Jump to content

Vertical^

Medlemmer
  • Content Count

    10356
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Vertical^ last won the day on January 23 2012

Vertical^ had the most liked content!

Community Reputation

4238 :)

About Vertical^

  • Birthday 10/09/1990

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

37773 profile views
  1. Interessert i det forhandleren selv kaller en overpriset luksusbil? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=247904003
  2. Forhåpentligvis blir det da et push på og gjøre elvarebilene bedre. Dårlig rekkevidde og dårlig komfort er min erfaring med en Nissan E-NV200. Nå er kanskje denne modellen en av de billigste på markedet, men jeg opplever våre Volkswagen Caddyer med dieselmotor som mye mer komfortable å både kjøre og være i.
  3. Ikke bare er det selve parkeringsplassene som er problematiske, men også innkjøring og utkjøring i mange parkeringshus. For eksempel disse parkeringshusene på flere etasjer, hvor du da kjører da en slags "spiraltrapp" for å ta deg oppover etasjene. Store biler som XC90 og som tidligere nevnt i denne tråden, biler som Hongqi E-HS9, takler slike løsninger svært dårlig. Skal sies at sjåførene også kanskje "oftere" kunne gjort en bedre jobb også. Virker som mange ikke er klar over den fysiske størrelsen på egen bil til tider.
  4. Ville også byttet skole, men ville da samtidig tatt det rolig og lagt kjøresesongen 2022 på is. De fleste kjøreskoler avslutter sine kjøretimer i Oktober, og det er vel fortsatt lange køer på oppkjøring. Hvis det da er slik at dere må vente til våren 2023, er det kanskje like greit å spare pengene. Man blir veldig rusten etter såpass mange måneder av sykkelen, og da vil dere trolig bare ende opp med å bruke mere penger.
  5. Fyre av en PM til tidligere deltakere kanskje? Er fortsatt flere uker igjen til gameweek 1, så er kanskje ikke alle som har begynt å tenke på Fantasy enda.
  6. MC-sesongen har heldigvis en del uker igjen, så sparker litt liv i denne Fått låne dette smykket i penværet. Må vel kunne kalles en totaktslegende fra Yamaha. Fantastisk sykkel, utrolig morsom å kjøre, men også veldig lettkjørt. Kan på slenges rundt på veien nesten som en moped, da den er så lett i antall kilo, men også veldig smal. Liker seg dårlig under 3000RPM generelt, veldig snill 3000-55000 RPM, også blir den helt bananas fra 6000 og utover. Sparker ordentlig i første gir samt andregiret, så gjelder å holde seg fast
  7. Bobil gir fortsatt enorm fleksibilitet og mange muligheter. Du bor ganske så fint, og hvor du da bare kan sette nåla på et utvalgt sted i Europa (eller her hjemme) - så er det bare å kjøre i vei. Men i mine øyne gir det mer mening for pensjonister. Har du bare fem ukers ferie til rådighet, så får ikke denne bobilen mye bruk på et år. Men som pensjonist er du fristilt året rundt, og da må det være et flott alternativ.
  8. Så med dette lagt til grunn, er det sentraliseringen vi bør se på da? Men det at distriktsnorge dør ut, må vel nesten kunne kalles en villet politikk, så vi sitter i klypa her også.
  9. Sentraliseringen er det som irriterer meg mest. Akkurat den stillingen jeg har nå (IT-bransjen) gjør at jeg må ha kontor nærme våre kunder, som da også alle har "sentralisert" seg til Oslo. Men mange offentlige etater, universiteter, generelle kontorjobber - hvorfor skal de alle dra seg inn i Oslo sentrum? Hadde jeg hatt en annen stilling som tillater meg 8 timer på kontoret, så kunne det kontorbygget i mine øyne, helt fint ligget i feks Fredrikstad, Hamar, eller andre mindre byer på Østlandet. Folk flytter etter hvor jobbene ligger, og hvis jobbtilbudene eksisterer i Oslo - så må folk flytte hit eller i nærhet. Men det trenger jo ikke å være slik? Og som nevnt i tråden her, så er det ikke like vanlig å eie egen bolig i utlandet. Et problem her er at bolig har og er en enormt god investering. De fleste kjøper jo så klart bolig for å nettopp bo, men det er en økonomisk enormt god investering for veldig mange. Det "nulles" naturligvis ut hvis man selger og fortsatt kjøper bolig i samme by, men da klarer du å følge etter i det minste.
  10. Tror ikke dette stemmer lenger. Hvis du eier et "forsikringspliktig" kjøretøy (hvor du har skilter på kjøretøyet), så risikerer du dagbøter hvis forsikringen ikke er i orden. Dette er en konsekvens av at fler og fler kjører biler uten godkjent EU-kontroll og dermed ikke godkjent forsikring. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/gebyr-for-uforsikret-kjoretoy/ Men ja, du kan helt fint levere inn skiltene til SVV og dermed si opp forsikringen. Men skiltene må altså inn.
  11. R-sykler vil fort kunne falle i smak hos deg på grunn av lav setehøyde. Vil uansett anbefale deg å prøvesitte, for enkelte sykler kan gi deg utfordringer. Du ønsker å kunne omtrent ha føttene flatt på bakken når du sitter på sykkelen. Yamaha sin R125 er lett å omsette og meget populær, så vil uansett være et godt valg. Det er nok en sykkel du kan kjøpe fabrikkny, og fortsatt få minimalt med pristap. Ville uansett kjøpt brukt forøvrig. Nesten alle kjøreskoler her til lands bruker nå Yamaha sine MT-sykler i kjøreopplæring, så du vil trolig kunne oppleve å kjøre på en slik uansett Du rekker uansett ikke kjøresesongen i år, så ville sett på Finn utover høsten og vinteren om du kan finne noen bra deals.
  12. De kjørte debatten i Dagsnytt 18 i dag (https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202206/NNFA56063022/avspiller) Her nevner den besøkende fra NAF at de ser høyere risikoatferd, og nevner deretter feil hos fører - "manglende førerdyktighet". Og dette er VIKTIG. Vi blir mer og mer late og uoppmerksomme i trafikken. Vi stoler mer og mer på bilens hjelpesystemer. Mobilen er blitt en høy prioritet hos mange, selv når man kjører bil. Det er nok også en økende andel som kjører i narkorus og alkorus også. Problemet her er at den korte introen til NAF aldri blir tatt opp videre i diskusjonen. De besøkende politikerne henger seg opp i det vanlige. Det er fart og det er fartsgrenser. Bilbrukere må holdes til ansvar her rett og slett, men det eneste de tør å nevne er disse fartsgrensene altså. TV2 Nyhetene hadde også en kort reportasje om det samme i dag, og her ble MC-førere nevnt. Her ble det også nevnt manglende førerdyktighet som en viktig faktor. Dette må diskuteres oftere rett og slett. Det å ha førerkorter er et privilegium. Mange blir nok rett og slett dårligere og dårligere på og kjøre bil (og motorsykkel) når alderen stiger, selv om det er naturlig å tenke at du bør bli mer erfaren.
  13. Problemet er vel få skoleplasser generelt. Er vel da Skedsmo VGS i Lillestrøm, også på Sola(?) som de eneste skolene. Var i hvert fall slik når jeg søkte tilbake i 2010 var det vel. Kom forøvrig ikke inn på faget den gangen og havnet på venteliste med 4,4 i snitt. (For å understreke - ikke at det er noe høyt karaktersnitt, men det er nok mange skolesmarte som ser på disse linjene, fremfor f.eks Elektro eller TIP, hvor du kommer inn med et hvilket som helst snitt).
  14. Nå fikk denne serien ganske så bra med kritikk når den først kom ut https://www.vg.no/rampelys/i/nA0gAa/politistudenter-reagerer-sterkt-paa-martine-lunde-serie https://www.vg.no/rampelys/i/9OV62l/martine-lunde-slaar-tilbake-etter-kritikkstorm-veldig-ufortjent Jeg kom også helt tilfeldig over denne serien på TV i helgen, og jeg orket vel omtrent 10 minutter. "Alt" hun skulle gjøre var enten "vanskelig", "jævlig skummelt", eller "ekkelt". Hun kommer da inn i serien med lange rosa negler og skal få håndtere og skyte med en MP5. Du blir egentlig litt sånn paff av å se på det hele, for det oppfattes ikke som opplysende/informativt, eller interessant - bare som et dårlig forsøk på underholdning og humoren i at du skal drite deg ut på tv.
  15. Telefonbruk (uoppmerksomhet generelt), fart og rus er vel hovedårsakene til ulykker i bil. Med rus kommer gjerne høy fart i tillegg. MC har alltid hatt et dårlig rykte, og det blir dessverre ikke bedre heller. Det er også ekstra trist når det er snakk om så unge mennesker - når det er sagt, så opplever jeg de på lett-MC stort sett som de mest aggressive og fartsglade motorsyklistene. De kjører gjerne i grupper som kompisgjeng, og her er det nok mye internt press på hvordan du skal kjøre og "se ut" i trafikken.Dette paret med uerfarenhet på motorsykkel, spesielt området som er teknisk kjøring. Kjøreopplæringen på MC før du får førerkortet er god i Norge den, men den gir deg bare det aller mest essensielle av "ferdighet". Det er hva du gjør når du innser at du har kommet inn i svingen i alt for høy fart, eller når du innser at du ikke klarer svingen, som er det som redder livet ditt. Dette kommer nok bare med erfaring, og er dyrekjøpt når det først går galt. Selv om disse lett-syklene ikke er høyt motoriserte, tillater de fortsatt god akselerasjon og mer en god nok topphastighet. Må da også inkludere at mange av de yngre er svært dårlig utstyrt på bedkledningssiden. Det er ofte "absolutt minimum", bare hjelm og et par hansker.
×
×
  • Create New...