Jump to content

Vertical^

Medlemmer
  • Content Count

    10157
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Vertical^ last won the day on January 23 2012

Vertical^ had the most liked content!

Community Reputation

4139 :)

About Vertical^

  • Birthday 10/21/1994

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

35292 profile views
  1. Har du i det hele tatt noen oppsparte penger selv da? Hvis foreldrene dine uansett må stille med hver eneste krone, så har du tapt den kampen her vil jeg påstå. Det er ingen leverett at du skal kunne kjøre motorsykkel, og hvis foreldrene dine sier at de betaler for førerkort på B, så er det en god deal Så kan du heller begynne å spare opp til en fin førstebil.
  2. Det er mange faktorer å tenke på her. Siden du skriver nynorsk regner jeg med at du ikke bor på Østlandet. Hvordan ser det ut på bakken hvor du bor i Desember, Januar, og Februar? Og temperaturen? Motorsykkel kan være et praktisk kjøretøy for å bringe deg fra A til B, men nei, den er jo egentlig ikke særlig praktisk. Hvis det regner er det kjipt å kjøre. Hvis det er kaldt er det kjipt å kjøre. Er det mye vind så er det også litt kjipt å kjøre. For de aller fleste så er motorsykkelsesongen fra Mars/April og frem til ca. Oktober. Da er det rett og slett ikke noe mer kjøring, men du betaler fortsatt forsikring og alt det der. Det koster penger Og når du er 16 så er det jo tross alt "bare" to år til du kan ta lappen på bil. Det er ikke lenge. Selv hadde jeg moped når jeg var 16, men i ettertid så ville jeg nok heller bare spart opp til en bil. Du er også heldig hvor foreldrene dine sponser førerkort på bil. Litt urettferdig hvis de skal sponse både motorsykkel + førerkort på lett-MC også. Det blir veldig dyrt!
  3. Museumet til Vegvesenet (Norsk Vegmuseum) har i hvert fall en tidligere kongebil utstilt. Husker ikke akkurat hvilken modell, men var et beist av en bil i hvert fall 😛
  4. Som nylig eier av en Peugeot 307, så er det absolutt ingenting ved disse bilene som rører ved mitt hjerte 😋 Den bilen der er vel ikke verdt noe mer en vrakpant.. Har gått igjennom bokmerkene mine, da det har samlet seg opp en del "drømmebiler" fra Finn opp i gjenom årene. Jeg mener at denne var til salgs i 2013/2014 til den viste prisen. Lurer på hva denne er verdt i dag.. (Av det jeg kan lete opp av auksjoner, går disse helt fint for 1 million ++ i blant annet Storbritannia). BMW E30 M3 Sport Evo Bilen er forøvrig fortsatt i Norge, og dessverre bare gått rundt 200 mil siden 2014..
  5. Nettavisene kom jo med dette for ikke så lenge siden. Nær 170 000 dollarmillionærer i Norge "Ved årsskiftet var det 169 000 dollarmillionærer i Norge. I gjennomsnitt disponerer disse 22 millioner kroner hver, viser rapporten som årlig kartlegger den globale formuen. I rapporten defineres dollarmillionær som en person som har en million dollar i investerbar formue utover sin primærbolig." Så hva definisjonen på "velstående" versus "rik" vil være i antall kroner er jo vanskelig. Det er nok veldig mange her i Norge som nødvendigvis ikke har så stor årsinntekt, men som sitter på store verdier i eiendom. Dette kan være en hytte på attraktivt sted, eller bare at de bygde / kjøpte en enebolig for 40 år siden, og dette huset er nå taksert 15 millioner ++.
  6. Suzuki Swift er jo en kul liten bil for en person som ønsker en bil i småbilsegmentet, og som er litt "annerledes". Vingen bakpå kunne de helt klart droppet ja. Det å sammenligne en relativt ny, billig småbil med fabrikksgaranti og lav kilometer, mot en 15 år gammel Subaru som har gått nesten 200k blir litt for dumt 😛 Kjenner jeg disse Subaru-guttene rett, så blir ofte disse bilene herjet ganske hardt med i tillegg.
  7. Da tror jeg du heller kommer lengre med å annonsere på BMW-forumer eller grupper på Facebook. Gratis er det jo også
  8. Jeg vil si det spørs helt på typen bil du skal selge. Men stort sett ville jeg sagt nei.
  9. Det må mer til en bare katalysator for at et anlegg plutselig skal bli lovlig på veien. Det er støybegrensninger også, samt CE-godkjenningen. Så er ikke nødvendigvis slik at Black Widow er fabrikanten du burde gå for, om det er lovlighet du er ute etter Av det jeg kan se på eksos til MT-125, er det ingen Black Widow-anlegg som kommer med katalysatoren. Du kan jo eventuelt sende den mail og forhøre deg.
  10. Du finner masse lovlig rundt om. Det beste er å høre med forhandlere. Du må da altså finne et anlegg som er CE-godkjent, med lyddemping samt katalysator. Som nevnt over har Akrapovic veldig mye bra. Arrow eller LeoVince kan muligens også ha noe. Eksempel: https://www.leovince.com/en-no/product/14262ek-lv-one-evo-carbon-fiber-yamaha-mt-125-2017-2019
  11. Det er ikke EU-kontroll på sykler, så egentlig er det fritt frem så lenge du ikke har gjort store modifikasjoner på den. Har du fortsatt vognkort på den? Men ettersom det er lenge siden den er brukt, er det ditt ansvar å sjekke at den er i forsvarlig stand. Mest sannsynlig vil du trenge nye dekk. Du burde bytte olje, ny bensin i tanken. Du må sjekke bremser, blinklys, framlykt/baklykt fungerer. Gjøre service på kjede. På grunn av viruset er egentlig Vegvesenet stengt, så du må bestille egen time der for å få bestilt nye skilt. Men før du får bestilt skilt tror jeg du må ha en gyldig forsikring på sykkelen. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/bestille-skilt
  12. Jepp! Står som "Avgift - 41,75 EUR". Tok kontakt med Posten som sendte meg videre til Tollen. Hørte samtidig med selger, men jeg skjønte raskt at jeg ville havne i en laaaang runde. Så ser rett og slett de pengene som tapt da jeg ikke gidder.
  13. Verkstedene vil ha nok å gjøre, de må bare gjøre omstillingen. Folk kjører minst like idiot på veiene som før Det må byttes bremser, det må byttes fjærer og dempere. Foringer, bærearmer, understell generelt. Bare fordi en elbil ikke har fossil motor, er det fortsatt ting å ta tak i. La oss ikke glemme paneler som blir bulket, felger som blir kantkjørt, vinduer som har fått steinsprut. La oss heller ikke glemme ekstremt avanserte systemer som vil trenge feilsøking og reparasjon. ("Kameraspeilene" på Audi E-Tron for eksempel). Bensinstasjonene dør sakte men sikkert ut ja, men det har de gjort i mange år allerede. De har gått fra servicestasjoner hvor du faktisk kunne kjøpe nødvendig vedlikeholdsprodukter til bilen din. Nå tjener de penger på dyr brus og burger. Men så lenge folk ikke har lader hjemme, vil arealet for ladere utenfor stasjonsbygget være gull verdt. Og ettersom folk i en del år fremover fortsatt må lade på bensinstasjoner, øker kanskje salget av nevnt brus og burger?
  14. Jeg fikk ingen veldig klare svar av Posten, men personen jeg snakket med mente i hvert fall at jeg måtte få VOEC av personen som selger varen, og ikke eBay som markedsplass. Om det genereres et nytt VOEC-nummer for hvert eneste salg vet jeg ikke, men det høres vel litt merkelig ut.
×
×
  • Create New...