Gå til innhold

2029 kan det bli innført en veibruksavgift på elbiler


Trestein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (11 minutter siden):

God butikk..? LANGT i fra. Bare les artikkelen, inntektene går ned fra 13 til 3 milliarder kroner. Dette skal gjøre opp for noen av de tapte inntektene staten har. Elbilfordelene er fortsatt helt ekstremt gode og staten taper mye penger på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ut som stortinget ønsker å innføre veisbrukskatt på elbiler.

https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-mye-dyrere-a-kjore-elbil/80145310

Sitat

Vei- og skatteutrederne mener det bør koste 29 øre å kjøre en kilometer med elbil. Bileiere som kjører 12.000 kilometer i året må dermed ut med 4350 kroner med moms.

I dag betaler eiere av bensin- og dieselbiler 2,92 kroner per liter diesel og 4,70 kroner per liter bensin i veibruksavgift.

 

Lenke til kommentar

Ein kilometerpris uansett kor ein køyrer blir heilt feil. Er ein del som faktisk må kjøpe seg høge 4X4 bilar fordi vegen er så dårleg at ein vanleg bil vil få skadar. Har jo vore i media at bussane nektar å køyre pga dårleg veg.

Visar at det er kontorrotter i Oslo som sit og tenker ut slike ting. Dei har ikkje peiling på korleis vegnettet ser ut i distrikta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (13 minutter siden):

Ein kilometerpris uansett kor ein køyrer blir heilt feil. Er ein del som faktisk må kjøpe seg høge 4X4 bilar fordi vegen er så dårleg at ein vanleg bil vil få skadar. Har jo vore i media at bussane nektar å køyre pga dårleg veg.

Visar at det er kontorrotter i Oslo som sit og tenker ut slike ting. Dei har ikkje peiling på korleis vegnettet ser ut i distrikta.

Billige boliger må koste noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (13 minutter siden):

Ein kilometerpris uansett kor ein køyrer blir heilt feil. Er ein del som faktisk må kjøpe seg høge 4X4 bilar fordi vegen er så dårleg at ein vanleg bil vil få skadar.

Eh, såpass få som nok kjører disse veiene sammenlignet med hva de koster å bygge/vedlikeholde, at det nok ikke trengs noen "rabatt". Det er dyrt å bygge infrastruktur i gokk som få skal bruke. Milliardbroer og slikt.

Bil er sinnsykt subsidiert, jeg håper det blir betydelig dyrere fremover. Også elbil. Selv om jeg selv fikk elbil forrige uke.

Det er helt absurd at jeg kunne kjøpe en elbil til 400k, og betale 0kr i moms! Legge til noe luksuspakke? 0 kr i moms!
Ny el-sykkel: 10k i moms. Legge til sykellås? 25% moms! Legge til bagasjebrett med stol så du kan frakte barna til barnehagen? 25% moms!

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror veier er et felles gode som skal betales med skattepenger, i stedet for at de som trenger bil skal bli grovt utnyttet. Selv veganere som bare spiser kortreist tofu og tar bussen bruker veiene like mye som de som må kjøre selv. Bussen sliter mer på asfalten, og er et pengesluk som finansieres av de som kjører selv. Det hadde vært bedre om bussbillettene var dyrere, og subsidierte bilene.

Brannvesenet kommer ikke på sykkel på fortauet hvis det brenner i boligen til Lan-Marie. Alle trenger veiene. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (25 minutter siden):

De sliter på veien de også så de burde også bidra, men 29 øre/km er vel mye ettersom det f.eks. ligger over det dobbelte av det min dieselbil forbruker.

Det tror jeg de aller fleste elbileiere aksepterer, meg inkludert. Jeg synes det er et rimelig krav at den som bruker veien betaler en avgift for den bruken. Det er slik over alt ellers i samfunnet at den som bruker en offentlig tjeneste betaler i det minste en egenandel for den bruken. Jeg ser ikke at veier bør være noe unntak. 

Jeg finner allikevel dette forslaget ganske håpløst fordi det er ensrettet mot elbilen og vil derfor virke konkurransevridende til fordel for bensin/dieselbiler. Dette forslaget er å snu klimapolitikken på hodet. 

Skal man innføre veiprising bør den gjelde likt for alle biler uavhengig av hvilken motor de har.

Endret av Tronhjem
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg de aller fleste elbileiere aksepterer, meg inkludert. Jeg synes det er et rimelig krav at den som bruker veien betaler en avgift for den bruken. Det er slik over alt ellers i samfunnet at den som bruker en offentlig tjeneste betaler i det misnte e egensandel for den bruken. Jeg ser ikke at veier bør være noe unntak. 

Jeg finner allikevel dette forslaget ganske håpløst fordi det er ensrettet mot elbilen og vil derfor virke konkurransevridende til fordel for bensin/dieselbiler. Dette forslaget er å snu klimapolitikken på hodet. 

Skal man innføre veiprising bør den gjelde likt for alle biler uavhengig av hvilken motor de har.

Fossilbiler har jo allerede en veiprising i form av veiavgift på diesel og bensin. Elbiler har ikke dette per nå. Dette forslaget fører jo til at en form for veiavgift gjelder alle, men jeg syns den er for høy.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (4 minutter siden):

Bare for staten og slutte å sløse, så kan det også ordne seg. 

Jeg synes det er rart at det brukes penger på bommer, for å få inn penger, hva med å bare ta det over skatten, alle unntatt villmenn som bor i skauen å jakter samler og dyrker sin egen mat har bruk å behov for vei, nevner ikke engang vedlikehold og driftsutgifter på disse "bommene". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 minutter siden):

Du tror at veier er gratis?

Nei, men en absolutt nødvendighet. 

 

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart at det brukes penger på bommer, for å få inn penger, hva med å bare ta det over skatten, alle unntatt villmenn som bor i skauen å jakter samler og dyrker sin egen mat har bruk å behov for vei, nevner ikke engang vedlikehold og driftsutgifter på disse "bommene". 

Argumentet for bom er at de som bruker det skal betale for det. Men nå blir jo noe tatt over skatteseddelen og noe med bompenger, det er bare merkelig. Så har du disse teite nullvekst avtalene også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...