Jump to content

Vertical^

Medlemmer
  • Content Count

    10318
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Vertical^ last won the day on January 23 2012

Vertical^ had the most liked content!

Community Reputation

4264 :)

About Vertical^

  • Birthday 10/09/1990

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

36902 profile views
  1. Noe å glede seg til! Blir i hvert fall å håpe på betydelig bedre brukergrensesnitt, men også bedre bildekvalitet og bitrate en hva vi har fått til nå. Samtidig bør vel utvalget også bli bedre, spesielt kanskje på filmsiden.
  2. Legger denne ut her, så får jeg quote meg selv om noen måneder med resultatet 😅 Ved å få det første picket, så blir alt etterpå veldig vanskelig. Ventetiden fra mitt første til andre pick gjør at hele feltet på gode RBs og WRs forsvinner raskt, og sånn fortsetter det. Tok heller noen råsjanser her da, ved å legge inn en skadet Michael Thomas, samt gamle travere i Cobb, AJ Green, Melvin Gordon, osv. Føler meg ikke veldig selvsikker, men spennende blir det.
  3. Måtte du i tillegg sende inn mer detaljert info, eller holdt det å skrive inn tallene på gevinst, også var det alt? Har nemlig ført inn gevinst nå i en post for årets skattemelding, men det er bare tallene som jeg har regnet ut, uten noe detaljert info med innkjøpsverdi, hva slags coin(s) osv. Tviler samtidig på at tallene jeg har skrevet inn er helt 100%, så det blir nok raskt en syvtimers på meg også hvis jeg må styre noe mer 😛
  4. Hvordan forholder dere dere til beskatning av krypto? (Gitt at planen er å skatte så klart..) Selv syns jeg det er forferdelig innviklet når alt må gjøres manuelt. Spesielt hvis man har kjøpt i flere omganger over lang tid. Da må man gjøre en slags gjennomsnittsberegning i valuta og deretter gjøre om til NOK. Hjelper ikke at mattematikk er et av mine svake sider. Kryptosekken og Koinly er veldig hendig her, men har sett at i det man overfører coins til et sikkert lagringssted, så "mister" kalkulatoren tilknytningen/beregningen i forhold til valutapris på kjøp/salgstidspunkt, også blir det til at operasjonen blir helmanuell på nytt. Dette i seg selv er noe av grunnen til at jeg bare har gitt opp krypto personlig. Mulig jeg bare har handlet på feil plattformer og gjort det vanskelig for meg selv, men liker meg uansett litt bedre i verden av aksjer/fond
  5. Start her: https://www.detailersclub.no/pages/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14/ Det viktigste oppe i alt dette er å aldri vaske bilen i direkte sollys i hvert fall
  6. https://www.formula1.com/en/latest/video.2021-belgian-grand-prix-drama-as-sergio-perez-crashes-out-on-way-to-grid.1709431219004849207.html
  7. Dog et helt lass med fordeler for svært mange, meg inkludert. Vi har en liten 12-foters båt på hytta som vi drar opp på en lokal strand når den ikke er i bruk. Båten med motor har kanskje toppen 10-15 driftstimer over et helt år. Påhengsmotoren tar vi opp på hytta ved endt sommer, ferskvannskjører den, og pakker den vekk. Totaktsmotoren veier betydelig mindre, så den er faktisk helt ålreit å frakte fra stranden og opp til hytta. Vedlikeholdet er nesten lik null så lenge man behandler den godt med olje, ferskvannskjøring, osv. For vår familie er en firetakts bare masse mer jobb og flere kostnader.
  8. Tenker vel da at du ikke "plikter" å hjelpe personen bak deg på noen måte. Om han da ønsker å kjøre fort, så får han komme seg forbi på et gunstig veistrekke. Jeg ferdes hensynsfullt ved å følge fartsgrensen, og behøver da ikke og gjøre noen modifikasjoner på kjøringen min. En ting som er sikkert, er at det absolutt ikke er hensynsfullt eller aktpågivende å sperre sjåføren. Enten ved blokkering på et vis, eller for eksempel øke farten i det han prøver å passere. Hvis han vil forbi, så får han bare komme seg forbi. Jeg vil heller ha "sånne folk" foran meg en bak meg. Så da må vi definere hva du mener med å "ikke slippe bilen forbi". For hvis bilen bak ønsker å kjøre i 95+, er det ingenting som hindrer han i å legge seg ut i venstre felt og gjøre en forbikjøring. Jeg skal ikke trenge å senke min egen fart eller legge meg helt inntil veiskulder av den grunn.
  9. Et interessant tema som heller ikke blir mye nevnt, er at SV er i mot ASK-ordningen. Noe som er bekymringsverdig for de som ønsker å spare og skape formue generelt. Sparing i fond og aksjer igjennom ASK er en helt genial måte for hvermannsen å ta del i den økonomiske veksten. Samme om du sparer lite eller mye. https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/08/18/7720727/sv-vil-skrote-pensjonsspareordning-fordi-noen-ikke-klarer-a-spare Skal sies at jeg bare har sett Finansavisen nevne dette temaet, så det er nok ingen "hjertesak" for SV, og tvilsomt noe de vil prøve å presse igjennom i en eventuell regjering. (Forhåpentligvis). Utbytte er også en trygg og fin investeringsstrategi, men det forutsetter store innskudd og lang horisont. Men samtidig som man får utbytte, vil du naturligvis ta del i at selskapet eventuelt stiger. Norsk Hydro er f.eks flinke på utbytte, og vil trolig bli et viktig selskap for Norge i "det grønne skiftet".
  10. Er litt vanskelig å simulere/se for seg støy såpass høyt opp. Det jeg ville gjort om dere er seriøst interesserte, så er det å reise bort dit byggene blir reist, deretter rett og slett "spane" trafikken litt. Få erfaring på støy, trafikken som går igjennom, og lignende. Da bør dere i hvert fall bli litt mer opplyste og kanskje trekke noen konklusjoner. For det er som irriterende og kanskje en dealbreaker for noen, er kanskje "helt OK" for andre. Kanskje også sjekke reguleringen for andre bygg som vil bli reist i nærheten? Hva er f.eks dette bygget farget i hvitt? Hvis dette er noe som skal bli reist etter dere har flyttet inn, vil det bety betydelig med byggestøy.
  11. Viktig å huske at hvis SV blir tatt inn i regjering, så skal alt dette diskuteres, fremmes, osv osv. Det blir gjerne litt "gi og ta" for hvert parti, hvor de kanskje må droppe én sak, men kan "få lov til å vinne" på en annen sak. Verken AP eller SP er for arveavgift, derfor tror jeg det er mindre sannsynlig at denne kommer tilbake. Hvis det blir slik allikevel, blir det nok heller arveavgift på betydelige summer. (For eksempel 10 millioner eller mer). Elbilmomsen er nok mer sannsynlig ja, spesielt når utvalget er begynt å bli såpass godt.
  12. Er med jeg også! Veldig deilig at NFL snart er tilbake.
  13. Budsjett er vesentlig. For ikke å glemme antall seter, cabriolet/ikke cabriolet.. Om jeg kan komme med en muligens "kontroversiell" kjerre, som i tillegg er litt i grenseland (veteran i år), så syns jeg BMW 850I er et skikkelig kult valg. Den anses kanskje ikke som en klassiker helt enda? Den vil uten tvil bli det i fremtiden i hvert fall. BMW har ikke hatt så alt for mange biler med V12er. Her får du en bil som fortsatt yter godt, og kan vel kalles en skikkelig autobahn-cruiser. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=194647342 Av de klassiske er vel Jaguar XJ/XJS et godt og opplagt valg. Alfa Romeo GTV6 syns jeg er et artig valg. Veldig viktig at du får modellen med Busso-motoren så klart. (Skal sies at jeg her nå prøvde å IKKE gi amerikanske eksempler )
  14. "Bensinstasjon" kommer til å være høyst aktuelle i fremtiden, men navnet endrer seg kanskje til "servicestasjon" etterhvert. Det de uansett tjener mest på, slik det har vært i tiår allerede, er salget av pølser, burgere, og unødvendig snacks. Altså en perfekt mulighet til å selge søppelmat til ladende elbileiere Eneste som skjer videre er nok at det blir færre pumper men flere elbilladere, noe jeg som bensinbil-eier ikke har noe problem med.
  15. Et spørsmål angående oppgjørsdager / likviddager / T + 2-systemet. Gjelder dette også aksjer man har på ASK, eller gjelder dette bare i fond? Altså det at man i "teorien" ikke har pengene på konto umiddelbart etter salg, så hvis man bruker pengene på nytt umiddelbart vil man påløpe renter. https://www.nordnet.no/faq/1329-hva-er-likviddager-t-2 For eksempel hvis jeg har 0 kroner på saldo. Jeg selger mine aksjer i selskap X. Nå har jeg 15.000 kroner på saldo. Jeg bruker dette til å kjøpe aksjer i selskap Y bare noen minutter etterpå. Jeg pådrar meg ikke ekstra kostnader da?
×
×
  • Create New...