Gå til innhold

Tvungen verneplikt og samfunnstjeneste ?


Anbefalte innlegg

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) og Stavanger Ap vil pålegge all ungdom ett års tjeneste for samfunnet.
Stavanger Ap-duoen Dag Mossige og Øyvind Jacobsen foreslår militær verneplikt eller obligatorisk samfunnsplikt for alle i et ungdomskull.
Terskelen for fritak fra et pliktår skal settes svært høyt, mener de.
Stavanger Ap-styret og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sier forslaget er veldig interessant.

Hva sier folket ?
På tide å gjeninnføre tvungen verneplikt med alternativ samfunnstjeneste ?
Jeg mener ja, og det samme gjør 54 % av Aftenbladets lesere. (godt og vel 2000 stemmer)

Vil tvinge unge til militær- eller samfunnstjeneste: – Frister ikke så mye (aftenbladet.no)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også spent på hvordan de skal finansiere dette. I førstegangstjenesten så stiller militæret med hus, mat og alt annet. Skal de andre som jobber sammfunnstjeneste også bo på slike statlige annlegg, eller skal staten legge ut for leilighet, mat osv for dem også?

Lenke til kommentar

Selvsagt må jo staten stå for hus, mat, strøm, og alle andre utgifter man har. De som er sendt til straffarbeid har jo ingen andre inntekter til å betale slikt med, nettopp fordi de arbeider gratis for staten. Så her snakker vi raskt om et par hundre tusen per person i året.

 

Hvert årskull er rundt 60 000, hvorav rundt 7000 i dag avtjener verneplikt. Om vi går ut fra en kostnad på 200 000 per person er det altså en ekstra kostnad på over 10mrd i året.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (4 minutter siden):

Skal de andre som jobber sammfunnstjeneste også bo på slike statlige annlegg, eller skal staten legge ut for leilighet, mat osv for dem også?

Trenger jo ingen av de tingene for litt samfunnstjeneste. 
Bare å tenke litt HV/Sivilforsvar-struktur det.. 

Overalt hvor det bor folk så er det behov for ekstra hender, så du trenger kun 1 stk kontor rundtomkring der hvor du ønsker å iverksette dette. 
For de vernepliktige er det jo bare å møte 08:00 og arbeide til klokken 16:00 før du drar hjem igjen og får mat av mor/far.
Satsen for vernepliktige ligger vel rundt 150-160kr pr døgn, så her er det myyyye penger å spare om du får disse til å tømme alt av offentlige avfallsdunker, plukke søppel i veikanten, vaske tjenestebilene til de vanlige ansatte, holde orden på lageret rundt omkring osvosv. 150-160 kroner tilsvarer vel ca 15-20 minutter av hva en "ekte" ansatt koster for tilsvarende oppgaver, så økonomisk er det jo gunstig. :)

Det jeg derimot synes er festlig er jo at dette har vi jo allerede hatt....? 
Husker når jeg var i førstegangstjenesten så gikk det jo alltid rykter om hvordan det var når "alle" skulle inn uansett hva. 
Det var en kar som var såpass overvektig at de visstnok måtte sy sammen to uniformsjakker for at han skulle få den på seg, men var ikke snakk om å slippe for noen. 

Dersom du av religiøse eller pasifistiske årsaker ikke kunne tjenestegjøre ble det godtatt, men da ble du ført over til sivilforsvaret som ordnet med alt beredskapsmessig som ikke omfattet kuler & krutt for sivilbefolkningen. 

Dette kunne jeg absolutt vært forkjemper for da jeg er så gammeldags at jeg mener "alle" har godt av et år i grønne klær. 
Det var et flertall der jeg var som aldri hadde vasket klær, forsøkt å holde noe ryddig, stå opp før 08:00 og generelt manglet selvdisiplin på alle mulige måter. 

Men å innføre "pliktig samfunnstjeneste" er jo egentlig bare et fint ord for 1 år med gratis arbeidskraft til den lokale kommunen, evnt til staten, det har absolutt ingenting med forsvarsevne å gjøre. (ikke får du testet egne evner heller)
Da får de heller øke bruken av samfunnsstraff for de som kjører i fylla eller sloss på byen. 

Utrolig dårlig forslag i grunn, men sikkert helt i tråd med den sosialistiske ånden.  
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tenker at dette er ein god idé, blant anna fordi det er ein viss grad av urettferdigheit ved å ha allmenn verneplikt som berre 1/3 blir innkalla til. 

Eg meiner også at ein del av det ein lærer under verneplikta burde være ein del av grunnskulen, særleg med tanke på kor mange som i dag ikkje får lære grunnleggande ferdigheiter som husstell, økonomi, trening og friluftsliv om dei ikkje har flinke foreldre. 

For meg handlar dette i liten grad om å trene ungdommen til å bli gode soldatar, men eg trur at det er ein fordel for alle om ein avsluttar grunnskulen med eit år i militæret, sivilforsvaret, folkehøgskule, eller anna organisert aktivitet der ein får bu utanfor heimen utan å ende opp åleine på ein studenthybel, og der fokuset er på praktisk og ikkje teoretisk læring. 

Om dette er ein god idé kjem veldig ann på korleis der blir gjennomført. For min del kan ein godt ha ei verneteneste heilt utan våpentrening om det er dette som folk reagerer på. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om dette inkluderer både innover og utover tiss kan dette være innenfor. Møte med et faktisk arbeidsliv kan fort være en kjip opplevelse men det skaper og legger til verdier for utvikling av karakter. Om ikke annet sees det som en god inngangsbillett for en betalt utdanning.

 

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (16 minutter siden):

Trenger jo ingen av de tingene for litt samfunnstjeneste.

Hvordan skal en ungdom overleve uten inntekt det året hen gjør samfunnstjeneste?

Sitat

For de vernepliktige er det jo bare å møte 08:00 og arbeide til klokken 16:00 før du drar hjem igjen og får mat av mor/far.

Som 19-åring er man myndig og mor og far har ikke forsørgeransvar lengere.

Lenke til kommentar

Når man tar med alt man betaler til staten i løpet av et år er man vel oppe i 60-70 % av en vanlig inntekt. Nå skal de altså stjele enda et år av livet ditt? Skulle nesten tro man bodde i Nord-Korea med slike forslag. Hva om udugelige, korrupte politikere jobbet 1 dag i uka som samfunnstjeneste istedet for å løse denne floken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (6 timer siden):

Hva sier folket ?
På tide å gjeninnføre tvungen verneplikt med alternativ samfunnstjeneste ?
Jeg mener ja, og det samme gjør 54 % av Aftenbladets lesere. (godt og vel 2000 stemmer)

Vil tvinge unge til militær- eller samfunnstjeneste: – Frister ikke så mye (aftenbladet.no)

Alle burde inn som før. KTK-kort bør sendes ut. Mobiliseringslagre bør fylles

De siste 20 årene har politikerne med Høyre og Ap i spissen revet ned beredskapen vår

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det politikere som vil sende andres barn til å dø i krig mens de sitter trygt i huset sitt her i Norge. Var ikke noen bombe det. 

Inkluder alle politikere så er det i det minste litt balanse. 

Samfunnstjeneste er ikke det samme som krig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi må nesten ha samfunnstjeneste siden de eldre og barna deres igjen har fått for få barn. Nok en ting som blir presset på unge. Holder ikke med dyre boligpriser, rasering av natur og større krav til utdanning

Kanskje folk får mer øynene opp og forstår hvordan sliterne i samfunnet har det når de selv har gjennomført ett år på sykehjem

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (36 minutter siden):

Hvordan skal en ungdom overleve uten inntekt det året hen gjør samfunnstjeneste?

Zepticon skrev (36 minutter siden):

Som 19-åring er man myndig og mor og far har ikke forsørgeransvar lengere.

Da får vi bare utvide forsørgerplikten til å gjelde et  par år ekstra, evnt frem til plikten er gjennomført. :)
Neida, jeg er selvsagt like motstander i denne saken som jeg regner med at alle vanlige og oppegående mennesker er. 

Er ganske fantastisk at noen som sitter så utrolig godt i det får seg til å si noe slikt som det de nå har foreslått. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en i forslaget, men jeg er enig i tanken.
ALLE unge burde gjennom førstegangstjenesten, I dagens organisasjon er det plass for alle, ikke bare stridsdyktige.

Det er end el ting somd agens foreldre ikke makter å lære ungene, og dermed ville ett år med disiplin, mestring og forventninger være en god medisin for en del problemer vi har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det politikere som vil sende andres barn til å dø i krig mens de sitter trygt i huset sitt her i Norge. Var ikke noen bombe det. 

Inkluder alle politikere så er det i det minste litt balanse. 

Det er ingen i førstegangstjeneste som drar ut i krig

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Trudde denne diskusjonen blei lagt daud på 1800-talet. Me skal ikkje ha tvangsarbeid i eit liberalt demokrati. Synst det er skummelt at mange ser ut til å synast at dette er heilt OK. For meg høyrest det ut som eit forslag ein kunne forventa i Kina eller Russland.

Ser enkelte politikarar kritiserer bruken av ord som tvangsarbeid. Eg hadde gjerne sett at dei gjorde reie for kvifor dei meiner omgrepet ikkje er treffande.

Det blir i alle fall god gang i r/maliciouscompliance om eit slikt forslag skulle bli realitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (11 minutter siden):

Tipper dette har mer med å ha nok bemanning innenfor helsevesen enn og ha en stor stridsdyktig hær. 

Gratulerer! du har vunnet!!! 

Dette er en utspekulert og nedrig måte å forsøke å løse mangelen på folk i helsevesenet på, uten å måtte betale en krone. Utnytt 19-åringene! 

Jeg har aldri vært så sikker på at jeg aldri kommer å stemme på noe som noengang har sett på noe rødt politisk! 

Tenk å bruke usikkerheten ang krig til å forsøke å innføre slavearbeid fordi staten ikke vil betale helsearbeidere nok!? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (4 timer siden):

Politikerne kan starte med arbeidsplikt for seg selv. Er da flere av dem som aldri har satt sine bein innom en virkelig bedrift i norge, som ansatt.

Vel, om dette blir realitet så vil det også berøre fremtidige politikere...

Og mange som uttaler seg om politikk og politikere har aldri angasjert seg innenfor politikken, eller en gang satt seg noe særlig inn i politiske prosesser etc... 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...