Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

http://www.ha-halden.no/Her_raser_Teslaen_forbi_p__E6-5-20-44460.html?hc_location=ufi

 

Lastebilsjåføren ligger i 90 km/t i 110 sonen og bruker en evighet på å kjøre forbi den andre lastebilen. Greit nok, det er kritikkverdig i seg selv. Men kjøreadferden til Tesla eieren er jo helt hensides.

 

Nok et eksempel på at mennesker som ikke klarer å beherske seg ikke har noe i trafikken å gjøre i utgangspunktet. Teslaeieren skulle vært fotgjenger for lengst.

 

Ikke noe bedre er støtten denne idioten får fra menigheten i teslaeiernes facebookgruppe:

 

https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/?fref=ts

Hva er kritikkverdig med forbikjøringen? Skulle han venta til nedoverbakke for å komme fortere forbi? Er Teslaens idiotkjøring hevn for dette (kommer ikke klart frem av videoen synes jeg)?

 

Hvordan i alle dager forsvares dette på facebookgruppa? Har ikke FB, så får ikke sjekka sjøl.

 

 

Han bruker kanskje 20 sekund på å komme seg omtrent 1/6 langs med vongtoget og kjører 20 under grensa, dvs at han sørger for at begge felt er blokkert 20 under grensa i 2 minutter. Det er latterlig kjøring, men det forsvarer ikke farlig kjøring som teslaen driver med.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil jeg ikke si, iogmed at det ikke er et lett tilgjengelig alternativ i form av et felt til rett ved siden av.

Man har alternative ruter f.eks.

Flere plasser der man kan ta alternativ vei. (korte avstander) - Men like mye blokkering(dine ord) iom man kan velge alternativt.

 

Valgte sist i forrige uke selv å kjøre inn på 90sone en kort bit (3min elns) istedet for å ta alternativ rute. Alternativ rute ca like kjapp, men dårligere veistandard - men grei nok å kjøre på.

 

Sperrer jeg eller sperrer jeg ikke da?

Lenke til kommentar

 

Vil jeg ikke si, iogmed at det ikke er et lett tilgjengelig alternativ i form av et felt til rett ved siden av.

Man har alternative ruter f.eks.

Flere plasser der man kan ta alternativ vei. (korte avstander) - Men like mye blokkering(dine ord) iom man kan velge alternativt.

 

Valgte sist i forrige uke selv å kjøre inn på 90sone en kort bit (3min elns) istedet for å ta alternativ rute. Alternativ rute ca like kjapp, men dårligere veistandard - men grei nok å kjøre på.

 

Sperrer jeg eller sperrer jeg ikke da?

 

 

Legg merke til at jeg skrev "lett tilgjengelig", å kjøre i nabofeltet samme retning er med repsekt å melde en god del lettere tilgjengelig enn en annen rute, i de aller fleste tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå svarte du ikke på spørsmålet.
btw: jeg kjørte på alternativ vei, så jeg kunne bare fortsatt rett fram - mens for motorvei måtte jeg svinge av for å kjøre på påkjøringsrampen.

Edit: Forøvrig; mener du det ikke skal være mulig for ett 'tregt' kjøretøy å kjøre forbi ett tregere ett? Skal altså denne bare ligge bak og bli bremset av det tregere kjøretøyet i timevis (ja, det kan skje), bare for at denne ikke kan passere det andre kjøretøyet raskere enn eksemplet vist?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Nå svarte du ikke på spørsmålet.

btw: jeg kjørte på alternativ vei, så jeg kunne bare fortsatt rett fram - mens for motorvei måtte jeg svinge av for å kjøre på påkjøringsrampen.

 

Edit: Forøvrig; mener du det ikke skal være mulig for ett 'tregt' kjøretøy å kjøre forbi ett tregere ett? Skal altså denne bare ligge bak og bli bremset av det tregere kjøretøyet i timevis (ja, det kan skje), bare for at denne ikke kan passere det andre kjøretøyet raskere enn eksemplet vist?

 

Nei, jeg vil ikke kalle det sperring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil ikke kalle det sperring.

Hvis jeg da ligger bak en som er fullastet, treg i motbakker osv, men som holder 75 på 90 sone - så velger jeg å kjøre forbi istedet for å ligge bak en 'treiging' i motbakker. Så jeg kjører det jeg har lov til - 80 og siger sakte forbi. Jeg holder meg altså til loven. Jeg har leveringer og hentinger, jeg bør komme meg raskest mulig fram. Dog etter loven og forbikjøring skal skje på en sikker måte. Så da benytter man seg av de sikre plassene for nettopp dette. (som forøvrig også eksemplet)

 

Mener du virkelig jeg sperrer da? - Har ikke trege kjøretøy like mye rett som andre å benytte seg av forbikjøringsmulighetene? Trege kjøretøy er trege kjøretøy - sånn er det bare - å kalle det å sperre, er i min def en som bevist legger seg og sperrer.

Lenke til kommentar

blokker da - samme greia og du sier vel at det er latterlig å gjøre det også.

Personen kjører en kassebil registrert som lastebil - Enten går den ikke bedre, eller han har fartsperre. (altså maks hastighet for han å dra forbi) - at han kjører over hva han har lov til er nå så, men blokker bevist tror jeg ikke han gjør. (det er vel bånn gass)

 

Som du selv sier, sperring angir en aktiv handling med formålet å være i veien, blokkering er en bieffekt. Det er en vesensforskjell. Dette er forøvrig en motbakke, og han klarer knapt nok å kjøre fortere enn lastebilen, så dette er jo ikke en situasjon hvor vedkommende må kjøre mye saktere i motbakker men det går greit ellers.

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne bakken ja, men den er ikke særlig bratt. Andre bakker kan det være langt større forskjell, der semi kommer langt lavere i hastighet. Så semi kan nok hindre han langt mer der, ellers ser jeg heller ikke grunn til å kjøre forbi her. (men har erfart dette selv - Det er helt typisk at når man får(endelig) muligheten for å kjøre forbi, så er vei og andre sjåfør(den du kjører forbi) ikke på ditt lag)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

To minutter i 88km/t tilsvarer rundt 2,7km strekning!

Å forsvare dette faller på sin egen urimelighet, her må virkelig sjåfører av tyngre kjøretøy lære seg trafikal adferd de også..

Hvis lastebilsjåfører bare hadde klart å slippe opp bittelitt på gassen for å slippe forbi en annen ville man redusert tidsbruken (og derav også distansen) vesentlig, slik at annen trafikk ikke hadde blitt hindret som dette.

 

I denne saken er det minst to nek, neket i lastebilen som fremprovoserte situasjonen, og neket i elbilen som lot seg provosere.

 

Begge burde vært førerkortløse i dag.

 

I en 110-sone er det rett og slett ikke på sin plass å holde under 90km/t i venstrefeltet, venstrefeltet er for trafikk som holder høyere tempo enn disse lastebilene.. I en del andre land ville adferden til Selenius fort kunne medført bøter og førerkortbeslag.

Lenke til kommentar

En forbikjøring slik lastebilen foretok seg ville etter hva jeg har forstått kunne medført førerkortbeslag i Tyskland (men ikke for en Nordmann..), dog er det i Tyskland også praksis for å skilte forbikjøringsforbud for lastebiler på veistrekninger som dette.

 

Å blokkere venstrefeltet på denne måten er fullstendig uakseptabelt, også i Norge.

 

Men som sagt, Teslaføreren opptrådte ikke veldig ryddig han heller.

Lenke til kommentar

En forbikjøring slik lastebilen foretok seg ville etter hva jeg har forstått kunne medført førerkortbeslag i Tyskland (men ikke for en Nordmann..), dog er det i Tyskland også praksis for å skilte forbikjøringsforbud for lastebiler på veistrekninger som dette.

 

Å blokkere venstrefeltet på denne måten er fullstendig uakseptabelt, også i Norge.

 

Men som sagt, Teslaføreren opptrådte ikke veldig ryddig han heller.

 

Det har jeg liten tiltro til, det skal du få lov til å sannsynliggjøre på noe vis.

 

Teslaføreren opptrer ikke akkurat "ryddig" nei, med farlig kjøring og direkte lovbrudd.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...