Gå til innhold
Melding lagt til av Gavekort,

Tråden er gjenåpnet, les NRK sin uttalelse før du selv uttaler deg om saken.

https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560

Vil understreke at vi fortsatt ikke tillater ytterligere spekulasjon rundt denne saken. Husk at det er snakk om private mennesker satt i en sårbar situasjon.

Anbefalte innlegg

Subara skrev (9 minutter siden):

Men han har nok urealistiske forventninger, særlig etter at hele Norge vet om sedelighetssaken.

i et mulig naboskap er fleste voksne mennesker noenlunde anstendige og "greier og snakke om vær & vind", er vel kun et lite antall personer/ekstremister som er troende til å trakassere han å slenge med kjeften etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (2 minutter siden):

Det at kone og sønn har akseptable fremtidsutsikter på Filippinene tilsier at de bør hjelpes i hjemlandet.
Hva som evt kan skje med sønnen i Norge er helt uvisst

Men hun er gift med han. Da blir det i så fall skilsmisse.

Spørs hva kona selv ønsker.  Sønnen er ikke myndig, og blir dermed ev. nødt til å følge med. Jeg tror ikke Granfoss vil klare seg uten familien. Kona vil få hevet levestandarden når hun flytter til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Men hun er gift med han. Da blir det i så fall skilsmisse.

Spørs hva kona selv ønsker.  Sønnen er ikke myndig, og blir dermed ev. nødt til å følge med. Jeg tror ikke Granfoss vil klare seg uten familien. Kona vil få hevet levestandarden når hun flytter til Norge.

Godt poeng. Men hun vil også få hevet levestandard av masse penger på bok som sikkert kan brukes til bedre bolig i hjemlandet.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (39 minutter siden):

Godt poeng. Men hun vil også få hevet levestandard av masse penger på bok som sikkert kan brukes til bedre bolig i hjemlandet.

Det er vel ikke med i dealen til Spleis? Det har vel ikke vært snakk om at familien skal skille lag.

Strømøy har klart å få mange til å engasjere seg i saken. Må nesten bli en oppfølger på tross av etiske mangler og en stor feil. Folk lurer på hvordan det vil gå med dem. Vi har blitt vant til reality-serier.

Samtidig er dommen over NRK ikke nådig og samstemt i alle aviser.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (1 time siden):

Får bare inntrykk av at han bruker sine begrensninger for å få sympati. Og at han virker som en fyr som har et ille temperament er det ingen tvil om, det er jo også truslene han har fremsatt bevis på.

 

Da tror jeg du bør se dokumentaren en gang til. Hvis du så truslene han kom med så hadde ikke dem skremt mange oppegående mennesker. Måten han skriver disse truslene og hvordan han formulerer seg er jo helt på barneskolenivå. Det er ganske opplagt at disse trulsene kommer fra noen som ikke er ved sine fulle fem og eller er desperat.

Rop om hjelp vil jeg heller kalle det. 

Jeg tror ikke han er i stand til å gjøre alt dette for å få sympati. Jeg tror han rett og slett er desperat samt redd. Tenk deg at han også sliter med angst og ikke tør gå ut på gaten der han bor da miljøet der er ganske skummelt. Han er rett og slett innelåst i et råttent hjem som er full av mugg og lekker vann. Legg til fattigdom og det faktum at han er HELT alene i verden. 

Jeg tror det er lett og sette merkelapper her, men det som han har opplevd er rett og slett umenneskelig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

så virker i alle fall ikke som det er noe rush blant godtfolk å be om penger tilbake, og de som evt. har trukket seg, blir overgått i antall av nye givere.

Da dommen ble kjent i media hadde visstnok ikke Spleis noen ordning for tilbakebetaling. Har de fått istand noe slikt enda? Hvis ikke vil det vel gå enda litt tid før det blir synlig hvor mange som krever pengene sine tilbake.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (29 minutter siden):

Det er ganske opplagt at disse trulsene kommer fra noen som ikke er ved sine fulle fem og eller er desperat.

Skal det være betryggende? Vi snakker om en person som har kommet med mange trusler, og det at det er "på barneskolenivå" og personen er desperat/ikke ved sine fulle fem gjør det ikke mindre reelt spør du meg. Det er også en person med rulleblad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Da dommen ble kjent i media hadde visstnok ikke Spleis noen ordning for tilbakebetaling. Har de fått istand noe slikt enda? Hvis ikke vil det vel gå enda litt tid før det blir synlig hvor mange som krever pengene sine tilbake.

Jeg hadde sittet igjen med en særdeles flau smak i munnen om jeg hadde blitt forledet til å donere penger til en sak uten å kjenne premissene.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde sittet igjen med en særdeles flau smak i munnen om jeg hadde blitt forledet til å donere penger til en sak uten å kjenne premissene.

Det er jo flaut for NRK og de mister jo helt sikkert en del tillit. Jeg for min del ser på det som et godt eksempel på et fungerende "demokrati". At slike feil blir oppdaget, kommer frem i lyset og blir tatt tak i er et sunnhetstegn. Det er helt menneskelig at det skjer feil, selv i statskanalen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Skal det være betryggende? Vi snakker om en person som har kommet med mange trusler, og det at det er "på barneskolenivå" og personen er desperat/ikke ved sine fulle fem gjør det ikke mindre reelt spør du meg. Det er også en person med rulleblad.

Når du skriver til politiet at "jeg veier 160kg. og er nesten to meter høy" og at du komer til å ta dem, så tror jeg ikke akkurat de som leste dette begynte å skjelve veldig i trusene. Det er fortsatt trusler ja, men det må gå ann å bruke hodet litt også. Noen må ta tak i denne Bamsegutten og hjelpe han. Det er det han trenger. 

Man må liksom legge sammen to pluss to og tenke litt over hvor reell man mener en trussel er. 

Han trenger noen som kan tenke for han og som kan ta de rette avgjørelsene for han. han trenger trygghet og oppfølging. Så lenge han får det så tror jeg ikke vi får noe problemer med Bamsegutt i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Når du skriver til politiet at "jeg veier 160kg. og er nesten to meter høy" og at du komer til å ta dem, så tror jeg ikke akkurat de som leste dette begynte å skjelve veldig i trusene. Det er fortsatt trusler ja, men det må gå ann å bruke hodet litt også. Noen må ta tak i denne Bamsegutten og hjelpe han. Det er det han trenger. 

Her nevner du en av truslene mot politiet. Han har også sendt et titalls trusler til blant annet varaordfører i Sandnes, NAV osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde sittet igjen med en særdeles flau smak i munnen om jeg hadde blitt forledet til å donere penger til en sak uten å kjenne premissene.

Ja jeg har sett flere som sier at de ville hatt pengene igjen DERSOM de hadde donert noe, men det kan jo hende dette er en annen type mennesker enn de som faktisk gir penger. Kanskje det blir mulig å se på spleisen hvor mange dette eventuelt gjelder etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (17 minutter siden):

Da dommen ble kjent i media hadde visstnok ikke Spleis noen ordning for tilbakebetaling. Har de fått istand noe slikt enda? Hvis ikke vil det vel gå enda litt tid før det blir synlig hvor mange som krever pengene sine tilbake.

de skriver dette på innsamlingsiden

Sitat

Alle som ga til spleisen før den ble pauset, vil bli tilbudt å få pengene sine tilbakebetalt.

så kommer an på om dette allerede er aktivert, eller om det først skjer når innsamlingen er avsluttet?

dermed er antall givere og selve summen kanskje fortsatt litt usikker.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Her nevner du en av truslene mot politiet. Han har også sendt et titalls trusler til blant annet varaordfører i Sandnes, NAV osv.

Ja, han sendte vel en mail til selveste kong harald også? Jeg tenker at hvis man sender trusler til folk på det nivået, så blir det raskt sjekket opp og da finner man nok fort ut at det ikke er veldig reelt. 

Sender man en trussel til selveste kongen, så skjønner man jo at noe er riv ruskende galt. jeg tror selv Kong harald klarer å se gjennom fingrene med dette. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

de skriver dette på innsamlingsiden

så kommer an på om dette allerede er aktivert, eller om det først skjer når innsamlingen er avsluttet?

dermed er antall givere og selve summen kanskje fortsatt litt usikker.

Ja, så det er nok ingen som har fått tilbakebetalt enda. Det blir jo vanskelig å nå målet for innsamlinger om folk kan trekke innbetalinger lang tid i etterkant, og dette er kanskje noe av det Spleis må finne en løsning på. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, frohmage said:

Ja jeg har sett flere som sier at de ville hatt pengene igjen DERSOM de hadde donert noe, men det kan jo hende dette er en annen type mennesker enn de som faktisk gir penger. Kanskje det blir mulig å se på spleisen hvor mange dette eventuelt gjelder etter hvert.

Men hvis nå denne Bamsegutten ikke er noe spesielt eller noe unikt men bare en av et forholdvis stort antall menensker i den samme situsjon, og med en forhistorie som kan ligne litt, vil det ikke da være litt urimelig å bruke statskanalen NRK til insamlig for denne ene personen? Burde man ikke da eventuelt hjelpe alle disse personene som er i den noenlunde samme situasjon? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

vil det ikke da være litt urimelig å bruke statskanalen NRK til insamlig for denne ene personen. Bude man ikke da eventuelt hjelpe alle disse personene som er i den noenlunde samme situasjon?

Det er jo privatpersoner som har startet innsamling av penger, ikke statskanalen. I mine øyne var budskapet i serien at NAV er for tungrodd og vanskelig å forholde seg til for noen, og at dette burde endres for å hjelpe alle i samme situasjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Skal det være betryggende? Vi snakker om en person som har kommet med mange trusler, og det at det er "på barneskolenivå" og personen er desperat/ikke ved sine fulle fem gjør det ikke mindre reelt spør du meg. Det er også en person med rulleblad.

En mann som ikke har kommet seg til Norge i løpet av over ti år, men som skal ta hundrevis av folk både her og der. Smak litt på det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Cypherzoo said:

«Bamsegutt»-serien blir tema i Debatten

Den omstridte serien «Ingen elsker Bamsegutt» blir tema for Debatten på NRK tirsdag kveld.

 

Man kan håpe at det blir noe mer enn de monologene og snakkingen i kryss som har vært på den siste håndfull med debatten. Sesongen 2023 har tapt seg kraftig i forhold til tidligere. Kanskje så mye at programmet burde tas av lufta for godt. I kveld blir interessant. Dette er en sak som engasjerer mange på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...