Gå til innhold

2029 kan det bli innført en veibruksavgift på elbiler


Trestein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (1 minutt siden):

Enig. Hele vinteren oppfordret politiet, vegmyndigheter, Oslo kommune osv. bilister om å ikke kjøre pga store mengder snøfall og glatte veier. Masse bilulykker. Så er det ufyselig føre kan man ikke kjøre. Disse dagene gikk det derimot veldig fint å sykle. :)

Oslo, ja. Der et lett snødryss blir meldt som snøstorm!  🤣

Og, ja jeg bor i Oslo selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (4 minutter siden):

Ahh, det klassiske "ikke absolutt alle kan sykle, derfor kan INGEN sykle".

Hint: Det finnes folk som heller ikke kan kjøre bil. Enten på grunn av handicap, skader, alder, mangel på lappen, bil osv. Ser aldri "ikke alle kan kjøre bil!!" som argument..

Hvordan skal man sortere dette problemet ?

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (11 minutter siden):

Enig. Hele vinteren oppfordret politiet, vegmyndigheter, Oslo kommune osv. bilister om å ikke kjøre pga store mengder snøfall og glatte veier. Masse bilulykker. Så er det ufyselig føre kan man ikke kjøre. Disse dagene gikk det derimot veldig fint å sykle. :)

Jeg googlet og fant ikke noen slik oppfordring for HELE vinteren. Og hvor mange syklet på disse dagene. Du kan sikkert liste de ut ved navn for mange er det ikke. 

Sykkeltellerne viser at 90% lar sykkelen stå på vinterdager hvor bil og kollektivt klarer seg helt fint. Konsekvensen av det er at det bare er å glemme å dimensjonere samferdsel basert på sykkel. Samferdsel må fungere om vinteren også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg relevansen mellom trådens tittel og hvorvidt jeg/du/hen sykler når det blåser stiv kuling og regner sidelengs? 

Dersom min kollega sykler i all slags vær, et det flott det. Men jeg blir ikke fornærmet om vedkommende tyr til andre transportmidler når været er på sitt minst sykkelvennlige. Jeg går faktisk ikke i fistel dersom vedkommende lar være å sykle på de beste penværsdager, heller!

Får da være måte på hvor mye jeg skal blande meg inn i andres liv og være?!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (19 minutter siden):

Kan noen forklare meg relevansen mellom trådens tittel og hvorvidt jeg/du/hen sykler når det blåser stiv kuling og regner sidelengs? 

Dersom min kollega sykler i all slags vær, et det flott det. Men jeg blir ikke fornærmet om vedkommende tyr til andre transportmidler når været er på sitt minst sykkelvennlige. Jeg går faktisk ikke i fistel dersom vedkommende lar være å sykle på de beste penværsdager, heller!

Får da være måte på hvor mye jeg skal blande meg inn i andres liv og være?!

Det  "nye" avgiftsforslaget som var ment for elbiler, der poenget er å få folk til å endre fra å kjøre bil til å velge sykkel istedet. Helt uten tanke på at vi har en vinter med ufyselig vær til tider, samt at ikke alle har maks 5 km til jobben sin.

Det er alltid noen som skal legge seg opp i andres valg, og noen vil gjerne tvinge andre med nettopp avgifter (bompenger og/eller km-avgift) uten å tenke nettopp på både det med vær og vind, og den avstand noen av oss har mellom hjem og arbeidsplass.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Virkar på diskusjonen som ingen bur i distrikta. Sykle eit par mil til jobb kvar dag går fint det. Er jo ikkje vinter heller.
Ikkje er store delar av landet flatt heller.

Denne avgifta per km var slik eg forstår det flat same kor ein bur. Det er jo heilt klart ikkje rettferdig.
Skal ei ta i bruk vegprising så må dette bere basert på kva veg ein brukar og kor ein bur.
Kan ikkje la ein som bur i Finnmark betale like mange øre per km som ein som kan suse på fine motorvegar i sør.
Har jo sett på nyheitene at det er fylkesvegar som er reine myra i vårløysinga og bussen ikkje kan bruke den for å hente og bringe skuleborn.
Fleire av fylkesvegane rundt meg er i svært dårleg forfatning. Det blir klatta litt asfalt her og der, men problemet ligg i grunnen.
Bur ein nær dei større byane så er det også meir utbygd kollektivtransport. Dette eksisterer knapt i distrikta.
 

Motorvegane kunne vore betre finansiert ved å registrere av og påkøyring ved alle rampar.
Slik er det vel delvis på ein del motorvegar nedover i Europa. Prisen vert sett alt etter kor langt ein køyrde på vegen.
Dette kunne også vore brukt til å delfinansiere vedlikehald av motorvegane. Då blir det meir til overs for andre mindre vegar som treng vedlikehald.
Det er vel snart 100 milliardar i etterslep på fylkesvegar.
https://www.veier24.no/artikler/etterslepet-pa-fylkesveiene-har-doblet-seg-de-siste-ti-arene/536412
Og kvar gong ein ny motorveg (eller anna ny riks-/europaveg) opnar så får fylket den gamle vegen. Men noko særleg meir pengar får ikkje fylka for å dekke opp dette.
Når ein klagar på dette så seier rikspolitikarane at fylka må prioritere.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (1 time siden):

Virkar på diskusjonen som ingen bur i distrikta. Sykle eit par mil til jobb kvar dag går fint det. Er jo ikkje vinter heller.
Ikkje er store delar av landet flatt heller.

Denne avgifta per km var slik eg forstår det flat same kor ein bur. Det er jo heilt klart ikkje rettferdig.
Skal ei ta i bruk vegprising så må dette bere basert på kva veg ein brukar og kor ein bur.
Kan ikkje la ein som bur i Finnmark betale like mange øre per km som ein som kan suse på fine motorvegar i sør.
Har jo sett på nyheitene at det er fylkesvegar som er reine myra i vårløysinga og bussen ikkje kan bruke den for å hente og bringe skuleborn.
Fleire av fylkesvegane rundt meg er i svært dårleg forfatning. Det blir klatta litt asfalt her og der, men problemet ligg i grunnen.
Bur ein nær dei større byane så er det også meir utbygd kollektivtransport. Dette eksisterer knapt i distrikta.
 

Motorvegane kunne vore betre finansiert ved å registrere av og påkøyring ved alle rampar.
Slik er det vel delvis på ein del motorvegar nedover i Europa. Prisen vert sett alt etter kor langt ein køyrde på vegen.
Dette kunne også vore brukt til å delfinansiere vedlikehald av motorvegane. Då blir det meir til overs for andre mindre vegar som treng vedlikehald.
Det er vel snart 100 milliardar i etterslep på fylkesvegar.
https://www.veier24.no/artikler/etterslepet-pa-fylkesveiene-har-doblet-seg-de-siste-ti-arene/536412
Og kvar gong ein ny motorveg (eller anna ny riks-/europaveg) opnar så får fylket den gamle vegen. Men noko særleg meir pengar får ikkje fylka for å dekke opp dette.
Når ein klagar på dette så seier rikspolitikarane at fylka må prioritere.

Finnes kun en rettferdig måte, ta det over skatteseddelen slik skatt er ment å virke.

Alt annet har masse om og men, og blir urettferdig uansett hvordan man løser det. For det er bare å innse det, alle har nytte av veiene.

Er ikke som med heis i borettslaget, som ikke bringer noe positivt for de i første etasje, så lenge de ikke har en loftsbod. Men likevel er alle i "blokka" med på spleiselaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Det  "nye" avgiftsforslaget som var ment for elbiler, der poenget er å få folk til å endre fra å kjøre bil til å velge sykkel istedet. 

Vet du hva — det tror jeg ikke noe på.

Poenget er overhodet ikke å få folk over på sykkelen. Dette er kun (enda) en fiskal avgift, hvis eneste hensikt er å generere inntekter til AS Norge. 

Dersom målet var å få folk til å faktisk slutte med bil, finnes langt mer rettede tiltak. (Fullstendig gratis kollektivtransport og mva-fritak på sykler f.eks.)

Formålet er ikke å hindre deg fra å kjøre. Formålet er å tjene penger på kjøringen din!

Jeg liker det ikke. Hvertfall ikke med en såpass høy sats. Men dersom det først skal betales noe, så er kanskje en fast pris pr km veien å gå – mot at alle bomringer opphører!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Vet du hva — det tror jeg ikke noe på.

Poenget er overhodet ikke å få folk over på sykkelen. Dette er kun (enda) en fiskal avgift, hvis eneste hensikt er å generere inntekter til AS Norge. 

Dersom målet var å få folk til å faktisk slutte med bil, finnes langt mer rettede tiltak. (Fullstendig gratis kollektivtransport og mva-fritak på sykler f.eks.)

Formålet er ikke å hindre deg fra å kjøre. Formålet er å tjene penger på kjøringen din!

Jeg liker det ikke. Hvertfall ikke med en såpass høy sats. Men dersom det først skal betales noe, så er kanskje en fast pris pr km veien å gå – mot at alle bomringer opphører!

Fortalte hva diskusjonen handlet om, ikke de reelle intensjonene om å dra inn mere penger av bilistene, og da elbilistene i hovedsak nå. Vi snakker om AP - AvgiftsPartiet, med egen gruppe som leter med lys og lykte etter nye avgifter de kan innføre. 😉

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når fossilbilene blir forbudt er det ikke lengre noen vei tilbake til fossil. Da har politikerne absolutt ingen grunn til å ikke skattelegge elbiler på samme nivå og høyere enn de gjorde for fossilbiler. Inntektene fra fossilbilene må tas inn et sted.

Så ingen burde være overrasket. Elbiler er kun rimelige å kjøre med inntil fossilbilene er borte. Da kommer avgiftene som perler på snor. Vi får garantert ting som kW-avgift og batteriavgift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Jeg har ingen tro på at vi får bruke "dumme" hjemmeladere i fremtiden, og fylle bilen med samme strøm som hjemme. Bilen skal nok ha ekstra dyr strøm, gjerne priset tilsvarende diesel. Mange ladestasjoner, inkludert hjemmeladere i borettslag, er allerede koblet til internett. De vet hvor mye strøm jeg bruker på bil.

Er bare å kreve egen smartmåler til elbilladeren med egen takst. Det er allerede krav om egen kurs så det blir ikke vanskelig å innføre. Kundene tar regningen selvfølgelig.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Når fossilbilene blir forbudt er det ikke lengre noen vei tilbake til fossil. Da har politikerne absolutt ingen grunn til å ikke skattelegge elbiler på samme nivå og høyere enn de gjorde for fossilbiler. Inntektene fra fossilbilene må tas inn et sted.

Så ingen burde være overrasket. Elbiler er kun rimelige å kjøre med inntil fossilbilene er borte. Da kommer avgiftene som perler på snor. Vi får garantert ting som kW-avgift og batteriavgift.

Og ikke minst statsminister Støre sitt største ønske: GPS i hver bil som loggfører hvor du kjører og betaling for antall kilometer kjørt trekkes rett fra bankkontoen din. I tillegg skal da forskjellige veier og strekninger kunne prises induviduelt etter politikernes ønsker og behov.

Lenke til kommentar

Veiprising uten fysiske bomstasjoner har jo seriøst vært vurdert tidligere, og blir sannsynligvis innført neste gang bomprosjektene er nedbetalt, og man finner et nytt, dyrt miljøprosjekt for å rettferdiggjøre bominnkreving.

Vi har allerede smartmålere i sikringsskapet, som forteller kraftselskapet når du lager middag, dusjer og bruker strømmen. De som bor i blokk har smarte hjemmeladere som gir deg elbil-laderegning som er helt separat fra den vanlige strømregningen for husholdningen.

Dette er virkeligheten. 

Lenke til kommentar

Bilbruk koster penger. At det kreves inn avgifter for å dekke inn kostnadene er fornuftig.

Det er ikke å innføre avgifter jeg sier er en konspirasjon, det er slik tull Mannen med ljåen kommer med jeg reagerer på. Feks:

Mannen med ljåen skrev (På 5.9.2023 den 7.55):

De må ha fått ordre fra høyere oppe. FN, EU, WEF...

Og generelle kommentarer om at staten er ute etter "å ta en". Staten er ute etter å dekke sine utgifter og insentivere andre transportformer, hverken mer eller mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...