltet fordi du "uansett skal kjøre forbi den bilen noen kilometer lenger borte"?

Jeg lå i høyre, men han var av typen som ligger i rumpa di uansett. Liker vel steinsprut :)

Han kjørte forbi, også møtte jeg han noen minutter etterpå. Da lå han plutselig bare i 110-ish. Måtte da kjøre forbi han igjen.

 

Kjører også i samme stil som "Gavekort". Om jeg har mye saktegående trafikk i høyre felt kan jeg fint ligge i venste fil til jeg har noen bak meg.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

I går, på vei hjem fra jobb, var jeg vitne til kanskje det mest idiotiske jeg har sett av kjøring. Jeg kjører langs en vei med gateparkering, og man har dem vekselsvis på en og andre siden. Det fører til skiftende vikepliktsituasjon i forhold til møtende trafikk. Ikke mindre enn tre ganger på den lille kilometeren det gjelder ble jeg i går forbikjørt av biler bak meg da jeg hadde stoppet for å vike for møtende trafikk. Den ene gangen var det ekstremt idiotisk. Jeg stoppet fordi det kommer en buss i mot, og den har naturligvis ikke særlig stor sjans for å manøvrere. Bilen foran meg og bilene bak meg kjørte helt opp i fronten av bussen og der ble vi alle stående helt til de foran fant ut at det de hadde gjort ikke var så smart og rygget tilbake for å slippe frem bussen.

 

I det hele tatt merker jeg dette ekstremt ofte på denne og tilsvarende veistrekninger her i Bergen. Er ikke folk klar over hva vikeplikt vil si, og at man har vikeplikt ved hindring på sin side av veien? Å tråkke pedalen i bånn og prøve å tvinge seg frem en ekstra luke i de parkerte bilene slik at jeg må stoppe helt for å slippe deg forbi er nemlig ikke å vike. Dritsure er de og, spesielt i en spesifik vei, men hovedsaklig er jo dette mennesker som ikke takler å stå i køen i Fjøsangerveien i rushtrafikken så det er kanskje ikke så rart. Det som er rart, derimot, er at de ikke velger veien oppforbi denne omkjøringsveien for Fjøsangerveien. Her står alle de parkerte bilene på den andre siden, slik at de ikke har vikeplikt for noen. Der de velger å kjøre står alle bilene på deres side...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/her-far-han-bot-for-a-sykle-pa-rodt-1.11016943

 

Syklist som griner over at han fikk bot for å kjøre på rødt, og at politiet burde bruke ressursene sine på noe bedre.. Helt idiotisk fyr. Er det ikke syklister som sier de har like mye rett til å være i trafikken som bilene, men bot på usle 900kr kan en ikke godta, for å kjøre på rødt, også han, HVER DAG GJØR!!!... Haha helt skutt. Syklister er noen rare folk. Endelig på tide noe skjer, håper det kommer til bygden Bergen.

Endret av Lami
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dagens gladnyhet :w00t:

 

 

"– Det er irriterende økonomisk og det er også irriterende på prinsipielt grunnlag. Hvis man har et veldig regulert sykkelsystem, som de har i København og Amsterdam så kan det fungere å gi bøter, men ikke her, sier han."

 

 

Tror nok denne syklisten tenker seg om to ganger før han sykler på rødt neste gang....SELVFØLGELIG vil det fungere å gi bøter!

Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/her-far-han-bot-for-a-sykle-pa-rodt-1.11016943

 

Syklist som griner over at han fikk bot for å kjøre på rødt, og at politiet burde bruke ressursene sine på noe bedre.. Helt idiotisk fyr. Er det ikke syklister som sier de har like mye rett til å være i trafikken som bilene, men bot på usle 900kr kan en ikke godta, for å kjøre på rødt, også han, HVER DAG GJØR!!!... Haha helt skutt. Syklister er noen rare folk. Endelig på tide noe skjer, håper det kommer til bygden Bergen.

Artikkelen er to år gammel?

Lenke til kommentar

Som sagt, det potensielle skadeomfanget er betydelig større om jeg treffer noen med bil, enn om jeg treffer noen med sykkel. Uansett sykler jeg aldri ut i et kryss uten å forsikre meg om at det er klart først, om jeg så må bremse ned eller stoppe opp for å få oversikt.

 

Tror ærlig talt ikke det er mange syklister som gidder å stå å vente på grønt lys i et tomt lyskryss midt på natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å sykle over et stort lyskryss tar nokså mye lengre tid enn å kjøre, så du utsettes for en lenger periode. Natten er også da vi finner de unge og dumme som raser gjennom lyskryss langt over fartsgrensen. For å putte ting i perspektiv så kan du gjøre ganske mye mental skade på en ung fører som ikke så syklisten som kjørte på rødt lys midt på svarte natta, når du blir drept og han/hun har et liv på samvittigheten.

 

Derfor regner jeg med at du også tar forholdene i betraktning, og ikke bare krysser hvilket som helst kryss på rødt, selv uten biler i sikte. Når du krysser på rødt så har du også garantert at de som kjører på grønt tar usedvanlig lite hensyn til at det kan komme biler eller sykler fra sidene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er vel lys der også tenker jeg, så samme greia. Men det er jo greit om man stopper og ser begge veier, er 100% sikker på at det ikke kommer biler, og så sykle på rødt, eller leie over fotgjengerfeltet.

 

Stoppe i 1 sekund og så sykle over et bredt, uoversiktlig lyskryss er derimot en risiko. Det er derfor jeg synes det er skjønnsmessig om det er greit eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...