Gå til innhold
Melding lagt til av Gavekort,

Tråden er gjenåpnet, les NRK sin uttalelse før du selv uttaler deg om saken.

https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560

Vil understreke at vi fortsatt ikke tillater ytterligere spekulasjon rundt denne saken. Husk at det er snakk om private mennesker satt i en sårbar situasjon.

Anbefalte innlegg

arne22 skrev (2 minutter siden):

Hvis man har boerfaring fra Filippinene så vet man jo det at en oppgitt inntekt på NOK 14.000,- holder både til brukbar leilighet i et trygt område og til oppsparing. Man vet også at utdanning fram til 18 år er gratis, og at det er mange fra forholdvis fattige familier som gjennomfører utdanning på universitetsnivå, der "government" betaler både utdanning og opphold for studentene i form av "Scholarship".

ok, var det du mente ja. Jeg har ikke deltatt i debatten om akkurat denne biten av materien.

men, hvis jeg skal si noe, så har du selvsagt helt rett "på papiret" men kan vel være andre forhold som gjør at man ikke kan regne helt statisk på det. Jeg vet ikke. Jeg har for egen del erfart opp gjennom hvis jeg har satt opp budsjett på privatøkonomien, så har det tendens å ikke holde stikk, selv om det på papiret mht. hva som kommer inn, og hva som skal ut, så greit ut. Deter  liksom alltid noe uventet som dukker opp, man handler kanskje tingen som ikke var med i planen etc. Jeg holdt på å kjøpe hus en gang, men med det jeg vet nå om å sette opp regnestykker, så hadde det nesten garantert gått gæli, pga. for små marginer. 😀 På papiret og real life kan være veldig forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest noen av artiklene og ikke sett tv serien, men er enig i de som sier at han lett kunne kommet tilbake til Norge om han ville. Ser noen sier han får 14k per mnd, men regner det er etter skatt siden minste uføretrygd er 21k eller noe. Gjennomsnittslønnen i Filippinene er 3-4k kr. Så han tjener 6-7 ganger så mye som gjennomsnittslønnen. En veldig grei leilighet uten mugg og drit koster rundt 1k per mnd der nede. En fin penthouse i blokk med felles svømmebasseng, væpnet vakter osv koster kanskje 5-7k per mnd. Mat er veldig billig selv om du spiser ute. En tur hjem for alle koster ca 15k. Da får du normalt 3x23 kg bagasje med deg som bør holde for de viktige tingene. Taxi er råbillig (20-30 kr for en 10-20 min tur) og van door to door er enda billigere. Hjemme i Norge er det mange som sliter med penger, men han kunne lett leid seg en billig leilighet en plass for pengene han får fra nav. Mange andre som klarer det. 

Endret av ili
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ili skrev (2 minutter siden):

men han kunne lett leid seg en billig leilighet en plass for pengene han får fra nav. Mange andre som klarer det. 

er vanskelig å prate i. det kan være andre ting vi ikke vet, kanskje de hjelper hennes slektninger med noe penger etc.? Ikke alle er flinke å håndtere egne penger heller. kan være litt av hvert, vi må i grunn bare tro på det når de sier det er temmelig tomt i kassa.

Lenke til kommentar
ili skrev (2 minutter siden):

Mange andre som klarer det. 

Ja, men ikke Granfoss. Ellers hadde han ikke vært der nede og sendt sinte brev til Norge om hjelp. Bare visumet til kona kostet over 10k. Og som jeg har forstått det, var det Strømøy som fylte ut visumskjemaet for dem.

Målet til Strømøy var å få han hjem til Norge, ikke vurdere om han disponerer trygden dårlig.

Ikke alt vi får vite heller i en TV-serie, selv om det var mange private detaljer og en - i  etterklokskapens - viktig detalj utelatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

er vanskelig å prate i. det kan være andre ting vi ikke vet, kanskje de hjelper hennes slektninger med noe penger etc.? Ikke alle er flinke å håndtere egne penger heller. kan være litt av hvert, vi må i grunn bare tro på det når de sier det er temmelig tomt i kassa.

Joda, folk liker å tro på de meste. Og at folk klarer å bruke opp pengene sine er vel ikke noe nytt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Ja, men ikke Granfoss. Ellers hadde han ikke vært der nede og sendt sinte brev til Norge om hjelp. Bare visumet til kona kostet over 10k. Og som jeg har forstått det, var det Strømøy som fylte ut visumskjemaet for dem.

Målet til Strømøy var å få han hjem til Norge, ikke vurdere om han disponerer trygden dårlig.

Ikke alt vi får vite heller i en TV-serie, selv om det var mange private detaljer og en - i  etterklokskapens - viktig detalj utelatt.

Ja er nok praktisk hjelp han trenger. Med unødvendig kompliserte norske systemer og håndtere pengene sine. Ser ikke bort ifra om han får 4 mill nå uten noe hjelp å håndtere de så forsvinner de ganske fort. Blir spennende å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ili skrev (11 minutter siden):

Ja er nok praktisk hjelp han trenger. Med unødvendig kompliserte norske systemer og håndtere pengene sine. Ser ikke bort ifra om han får 4 mill nå uten noe hjelp å håndtere de så forsvinner de ganske fort. Blir spennende å se.

Kan være at advokaten hans blir en slags verge for ham i etableringen. På en måte forventer Spleis og giverne at det skal gå bra. Hun som startet en Spleis og uttalte seg på Debatten virket veldig engasjert i hvert fall, også etter å ha fått vite om dommen hans fra 90-tallet.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
ili skrev (3 minutter siden):

Ser ikke bort ifra om han får 4 mill nå uten noe hjelp å håndtere de så forsvinner de ganske fort. Blir spennende å se.

pengene blir initialt satt inn på kontoen til advokatfirma, så betaler de vel ut fortløpende de utgiftene som kommer, bolig, etablering og inventar, kanskje en bil, osv. Men nå gjetter jeg, vet ikke om de kanskje må overføre alt i et javs på en viss dato, eller hva slags regler/juss som gjelder for Spleis-penger.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

de får inn 4,5 millioner på spleis, minus salær til advokat og hjemreise, da er det vel meningen de skaffer bolig og inventar sjøl?

Så lenge han ikke har verge, så renner jo pengene like fort ut. Det er ikke noe forbud mot å sløse...

Men ja halvparten holder til bolig mange steder (trenger jo ikke være super-sentralt når han ikke jobber) og da har man 10K ekstra pr mnd i 20 år - dvs sannsynligvis ut livet for ham.  Hvis han hadde vært økonomisk anlagt. 

Lenke til kommentar

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/mQoLk4/bamsegutt-serien-norsk-trygd-er-middelklasseloenn-paa-filippinene

Med 14 000 kr,- utbetalt; tilsvarer det en middelklasse-lønn i Filippinene i følge denne artikkelen. 

I serien har tidligere bekjente av bamsegutt fortalt at han ikke har snev av økonomistyring, at pengene brenner i lommene hans. Det kom også frem at han i 2007 mottok 740 000 kr,- i erstatning fra Stavanger og Sandnes kommune pga overgrep i barnehjem under hans oppvekst.

Som en "enkel" hvit mann i Filippinene kan jeg bare anta hvor ofte han blir lurt til det ene og det andre....  Men at ikke kona tar mer kontroll over økonomien og på den måten skjermer mannen sin - forstår jeg ikke. 

Veldig mye i denne serien skurrer. 

image.png.c4a4d350d510269ec8334b715902d726.png

Det er stadig snakk om at det koster 70k å fly hjem til Norge for familien.

Et kjapt søk på Google Flight avkrefter dette. Dette er fra Manila til Oslo for 1 voksen.

 

>

Men dette er lettere sagt for oss å si. Når man har et funksjonsnivå tilsvarende et barn, uten evne til økonomisk styring i et fremmedspråklig land som vet å utnytte hverandre - da er ikke 14 000 så veldig mye. 

Men igjen; kona..... hu bør jo se dette.

Mr.M skrev (26 minutter siden):

pengene blir initialt satt inn på kontoen til advokatfirma, så betaler de vel ut fortløpende de utgiftene som kommer, bolig, etablering og inventar, kanskje en bil, osv. Men nå gjetter jeg, vet ikke om de kanskje må overføre alt i et javs på en viss dato, eller hva slags regler/juss som gjelder for Spleis-penger.

Ganske sikker på at advokatfirmaet allerede er å anse som økonomisk verge for bamsegutt.
Dette kan skje frivillig - eller på tvang med vedtak fra Statsforvalteren.

I slike saker; der jeg har jobbet opp mot... kaller vi det ofte "frivillig tvang" - da bruker/pasient blir bedt om å skrive under på fullmakt for økonomisk styring dersom det er behov for det. Ofte forstår disse brukerne ikke hva de skriver under på; og tror gjerne de må underskrive for å i det hele tatt få pengene. 

De med økonomisk verge som jeg har arbeidet opp mot, får som regel utbetalt penger to ganger i uken. I tillegg er det vergen som kjøper inn nødvendige større ting - alt etter funksjonsnivået til vedkommende. + Ekstra penger til jul/ferier/behov. 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (9 minutter siden):

Så lenge han ikke har verge, så renner jo pengene like fort ut. Det er ikke noe forbud mot å sløse...

skal vi bekymre oss om det og nå :p

får satse på at kona og norske hjelpere/ildsjeler sørger for at det ordner seg stødig og greit. Med både bolig, pengeråd, og alt praktisk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Milhouse85 said:

Som en "enkel" hvit mann i Filippinene kan jeg bare anta hvor ofte han blir lurt til det ene og det andre....  Men at ikke kona tar mer kontroll over økonomien og på den måten skjermer mannen sin - forstår jeg ikke.

Nå er det vel slik at det ofte eller kanskje vanligvis vil finnes en forventning om at "en enkel hvit mann", som du uttrykker det, skal bidra til å forsørge konas storfamilie, dvs, foreldre, søsken osv. Det er vel en av grunnene til at pengene forsvinner en del fortere enn planlagt for nevnte kategori menn. Slik har det nok vært i en del år.

Det er nok slik at når man forsøker "å tenke på norsk" så er det en del sider ved historien som kanskje blir litt uforståelig.

Når jeg sjekket pris for hjemreise Manila-Oslo, så finner jeg pris 4.471- uten innsjekket bagasje den 19 Jan. 17 Januar så koster Emirates 7631,- med innsjekket bagasje. (momondo.no)

35 minutes ago, Milhouse85 said:

Ganske sikker på at advokatfirmaet allerede er å anse som økonomisk verge for bamsegutt.

Men hvem er det som har gitt advokaten dette oppdraget, med fullmakt, og hvem er det som betaler advokaten?

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange som mener at han bare kunne reist til Norge hvis han ville. Med kone og barn samt frykten for å ikke få hjelp i Norge, og elendig tillitt til det norske systemet og ellers alt annet han har av bagasje vedrørende sykdom og evt. traumer fra barndommen etc. så er det ikke lett å bare reise/flytte. 

Merk at dem skal FLYTTE, å ikke reise på ferie. 

Dem skal ha med seg eiendeler og kona samt gutten må starte et helt nytt liv i et annet land. Det er veldig mye man skal fikse opp i her. 

Tenk selv hvis du feks. skulle flyttet feks. fra Bardufoss til Lindesnes med alt du eide og hadde. Hva koster en flyttebil og hva koster flybiletten for deg, kona og et barn?

Da tar jeg ikke med helsevesenet og andre problemer. Du skal bare flytte. Du trenger ikke tenke på annet, for det meste med tanke på skole etc. fikser seg automatisk. 

Det er ikke snakk om at dem bare skal sette seg på et fly så er alt i orden. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 21.11.2023 den 9:39 AM):

Faren får det han har krav på etter dagens forutsetninger.

NRK burde stoppet Strømøys arbeid for lenge siden og heller sørget for at familien fikk en god verge og samlet inn 70 kkr for en tur hjem i et forsøk på å rydde i trygdejungelen. En liten sum for NRK som sikkert har brukt millioner gjennom 4 år med graving, korrespondanse og reising.

Problemet er at Granfoss ikke forstår sitt eget beste. Kanskje kona kunne forklart han realitetene ?

Norge gjør en bjørnetjeneste ved å flytte hele familien permanent til Norge. Kone og sønn bør hjelpes til et anstendig liv på Filippinene hvor de har tilhørighet, jobb og sosialt nettverk. Hva med å gi kona omsorgslønn i den korte tiden Granfoss har igjen?

Og da var prislappen på serien offentliggjort:   

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-kostet-det-a-lage-bamsegutt/s/5-95-1471241

Lenke til kommentar

Har noen tenkt på hvorfor noen skulle finne på og sette inn 5 mill på kontoen til en som ikke klarer å styre penger og som ikke er helt ved sine fulle fem? 

Det er vel slik at disse pengene skulle gå til å få dem hjem samt hjelpe dem. Derfor må det naturligvis slik jeg ser det være noen som forvalter disse pengene for dem? 

jeg tror uansett at det trolig kommer til å skje en del kulissene fremover med å få han hjem til Norge. Men det kommer nok til å foregå bak kulissene vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (43 minutter siden):

NRK har fått til en viktig ting, nemlig systemkritikk. Stømøy vil vise hvordan svake folk blir mottatt og behandlet i det offentlige systemet, og at svake ikke blir behandlet bra.

Å fjerne serien helt, istedenfor å vise en redigert utgave, mener Granfoss’ advokat Leif Strøm er feil vei å gå.

Sitat

– Jeg synes det er beklagelig. Årsaken til det er at jeg frykter at min klient og hans familie, og ikke minst de fornærmede, blir etterlatt i et vakuum. Ting blir uavklart. Jeg har forståelse for at NRK vil rydde opp, men de burde gjort det de antydet til å begynne med. Dette er nesten som å trekke ut kontakten. Jeg er dypt uenig i måten de gjør det på, sier Strøm til VG.

https://www.vg.no/nyheter/i/y6oy0e/nrk-moeter-pressen-om-ingen-elsker-bamsegutt

Men skjønner også hvis NRK har fått berøringsangst og velger den enkleste veien ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fredrik Solvang tar Tore Strømøy i forsvar: – En kollega jeg verdsetter høyt

Sitat

– På generell basis liker jeg journalistikken til Tore Strømøy veldig godt. Jeg håper at når stormen har lagt seg, og ikke minst heksejakten Tore blir utsatt for nå, at det skal være mulig å se at motivet denne gangen, som alltid, er edelt hos Tore Strømøy, sier han i podkasten.

Sitat

Jeg har lyst til å gjenta denne oppfordringen: Vær så snill, vi må besinne oss på sosiale medier, for det kan gå på livet løs, er Solvangs klare oppfordring.

https://www.nettavisen.no/nyheter/erling-borgen-langer-ut-mot-tore-stromoy-og-nrk-sjefen/s/5-95-1469451

Fikk Strømøy munnkurv? Han deltok ikke på Debatten.

Sitat

Jeg har laget 70–75 dokumentarserier, og omkring omstridte dokumentarer hadde jeg alltid anledning til å forsvare og forklare meg, sier Borgen.

Han påpeker også at Strømøy har jobbet med saken over flere år, og at han også har svart på kritikk i et leserinnlegg i Aftenposten.

– Jeg synes det er helt ubegripelig at han ikke står fram og forklarer hvordan har jobbet.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...