Gå til innhold
Melding lagt til av Gavekort,

Tråden er gjenåpnet, les NRK sin uttalelse før du selv uttaler deg om saken.

https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560

Vil understreke at vi fortsatt ikke tillater ytterligere spekulasjon rundt denne saken. Husk at det er snakk om private mennesker satt i en sårbar situasjon.

Anbefalte innlegg

arne22 skrev (Akkurat nå):

For de aller fleste tilfellene så vil ektefalle og barn i utgangspunktet ikke kunne følge med til Norge. (Med mindre barnet har fått norsk Statsborgerskap.)

Jeg sjekket prisen på enveisbillett Manila-Oslo, nå nylig, for reise i frebruar, og da var prisen for rimeligste enveisbilett ca 5.000,-

 

Har du i det hele tatt sett serien eller lest noe om den?

Barnet har jo norskt pass og mora har fått visum. Så det er fritt fram for alle å reise til Norge. Men dem mangler pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi legger sitatet fra dommen til grunn så forklarer det hvorfor dommen ble betinget og ikke ubetinget.

I Norge så får en jo i prinsippet veldig lav straff eller ingen straff dersom det er en medisinsk/mental diagnose som kan antas å være medvirkende...  

Sitat

«Tiltalte har et infantil reaksjonsmønster, og handlingene han dømmes for, synes i det vesentlig å skyldes manglende forståelse for hvor grensene går»

Bekymringen går derfor mer på om han fortsatt har samme mentale utfordringer - og ting tyder vel på det.  Altså en gjentakelsesfare. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Bjerknez said:

Har du i det hele tatt sett serien eller lest noe om den?

Barnet har jo norskt pass og mora har fått visum. Så det er fritt fram for alle å reise til Norge. Men dem mangler pengene.

Ja jeg har sett serien, men jeg la nok ikke merke til detaljen erundt pass og visum. Var nok mer opptatt av å sammenigne "kasus" med tilsvarende "kasus" oppgjennom årene og nå. At de skaffer norsk pass til barnet er nok ellers det mest vanlige.

Men prisen for en hjemreise er nok ca 15.000,- for 3 personer.

For andre slike tilsvarende historier så har det til tider vært slik at månedlig husleie i "paradisland" har ligger høyere enn 5.000,- samtidig som man hevder at man ikke har penger til å finensiere egen reise hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Ja jeg har sett serien, men jeg la nok ikke merke til detaljen erundt pass og visum. Var nok mer opptatt av å sammenigne "kasus" med tilsvarende "kasus" oppgjennom årene og nå. At de skaffer norsk pass til barnet er nok ellers det mest vanlige.

Men prisen for en hjemreise er nok ca 15.000,- for 3 personer.

For andre slike tilsvarende historier så har det til tider vært slik at månedlig husleie i "paradisland" har ligger høyere enn 5.000,- samtidig som man hevder at man ikke har penger til å finensiere egen reise hjem.

Altså, dem skal ikke bare reise. Dem skal flytte. Altså forlate stedet dem bor. Dem skal jo ha med seg en del også som sikkert må fraktes. Dem må blir fraktet til flyplassen fra der dem bor og når dem kommer til oslo så skal tre personer ha et sted og bo etc. 

Ting koster... 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Bjerknez said:

Altså, dem skal ikke bare reise. Dem skal flytte. Altså forlate stedet dem bor. Dem skal jo ha med seg en del også som sikkert må fraktes. Dem må blir fraktet til flyplassen fra der dem bor og når dem kommer til oslo så skal tre personer ha et sted og bo etc. 

Ja, det stemmer jo det. Men alle disse personene som har kommet ned med penger og så etterhvert får et "hjemreisebehov" det er jo på et vis en del av kulturen der nede. Ofte så kan det drei seg om en eller annen arv eller erstatning eller utbetalinger fra NAV og så presenterer man seg som "vellykket forretningsmann som vil pensjonere seg". Når pengene er slutt, så oppstår behovet for å finensiere "hjemreise".

Denne gruppen personer har jo vært der nede til alle tider og gjennom alle år, i alle fall siden 80 tallet, og man treffer dem jo hele tiden. Disse personene med "hjemreisebehov" kommer jo fra hele verden, inklusive også en del fra Norge.

Det var en del personer som fikk utbetalt erstatninger fra Stavanger Kommune i perioden 1993-2017.

https://www.stavanger.kommune.no/om-stavanger-kommune/erstatningoppreisning-for-tapt-barndom/

Noen av disse reiste vel ned.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han stakk til Thailand fordi han var redd for å miste sønnen. Så krysset han av feil i noen skjemaer som gjorde at han gradvis mister trygdeytelser. Noe som igjen gjør at han har mindre å rutte med og hele familien må bo i ei rønne etc. 

Så har man jo helsa til mannen i tillegg som mildt sagt er dårlig. 

Det er ikke bare å hoppe på et lavprisfly slik vi gjør når man skal ta en svipptur til syden. 

Dem skal flytte med alt dem eier og har. Alt skal fraktes og tre personer bruker nok sikkert 1.500 kr. dagen bare i mat. Mulig må dem også overnatte på vei til oslo på Hotell eller noe. 

Så skal alt dem tok med seg av eiendeler fraktes fra Oslo lufthavn til et sted i Norge og det må leies et lite lager. 

Når man setter seg ned og tenker litt så skjønner man at dette fort blir veldig dyrt, og hvis det ikke står noen her å tar dem i mot samt hjelper dem, så er man jo like langt. 

Det koster jo fort 5-10.000 kroner og frakte en motorsykkel på henger fra Bergen til Oslo. Tenk deg hva det koster å å ta med hele flyttelasset på flyet samt alt som er nødvendig rundt dette. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (18 minutter siden):

Bekymringen går derfor mer på om han fortsatt har samme mentale utfordringer - og ting tyder vel på det.  Altså en gjentakelsesfare.

jeg håper advokaten hans råder ham til å sette igjen/kaste datamaskin og mobil der nede og ikke ta med som flyttegods til Norge.

Han har jo bodd midt i smørøyet der det foregår litt av hvert, det bor mange andre nordmenn der, og over så mange år, hvem vet hva som har sirkulert gjennom digitale signaler i løpet av tiden. Jeg sier ikke bombastisk at noe klanderverdig har foregått, men folk har generelt en tendens å være mer tilbakelent i utlandet enn hjemme.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Han stakk til Thailand ...

Filippinene. 

..

Jeg så dokumentaren med en gang den ble publisert. Tenkte at "wow, dette er risky av NRK" - men samtidig tøft gjort, da det på ingen måte er lett å fremstille noen som har et redusert funksjonsnivå som kan minne om en form for autisme. 

Som helsefagarbeider har jeg sett jobbet med personer med nedsatt funksjonsevne. Et par av dem "truet" titt og ofte med å forlate Norge. Selvsagt hadde disse verge, og derfor ikke eget pass. Så de kommer ikke så veldig langt. Jeg måtte selv møte på flyplassen en gang for å hente en "bruker". 

Det er også ikke uvanlig at personer med nedsatt funksjonsevne ikke forstår grenser for sosial interaksjon, der nærhet, seksualitet og omsorg ligger tett opp mot hverandre. Jeg har selv arbeidet 1:1 mot en person som på ingen måte burde være i nærheten av kvinner og barn. Ingen lett jobb. Men viktig for å beskytte brukeren - og minst like viktig for å beskytte samfunnet vi lever i; slik at alle skal føle seg trygge.

Dessverre har jeg sett at personer som ligger å vipper mellom å ha en kraftig funksjonstestene / autisme.... og fungere relativt normalt; ofte blir en kasteball i systemet. 

Det interessante her - er hvorfor ikke bamsegutt ble umyndiggjort og tildelt en verge etter overgrepssakene på 90-tallet. Da var allerede myndighetene på ballen. Og budbilsjåførene bamsegutt hang med som 17-18 åring, så jo allerede der at denne gutten ikke var som alle andre. Så at han skal ha fått lov til å "styre på" og rote seg borti Filippinene og alt som er. Er tilnærmet utrolig. 

Dersom man ikke er i stand til å ta vare på seg selv - er det et ansvar pårørende/myndighetene har. I dette tilfelle har myndighetene hatt ansvaret for bamsegutt da han hadde sin oppvekst på barnehjem. 

Myndighetene har feilet. Nå blir igjen denne bamsegutt straffet av at hele hans personlige liv, historie og sak har blitt en offentlig diskusjon. Det er ganske ekstremt for noen som har et funksjonsnivå som et barn. 

>

Har for øvrig mange andre spørsmål ang denne saken etter å ha sett dokumentaren. 

Guttungen er 14-15 år med norsk pass.... Hvorfor blir ikke han hentet av barnevernet i Norge? Eller får hjelp via barnevernet. Hadde dette vært en hvit gutt med helnorske oppegående foreldre; hadde kanskje lyden vært en annen.

Bamsegutt har vært gift med denne dama i 17 år. Det er lenge! De har til og med bodd i Norge i flere år. Hvorfor har ikke hun involvert seg i dette? Det er ekstremt mye man kan forsøke/gjøre. Hu må da ha skjønt for lenge siden at denne bamsegutt ikke er som "alle andre". 

Mr.M skrev (24 minutter siden):

jeg håper advokaten hans råder ham til å sette igjen/kaste datamaskin og mobil der nede og ikke ta med som flyttegods til Norge.

Han har jo bodd midt i smørøyet der det foregår litt av hvert, det bor mange andre nordmenn der, og over så mange år, hvem vet hva som har sirkulert gjennom digitale signaler i løpet av tiden. Jeg sier ikke bombastisk at noe klanderverdig har foregått, men folk har generelt en tendens å være mer tilbakelent i utlandet enn hjemme.

Skal jeg tippe; basert på min erfaring i jobbsammenheng med slike personer. Er han ikke strafferettslig tilregnelig. Eller; at det er tvil om tilregnelighet - som igjen vil medføre at alle sakene blir henlagt. Han blir umyndiggjort, mistet passet sitt, får opprettet en verge med ansvarsgruppe, og underlagt tvunget psykisk helsevern inntil videre. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Dagbladet har lest dommen som ble avsagt i Gulating lagmannsrett i 1991, som endte med at Granfoss ble dømt til åtte måneders betinget fengsel. «Tiltalte har et infantil reaksjonsmønster, og handlingene han dømmes for, synes i det vesentlig å skyldes manglende forståelse for hvor grensene går», heter det i dommen.

Her er dommen.

Sitat

https://www.nettavisen.no/bamsegutt/overgrep/nrk/dette-er-sedelighetsdommen-mot-bamsegutt/s/5-95-1464567

«Tiltalte har noe spesiell personlighet. (...). Tiltalte har et infantilt reaksjonsmønster, og handlingene han dømmes for synes i det vesentlige å skyldes manglende forståelse for hvor grensene går. Det er rettens bestemte oppfatning at allerede ved opprullingen av saken er nok til at tiltalte nå innser grensesettingen, og at individualpreventivt vil straffutmålingen ha liten betydning for å holde tiltalte borte fra lignende tilfeller i framtiden», står det videre.

 

Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Jeg opplever det også som urovekkende at han har bosatt seg på Filippinene som har et stort problem med vestlige menn som misbruker nettopp barn når det ikke går frem nøyaktig hva det er snakk om.

EDIT: Hva er det det ikke er lov å spekulere i, i tråden?

Jeg tenker at det du sier her spekulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Ja, men vi kan nok regne med at familien får tildelt omsorgsbolig av kommunen og div sosiale ytelser utover de 14 000/mnd fra NAV han har fått til nå (iflg en som så serien, har ikke sett den selv).  

Det er nok sannsynligvis det som er selve sakens kjerne. 

Utenriksstasjonene har nok et nokså stort og vedværende "trøkk" og pågang av personer som ønsker seg hjem og tibake til norske ordninger for sosialhjelp og omsorg.

Praksis har vel vært, i alle fall i de tilfellene som jeg kjenner til at ambasader og konsulater har vært lite imøtekommende, og at beskjeden til de fleste har vært at man har ansvaret for å sørge for seg selv og at man er utmeldt av den norske fylketrygden etter 6 måneders fravær. Tror dette har vært likt fra 80 tallet og fram til nå.

Det ville tro at det ville skape en del belastning for det norske velferdssystemet dersom alle de som har en tilknytning til norge skulle hjelpes hjem til nye sosiale ytelser av det offentlige. Regelverket sier jo tvert i mot at er man ute av landet i mer enn 6 måneder, da er man ute av "den norske folketrygden". 

Hvis det medfører riktighet at Bamsegutt har utbetalt 14.000,- pr mnd, så holder jo det ellers til et ganske OK levesett på Filippinene. Det skulle også gi en god mulighet for å spare opp til en hjemreise. Man kan for eksempel finne en ganske brukbar leilighet i et OK område for NOK 500,- pr mnd. 

Slik som det frastilles i programserien at man må bo i et farlig område, der man ikke kan gå ut, på grunn av dårlig økonomi, det er ikke annet enn svada og tull fra NRK fra ende til annen. Det er rett og slett ike sant. For 500,- NOK pr mnd så kan man godt bo i et trygt og bra område med veldig hyggelige naboer.

Det litt absurde med saken, det vil vel være om alle de som aksepterer et avslag fra ambasaden på en ryddig og ordenlig måte kommer ut som den tapende part, mens den som sender trusselbrev til politikerne kommer ut som mangemillionær.

Endret av arne22
  • Liker 4
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

I NRK videoen så kan man jo se verdigjenstander som kunne finensiere hjemresien flere ganger. 

(For eksempel en Rusi Chariot 175 CC trehjuls motorsykkel.) 

Man bør huske på og ta med i betraktning at i de aller fleste av disse historiene så vil innholdet være ganske godt tilpasset motakeren. 

Advokaten på Debatten i går kommenterte økonomien til Granfoss som siste ord: Slik jeg har forstått hans og familiens desperate situasjon: Det er kun økonomisk nød at de fortsatt er på FIlippinene. Hvis de var så formuende hadde de dratt hjem for lenge siden.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202311/NNFA51112123/avspiller

Lenke til kommentar
1 minute ago, Subara said:

Advokaten på Debatten i går kommenterte økonomien til Granfoss som siste ord: Slik jeg har forstått hans og familiens desperate situasjon: Det er kun økonomisk nød at de fortsatt er på FIlippinene. Hvis de var så formuende hadde de dratt hjem for lenge siden.

Ja, men er ikke argumetnasjonen i nesten alle disse sakene den samme?

Hvor mange av disse personenen som ønsker seg hjem til norske sosialordninger er det som har en advokat til å argumetnere saken sin? 

Forskjellen er vel bare den all de fleste andre argumenterer saken selv, med de samme argumentene, mens denne bamsemannen har klart å mobilsere både en advokat pluss NRK til å promotere saken sin.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (Akkurat nå):

Ja, men er ikke argumetnasjonen i nesten alle disse sakene den samme?

Hvor mange av disse personenen som ønsker seg hjem til norske sosialordninger er det som har en advokat til å argumetnere saken sin? 

Forskjellen er vel bare den all de fleste andre argumenterer saken selv, med de samme argumentene, mens denne bamsemannen har klart å mobilsere både en advokat pluss NRK til å promotere saken sin.

Han har villet reise hjem i 11 år. Det hadde han nok gjort hvis han hadde økonomi til det. Boligen hans lekker og er full av mugg. Å bo i slummen når man kommer fra et I-land, ikke rart han vil hjem. Sinnet hans er på en måte en ressurs i forhold til at han har blitt hørt.

Samtidig med Granfoss sin individuelle situasjon, blir man minnet på alle andre som sitter fast i utlandet som vil hjem og ikke får hjelp. Er dette egentlig riktig, å la dem seile sin egen sjø når de er født i Norge? Fordi de har lett etter lykken i et fremmed land, også gikk det dårlig med dem.

Jeg tror det er mange som ikke forstår hvor strengt trygdesystemet vårt er. At man ikke lenger er norsk etter 6 år i utlandet, eller om det var 6 måneder i løpet av 2 år. Det kan være noen tenker seg om to ganger nå før de reiser ned.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Subara said:

Han har villet reise hjem i 11 år. Det hadde han nok gjort hvis han hadde økonomi til det. Boligen hans lekker og er full av mugg. Å bo i slummen når man kommer fra et I-land, ikke rart han vil hjem. Sinnet hans er på en måte en ressurs i forhold til at han har blitt hørt.

Som påstått slumboer på Filippinene i en leilighet til NOK 500,- pr mnd så vet jeg nok at dette ikke er helt sant. Det er simpelthen utrolig hva folk kan tro på når "sannheten" kommer fra NRK.

Har Mr.M noen større grad av erfaring med å bo på Filippinene, eller dreier det seg om opplysninger fra NRK?

Når det gjelder det som blir sagt om avbrutt skolegang for sønnen, så er det slik at all utdanning fram til 18 år er gratis. Man må bare møte fram og gjennomføre. (Det står at skolegangen er obligatorisk og gratis, men det forekommer nok enkelte dropouts rundt 14-15.)

https://snl.no/Skole_og_utdanning_på_Filippinene 

Endret av arne22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (Akkurat nå):

Som påstått slumboer på Filippinene i en leilighet til NOK 500,- så vet jeg nok at dette ikke er sant.

Når det gjelder det som blir sagt om avbrutt skolegang for sønnen, så er det slik at all utdanning fram til 18 år er gratis. Man må bare nøte fram og gennomføre.

https://snl.no/Skole_og_utdanning_på_Filippinene 

Dette kan vi bare spekulere i.

Det kan jo være at Granfoss ikke er flink til å styre penger. Sønnen gikk kanskje på privatskole. Kronekursen har ført til at pengene har blitt mindre verdt, som Strømøy sa i serien. Dyre medisiner.

Å bo i slummen frivillig hvis man ikke må, høres ikke sannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Bamsegutt har vært gift med denne dama i 17 år. Det er lenge! De har til og med bodd i Norge i flere år. Hvorfor har ikke hun involvert seg i dette? Det er ekstremt mye man kan forsøke/gjøre. Hu må da ha skjønt for lenge siden at denne bamsegutt ikke er som "alle andre". 

Det kan være språkproblemer og kulturforskjeller. Barnevernet, som var årsaken til at de flyttet til Fillippinene har dårlig rykte i en del miljøer.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Mr.M said:

nei.

forstod ikke helt, hvilke opplysninger/sammenheng sikter du til?

Hvis man har boerfaring fra Filippinene så vet man jo det at en oppgitt inntekt på NOK 14.000,- holder både til brukbar leilighet i et trygt område og til oppsparing. Man vet også at utdanning fram til 18 år er gratis, og at det er mange fra forholdvis fattige familier som gjennomfører utdanning på universitetsnivå, der "government" betaler både utdanning og opphold for studentene i form av "Scholarship".

Har selv byttet mellom Norge og Filippinene de siste 12 årene og har tenkt å fortsette med det, selv om jeg kanskje trives best og føler meg tryggest i det som NRK beskriver som "slummen".

For 14.000,- NOK så kan man jo ellers leve på et middelklassenivå. Jeg foretrekker selv "slummen" ettersom det oppleves som veldig trygt og med veldig gode og hyggelige naboer.

Noen av de opplysningene som kommer fram i NRK sin serie er vel såpass farget en en retning, at det kanskje grenser litt over mot usannheter.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...