Gå til innhold
Melding lagt til av Gavekort,

Tråden er gjenåpnet, les NRK sin uttalelse før du selv uttaler deg om saken.

https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560

Vil understreke at vi fortsatt ikke tillater ytterligere spekulasjon rundt denne saken. Husk at det er snakk om private mennesker satt i en sårbar situasjon.

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (3 minutter siden):

En mann som ikke har kommet seg til Norge i løpet av over ti år, men som skal ta hundrevis av folk både her og der. Smak litt på det.

Jeg vet ikke hva du forventer det skal smake for noe, men faktum er at det er en person som har berørt svært mange offentlige personer på negativt vis. Hva slags forutsetning de har for om de skal ta det seriøst eller ikke vet jeg ikke, men han er i det minste anmeldt og politiet overvåker han i fall han skulle komme tilbake. Det er også flere av disse som ville syntes det var ubehagelig å få han tilbake, så deres subjektive opplevelse kan vel verken du eller jeg endre på.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du forventer det skal smake for noe, men faktum er at det er en person som har berørt svært mange offentlige personer på negativt vis. Hva slags forutsetning de har for om de skal ta det seriøst eller ikke vet jeg ikke, men han er i det minste anmeldt og politiet overvåker han i fall han skulle komme tilbake. Det er også flere av disse som ville syntes det var ubehagelig å få han tilbake, så deres subjektive opplevelse kan vel verken du eller jeg endre på.

Alt koker vel ned til det faktum at man må bruke hodet litt. 

Når du blir svimmel og nesten svimer av mens Strømøy snakker med deg på videosamtale og man skjønner at det er tilnærmet null hjelp og få i Thailand der han bor, så blir man veldig redd. Legg til alt det andre som har skjedd rundt han, så kan man jo sagtens forstå at fyren er desperat. 

Slike ting må man ta høyde for når man får trusler som slett ikke bærer stor preg av alvorlighet. 

Han hadde helt klart kommet lenger med å være mer formell, men i det stadiet han er så er jo det nesten umulig.

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 minutter siden):

Alt koker vel ned til det faktum at man må bruke hodet litt. 

Når du blir svimmel og nesten svimer av mens Strømøy snakker med deg på videosamtale og man skjønner at det er tilnærmet null hjelp og få i Thailand der han bor, så blir man veldig redd. Legg til alt det andre som har skjedd rundt han, så kan man jo sagtens forstå at fyren er desperat. 

Slike ting må man ta høyde for når man får trusler som slett ikke bærer stor preg av alvorlighet. 

Han hadde helt klart kommet lenger med å være mer formell, men i det stadiet han er så er jo det nesten umulig.

 

Nå snakker du som om at slike individer (de som sliter psykisk) har et system som ivaretar de i Norge. Det har vi ikke. Mennesker som kommer med trusler og fremviser en sånn adferd kastes mellom helse og politi, og kan ikke straffes fordi de ikke kan regnes som tilregnelige. 

Å si at dette ikke er farlig for offentlige tjenestepersoner syns jeg høres ganske banalt ut. Vi har svært mange NAV ansatte som har opplevd vold og angrep fra klienter, også drap.

Syns komentarene dine er unyansert og naive, basert på ett narrativ av mange andre offer i denne saken.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Neffi skrev (52 minutter siden):

Nå snakker du som om at slike individer (de som sliter psykisk) har et system som ivaretar de i Norge. Det har vi ikke. Mennesker som kommer med trusler og fremviser en sånn adferd kastes mellom helse og politi, og kan ikke straffes fordi de ikke kan regnes som tilregnelige. 

Å si at dette ikke er farlig for offentlige tjenestepersoner syns jeg høres ganske banalt ut. Vi har svært mange NAV ansatte som har opplevd vold og angrep fra klienter, også drap.

Syns komentarene dine er unyansert og naive, basert på ett narrativ av mange andre offer i denne saken.

Da får vi bare være enige om at vi er uenige. Så får tiden vise hvor farlig han egentlig er. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Ja, han sendte vel en mail til selveste kong harald også? Jeg tenker at hvis man sender trusler til folk på det nivået, så blir det raskt sjekket opp og da finner man nok fort ut at det ikke er veldig reelt. 

Sender man en trussel til selveste kongen, så skjønner man jo at noe er riv ruskende galt. jeg tror selv Kong harald klarer å se gjennom fingrene med dette. 

hehe, å gå til kongen er nærmest en klassiker for å "debunke" at man har med enkle/harmløse mennesker å gjøre.

Var en eldre kar borte i gata her som var i uenighet med NRK om en tv-lisens han mente han urettmessig var blitt pålagt. Endte visst med at han tok toget til Oslo for dra på slottet å få hjelp av Kongen. (i deres begrepverden den mektigste personen i riket)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (11 minutter siden):

Hadde dette kommet frem i serien hadde det ikke blitt mye kronerulling i hvert fall

er vel på grunn av ord/begreps bruken.

"overgrep" betegnelse blir brukt i alle slags sammenheng og impliserer det er brukt makt/tvang, selv når det rent faktisk ikke har forekommet.

Det har medvirket til at folk/opinion ikke lengre har mulighet å skille mellom de milde vs. de brutale & hensynsløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.M said:

er vel på grunn av ord/begreps bruken.

"overgrep" betegnelse blir brukt i alle slags sammenheng og impliserer det er brukt makt/tvang, selv når det rent faktisk ikke har forekommet.

Det har medvirket til at folk/opinion ikke lengre har mulighet å skille mellom de milde vs. de brutale & hensynsløse.

Ord kan alltid misbrukes -eller brukes misvisende.

Det må være folks ansvar å dedusere hvorvidt ordene som benyttes er brukt for å male et godt bilde av situasjonen, eller for å forlede deg inn i en konstruert fremstilling.

Man kan ikke bare gi opp konsepter som godt/dårlig & grad av dårlig fordi man opplever at et ord er brukt uaktsomt for ofte.
Jeg deler heller ikke opplevelsen din om at ordet overgrep har mistet sin betydning gjennom feil bruk og inflasjon, ordet kommer fremdeles med en gravitas som fordrer redegjøring dersom det brukes uansvarlig eller feil.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

Det må være folks ansvar å dedusere hvorvidt ordene som benyttes er brukt for å male et godt bilde av situasjonen, eller for å forlede deg inn i en konstruert fremstilling.

i denne materien vi snakker om nå, er det systematisk over år, foregått en agenda for å male verst mulig bilde/inntrykk, ved bruk av ord.

Hva tenker du selv eller folk flest, hvis de får høre "h*n har begått sex-overgrep mot barn"? (noe jeg som ny-innflyttet en gang opplevde å høre av en velmenende(?) nabo som liksom skulle advare/opplyse meg om en kar i strøket som var dømt for slikt. "Overgrep" er veldig upresist, kan inneholde alt til nesten ingenting. I dette tilfellet viste det seg (fant jeg ut senere) at det ikke var noe alvorlig. Men når man hører de,t kan man jo tro både ene og andre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, HowardGayle said:

Dette er sannheten. Man vet aldri hvor farlig en tikkende bombe er før det smeller.

De du kaller "tikkende bombe", VET du med sikkerhet ATT de smeller, eller er det forhåndsdømming? Når retten mente at "Bamsegutt" IKKE kom til å "smelle" (igjen), vet du noe mer enn det retten gjør og som gjør at du mener han (og andre tilsvarende) skal forhåndsdømmes?!

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

De du kaller "tikkende bombe", VET du med sikkerhet ATT de smeller, eller er det forhåndsdømming? Når retten mente at "Bamsegutt" IKKE kom til å "smelle" (igjen), vet du noe mer enn det retten gjør og som gjør at du mener han (og andre tilsvarende) skal forhåndsdømmes?!

Ok, hva er nå dette? "Forhåndsdømming"? Retten mener at "bamsegutt" ikke kommer til å smelle igjen?? Vet mer enn retten? Altså bare, hva?

Jeg tror ikke retten har tatt stiling til fyrens trusler, og jeg tror ikke det er "forhåndsdømming" å antyde at noen som sender trusler i hytt og pine er en tikkende bombe. Trusler tyder i min verden på instabilitet, og man vet aldri helt hvor det ender etter et slikt utspill.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...