Gå til innhold
Melding lagt til av Gavekort,

Tråden er gjenåpnet, les NRK sin uttalelse før du selv uttaler deg om saken.

https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560

Vil understreke at vi fortsatt ikke tillater ytterligere spekulasjon rundt denne saken. Husk at det er snakk om private mennesker satt i en sårbar situasjon.

Anbefalte innlegg

Har akkurat, sett denne på NrK. Og endte opp med å se alle episoder på nett.

En tragisk historie og en påminnelse om at det er alltid noen som faller imellom, og som ikke blir ivaretatt i landet vårt. 
 

Nok en sak, hvor kynismen og typiske norske politikeres oppførsel kommer frem i lyset. Et elendig NAV system og til stadighet «Beklager, men vi kan ikke diskutere enkeltsaker» unnskyldningen. 
 

Latterlig at man benytter millioner på å hente hjem lovbrytere, men gir null hjelp til en som sliter psykisk og helsemessig. 
 

En person, som er gitt høyeste erstatning for behandlingen han har fått som barn fra Stat / Kommune og da et NAV som ikke tenker på hvem de behandler saker for og hvilken bakgrunn og erfaring denne personen har med systemet. 
 

En skam! Og typisk tegn, som vi har sett så mange ganger før! Man er et personnummer og ikke en person. 
 

IMG_8302.jpeg.6565cea597a9acaec948c9824c7edf36.jpeg

Endret av Cypherzoo
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje gi en liten oppsumering av saken for oss som ikke har sett serien?
Det forresten samlet inn nærmere en million kroner til flybiletter nå, så det går nok i orden med fly..

Ellers tror jeg man stort sett kan sette pris på NAV sin taushetsplikt, NAV burde ikke kunne brette ut om enkeltpersoner i medier.

Endret av aklla
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Jan-Egil Granfoss mener han meldte flytting ved en feil. I elleve år har han forsøkt å komme seg hjem fra Filippinene.

Sitat

Det var i 2012 at den norske familien reiste østover i verden. Men etter få måneder startet de økonomiske problemene. Jan-Egil Granfoss har vært uføretrygdet siden han var 20 år, og trygda ble kraftig redusert fordi Nav raskt registrerte han som utflytter.

Og med god grunn. For nordmannen signerte en flyttemelding.

https://www.nrk.no/trondelag/tore-stromoy-sin-vanskeligste-serie-hittil-_ingen-elsker-bamsegutt_-1.16590047

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er typisk at når man får masse mediedekning slik som denne dokumentaren fører til, så kan man opprette en ny speis og samle inn penger. Ser denne er satt til 2 millioner og er godt over halvveis allerede på kort tid.

Håper virkelig at dette går til rette vedkommende familie og ikke bare er er en psykopat som utnytter medieoppmerksomheten til å skaffe seg noen raske kroner.

Gitt at folk har støttet f.eks Røde Kors med enorme mengder penger så burde jo de være noen av de første som ble kontaktet, men det er jo også viktig at saken får komme frem slik den i realiteten er med de systemene som er satt opp.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, process said:

Kunne tenkt meg en spleis selv, slitsomt å drive å ta ansvar for eget liv. 

Jeg kan forstå at Jan-Egil ikke hadde satt seg inn i følgene av å melde permanent utflytting, men jeg synes det er ganske tydelig at han trodde han skulle heve ytelser han ikke hadde krav på og leve livet på Filipinene. 

Det å fylle ut flyttemelding på måten som vist i NRK artikkelen og samtidig hevde at oppholdet skulle være midlertidig fremstår for meg som ekstremt lite troverdig. 

Screenshot_20231116-185841.thumb.png.6ae038901bc7a5a1f0f72ab341071c1d.png

 

https://www.nrk.no/trondelag/tore-stromoy-sin-vanskeligste-serie-hittil-_ingen-elsker-bamsegutt_-1.16590047

Han har driti på draget og så forventer folk at skattebetalerne skal ta regninga? 

Deilig å bruke skattebetaler-"argumentet" for en gangs skyld 🤣🤣

Fair enough, han har driti på draget.

Men her har NAV anbefalt han å melde utflytting, uten å informere han om virkningene av det. NAV visste også at dette er en person som har vært uføretrygdet hele livet, og derfor trenger ekstra oppfølging.

 

Jeg har selv fått "hjelp" fra NAV som kostet meg 200 000 kr i tapte foreldrepenger. Jeg har fått noe forståelse fra saksbehandlerne, men NAV-systemet er nådeløst.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Vel flyttingen var ment permanent. Bamsegutt har hele livet vært i barnevernet og ble seksuelt misbrukt. Han fikk senere erstatning. Når han fikk en sønn ble det sendt bekymringsmelding fra sykehuset og barnevernet kontaktet familien. De kontaktet advokat, og i redsel for å miste barnet til barnevernet valgte de å forlate Norge for å bosette seg på Filippinene (som vil si bo der lenger enn 6 måneder). I ettertid når han mistet penger har han truet ansatte ved nav, kommunen og politikere på livet om han ikke får tilbake ytelsene sine. Det skal sies at han mangler kunnskap og det menes at han tyr til denne formen for kommunikasjon for å få frem hva han prøver å si.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Da ser det i alle fall ut som det er legitimt.

Er litt mer usikker på den spleisen som Rune Lærum har gående under "Ĥjelp få Jan Egil (bamsegutt) familie tilbake hjem fra filipinene". Håper han i liket med Liv Anne Aanestad Vold sin spleis tar kontakt med Tore og advokaten for å trygge dem som velger å støtte spleisen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
process skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/trondelag/tore-stromoy-sin-vanskeligste-serie-hittil-_ingen-elsker-bamsegutt_-1.16590047

Han har driti på draget, malt seg inn i et hjørne og så forventer folk at skattebetalerne skal ta regninga? Hvordan tror folk egentlig verden fungerer?

Deilig å kunne benytte skattebetaler-"argumentet" for en gangs skyld 🤣🤣

Du har nok ikke sett serien, da ville du sagt noe annet. Jan-Egil forstod ikke hva han skrev under på og stengte dermed døra til Norge.

 

Fantastisk serie! Må sees. Her overgår Tore Strømøy seg selv. Den viser hvordan ressurssvake mennesker får det i møte med systemet. At å fylle ut et skjema riktig har blitt viktigere enn å hjelpe ett menneske i nød.

Nå kan endelig bamsegutt og familien få komme hjem ved hjelp av Spleis.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Subara said:

Du har nok ikke sett serien, da ville du sagt noe annet. Jan-Egil forstod ikke hva han skrev under på og stengte dermed døra til Norge.

 

Fantastisk serie! Må sees. Her overgår Tore Strømøy seg selv. Den viser hvordan ressurssvake mennesker får det i møte med systemet. At å fylle ut et skjema riktig har blitt viktigere enn å hjelpe ett menneske i nød.

Nå kan endelig bamsegutt og familien få komme hjem ved hjelp av Spleis.

Jeg ser den nå, men endrer ikke mening. Uvitenhet medfører ikke frihet fra følger. Desverre. Man har ansvar for å sette seg inn i de reglene som gjelder

Hva mener du med at "han stengte dermed døra til Norge"? Kan du forklare?

Endret av process
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
process skrev (54 minutter siden):

Jeg ser den nå, men endrer ikke mening. Uvitenhet medfører ikke frihet fra følger. Desverre. Man har ansvar for å sette seg inn i de reglene som gjelder

Hva mener du med at "han stengte dermed døra til Norge"? Kan du forklare?

Jeg er uenig. Jeg synes "forstod, eller burde ha forstått" er rimelig. 

NAV sin håndheving av regelverket er urimelig komplisert, og regelverket i seg selv er innfløkt. Det er ikke lett å forstå, men det er veldig lett å misforstå, eller ikke vite at man skulle ha gjort, eller ikke gjort noe.

Saksbehandlingstiden er så lang at det nesten ikke er mulig å få ting til å gå opp en gang. Intensjonen med vårt sosiale sikkerhetsnett er at de som har behov for hjelp skal få den hjelpen de trenger. Jeg synes det er helt rimelig å si at det ikke alltid er tilfelle i dag. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...