Gå til innhold

Ja eller nei til Pride ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

...

Det er en totalt absurd uttalelse.
Hvem konkret er det folk hører på, som sprer disse forestillingene som gjør at jeg hører langt mer om Pride fra anti-pride, enn jeg hører om Pride fra pro-Pride eller Pride selv?

For folk kan umulig komme til slike konklusjoner uten hjelp.

Neida... ikke absurd... Jeg er selv skeiv og mener at homofili/bifili er noe annet enn ønske om å skifte skjønn. Jeg skiller LGB med TQ+

Jeg har mange venner som også er er skeive som mener det samme... så dette er det faktisk noe sannhet i. 

Jeg mener det er 2 forskjellige saker... Jeg liker de jeg liker men jeg aksepterer og trives som den jeg er.

Å ønske å endre den kroppen en er født i er noe helt annet. Det krever et kirurgisk inngrep.

Endret av Andre1980
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Andre1980 skrev (44 minutter siden):

Neida... ikke absurd... Jeg er selv skeiv og mener at homofili/bifili er noe annet enn ønske om å skifte skjønn. Jeg skiller LGB med TQ+

Jeg har mange venner som også er er skeive som mener det samme... så dette er det faktisk noe sannhet i. 

Jeg mener det er 2 forskjellige saker... Jeg liker de jeg liker men jeg aksepterer og trives som den jeg er.

Å ønske å endre den kroppen en er født i er noe helt annet. Det krever et kirurgisk inngrep.

Hvis man ser på hvorfor tilstandene oppstår -- så er det samme utgangspunkt;

Menneskekroppen sine organer kjønnsdifferensieres ikke genetisk, foruten testikler/eggstokker -- utseende og hjernen endres til maskuline 'innstillinger' av hormoner, over tid.

Homofili og det å være trans er begge deler etter all sannsynlighet bare forskjellige sider av når hjernen utviklet seg mer som det som er vanlig hos dem med motsatt biologisk kjønn;
Det er også mer enn de to:
Seksualitet, kjønnsrollemønster, kjønnsuttrykk, versus kjønnslig identitet (gender).

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, DukeNukem3d said:

Det er også viktig at vi har nok golfbaner i Norge, at de som har et talent for golf får mulighet til å bli trent for å nå sitt full potensial og at vi tilrettelegger for f.eks at de kan konkurrere på et høyere nivå. 

Kjempeviktig. Men har jeg noen interesse for golf? 0 og niks. 

Det går ann å både mene at det er fint vi lever i et demokrati, at det er en eller annen form for Pride-markering for våre venner som i mange deler av verden er forfulgt og likevel ha 0 interesse for å møte opp på Pride markering eller til og med mene at opplegget som er nå er for mye. 

Minst 2 tanker i hodet på en gang er altså mulig.

Golf er i det minste rekreasjon for vellykkede mennesker og millionbutikk for de talentfulle få.

Steder med gode levekår har et respektabelt golfanlegg innen rekkevidde.

• Liker 1
Skrevet
Espressivo skrev (1 time siden):

Det som er så teit er jo at LGBTQ-gjengen har blitt like intolerant som fiendene deres, om ikke mer

Godt poeng.
Jeg har tidligere i tråden foreslått å feire FN-dagen i stedet og hvor pride kunne fått sin egen prosentvise deltagelse.
En fredelig demonstrasjon for å bygge ned konfliktlinjene fremfor å bygge dem opp.
Jeg har enda ikke fått et godt svar……

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (7 minutter siden):

Godt poeng.
Jeg har tidligere i tråden foreslått å feire FN-dagen i stedet og hvor pride kunne fått sin egen prosentvise deltagelse.
En fredelig demonstrasjon for å bygge ned konfliktlinjene fremfor å bygge dem opp.
Jeg har enda ikke fått et godt svar……

Kunnskapsministeren deltar også i debatten:

https://www.vg.no/nyheter/i/OkjbmV/kunnskapsministeren-avviser-at-elever-har-rett-til-pride-fritak-i-skolen

Hvorfor kan ikke de «vantro» få fritak fra Pride når andre får fritak fra julefeiring og fødselsdagsfeiring, eller for å delta i egne religiøse høytider o.l. ?

Skrevet
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

...

Det er en totalt absurd uttalelse.
Hvem konkret er det folk hører på, som sprer disse forestillingene som gjør at jeg hører langt mer om Pride fra anti-pride, enn jeg hører om Pride fra pro-Pride eller Pride selv?

For folk kan umulig komme til slike konklusjoner uten hjelp.

Etter observasjoner på forumet, har jeg forstått at du er en håpløs fyr å "debattere" med. Du kan bruke ignore-funksjonen på meg

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, Red Frostraven said:

Homofili og det å være trans er begge deler etter all sannsynlighet bare forskjellige sider av når hjernen utviklet seg mer som det som er vanlig hos dem med motsatt biologisk kjønn;
Det er også mer enn de to:
Seksualitet, kjønnsrollemønster, kjønnsuttrykk, versus kjønnslig identitet (gender).

Har du noensinne hørt om noe som heter personlighet? Det er den unike greia som vi pleide å kalle. Den formes sikkert av kultur altså, men ...

Virker som du og din tro mener at alt et menneske består av har noe med "kjønn" å gjøre 

• Liker 3
Skrevet (endret)

De fleste stirrer tomt ned på mobilen. Folk mangler karakter i dag. Man er heldig i dag hvis noen orker å bruke retningslyset på bilen.

Det er mye å ta tak i før folk har tid til å reke gatelangs med utradisjonelle farger på hår og bekledning.

Endret av BadCat
Skrevet
7 hours ago, Bjerknez said:

Hehe, så lenge man må oppleve noe som er værre for å forstå hvor godt man selv har det i sin heterofile verden så er det jonbare å lese førstesiden i VG eller Dagbladet vedrørende hva som skjer i verden. Så slipper du å oppsøke disse paradene for å få den bekreftelsen. :)

Må rett og slett innrømme at jeg ikke skjønner hva du mener her...

• Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (5 timer siden):

Det gjør ikke Pride heller, utover frihet til å ha den seksuelle legningen man er født med. Hele argumentasjonen din står og faller på at du definerer Pride grunnleggende som noe annet enn en markering av denne rettigheten. 

Foreningen Fri har selv omtalt Pride som deres redskap for påvirkning. Foreningen Fri har en politisk plattform hvor de jobber for kontroversielle endringer. Jeg vet det gjøres et iherdig forsøk på å skape et kunstig skille mellom Foreningen Fri og Pride, men Foreningen Fri eier og arrangerer Prideparader, blant disse Oslo Pride.

• Liker 4
Skrevet
Cascada81 skrev (9 timer siden):

Foreningen Fri har selv omtalt Pride som deres redskap for påvirkning. Foreningen Fri har en politisk plattform hvor de jobber for kontroversielle endringer. Jeg vet det gjøres et iherdig forsøk på å skape et kunstig skille mellom Foreningen Fri og Pride, men Foreningen Fri eier og arrangerer Prideparader, blant disse Oslo Pride.

Nei, det er ikke et kunstig skille basert på - nok en gang - at Pride som fenomen er eldre enn FRI.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke et kunstig skille basert på - nok en gang - at Pride som fenomen er eldre enn FRI.

Arbeiderpartiet er eldre enn AUF, og de er ulike juridiske enheter og i enkelte saker ulike politiske standpunkt. Det er likevel samme ulla, og AUF er utvilsomt et redskap for moderpartiet. Når Foreningen Fri selv oppgir Pride som et av sine redskaper for å nå gjennom med sine politiske/ ideologiske synspunkter, eier Pride-arrangementer, herunder Oslo Pride, og til dels krever å sitte i Pride-styrer, er det vanskelig å komme utenom at Pride er direkte koblet til Foreningen Fri.

For argumentets del, sett at du har rett og at det må betraktes som to separat helt forskjellige ting: Så lenge en betydelig del av offentligheten betrakter det som samme ting, er det et dårlig utgangspunkt for noe felles å samles rundt. Det oppstår jo også et ideologisk vakuum for hva Pride da står for. Hvem er det som bestemmer det? Hvis det er opp til hver enkelt å ilegge det en betydning, er det jo meningsløst å skulle snakke om det som om det er noe man skulle samles rundt. Floskler som at Pride står for inkludering, toleranse og kjærlighet er nettopp floskler fordi det er den enkeltes subjektive mening. Islam påstår de er fred, men det er ikke en universell sannhet, særlig ikke de som har opplevd blodige borgerkriger og den ellers undertrykkende delen av islam. Det samme kan sies om kristendom. "Gud er kjærlighet" og nestekjærlighet og omtanke for de undertrykte i samfunnet er kampsaker for mange kristne trossamfunn og organisasjoner og positive verdier som er lett å samles rundt. Det er ikke så lenge siden man sang bordvers rundt om på skolene, og en flaggseremoni med Pride-flagget er like undertrykkende for de som ikke deler hva man måtte mene Pride står for av verdier, som påtvungen kristendom for humanetikere og andre som ikke tror. Man tvinger ikke elever til å korse seg i skoletiden bare fordi man har floskler om hvor bra kristendommen er.

Uansett hva man måtte mene om Pride og Foreningen Fri, har feiring av Pride ingen plass i skolen, og det er åpenbart at skolene må legge til rette for fritak hvis Norge ikke skal bryte internasjonale konvensjoner.

• Liker 2
Skrevet
Cascada81 skrev (4 minutter siden):

Arbeiderpartiet er eldre enn AUF, og de er ulike juridiske enheter og i enkelte saker ulike politiske standpunkt. Det er likevel samme ulla, og AUF er utvilsomt et redskap for moderpartiet. Når Foreningen Fri selv oppgir Pride som et av sine redskaper for å nå gjennom med sine politiske/ ideologiske synspunkter, eier Pride-arrangementer, herunder Oslo Pride, og til dels krever å sitte i Pride-styrer, er det vanskelig å komme utenom at Pride er direkte koblet til Foreningen Fri.

For argumentets del, sett at du har rett og at det må betraktes som to separat helt forskjellige ting: Så lenge en betydelig del av offentligheten betrakter det som samme ting, er det et dårlig utgangspunkt for noe felles å samles rundt. Det oppstår jo også et ideologisk vakuum for hva Pride da står for. Hvem er det som bestemmer det? Hvis det er opp til hver enkelt å ilegge det en betydning, er det jo meningsløst å skulle snakke om det som om det er noe man skulle samles rundt. Floskler som at Pride står for inkludering, toleranse og kjærlighet er nettopp floskler fordi det er den enkeltes subjektive mening. Islam påstår de er fred, men det er ikke en universell sannhet, særlig ikke de som har opplevd blodige borgerkriger og den ellers undertrykkende delen av islam. Det samme kan sies om kristendom. "Gud er kjærlighet" og nestekjærlighet og omtanke for de undertrykte i samfunnet er kampsaker for mange kristne trossamfunn og organisasjoner og positive verdier som er lett å samles rundt. Det er ikke så lenge siden man sang bordvers rundt om på skolene, og en flaggseremoni med Pride-flagget er like undertrykkende for de som ikke deler hva man måtte mene Pride står for av verdier, som påtvungen kristendom for humanetikere og andre som ikke tror. Man tvinger ikke elever til å korse seg i skoletiden bare fordi man har floskler om hvor bra kristendommen er.

Uansett hva man måtte mene om Pride og Foreningen Fri, har feiring av Pride ingen plass i skolen, og det er åpenbart at skolene må legge til rette for fritak hvis Norge ikke skal bryte internasjonale konvensjoner.

Å si at pride og en av organisasjonene som organiserer det noen steder blir litt som å si at den til enhver tid sittende regjeringen er det samme som Norge

Ola Svenneby (H) synes jeg forklarer akkurat dette presist:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ola-svenneby-om-pride-debatten/o/5-95-3070651

Pride handler verken om radikal kjønnspolitikk eller organisasjonen FRI. For de fleste av oss handler det bare om én grunnleggende ting. (...)

For all del. Det finnes holdninger blant skeive aktivister som er fjernt for meg. FRI kjemper også for politikk som jeg er sterkt uenig i. Jeg er derfor heller ikke medlem.

Men det er heller ikke FRI som organisasjon markeringen handler om. Pride-paraden i Oslo er blant de største, offentlige arrangementene i Norge. I toget finner du politikere fra Fremskrittspartiet og Rødt. Uføre og advokater, hvite og brune. Mangfoldet blant de som ser på er enda større.

Hadde du stilt oss spørsmål om hvilke verdier og holdninger vi har, så ville du fått like mange svar som det er deltakere. Men vi er enige om noe grunnleggende: Retten til å kunne leve det livet man ønsker, og til å leve ut sin egen identitet. Og friheten til å leve i fred. Et slags minste, felles multiplum.

Og der har Norge kommet langt, men vi er ikke i mål. I alle fall ikke internasjonalt. Det viktigste symbolet på den kampen er regnbueflagget. Det er altså det flagget er, et regnbueflagg. Og det er det flagget symboliserer.

Sitat

det er åpenbart at skolene må legge til rette for fritak hvis Norge ikke skal bryte internasjonale konvensjoner.

Det er ikke åpenbart i det hele tatt, i hvert fall ikke hvis vi skal tro ekspertene på dette, og det mener jeg på generelt grunnlag vi som ikke er eksperter skal.

https://www.tv2.no/nyheter/skal-heise-regnbueflagg-en-dag-i-juni-har-fatt-advokat-pa-nakken/18880058/

Julia Köhler-Olsen, professor i rettsvitenskap ved OsloMet, har skrevet doktorgrad om barns rett til tros- og livssynsfrihet. 

Hun sier at denne type saker er komplisert å behandle juridisk, og at Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) er veldig tilbakeholden med å slå fast at noe er indoktrinering eller utilbørlig press.

PROFESSOR: Julia Köhler-Olsen, professor i rettsvitenskap ved OsloMet. Foto: Privat

EMD har også slått fast at offentlig utdanning som er objektiv, kritisk og pluralistisk i sin formidling ikke strider mot barns og foreldrenes rett til tros- og livssynsfrihet, påpeker professoren.

– Å markere pride formidler at Norge er, og skal være, et pluralistisk samfunn der grupper som historisk sett og fortsatt i dag er utsatt for diskriminering, skal inkluderes i vårt fellesskap, sier Julia Köhler-Olsen.

• Liker 4
Skrevet
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Men vi er enige om noe grunnleggende: Retten til å kunne leve det livet man ønsker, og til å leve ut sin egen identitet. Og friheten til å leve i fred. Et slags minste, felles multiplum.

Dette er vi alle enige om, men dette grunnleggende og selvfølgelige budskapet har vært dekket av FN i årtier.
Hvorfor ikke videreføre den plattformen ?

Problemet med Pride /FRI er at innholdet har blitt kuppet av et snevert, politisert, radikalisert og ekshibisjonistisk miljø som flertallet ikke føler fellesskap med.

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (13 minutter siden):

Problemet med Pride /FRI er at innholdet har blitt kuppet av et snevert, politisert, radikalisert og ekshibisjonistisk miljø som flertallet ikke føler fellesskap med.

Uenig. Det blir litt det samme som de som tidligere i tråden her hevder at det norske flagget er blitt kuppet som et symbol på høyreekstremisme og derfor ikke er noe samlende symbol lenger. Joda, du har en del stemmer som skriker høyt, men jeg våger rolig å påstå at det store flertallet ikke forbinder det norske flagget med høyreekstremisme, like lite som flertallet forbinder regnbueflagget med ekstrem transaktivisme o.l.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (3 minutter siden):

Uenig. Det blir litt det samme som de som tidligere i tråden her hevder at det norske flagget er blitt kuppet som et symbol på høyreekstremisme og derfor ikke er noe samlende symbol lenger. Joda, du har en del stemmer som skriker høyt, men jeg våger rolig å påstå at det store flertallet ikke forbinder det norske flagget med høyreekstremisme, like lite som flertallet forbinder regnbueflagget med ekstrem transaktivisme o.l.

Jeg hører svært lite om protester rundt misbruk av det norske flagget.
Omfanget må derfor være mikroskopisk.
Pride engasjerer og polariserer vesentlig mer.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (4 minutter siden):

Jeg hører svært lite om protester rundt misbruk av det norske flagget.
Omfanget må derfor være mikroskopisk.
Pride engasjerer og polariserer vesentlig mer.

Nå ble det presentert tall her tidligere som viste at den egentlige polariseringen ikke er så stor som man kan få inntrykk av. Den store majoriteten støtter at Pride markeres, selv om en andel også mener at markeringen pr i dag har et for stort omfang. De som klart motsetter seg markeringen, er et lite mindretall (ca 7%).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Stoddart skrev (14 timer siden):

Må rett og slett innrømme at jeg ikke skjønner hva du mener her...

Jeg forsto deg slik at du selv fikk en god følelse når du så kontrastene mellom det som skjedde i Pride toget og din hetero og jordnære tilstand når du gikk hånd i hånd med din kjæreste?

Ved å se på Pride toget og det som skjer der får du dermed en bekreftelse på hvor bra du nettopp har det. Det er mange som trenger eller kanskje har godt av slike bekreftelser fra tid til annen. 

Den samme bekreftelsen får vertfall jeg når jeg leser førstesidestoff i Dagbladet for tiden. Det går liksom opp for en hvor bra vi faktisk har det, til tross for renteoppgang, drivstoffpriser og anet som skjer i lille Norge. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Går litt langt noen ganger syntes jeg. Hvilke andre markeringer får egne bannere i statlige systemer f.eks? 

https://inyheter.no/05/06/2026/politifolk-reagerer-pride-flagg-moter-ansatte-i-straffesakssystemet/

Pride er egentlig noe som skal symbolisere noe fint, men hele greia føler jeg bare blir mer og mer splittende. Ifjor så skreiv jeg i en annen, lignende tråd at det må være greit å velge å la vær og feire/flagge uten å bli stempla som hater. Da blei jeg sammenligna med en facist... Jeg liker ikke den "enten er du med oss eller så er du mot oss" holdninga som mange presser fram. Bedrifter føler seg da "tvunget" til å markere, for å unngå å bli hengt ut i media. Da er det ikke lenger et reelt valg. 

Det er, som alltid, ekstremister som ødelegger. Jeg feirer ikke pride, jeg flagger ikke for pride, men jeg saboterer heller ikke andres feiring.

Endret av Wheeljack
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Anbefaler de av dere som anklager alle for å være homo-hatere, å se delen hvor han debatterer den første personen her.
Han er veldig elokvent, behersket og analytisk og han har et par poeng jeg sier meg enig i.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...