Gå til innhold

2029 kan det bli innført en veibruksavgift på elbiler


Trestein

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, qualbeen said:

belegget på buss er 10%, også i rush hour

Dette er TOTALT for kjøring med buss. Her i byen er det et digert depot i utkanten av byen der flere hundre busser står lagret. Etter min mening gir det veldig mening å beregne det totale belegget siden det er noe helt enormt med kjøring frem og tilbake uten en eneste passasjer. Dette koster ansatte, slitasje, drivstoff, plass på veien etc etc uten at det gir noe som helst fordel for noen. Det er mange mil i området og busser kjører langt, helt tomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (17 timer siden):

Dra til de større byene våre. Der er ikke bussen halvtom. Tvert imot. Masse fulle busser, og innimellom står det faktisk igjen folk på perrongen. De ga opp å prøve å presse seg inn i den allerede overfylte bussen. 🙃

Bussene var fulle før det kom billige elbiler som det kostet mindre å bruke enn å ta bussen.  (Og mer praktisk)

Så kom Covid, hvor de faktisk anbefalte at en ikke tok bussen, så flere kjøpte elbil.

Politikerne anbefalte at vi kjøpt dieselbiler før i tiden, de har full avgift, så hvorfor skal ikke elbiler ha full avgift..
Eneste måten å få flere til å ta buss er full bom på elbiler, og maks 3 timer parkering per dag.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (53 minutter siden):

Bussene var fulle før det kom billige elbiler som det kostet mindre å bruke enn å ta bussen.  (Og mer praktisk)

Vet ikke hvor du har dette eksemplet fra, men du mener at Norges elbil-politikk bør utformes etter det spesifikke tilfellet?

Jeg kan love deg at bussene rundt omkring i distrikts-Norge har ALDRI vært fulle. Kanskje brukbart belegg på morgenen og ettermiddagen, når de fleste skole-elevene og endel arbeidstakere skal til og fra. Resten av døgnet så går de nesten tomme. Hvis det i hele tatt går buss da...

Men du tenker altså at din lokale situasjon skal være utslagsgivende for utformingen av Norges elbil-politikk? En smule arrogant holdning?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jeg kan love deg at bussene rundt omkring i distrikts-Norge har ALDRI vært fulle. Kanskje brukbart belegg på morgenen og ettermiddagen, når de fleste skole-elevene og endel arbeidstakere skal til og fra. Resten av døgnet så går de nesten tomme. Hvis det i hele tatt går buss da...

Det er når folk skal på arbeid og skole det er økt trafikk.
Alle andre tidspunkt trenger vi ikke diskutere.

Når jeg tok bussen hjem fra jobb og skole så var det bare ståplasser, om jeg i det hele tatt fikk plass. 
Har sett mange fulle busser kjøre forbi. 

Der det ikke går buss så ofte, så popper det opp parkeringsplasser nær bussholdeplasser hvor bussen går ofte. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Politikerne anbefalte at vi kjøpt dieselbiler før i tiden, de har full avgift, så hvorfor skal ikke elbiler ha full avgift..

Dieselbiler har lavere avgift enn bensinbiler pga lavere utslippstall, og elbiler har ennå lavere avgifter pga ennå lavere utslippstall. 

Diesel har ca 1,50kr pr liter lavere avgift enn bensin. Diesel har ca 50% avgifter og samme med strøm.

Så man kan si at de alle har fulle avgifter, eller man kan si de har avgifter etter utslipp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 8.9.2023 den 14.30):

Bussene var fulle før det kom billige elbiler som det kostet mindre å bruke enn å ta bussen.  (Og mer praktisk)

Så kom Covid, hvor de faktisk anbefalte at en ikke tok bussen, så flere kjøpte elbil.

Politikerne anbefalte at vi kjøpt dieselbiler før i tiden, de har full avgift, så hvorfor skal ikke elbiler ha full avgift..
Eneste måten å få flere til å ta buss er full bom på elbiler, og maks 3 timer parkering per dag.

Vi kan ikke ha én standard som skal fungere over hele landet.

Oslo og andre større byer sliter med trengsel. Det er ikke fysisk plass til at alle kan kjøre. Men du skal ikke fryktelig langt ut på bygda, før det knapt finnes buss utover en og annen skolerute. Til gjengjeld er det ofte plass til privatbilisme.

Ulike løsninger til ulike områder, da de har ulike behov!

Men uansett løsning, så håper jeg at vi kan være klimasmarte! (Buss/bane i sentrum, og ellers el-bil?)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...