Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

I Tyskland er det lover mot lastebiler i visse felter på visse veier til visse tider. Om man mister lappen for første gangs forseelse vet jeg ikke, men man kan ikke sammenligne det med norsk lovgivning.

 

Som du selv er inne på, det er mye som er forbudt som du ikke umiddelbart mister lappen på.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vogntog har ikke lov å kjøre fortere enn i 80 her til lands, så strengt tatt må ikke B ha lov til å kjøre forbi om han ligger i 85.

Så erstatt "vogntog B" med "personbil B", og svar på akkurat samme spørsmål, da. Eller for å ta denne egentlig helt identiske situasjonen; Personbil A ligger i 100 i 100-sone, personbil B kjører forbi i 105, og personbil C kommer bakfra i 150 -etter at B har lagt seg ut i venstrefeltet, og forventer at B skal avbryte forbikjøringen og slippe fram C.

 

edit: eller bare juster litt på tallene i det første eksemplet; vogntog A ligger i 75, og B kjører forbi (lovlig) i 80.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

I tilfellet 100-sone, så kan ikke han som kommer i 150 forvente fri bane i venstre felt. Hadde det vært en 100-sone, bil A lå i 90, bil B kjørte forbi i 95 og bil C kom bak i 100, så hadde jeg blitt småirritert om jeg satt i bil C, men jeg hadde ikke forventet at bil B skulle avbryte forbikjøringen.

 

I tilfellet vogntog A i 75 og B i 80, så mener jeg B bør se an trafikkmengden. Er det ikke all verdens til trafikk, så er det greit nok. Samtidig, så er det begrenset med tid å spare på forbikjøringen (Ca. 20 minutter på en 400 km strekning), slik at B like godt kan bli liggende bak.

Lenke til kommentar

Uansett hvor irriterende det er så må da vogntog få lov å kjøre forbi andre de også. I de fleste land i Europa er det jo forbud mot at vogntog kjører forbi i visse tidspunkt som for eksempel rushtid. Er det lite trafikk så klarer man å vente 2-3 minutter på at et vogntog har kjørt forbi. Man tar lett igjen denne tiden på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god del steder i Europa er det generelt forbud mot forbikjøring for lastebiler også..

Samt at der det er lov har de merkelig nok forstått at det hjelper om den som kjøres forbi slipper opp littegrann på gassen.. Så fort de passerer Svinesund på vei nordover blir dette glemt.

 

Det er ingen som helst grunn til at en lastebil som allerede kjører raskere enn han har lov til skal kjøre forbi i 110 sone på en slik måte at han hindrer annen trafikk.

Lenke til kommentar

For å se på det på en litt annen måte: Hvis den Teslasjåføren hadde ventet med forbikjøringen, og dermed i to minutter måttet kjøre i 90km/t i stedet for 110 km/t ville han brukt ca 20 sekunder ekstra på turen sin. Er det så stort tidstap at det er noe å skrike opp over?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er ingen som helst grunn til at en lastebil som allerede kjører raskere enn han har lov til skal kjøre forbi i 110 sone på en slik måte at han hindrer annen trafikk.

 

...hindrer annen trafikk som også sannsynligvis kjører fortere enn fartsgrensen (I praksis så pleier trafikk I venstefelt å ligge over fartsgrensen).

Hvorfor skal ikke denne lastebilen ha samme rettigheter til å benytte venstrefilen til forbikjøring på lik linje med annen trafikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet jeg kjører 80 I 90 sonen I høyrefelt på motorveien idag....du behøver ikke kjøre opp helt I ræva på meg og gestikulere vilt for å få meg til å kjøre fortere.  Det er bare å legge seg over I venstre felt og kjøre forbi.

 

By the way...jeg kjører I akkurat samme hastighet som bilen som ligger 3 sekunder foran meg!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet jeg kjører 80 I 90 sonen I høyrefelt på motorveien idag....du behøver ikke kjøre opp helt I ræva på meg og gestikulere vilt for å få meg til å kjøre fortere.  Det er bare å legge seg over I venstre felt og kjøre forbi.

 

By the way...jeg kjører I akkurat samme hastighet som bilen som ligger 3 sekunder foran meg!

 

Jeg elsker det nye skiltet jeg nå har bak bilen min : 

 

Kan du lese dette skiltet vet du at du blir snart tatt bilde av...

 

Resultat : De kommer opp i rumpa mi og bremser så plutselig ned til en mer Normal avstand, tryggere for meg og tryggere for ungene som sitter på.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet jeg kjører 80 I 90 sonen I høyrefelt på motorveien idag....du behøver ikke kjøre opp helt I ræva på meg og gestikulere vilt for å få meg til å kjøre fortere. Det er bare å legge seg over I venstre felt og kjøre forbi.

 

By the way...jeg kjører I akkurat samme hastighet som bilen som ligger 3 sekunder foran meg!

Skjedde med meg i dag. Bare at jeg lå i 80 i en 80-sone. Ingen i venstre felt overhodet...

Lenke til kommentar

Kommer opp fra Staples til rundkjøringen ved fjøsanger. Helt klart, så kommer det en Tesla, i venstrefelt, fra byn, i 100km/t (i 60-sone) rett inn rundkjøringen slik at jeg må trykke bremsen gjennom gulvet i bilen for å ikke kræsje med fitten. Han viftet så fint med hendene og greier akkurat som at det var min feil. Ble så jævlig forbanna men skulle dessverre ikke samme vei som han etter et lite stykke videre så..

 

Jævlig rart med disse Tesla eierne. Ikke faen om de kan kjøre, kjøper bilen bare fordi de tror det er status. Enten luser de rundt langt unna fartsgrensen og tror de kjører semitrailer, eller så råkjører de og tror alle andre skal vike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...