Gå til innhold

Ja eller nei til Pride ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Filmvenn skrev (5 timer siden):

Går du i bresjen for bare det seksuelle skal lukes vekk når det bare angår skeive?  

Har du klagd på at en "Tiktok-kjendis" med hovedsakelig følgere under 18 år nå driver med brukes til å fokusere på OnlyFans av en av landets største aviser? 

Hva mener du med Pride for de minste? 

Hæ? Hva skeive gjør foran kamera bryr no vel ikkje eg meg om??  Men akkurat det du prøver å normalisere er jo grunnen til at så mange reagerer. Å gå i tog for mangfold støtter nok de fleste, men du går ikkje med lakk og lær, hundekostymer der en er i bånd eller halvnaken. Det er dette folk reagerer på. Skeive hadde allerede blitt ganske så akseptert menst det no skapes mer hat pga pride. 

Kunne du ikkje tenke deg til hva eg mente med pride for de minste? 

Hvorfor skal en 2,3,4,5, 6 åring vite at det finnes slemme folk der ute?

Hvorfor skal de vite at mammaer kan gi bort barnet sitt til andre?

Det de liksom skal lære i pride mnd er jo egentlig rammeplanen for barnehagen. Mangfold, vennskap, forståelse etc.

Endret av Villfaren
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BadCat skrev (Akkurat nå):

Hva folk gjør på soverommet er en privatsak. Å forstyrre ro og orden er ikke det.

Hva er forstyrrelse av ro og orden? Er en søkt om og godkjent parade det? Er en kirkeklokke ordensforstyrrelse, om alt som plager en eller annen av en eller annen grunn er ordensforstyrrelse så kan vi nesten ikke ha noe morsom aktivitet her til lands uten å bryte loven.

BadCat skrev (3 minutter siden):

Hva folk gjør med flaggstengene i egne hager og soverom, angår ikke meg. Hold det unna offentlige flaggstenger og gater.

Det reduserer jo bare bruken av kostbare offentlige flaggstenger, kanskje bare avvikle hele dette flaggstang tullet? Folk får flagge sjøl, og ikke belaste oss skattebetalere, eller hva?

• Liker 3
Skrevet

Det hadde holdt med en dag, ikke en måned. 

Nå går det inflasjon i pride, og da mister det egentlig den effekten man ønsker å oppnå. 

• Liker 6
Skrevet

Kirkeklokker er kun til besvær hvis det er visning. "Ringer det ofte og lenge? — Det ringer hele tiden."

17. mai forstyrrer, men det er i det minste kun én dag og man kan gjøre det levelig med alkohol. Champagnefrokost kl. 06 når kanonene fyrer salutt, øl og vin til du blir fin på bar kl. 08 og vodkashots fra kl. 13 til siste mann har falt.

Den som får avviklet både pride og 17. mai-feiring, må gjerne bli Norges president

• Liker 2
Skrevet
32 minutes ago, Duncan said:

Det hadde holdt med en dag, ikke en måned. 

Nå går det inflasjon i pride, og da mister det egentlig den effekten man ønsker å oppnå. 

Om de i alla fall hade hållit sig till en månad. Pride toget i Trondheim går i september och det er feiring lite här och där hela sommaren och tror också en del på vintern.

• Liker 3
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (2 timer siden):

Nå blir skoleelever sendt ut på besøk til bla. Stortinget, så jeg vet nå ikke helt jeg.

Stortinget som institusjon står ikke for en konkret politikk. Å besøke Stortinget er ikke deltakelse i et politisk arrangement, på samme måtte som å besøke en kirke i undervisningsøyemed ikke er likestilt med deltakelse i en gudstjeneste. Det å lære OM pride og homobevegelsen i Norge er uproblematisk, feiring av Pride er noe helt annet.

Markeringen av Pride i skolen mener jeg heller er sammenlignbart med at man også markerer FN-dagen på de fleste skoler ifbm. undervisning i menneskerettighetene. Man kan kritisere mangt og mye ved FN, men det er fortsatt ikke farlig eller krenkende at man markerer den dagen i skolen og lærer om menneskerettighetene.

Hvis "markering av Pride" er å lære OM Pride og homobevegelsen, er det innafor. Pride-debatten omhandler Pride i skolen i form av flaggheising/ flaggseremonier og annen deltakelse som betegnes som "feiring av Pride". Det er ikke flaggheising på FN-dagen, ikke meg bekjent i hvert fall, og det er ikke en blind og ukritisk hyllest til FN. 

At man ikke tvinger igjennom tilberedning av svinekjøtt i Mat og helse av hensyn til muslimske elever, er da i høyeste grad relatert direkte til religion, så den skjønner jeg ikke helt hva du mener illustrerer.

Ens personlige overbevisning kan være religiøst fundert, men også andre grunner kan gi rett til fritak. Man har spiseregler, og man har matretter tilknyttet religiøse markeringer, men Mat og helse som fag er fjernt fra religion.

Hvilken grunnleggende rett er det du mener undervisningsopplegget bryter?

Det bryter med eksempelvis med statens plikt til å respektere foreldres rett til å gi sine barn en opplæring i samsvar med egen religiøse og filosofiske overbevisning, nærmere bestemt Artikkel 2 i første tilleggsprotokoll til Den europeiske menneskerettskonvensjon. For ordens skyld, dette er også gjort til gjeldende lov i Norge, og i konflikt med opplæringsloven og læreplanene, må opplæringsloven og læreplanene vike.

Skrevet
Stoddart skrev (2 timer siden):

Skal sies at jeg aldri har gått i, eller sett på paraden (med unntak av det ene året jeg så på VG sitt statiske kamera som livesendte paraden, for å se hvor mye fetish og lettkledde paroler det var. Endte på litt over 3 minutter av drøyt 70 minutter lang parade eller noe sånn).

Men... Som en såkalt "straight acting", bilsportfanatiker, som lever for ting på 4 hjul som sier vroom, som ingen gjetter at er homo... så har jeg virkelig aldri tenkt at paraden og alt rundt er noe for meg. For all del, jeg er glad i farger. Heller en rød t-skjorte enn svart, og oransje sko istedenfor grå, men det stereotypiske rundt paraden og pride park er ikke helt meg for å si det mildt.

Så var det ett år jeg jobbet i Oslo på selveste parade-dagen. Så jeg tenkte at jeg kunne jo likegreit bare stikke innom pride park for å se hva greia var når jeg jo først var i Oslo sentrum den dagen. Da forstod jeg plutselig mye mer.
Altså, jeg har akkurat like lite interesse for drag-artister, sceneshowene, stands med lær og alt sånt, det endret seg ikke.
Men for første gang i mitt da nesten 30 år lange liv, så snudde jeg meg rundt, så på folkene, og så veldig mange damer som holdt hender med damer, menn som holdt hender med menn, og likekjønnede kjærestepar som holdt rundt hverandre på samme måte som heterofile gjør når man sitter i park eller lignende.
For første gang i livet så følte jeg meg som "normalen". Det var en helt surrealstisk følelse, og noe jeg i praksis kun kan få opplevd noen timer på en bestemt dag hvert år.

Da handlet det plutselig ikke om en at man "desperat trenger en bekreftelse på hvem man er eller utgir seg for å være". Jeg tenkte, og tenker fortsatt om det er sånn det føles å være heterofil når man går rundt med sin bedre halvdel. Det er noen utrolig behagelige timer i året. 

Hehe, så lenge man må oppleve noe som er værre for å forstå hvor godt man selv har det i sin heterofile verden så er det jonbare å lese førstesiden i VG eller Dagbladet vedrørende hva som skjer i verden. Så slipper du å oppsøke disse paradene for å få den bekreftelsen. :)

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (6 timer siden):

"I 2022 avdekket Bufdir at et stort flertall, 84 prosent, av Norges befolkning synes det er viktig at Pride markeres."

https://www.blikk.no/dan-bjorke-oslo-pride-pride/48-prosent-mener-det-blir-litt-for-mye-pride/248758

Lenken er dessverre brutt.

Det er også viktig at vi har nok golfbaner i Norge, at de som har et talent for golf får mulighet til å bli trent for å nå sitt full potensial og at vi tilrettelegger for f.eks at de kan konkurrere på et høyere nivå. 

Kjempeviktig. Men har jeg noen interesse for golf? 0 og niks. 

Det går ann å både mene at det er fint vi lever i et demokrati, at det er en eller annen form for Pride-markering for våre venner som i mange deler av verden er forfulgt og likevel ha 0 interesse for å møte opp på Pride markering eller til og med mene at opplegget som er nå er for mye. 

Minst 2 tanker i hodet på en gang er altså mulig.

• Liker 5
Skrevet
Filmvenn skrev (6 timer siden):

Du trenger ikke å være enig med meg.

Det er fakta at fotball er politisk, og ingenting har gjort mer fotball mer politisk det siste året enn å gi en fotball-fredspris til en krigspresident. 

Det er også fakta at motparten til FRI her er politisk. 

Her skal jeg gjøre det ganske tydelig for deg.

image.png.dad2789d509d5d3b92bf8d6832477836.png

image.png.2c5229516f57e81c0d21a93dcf0cd92e.png

image.png.f4a91947e78f85b51b6c03227ae60192.png

Det er en del av norsk demokrati å kunne mene at man skal kunne slippe å bli påtvunget Pride-ideologien også.

• Liker 7
Skrevet

Problemet med pride og regnbueflagget er at det ikkje er nokon som har eigarskap og definisjonsmakt på kva flagget representerer. Det er dette som gjer at det til stadigheit dukker opp nye versjonar av flagget, med litt andre fargar, ei ekstra stripe, osv.

Det fører til at folk har vidt forskjellige assosiasjonar til kva regnbueflagget symboliserer. Mange er regelrett rette for at dersom dei flaggar med regnbueflagget så støttar dei også noko ukjent. 

For sjølv om dei fleste bruker flagget for å vise respekt og toleransr, så har flagget også blitt brukt av ekshibisjonistar som meiner at folk må være tolerange ovanfor del som liker å vifte med tissen i offentlegheita. Det er heller ingen som kan hevde at flagget ikkje også representerer blottarar, då ingen har eigarskap til flagget. 

For dei aller fleste så er pride ein positiv ting, men det er også nokre ytterpunkt som forsurer folkefesten. Som dei få som bruker pride som utgangspunkt for å hevde at pedofili må legaliserast, til dei som er heilt på andre sida og hevder at pride er ei feiring av perversitet.

Det er nesten som at eg ville foreslått at vi startar litt på nytt, og samler folket rundt eit nytt symbol som er godt definert. 

• Liker 2
Skrevet
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Det er nesten som at eg ville foreslått at vi startar litt på nytt, og samler folket rundt eit nytt symbol som er godt definert. 

Det norske flagget?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (7 timer siden):

Jeg synes ikke det er et godt argument å appellere til hva man selv synes er viktig og ikke viktig for den jevne befolkningen i Norge.

Hva er genuin interesse? For meg er det mye mer forståelig å bruke tiden min på å fremme sosial likhet enn å delta på fotballting. Men selv om jeg har null interesse for fotball så har jeg ikke noe problem at tilsynelatende alle rundt meg har lyst å bruke penger og oppmerksomhet på det.

Sosial rettferdighet kan bli til masete prekener det også. Både fotball og pride kan være masete, men for å svare på vortex sitt spørsmål om hvorfor Pride skal ta så mye plass i samfunnet så synes jeg sammenligningen med fotball sin plass på TV, nettavisene, arbeidsplassen, skolen og politikken, er særdeles treffende.

Og hvor bra er ikke det for fotballfans! Jeg personlig bryr meg ikke, men så er ikke mine interesser senterpunktet i samfunnet. Jeg kan tåle å scrolle forbi all fotballsnakket.

Jaja, i bunn og grunn er det en god tanke bak det. Merker veldig lite til Pride selv i pridemåneden. Folk må få leve i fred og gode liv uansett hva de definerer seg som. Men ideologien om Zen Hen CIS-kjønnet etc blir jeg nok aldri med på. Om barna mine skulle bli utsatt for organisasjonen FRI i for tidlig alder så vil jeg dog protestere.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
3 hours ago, PosteMonopolet said:

I prinsippet så skal vel Pride akseptere og verdsette pedofili?

Oj et troll med konspipropaganda fra 2013, du våknet først nå? Sovet godt?

• Liker 2
Skrevet
PosteMonopolet skrev (3 timer siden):

I prinsippet så skal vel Pride akseptere og verdsette pedofili?

Nei, og man bør sterkt revurdere hvor man henter informasjonen sin fra hvis man sitter med det inntrykket (ev. prøve å styre sine impulser til å bedrive rage-baiting).

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Cascada81 skrev (1 time siden):

Stortinget som institusjon står ikke for en konkret politikk.

Det gjør ikke Pride heller, utover frihet til å ha den seksuelle legningen man er født med. Hele argumentasjonen din står og faller på at du definerer Pride grunnleggende som noe annet enn en markering av denne rettigheten. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Desto mer dette blir en sak, desto flere som evt. går til sak og jo flere som sager ned flaggstenger og fjerner regnbueflagg, jo mer grunn er det til at flagget heises og dette blir tatt opp. 

At enkelte ikke forstår at de forsterker årsaken til at flagget heises med de handlingene og holdningene de har og utfører, er for meg ubegripelig.

Å flagge med regnbueflagget er ikke det samme som å støtte organisasjonen fri, har aldri vært det, og kommer aldri til å være det. 

Endret av Andre1980
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Samtidig... å argumentere med at å flagge er politisk er noe de kristenkonservative har pønsket på og kommet frem til fordi det er for ukorrekt å si direkte at de ikke aksepterer eller liker homofile, lesbiske, bifile og andre som ikke er som dem selv. 

Å si at det handler om politikk er av ren bekvemmelighet for dem.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...