Gå til innhold

Ja eller nei til Pride ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutes ago, Nimrad said:

FIFA er politisk, du sier at fotball er politisk. Du sier jeg kan være uenig, men sier samtidig at hvis jeg er uenig så motsier jeg fakta. Noe skurrer her. Å sparke en ball med mål om å sparke den mellom noen stenger anser jeg ganske lite politisk. Men det er en tullete diskusjon som har ekstremt lite med saken å gjøre. Jeg vil bare ha meg frabedt å bli stemplet meninger jeg ikke har bare fordi jeg sier det må være lov å være uenig med FRI.

Du kan være uenig med det, men fakta er uenig med deg.

Fotball er mer enn å sparke en ball. Det ligger identitet og tribalisme bak fotball. Det er også utenfor også FIFA mye nasjonalisme og "soft power" i fotball (her kommer FIFA veldig mye inn, men ikke alltids). Samlinger som fotball blir også steder for sosiale og politiske protester i mange land, og har vært det selv i Norge. Så har du alt det økonomiske i fotballen, som også er veldig mye politisk. 

Så jo, fotball er politisk. 

Og denne diskusjonen ligger mye i at Pride er politisk, men fordi fotball er populært og ikke politiske så burde Pride vike for det. Likevel er fotball veldig mye politisk. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Om dere lar helt marginale troll på internett definere deres forhold til det norske flagget er jeg redd dere lar dere radikalisere for lett. 

Nei nå misforstår du, de faktisk radikaliserte gjør dette, de gjør dette med pride flagget, de gjør dette med det norske flagget, de lager ekstremt mye lyd for deres størrelse, men de er også hyklere, det er poenget, de gjør ingenting om de er enige i budskapet, de lar flagget brukes på det viset uten protest, men syter og klager om noen faktisk arrangerer en fest de er for ubrukelige til å klare selv, løsningen på pride er det samme som det er hvert eneste år, man trenger ikke delta.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
10 minutes ago, herzeleid said:

Om dere lar helt marginale troll på internett definere deres forhold til det norske flagget er jeg redd dere lar dere radikalisere for lett. 

Altså, det er i teorien en fin tanke at alle grupper er representert via det Norske flagget, samtidig som jeg tror vi ville hatt akkurat den samme forargelsen dersom man brukte det Norske flagget til å markere Pride.

Pride er en internasjonal markering av skeives rettigheter og frigjøringskamp, samtidig som det selvsagt er relevant hvor tolerant nasjonen man feirer í ér, er ikke nødvendigvis nasjonalflagget den beste markøren for feiringen.

• Liker 3
Skrevet
17 minutes ago, herzeleid said:

Så de misbruker flagget, og det er min feil og jeg blir radikalisert?
Hører du deg selv?

• Liker 4
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (57 minutter siden):

Men Pride handler jo ikke om et livssyn, det handler om menneskerett; retten til å være fri fra forfølgelse for ens seksualitet. Argumentet ditt blir som å hevde at skolen må tilby et alternativt opplegg til undervisningen om demokrati for de av elevene som er tilhengere av diktatur.

Jeg vil nå i hvert fall si klart ja til Pride. Vi kan sikkert diskutere både elementer av feiringen og også deler av politikken, men den grunnleggende tanken mener jeg absolutt at skal markeres fordi behovet åpenbart - dessverre - er til stede.

At det er akkurat det Pride handler om, er en subjektiv mening uten bærende verdi for andre enn de som omfavner Pride. Man trenger ikke deltakelse i politiske arrangementer for å lære om demokrati, så sammenligningen blir noe søkt. Du mister også noe av poenget: Selv om det kan argumenteres for at elementer tilknyttet Pride kan dekke kompetansemål i læreplaner, er det også andre måter å dekke samme kompetansemålene. Hvorfor velge en måte som er kontroversiell, og i ytterste fall krenker andres personlige overbevisninger? Det høres nesten ut som at å markere Pride er eneste måten å få dekket de aktuelle kompetansemålene. Jeg savner jo også kritiske spørsmål om hva Pride og Foreningen Fri står for, særlig hos Udir og barneombudet som fronter Pride-feiring.

Og jo, man tilbyr alternative undervisningsopplegg, også i fag og situasjoner som ikke omhandler religion direkte. Har man en muslim i klassen og denne ikke spiser svinekjøtt, bruker man ikke læreplanen for Mat og helse som en klubbe for å undertrykke eleven og dennes foreldres overbevisninger. Da handler man inn og tilbyr et likeverdig undervisningsopplegg, selv om det koster litt ekstra og krever litt ekstra. Det er også greit å huske på når noen sier at "ingen tar skade av å feire Pride", er det greit å minne på at man ikke tar skade av å spise korrekt tilberedt svinekjøtt heller.

Fint du bruker "feire", for da er det veldig tydelig at man snakker om involverende opplegg og ikke passiv undervisning av "sekulær" karakter om Pride som tema. Jeg håper på en rettsavklaring, og aller helst internasjonalt. Skolen har tidligere måtte gjort endringer i RLE/KRLE-faget grunnet rettsavgjørelser i menneskerettighetsdomstolen som omhandlet fritaksrett. Jeg er helt sikker på at tvungen deltakelse for skoleelever i involverende opplegg med Pride bryter elevers og foreldres grunnleggende rettigheter, og inntil klare formuleringer kommer, må foreldre og elever som ikke deler Pride eller Foreningen Fris verdensbilde, balansere mellom verbene som de ulike kommuner og skoler bruker for å beskrive sin Pride-undervisning, "Skolen arrangerer", "Vi markerer", ja bare fantasien setter grenser.

Skrevet
fredrik2 skrev (15 minutter siden):

Greit, er nog många som tycker at fifa ikke skulle ha gett ut det priset men vad har det för implikationer? 

Trump blev glad. Väldigt få andra tror jag bryr sig mig om priset. Är väl inte många som tror jobbar mer eller mindre för fred efter det priset? 

Det är ju inte som Nobelpriset som i de allra flesta områden faktiskt är något stort at få. 

Det var väl et enkelt sätt at få Trump positiv till noen eftersom VM ska gå i USA utan att det egentligen har noen implikationer på något som helst. 

Nei det vet jeg ikke, men jeg tviler sterkt på at det ikke er konsekvenser, påstanden var jo at folk ikke brydde seg, jeg tror de gjør det.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Filmvenn skrev (19 minutter siden):

Du kan være uenig med det, men fakta er uenig med deg.

Fotball er mer enn å sparke en ball. Det ligger identitet og tribalisme bak fotball. Det er også utenfor også FIFA mye nasjonalisme og "soft power" i fotball (her kommer FIFA veldig mye inn, men ikke alltids). Samlinger som fotball blir også steder for sosiale og politiske protester i mange land, og har vært det selv i Norge. Så har du alt det økonomiske i fotballen, som også er veldig mye politisk. 

Så jo, fotball er politisk. 

Definisjonsspørsmål. Det at det finnes mye politikk i fotball overalt og at folk bruker fotballarenaer til politikk er noe annet enn at fotball som konsept er politisk.

Endret av Nimrad
Skrevet (endret)
1 hour ago, Fatninja said:

En LLM er kverken nøytral eller nødvendigvis faktabasert.  Kanskje mer nøytral og faktabasert enn mange mennesker, men fortsatt ikke nøytral og utelukkende faktabasert.

Bli med i Pride parade og krev offerstatus kanskje?  Som LLMofil? :p :p :p :dremel::devil:

For å være ærlig, mennesker er noe herk. 1 standard deviasjon over normal intelligens har man utelukket 84% og ved 2 standard deviasjoner over har man luket bort 98%.

images?q=tbn:ANd9GcSQpz9t3e86mB1OG_ZCovA

Endret av BadCat
Skrevet
19 minutes ago, BadCat said:

For å være ærlig, mennesker er noe herk. 1 standard deviasjon over normal intelligens har man utelukket 84% og ved 2 standard deviasjoner over har man luket bort 98%.

images?q=tbn:ANd9GcSQpz9t3e86mB1OG_ZCovA

En sann misantrop :p

Heldigvis for deg er jeg kanskje en LLM.  Selv om jeg er instruert til å framstå som en grinete middelaldrende gammel dame / gubbe med rundt 96 IQ.  Kanskje bare for å plage deg?  Nei du får ha et godt pride halvår!  Flott pride flagg forresten!

Skrevet
Filmvenn skrev (2 timer siden):

Bra innlegg. 

Ja, hele greia her er latterlig. "Pride er for politisk", så derfor går jeg å betaler penger på en Spleis hvor pengene går rett i lomma på Truls Olufsen Mehus, 1. Nestlederen til partiet Konservativt som startet spleisen gjennom sitt selskap Kristent Ressurssenter som kan velge å gjøre hva han vil med de pengene og ikke minst ikke trenger å dokumentere bruken av pengene.

Men veldig rart å se de donerer penger til sin egen spleis, som gjør at 100 000 blir til 87 000 etter Spleis har tatt sitt. Det er mistenkelig, med tanke på Spleis er veldig klare på hva de tar av innsamlinger.

Legger også merke til at media unngår å nevne at han er 1. Nestlederen til partiet Konservativt, og aldri toucher at han basically lovlig kan stikke av med pengene. Mens den spleisen som går til FRI har hun som starta dette forklare ting fra A til Å i samme program.

Det burde faktisk diskuteres om pengene til "Stopp Pride"-spleisen går til partiet Konservativt til slutt også.

Et parti som blant annet er Putin-vennlig. Mehus har uttalt at Verdighetsrevolusjonen i Ukraina var et "kupp", du vet når presidenten brukte ulovlig sikkerhetsstyrker til å drepe fredelige demonstranter.

Damn, putinisme i tillegg. Da kan man tilføye det på venndiagrammet. Etter litt søk, fant jeg ut at han også er Farage-tilhenger. Fordi monster-mennesker må backe andre monster-mennesker. Denne mannen er virkelig en tilhenger av tvang, tross hans lovnader om å gjøre slutt på tvang. Det kalles projisering.

Og nå har han lurt mange til å ha en helt meningsløs debatt om hvorvidt noe er "politisk".

Ehhh, ja. Alt er politisk. Politikk er kort og godt hvordan samfunnet er organisert og praktisert. 

Det er en fellesnevner på alle tilfeller hvor slike individer klager over at noe er "politisk". Fellesnevneren er at det som ifølge dem er "politisk", utfordrer sosiale hierarkier og makt.

Mehus er så åpenbart fan av sosiale hierarkier all den tid han lovpriser Farage og Putin, ønsker å statssanksjonere kvinners vaginaer. Og i dette tilfellet, ønsker å gjøre samfunnet mindre imøtekommende mot skeive barn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

«Alt med måte» er et godt gammelt og klokt uttrykk. Det gjelder med det meste. Blir det så mye at det blir plagsomt så er det ikke bra og du får motsatt effekt. Du får motstand mot det. For mye forderver alt er vel betydningen. 

Endret av ili
  • Liker 1
Skrevet

Ja til mangfold, men nei til alt styret og presset rundt det.

Også burde pride gjengen forsøke å luke ut alt det seksuelle da det er det folk reagerer på tror eg.

Og nei til pride for de minste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...