Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (18 minutter siden):

Y er jo den utgående varianten da. Er nok mere "value" i prisdroppen på 3 nå som er "siste generasjon".

Ingen av de kommer til å få full score i Euro NCAP pga manglende knapper og hendler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (19 minutter siden):

Tesla kommer nok aldri med headup display projisert i frontruta.

Jeg prøver å være forsiktig med ordene "aldri" og "alltid". Det har en tendens til å slå hardt tilbake! 😉

Elon kan skifte mening, eller Tesla kan skifte CEO. Men er klar over at EM har vært negativ til begge, og spesielt til HUD.

I USA er jo WallCharger og PowerWall alternativene, men da at PowerWall kun får strøm fra Grid eller Solcellepanelene, ikke fra kjøretøyet.

Men spesielt V2L er jo nyttig når man ikke er hjemme der PowerWall kan gi "nødstrøm". 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Fremdeles så billig at de andre bør bli skremt nå. Veldig skremt! Hvem pokker vil vurdere en Kona, med mindre de absolutt ikke vil ha Tesla, eller de trenger 100 kg taklast? 🤪

Også mange andre biler som nå er totalt overpriset!

506k for Y LR med vinterdekk, ferdig på veien. Er vel ikke mange som slår det heller. Skoda Enyaq 85x starter på 520k uten vinterdekk, så den er minst 40k dyrere.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bryr meg lite om HUD for å være ærlig. Ville heller at Tesla skulle ha bedra kvaliteten på interiøret og fått inn litt mer belysning. Etter snart 3 år med model 3, er det jeg savner mest av alt.

Dette er noe de forsåvidt har gjort med Highland, selv om jeg ikke ble veldig imponert over det. De nye setene ser veldig bra ut da. 

Lenke til kommentar

Er jo en million 3eparts headup løsninger å få kjøpt til Tesla. Selv har jeg den trådløse varianten med bare en telefon som har stort batteri og en app som viser meg det jeg ønsker.

Som forøvrig bare er temperaturer og effekter, noe en orginal headup neppe ville vist meg.

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Er nok bare et spørsmål om tid før EU kommer med et direktiv som forbyr bensin og diesel brukt i personbefordring på vei...

Tipper det sitter langt inne å gjør det så direkte og provoserende for petrolheads. Er jo også bare å skru utslippskravene så høyt at kun eldrift og pneumatikk med trykktank kan oppfylle kravene.

Lenke til kommentar

Er så mye kan kan koble til, så det blir fort et "kabelhel..te" om man skal legge til alt som 3.part-utstyr.

Dessuten, HUD kan gjøres langt mer elegant som en fabrikkmontert original-løsning, enn en ettermontert jalla-løsning man ikke vet om en dag blir ubrukelig pga SW-endringer, og en leverandør som velger å "discontinue" den versjonen man har kjøpt eller de går konk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke gå så langt som å si at det er en dealbreaker, men det hadde gjort det langt lettere å velge en TM3/TMY dersom de hadde hatt det. Når de og mangler V2L/V2H, så begynner det å nærme seg dealbreaker.

Jeg er veldig spent på når KIA EV5 kommer, og hva den kommer til å koste. Vel er den mer "murstein", men det er veldig mye som jeg oppfatter som interessant med den. Den vil visstnok ikke ha 800V, som er "tragisk", for det ville virkelig vært "icing on the cake".

På den annen side, kanskje blir EV6 bedre pris på med denne prisdroppen!

Lenke til kommentar

ezgif-2-a4438e189b(1).gif.4d261e7d8ae56580f5a262580de18c82.gifIkke så mye kabelhelvete med min løsning.

20240522_144242.thumb.jpg.e460cea8b674317251c8bb386271ac79.jpg

Jeg må dog slenge den på ladeplaten en gang i uken når jeg parkerer. Men det er ikke så stort problem. Den slår seg av når bilens skjerm slår seg av.

Kommer og hele tiden oppdateringer til systemet - dog kan det jo hende de går konk en dag og det stopper. Men virker det som de satser stort med nye produkter så lever nok litt til.

Får jo da også 4 trådløse knapper jeg kan programmere til å gjøre hva som helst. Ikke noe kabelstyr med dem heller siden de er trådløse og bare kan klistres en plass.

(Har forøvrig nevt til dem at det ikke er 24timers klokke på den layouten og det skulle de fikse, så hittil fornøyd med support og)

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 minutter siden):

Virker som det er ganske klart at Tesla prioriterer lav pris nå, og lite ekstra. HUD tror jeg ikke vi kommer til å se.

Lite ekstra? De leverer jo en bil til 350k med masse utstyr. Men HUD har bare blitt hatet av Elon så mye at jeg tviler på det er noe håp for noe som helst 😅

I tillegg skal jo Tesla lage alt selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ikke så mye kabelhelvete med min løsning.

20240522_144242.thumb.jpg.e460cea8b674317251c8bb386271ac79.jpg

Jeg må dog slenge den på ladeplaten en gang i uken når jeg parkerer. Men det er ikke så stort problem. Den slår seg av når bilens skjerm slår seg av.

Kommer og hele tiden oppdateringer til systemet - dog kan det jo hende de går konk en dag og det stopper. Dog virker det som de satser stort.

Får jo da også 4 trådløse knapper jeg kan programmere til å gjøre hva som helst. Ikke noe kabelstyr med dem heller siden de er trådløse og bare kan klistres en plass.

(Har forøvrig nevt til dem at det ikke er 24timers klokke på den layouten og det skulle de fikse, så hittil fornøyd med support og)

Hvem leverer den? Og er det en ren mobil (gammel modell?) eller en HUD-skjerm som kobles til trådløst?

Med "kabelhelvete" mente jeg at alt skal kobles mot OBD2-porten, og da gjerne med en "forlengerkabel" så man ikke stenger den for andre enheter. Dersom man har flere ting som skal kobles på samme sted, så blir det plutselig vanskelig å få på dekselet etterhvert. 🙃

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snowleopard said:

Hvem leverer den? Og er det en ren mobil (gammel modell?) eller en HUD-skjerm som kobles til trådløst?

Med "kabelhelvete" mente jeg at alt skal kobles mot OBD2-porten, og da gjerne med en "forlengerkabel" så man ikke stenger den for andre enheter. Dersom man har flere ting som skal kobles på samme sted, så blir det plutselig vanskelig å få på dekselet etterhvert. 🙃

Enhanced eller hva dem heter. De som har S3XY buttons. Bilkomponenter selger dem.

Har siden 2019 brukt en Umidigi kinatelefon men den begynte å tulle sånn at jeg kjøpte den der hos power for under tusenlappen nylig. Motorola G24.

Men kan fint bruke en gammel telefon ja. Problemet er at de gjerne ikke har den beste batteritiden.

Står en liten dings plugget i midtkonsollen bak som kommuniserer med alt. Helt usynlig og ikke noe kabelstyr med den heller.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Enhanced eller hva dem heter. De som har S3XY buttons. Bilkomponenter selger dem.

Har siden 2019 brukt en Umidigi kinatelefon men den begynte å tulle sånn at jeg kjøpte den der hos power for under tusenlappen nylig. Motorola G24.

Men kan fint bruke en gammel telefon ja. Problemet er at de gjerne ikke har den beste batteritiden.

Står en liten dings plugget i midtkonsollen bak som kommuniserer med alt. Helt usynlig og ikke noe kabelstyr med den heller.

Ah, commanderen dems. Ja, den må jo fremdeles inn med "daisy-chain" på strøm og ODBD2-porten. Går fint så lenge det bare er den du plugger inn. Men som sagt, straks man begynner å "adde" mer utstyr som skal på samme sted, så blir det fort fullt inni der.

Altså, jeg tenkte ikke på ledninger i kupéen ellers, men som sagt at det blir adapter på adapter på adapter inni der ODBD2-porten er.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er jo en million 3eparts headup løsninger å få kjøpt til Tesla. Selv har jeg den trådløse varianten med bare en telefon som har stort batteri og en app som viser meg det jeg ønsker.

Som forøvrig bare er temperaturer og effekter, noe en orginal headup neppe ville vist meg.

"True" head-up display (HUD) som jeg snakker om har polarisert frontrute med en full farge projector/tft i et optisk hus nedfelt i dasbordet. Dette koster "litt". Mr Musk har sagt gjentatte ganger uttalt at HUD ikke er et tema, antagelig da deres målsetning er og har vært å lage selvkjørende biler.

Disse ymse mindre bra og tildels også dårlige HUS (Head up Screen) løsningene man fester med to-sidig tape på toppen av dashbordet  er imo mere hemmende for visibiliteten forover enn ordentlig HUD projektert på frontruta er ( da denne har mange context valg og justeringsmuligheter , samt compact view , og kan justeres helt ute av syne om man vil eller slås av). 

HUD vs HUS

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...